Temat interpretacji
W zakresie ustalenia czy: - Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Tokarek; - Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Frezarek; - Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Maszyny pomiarowej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 czerwca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia czy:
- Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Tokarek;
- Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Frezarek;
- Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Maszyny pomiarowej.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 sierpnia 2023 r. (data wpływu 9 sierpnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Charakterystyka Wnioskodawcy
Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) jest polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”) i podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”).
Wnioskodawca uzyskuje swoje dochody na terytorium Polski. Wnioskodawca podlega opodatkowaniu 19% stawką CIT. Wnioskodawca osiąga dochody z innych źródeł przychodów.
Spółka w ramach swojej działalności oferuje produkcję wysokiej jakości części (…). Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn (PKD 30.30.Z). Ponadto Spółka prowadzi również działalność przemysłową skupioną wokół następujących kodów PKD:
- 25.62.Z Obróbka mechaniczna elementów metalowych;
- 28.15.Z produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych;
- 28.13.Z Produkcja pozostałych pomp i sprężarek;
- 25.61.Z Obróbka metali i nakładanie powłok na metale;
- 25.50.Z Kucie, prasowanie, wytłaczanie i walcowanie metali; metalurgia proszków;
- 25.73.Z Produkcja narzędzi;
- 25.93.Z Produkcja wyrobów z drutu, łańcuchów i sprężyn;
- 25.94.Z Produkcja złączy i śrub;
- 25.99.Z Produkcja.
Spółka posiada zakład produkcyjny zlokalizowany w K., gdzie produkcja odbywa się przy wykorzystaniu nowoczesnego (…) charakteryzującego się wysokim stopniem automatyzacji.
Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2474 ze zm.).
Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ani w ramach Polskiej Strefy Inwestycji, tj. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień podatkowych o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.
W procesie produkcyjnym Spółki wykorzystywane są różne rodzaje robotów i maszyn, które można podzielić na trzy grupy:
A.Tokarki, na które składają się:
-Poziome centrum tokarskie (…),
-Poziome centrum tokarskie (…),
-dwa poziome centra tokarskie (…) model (…) ze sterowaniem (…) zwane dalej łącznie „Tokarkami”,
B.Frezarki, na które składają się:
-Centrum obróbcze 5-osiowe (…) ze sterowaniem (…),
-Centrum obróbcze 5-osiowe (…) ze sterowaniem (…),
-Centrum obróbcze 5-osiowe (…) ze sterowaniem (…),
-Centrum obróbcze 5-osiowe (…) ze sterowaniem (…)
zwane dalej łącznie „Frezarkami”
C.Maszyna pomiarowa, a to:
Współrzędnościowa maszyna pomiarowa (…) ze sterowaniem (…)
zwana dalej „Maszyną pomiarową”.
Każde z ww. urządzeń ma zastosowanie przemysłowe w zakładach produkcyjnych Spółki. W dalszej części wniosku Tokarki, Frezarki i Maszyna pomiarowa zwane będą łącznie „Robotami”.
Charakterystyka poszczególnych grup maszyn prezentuje się następująco:
Tokarki
Tokarki są urządzeniami automatycznie sterowanym - poprzez komputer, który steruje ruchami narzędzi skrawających. Maszyny są programowalne - sterowanie urządzeniami polega na wgraniu rysunku/programu sterującego cyfrowo narzędziami obróbczymi obrabiarki, napisanego jednorazowo przez technologa/programistę i odtwarzanego wielokrotnie w trybie automatycznym przez operatora obrabiarki. Maszyny są wielozadaniowe - mogą wykonywać różnego rodzaju zadania (toczenie, frezowanie, wiercenie) w cyklu automatycznym, nieprzerywanym. Maszyny są stacjonarne. Są posadowione na stałe do fundamentu na hali produkcyjnej. Maszyny posiadają min. trzy stopnie swobody, pracują w 4 osiach. Wymiana narzędzi obróbczych odbywa się automatycznie poprzez głowicę rewolwerową, która jest magazynem narzędzi, posiadającym 12 gniazd na narzędzia. Drzwi obrabiarki otwierane są automatycznie.
Dodatkowo cechy techniczne Tokarek można przedstawić za pomocą kryteriów wskazanych w art. 38c ust. 3 ustawy o CIT:
1.wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
Tokarki wymieniają dane w formie cyfrowej. Maszyny komunikują się z innymi urządzeniami za pomocą (cyfrowych) form transmisji danych. Maszyny są wpięte do sieci komputerowej funkcjonującej w firmie. Programy obróbcze są kopiowane automatycznie na obrabiarkę w momencie rejestracji operatora na daną operację obróbczą. Program jest pobierany z bazy programów zatwierdzonych przez technologa/programistę.
Tokarki posiadają oprogramowanie umożliwiające przegląd zdarzeń. Maszyny są zdalnie monitorowane oraz diagnozowane przez serwis.
2.jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
Tokarki są połączone z systemem teleinformatycznym KLL, usprawniającym procesy produkcyjne. System ten służy do zarządzania produkcją, planowania oraz projektowania produktów.
3.jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
Tokarki są monitorowane za pomocą czujników lub innych podobnych urządzeń. Maszyny w cyklu ciągłym monitorują szereg różnych parametrów w procesie produkcji np. prędkość obrotową wrzeciona, obciążenie wrzeciona, temperaturę wrzeciona, pozycję narzędzia obróbczego itd.
4.jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika;
Tokarki są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym poprzez sieć komputerową. Maszyny są elementami cyklu produkcyjnego. Każdy produkt ma własną technologię wykonania z podziałem na operacje i przypisane do operacji poszczególne obrabiarki. Integracja taka jest niezbędna w celu sprawnej realizacji procesu produkcyjnego.
Frezarki
Frezarki stanowią urządzenia automatycznie sterowane - poprzez komputer, który steruje ruchami narzędzi skrawających. Frezarki są programowalne - sterowanie urządzeniami polega na wgraniu rysunku/programu sterującego cyfrowo narzędziami obróbczymi obrabiarki, napisanego jednorazowo przez technologa/programistę i odtwarzanego wielokrotnie w trybie automatycznym przez operatora obrabiarki. Maszyny są wielozadaniowe - mogą wykonywać różnego rodzaju zadania (frezowanie, wiercenie, gwintowanie, wytaczanie, znakowanie) w cyklu automatycznym, nieprzerywanym. Maszyny są stacjonarne, przytwierdzone na stałe do fundamentu na hali produkcyjnej. Frezarki posiadają min. trzy stopnie swobody, pracują w 5 osiach. Wymiana narzędzi obróbczych odbywa się automatycznie poprzez magazyn narzędziowy, posiadający 33 gniazda na narzędzia.
Dodatkowo cechy techniczne Frezarek można przedstawić za pomocą kryteriów wskazanych w art. 38c ust. 3 ustawy o CIT:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
Frezarki wymieniają dane w formie cyfrowej. Komunikują się z innymi urządzeniami za pomocą (cyfrowych) form transmisji danych. Maszyny są wpięte do sieci komputerowej funkcjonującej w firmie. Programy obróbcze są kopiowane automatycznie na obrabiarkę w momencie rejestracji operatora na daną operację obróbczą. Program jest pobierany z bazy programów zatwierdzonych przez technologa/programistę.
Maszyny posiadają oprogramowanie umożliwiające przegląd zdarzeń. Maszyny są zdalnie monitorowane oraz diagnozowane przez serwis.
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
Maszyny są połączone z systemem teleinformatycznym KLL, usprawniającym procesy produkcyjne. Jest to systemem przeznaczony do zarządzania produkcją, planowania oraz projektowania produktów.
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
Frezarki są monitorowane za pomocą czujników lub innych podobnych urządzeń. Maszyny w cyklu ciągłym monitorują szereg różnych parametrów w procesie produkcji np. prędkość obrotową wrzeciona, obciążenie wrzeciona, temperaturę wrzeciona, pozycję narzędzia obróbczego itd.
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Maszyny są zintegrowane z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym poprzez sieć komputerową. Frezarki są elementem cyklu produkcyjnego. Każdy produkt ma własną technologię wykonania z podziałem na operacje i przypisane do operacji poszczególne obrabiarki. Integracja taka jest niezbędna w celu sprawnej realizacji procesu produkcyjnego.
Maszyna pomiarowa
Współrzędnościowa maszyna pomiarowa (…) ze sterowaniem (…) jest urządzeniem automatycznie sterowanym - poprzez komputer, który steruje ruchami głowicy pomiarowej. Maszyna jest programowalna - sterowanie urządzeniem polega na wgraniu rysunku/programu sterującego cyfrowo głowicą pomiarową maszyny, napisanego jednorazowo przez specjalistę ds. badań/programistę i odtwarzanego wielokrotnie w trybie automatycznym przez operatora maszyny pomiarowej. Maszyna jest wielozadaniowa - może wykonywać różnego rodzaju zadania (pomiar długości, pomiar średnicy, ocena kształtu powierzchni, pomiar bicia, pomiar położenia) w cyklu automatycznym, nieprzerywanym. Maszyna jest stacjonarna, posadowiona na stałe do fundamentu na hali produkcyjnej. Maszyna posiada min. trzy stopnie swobody, maszyna pracuje w 5 osiach. Wymiana narzędzi pomiarowych odbywa się automatycznie poprzez magazyn narzędziowy, posiadający 13 gniazd na narzędzia.
Dodatkowo cechy techniczne Maszyny pomiarowej można przedstawić za pomocą kryteriów wskazanych w art. 38c ust. 3 ustawy o CIT:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
Maszyna wymienia dane w formie cyfrowej. Maszyna komunikuje się z innymi urządzeniami za pomocą (cyfrowych) form transmisji danych. Maszyna jest wpięta do sieci komputerowej funkcjonującej w firmie. Plan pomiarowy jest pobierany z bazy programów zatwierdzonych przez programistę.
Maszyna posiada oprogramowanie umożliwiające przegląd zdarzeń. Maszyna jest zdalnie monitorowana oraz diagnozowana przez serwis.
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
Maszyna jest połączona z systemem teleinformatycznym KLL, usprawniającym procesy produkcyjne, w szczególności jest systemem do zarządzania produkcją, planowania oraz projektowania produktów.
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
Maszyna jest monitorowana za pomocą czujników lub innych podobnych urządzeń. Maszyna w cyklu ciągłym monitoruje szereg różnych parametrów w procesie pomiaru np. prędkość przejazdów głowicy pomiarowej, temperaturę liniałów pomiarowych, współrzędne głowicy pomiarowej w przestrzeni pomiarowej maszyny, siłę nacisku końcówki pomiarowej itd.
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika;
Maszyna jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym poprzez sieć komputerową. Maszyna jest elementem cyklu produkcyjnego. Każdy produkt ma własną technologię wykonania z podziałem na operacje i przypisane do operacji poszczególne maszyny. Integracja taka jest niezbędna w celu sprawnej realizacji procesu produkcyjnego.
Inwestycja w robotyzację przez Wnioskodawcę
Spółka prowadzi inwestycje w Roboty w różnicowany sposób. Część Robotów nabywa na własność, a część z nich wykorzystuje na podstawie umów leasingu operacyjnego. I tak data wprowadzenia do ewidencji środków trwałych lub rozpoczęcie okresu leasingu oraz wartość początkowa/koszt leasingu oraz dopasowanie wg Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) poszczególnych Robotów przedstawia się następująco:
Tokarki:
-Poziome centrum tokarskie (…) ze sterowaniem (…) - środek trwały Spółki, przyjęty 21 października 2021 r. KŚT 410, wartość początkowa: (…) zł;
-Poziome centrum tokarskie (…) ze sterowaniem (…) - leasing w terminie maj 2023 r. - kwiecień 2030 r., KŚT 410, wartość leasingowanej tokarki (…) EUR,
-Poziome centrum tokarskie (…) model (…) ze sterowaniem (…) - dostawa maszyny do Spółki jest na dzień złożenia wniosku w trakcie realizacji, będzie przedmiotem leasingu w wysokości (…) EUR, przewidywany KŚT: 410.
-Poziome centrum tokarskie (…) model (…) ze sterowaniem (…) - leasing w terminie grudzień 2019 - grudzień 2026, KŚT: 410, wartość leasingowanego centrum: (…) EUR
Frezarki:
-Centrum obróbcze 5-osiowe (…) ze sterowaniem (…) - leasing w terminie (…), KŚT 412, wartość leasingowanej frezarki: (…) EUR,
-Centrum obróbcze 5-osiowe (…) ze sterowaniem (…) - dostawa maszyny do Spółki jest na dzień złożenia wniosku w trakcie realizacji, będzie przedmiotem leasingu w wysokości 550.000 EUR, przewidywany KŚT: 412,
-Centrum obróbcze 5-osiowe (…) ze sterowaniem (…) Operat - środek trwały Spółki przyjęty 31 października 2019 r. KŚT 412, wartość początkowa: (…) zł, wydatek zwrócony w ramach dotacji w wysokości 39,59% wartości maszyny,
-Centrum obróbcze 5-osiowe (…) ze sterowaniem (…) - środek trwały Spółki przyjęty 29 lutego 2012 r., KŚT 412, wartość początkowa: (…) zł, wydatek zwrócony w ramach dotacji w wysokości 47,56% wartości maszyny.
Maszyna pomiarowa - środek trwały Spółki, przyjęty 30 września 2021 r., KŚT 801, wartość początkowa: (…) zł wydatek zwrócony w ramach dotacji w wysokości 35% wartości maszyny.
Roboty w momencie zakupu/rozpoczęcia leasingu były/będą fabrycznie nowe. Żadna z maszyn przed nabyciem/rozpoczęciem leasingu nie była w jakiejkolwiek formie używana.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 7 sierpnia 2023 r., wskazali Państwo, że Spółka dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wskazanych we wniosku środków trwałych. Odpisy te są dokonywane od miesiąca następującego po miesiącu przyjęcia środka trwałego. Daty przyjęcia Maszyn do środków trwałych zostały wskazane w opisie stanu faktycznego.
Niektóre wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie Robotów zostały Spółce zwrócone w formie dotacji. Jednocześnie wartość dotacji proporcjonalnie podlega wyłączeniu z amortyzacji na gruncie podatkowym. I tak jeżeli chodzi o Roboty, wobec których wydatki na nabycie zostały częściowo zwrócone to:
Spośród Frezarek:
-Centrum obróbcze 5-osiowe (…) ze sterowaniem (…)
-środek trwały Spółki przyjęty 31 października 2019 r. KŚT 412, wartość początkowa: (…) zł, wydatek zwrócony w ramach dotacji w kwocie: (…) zł.
-Centrum obróbcze 5-osiowe (…) ze sterowaniem (…) - środek trwały Spółki przyjęty 29 lutego 2012 r., KŚT 412, wartość początkowa: (…) zł, wydatek zwrócony w ramach dotacji w kwocie (…) zł.
maszyna pomiarowa
-środek trwały Spółki, przyjęty 30 września 2021 r., KŚT 801, wartość początkowa: (…) zł, wydatek zwrócony w ramach dotacji w kwocie (…) zł.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 7 sierpnia 2023 r.)
1)Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Tokarek?
2)Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Frezarek?
3)Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT) kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Maszyny pomiarowej?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 7 sierpnia 2023 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy, przepisem regulującym tzw. „ulgę na robotyzację” art. 38eb ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa o CIT”), który w ust. 1 stanowi, że: podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów) uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Z kolei zgodnie z treścią art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT:
Za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
W świetle art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
Mając na względzie przytoczone przepisy oraz przedstawioną w ramach stanu faktycznego charakterystykę Robotów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że:
1)Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Tokarek.
2)Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Frezarek.
3)Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu Maszyny pomiarowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.
Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Według art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT;
za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:
1)koszty nabycia fabrycznie nowych:
a)robotów przemysłowych,
b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,
c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),
d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,
e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;
2)koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;
3)koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;
4)opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
W świetle art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT;
Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:
1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;
2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;
3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;
4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.
W myśl art. 38eb ust. 4 ustawy o CIT;
Przez maszyny i urządzenia peryferyjne do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związane rozumie się w szczególności:
1)jednostki liniowe zwiększające swobodę ruchu;
2)pozycjonery jedno- i wieloosiowe;
3)tory jezdne;
4)słupowysięgniki;
5)obrotniki;
6)nastawniki;
7)stacje czyszczące;
8)stacje automatycznego ładowania;
9)stacje załadowcze lub odbiorcze;
10)złącza kolizyjne;
11)efektory końcowe do interakcji robota z otoczeniem służące do:
a)nakładania powłok, malowania, lakierowania, dozowania, klejenia, uszczelniania, spawania, cięcia, w tym cięcia laserowego, zaginania, gratowania, śrutowania, piaskowania, szlifowania, polerowania, czyszczenia, szczotkowania, drasowania, wykańczania powierzchni, murowania, odlewania ciśnieniowego, lutowania, zgrzewania, klinczowania, wiercenia, handlingu, w tym manipulacji, przenoszenia i montażu, ładowania i rozładowania, pakowania, gwożdżenia, paletyzacji i depaletyzacji, sortowania, mieszania, testowania, wykonywania pomiarów,
b)obsługi maszyn: frezarek, wtryskarek, giętarek, robodrilli, wiertarek, tokarek, wrzecion, zginarek i zawijarek, wycinarek, walcarek, przecinarek, szlifierek, wytaczarek, ciągarek, drukarek, pras, wyoblarek.
Stosownie do art. 38eb ust. 5 ustawy o CIT;
Odliczenie, o którym mowa w ust. 1, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT) kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia lub opłat z tytułu leasingu operacyjnego Tokarek, Frezarek oraz Maszyny pomiarowej.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o CIT,
kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.
W myśl art. 16a ust. 1 ustawy o CIT,
amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
3) inne przedmioty
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.
Przy czym, zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,
za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.
Natomiast jak stanowi art. 16g ust. 3 ww. ustawy,
za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.
Stosownie do art. 16g ust. 12 ustawy o CIT,
przy ustalaniu wartości początkowej poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z ust. 1 pkt 3-5 oraz ust. 2, 10 i 11 stosuje się odpowiednio art. 14.
Z wyżej powołanych przepisów wynika, że w przypadku środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podatnicy zaliczają do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne dokonywane od ich wartości początkowej. Odpisy amortyzacyjne dokonywane są od wartości początkowej środka trwałego/wartości niematerialnej i prawnej ustalonej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, którą stanowi cena nabycia wskazana w art. 16g ust. 3 ww. ustawy.
Z kolei zgodnie z art. 17b ust. 1 ustawy o CIT,
opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego w podstawowym okresie umowy z tytułu używania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowią przychód finansującego i odpowiednio w przypadku, o którym mowa w pkt 1, koszt uzyskania przychodów korzystającego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, jeżeli:
1) umowa leasingu, w przypadku gdy korzystającym nie jest osoba wymieniona w pkt 2, została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40% normatywnego okresu amortyzacji, jeżeli przedmiotem umowy leasingu są podlegające odpisom amortyzacyjnym rzeczy ruchome lub wartości niematerialne i prawne, albo została zawarta na okres co najmniej 5 lat, jeżeli jej przedmiotem są podlegające odpisom amortyzacyjnym nieruchomości;
2) umowa leasingu, w przypadku gdy korzystającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, została zawarta na czas oznaczony;
3) suma ustalonych opłat w umowie leasingu, o której mowa w pkt 1 lub 2, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, a w przypadku zawarcia przez finansującego następnej umowy leasingu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej będących uprzednio przedmiotem takiej umowy odpowiada co najmniej jego wartości rynkowej z dnia zawarcia następnej umowy leasingu; przepis art. 14 stosuje się odpowiednio.
W świetle art. 17f ust. 1 ustawy o CIT,
do przychodów finansującego, z zastrzeżeniem ust. 3, i odpowiednio do kosztów uzyskania przychodów korzystającego nie zalicza się opłat, o których mowa w art. 17b ust. 1, w części stanowiącej spłatę wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki:
1) umowa leasingu została zawarta na czas oznaczony;
2) suma ustalonych w umowie leasingu opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, a w przypadku zawarcia przez finansującego następnej umowy leasingu środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej będących uprzednio przedmiotem takiej umowy odpowiada co najmniej jego wartości rynkowej z dnia zawarcia następnej umowy leasingu; przepis art. 14 stosuje się odpowiednio;
3) umowa zawiera postanowienie, że w podstawowym okresie umowy leasingu:
a) odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający, w przypadku gdy nie jest osobą wymienioną w lit. b, albo
b) finansujący rezygnuje z dokonywania odpisów amortyzacyjnych, w przypadku gdy korzystającym jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że będące przedmiotem wniosku Tokarki, Frezarki oraz Maszyna pomiarowa spełniają cechy robota przemysłowego wskazane w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT. Ponadto, we wniosku zostało wskazane, że część Robotów Spółka nabywa na własność, a część z nich wykorzystuje na podstawie umów leasingu operacyjnego. Nabyte Roboty stanowią środki trwałe od których Spółka dokonuje odpisów amortyzacyjnych. Niektóre wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie Robotów zostały Spółce zwrócone w formie dotacji. Jednocześnie wartość dotacji proporcjonalnie podlega wyłączeniu z amortyzacji na gruncie podatkowym.
Zatem, mając na uwadze powyższe, co do zasady zgodzić się należy z tą częścią Państwa stanowiska, z której wynika, że Spółka ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT) kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia Tokarek, Frezarek oraz Maszyny Pomiarowej, które stanowią dla Spółki środki trwałe.
Podkreślić w tym miejscu jednak należy, że w przypadku wydatków na zakup środków trwałych kosztami uzyskania przychodów nie są bezpośrednio koszty nabycia poszczególnych składników majątkowych, lecz odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z przepisami ustawy o CIT od ich wartości początkowej (ustalonej także zgodnie z przepisami ustawy o CIT). Z tego względu za koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych w rozumieniu przepisów o uldze na robotyzację należy co do zasady uznać dokonywane odpisy amortyzacyjne od tych środków trwałych spełniających określone w ustawie warunki, a nie wydatki na zakup takich środków trwałych w tym wydatki które zostały Państwu zwrócone w jakiejkolwiek formie.
Zatem, skoro Spółka dokonuje amortyzacji wskazanych we wniosku środków trwałych to kosztami uzyskania przychodu będą dla Spółki dokonane odpisy amortyzacyjne (pomniejszone jak wynika z wniosku o otrzymane dotacje), a te zaś dokonane w latach 2022-2026 mogą podlegać rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację zgodnie z art. 38eb ustawy o CIT.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości skorzystania z ulgi na robotyzację w przypadku Tokarek, Frezarek oraz Maszyny Pomiarowej stanowiących w Spółce środki trwałe, od których Spółka dokonuje odpisów amortyzacyjnych, z powyższym zastrzeżeniem, należało uznać za prawidłowe.
Nie można się natomiast zgodzić się z tą częścią Państwa stanowiska, z której wynika, że Spółka ma prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT) kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu z tytułu leasingu operacyjnego wskazanych we wniosku Robotów.
Jak wynika bowiem z art. 38eb ust. 2 pkt 4 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.
A zatem, w ramach ulgi na robotyzację podatnik uprawniony jest do ponadnormatywnego odliczenia od podstawy opodatkowania kwoty stanowiącej 50% opłat ustalonych wyłącznie w umowie leasingu finansowego, ponoszonych przez korzystającego w podstawowym okresie ww. umowy z tytułu używania środków trwałych, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych. Przy czym ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych opłat leasingowych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – w trakcie obowiązywania ulgi. Wskazany w art. 38eb ust. 2 pkt 4 ustawy o CIT art. 17b cytowanej ustawy, zgodnie z jego literalnym brzmieniem, określa jedynie rodzaje opłat, lecz sama umowa leasingu, o której mowa w tym przepisie określona jest w art. 17f ustawy o CIT.
W opisie sprawy wskazują Państwo, że część Robotów Spółka wykorzystuje na podstawie umów leasingu operacyjnego. Podkreślić należy jednak, że opłaty z tytułu leasingu operacyjnego nie stanowią kosztów, o których mowa w art. 38eb ust. 2 pkt 4 ustawy o CIT (odpisów amortyzacyjnych dokonuje finansujący). Zakresem art. 38eb ust. 2 pkt 4 ustawy o CIT objęte są opłaty ustalone wyłącznie w umowie leasingu finansowego. Wobec powyższego, Spółka ponosząc opłaty z tytułu leasingu operacyjnego nie ma prawa do skorzystania z ulgi na robotyzację, gdyż opłaty te pozostają poza regulacjami art. 38eb ust. 2 pkt 4 ustawy o CIT.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Reasumując, Państwa stanowisko wskazujące, że Spółka będzie miała prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania (w rozumieniu art. 38eb ust. 1-8 ustawy o CIT) kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym z tytułu nabycia Tokarek, Frezarek oraz Maszyny Pomiarowej:
·stanowiących w Spółce środki trwałe, z zastrzeżeniem dotyczącym podstawy obliczenia ulgi – jest prawidłowe;
·użytkowanych/które będą użytkowane przez Spółkę na podstawie umów leasingu operacyjnego – jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).