Czy od otrzymanych na rachunek bankowy darowizn pieniężnych Stowarzyszenie ma obowiązek zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych? - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.344.2023.1.JMS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.344.2023.1.JMS

Temat interpretacji

Czy od otrzymanych na rachunek bankowy darowizn pieniężnych Stowarzyszenie ma obowiązek zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 czerwca 2023 r., wpłynął Państwa wniosek z 29 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy od otrzymanych na rachunek bankowy darowizn pieniężnych Stowarzyszenie ma obowiązek zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego)

Stowarzyszenie Ochotnicza Straż Pożarna w (…) posiada osobowość prawną oraz wpis do KRS.

Jednostka OSP otrzyma samochód gaśniczy, który będzie finansowany z kilku źródeł. Otrzymany środek transportu nie będzie stanowił środka trwałego Stowarzyszenia.

Część kwoty na sfinansowanie samochodu będzie pokryta z otrzymanych darowizn pieniężnych od osób fizycznych, osób prawnych i innych instytucji.

Darczyńcy wpłacają kwotę darowizny na indywidualny rachunek bankowy OSP w (…). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej ani innej działalności zarobkowej. Środki otrzymane w formie darowizny będą w całości przeznaczone na sfinansowanie samochodu gaśniczego, który będzie służył wyłącznie celom statutowym.

Zgodnie z art. 5 statutu Stowarzyszenia celami i zadaniami OSP są:

1.prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowym i innymi podmiotami;

2.udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk, zdarzeń;

3.informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi;

4.upowszechnianie, w szczególności wśród członków kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalnej i oświatowej;

5.wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu;

6.działania na rzecz ochrony środowiska;

7.wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych na terenie określonym w § 2 ust. 1.

Pytanie

Czy od otrzymanych na rachunek bankowy darowizn pieniężnych Stowarzyszenie ma obowiązek zapłacić podatek dochodowy od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4d ustawy o podatku dochodowym d osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm.), który mówi, że wolne od podatku są dochody jednostek organizacyjnych Ochotniczych Straży Pożarnych w części przeznaczonej na cele statutowe.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy, jednostka OSP z tytułu otrzymanych darowizn nie powinna odprowadzać podatku dochodowego od osób prawnych.

Nowy samochód pożarniczy przyczyni się do realizacji celów i zadań zawartych w § 5 statutu Stowarzyszenia.

Ocena stanowiska  

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 pkt 6 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t. j. Dz.U. z 2021 r., poz. 869),

Jednostkami ochrony przeciwpożarowej jest ochotnicza straż pożarna.

Art. 40 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:

Działające w dniu wejścia w życie ustawy ochotnicze straże pożarne oraz Związek Ochotniczych Straży Pożarnych stają się stowarzyszeniami w rozumieniu ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz.U. z 2020 r., poz. 2261 ze zm.),

stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stosownie do art. 33 ust. 2 ww. ustawy,

stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.

W kwestiach podatkowych Wnioskodawca, będący podmiotem posiadającym osobowość prawną, podlega ogólnym regułom podatkowym określonym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 updop,

podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24aa, art. 24b, art. 24ca, art. 24d, art. 24f i art. 28h, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a (…).

Stosownie do art. 7 ust. 1 updop,

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. art. 7 ust. 2 updop,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód (art. 7 ust. 2 updop) stanowiący nadwyżkę sumy przychodów nad kosztami uzyskania przychodów, może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 updop. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4d updop,

wolne od podatku są dochody jednostek organizacyjnych Ochotniczej Straży Pożarnej - w części przeznaczonej na cele statutowe; w tym zakresie jednostki te nie mają obowiązku prowadzenia dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4d updop, jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

-celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,

-uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4d updop, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4d updop, sformułowanie „w części przeznaczonej na cele statutowe” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Cele statutowe powinny być określone w statucie w sposób ścisły, gdyż organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Ochotnicza Straż Pożarna w (…) otrzyma samochód gaśniczy, który będzie finansowany z kilku źródeł. Część kwoty na sfinansowanie samochodu będzie pokryta z otrzymanych darowizn pieniężnych od osób fizycznych, osób prawnych i innych instytucji. Darczyńcy wpłacają kwotę darowizny na indywidualny rachunek bankowy OSP w (…). Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej ani innej działalności zarobkowej. Środki otrzymane w formie darowizny będą w całości przeznaczone na sfinansowanie samochodu gaśniczego, który będzie służył wyłącznie celom statutowym. Zgodnie z art. 5 statutu Stowarzyszenia celami i zadaniami OSP są:

1.prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom ora współdziałanie w tym zakresie z Państwową Strażą Pożarną, organami samorządowym i innymi podmiotami;

2.udział w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk, zdarzeń;

3.informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi;

4.upowszechnianie, w szczególności wśród członków kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalnej i oświatowej;

5.wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu;

6.działania na rzecz ochrony środowiska;

7.wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych na terenie określonym w § 2 ust. 1.

Odnosząc powyższe do powołanych przepisów stwierdzić należy, że w związku z otrzymaniem darowizn Ochotnicza Straż Pożarna w (…) będzie korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4d updop, w zw. z art. 17 ust. 1b updop, w konsekwencji czego nie jest zobowiązana do odprowadzenia podatku od osób prawnych.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)