1. Czy dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu Narzędzia nie opuszc... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.297.2023.1.PC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.297.2023.1.PC

Temat interpretacji

1. Czy dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu Narzędzia nie opuszczają obszaru SSE i są wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT na podstawie uzyskanych Zezwoleń? 2. Czy dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy Narzędzia są przekazywane poza teren SSE i wykorzystywane przez Podwykonawców do realizacji części działań produkcyjnych, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT na podstawie uzyskanych Zezwoleń?

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 kwietnia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy:

   - dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu Narzędzia nie opuszczają obszaru SSE i są wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, na podstawie uzyskanych Zezwoleń;

   - dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy Narzędzia są przekazywane poza teren SSE i wykorzystywane przez Podwykonawców do realizacji części działań produkcyjnych, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, na podstawie uzyskanych Zezwoleń.

Treść  wniosku jest  następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terenie Rzeczpospolitej Polskiej i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych należącym do międzynarodowej Grupy działającej w branży motoryzacyjnej (automotive).

Przedmiotem działalności Spółki zgodnie z rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676) (dalej: „Rozporządzenie PKWiU”) jest:

- 29.32.Z - produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli (podstawowa działalność Spółki),

- 29.31.Z. - produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych,

- 25.99.Z. - produkcja pozostałych gotowych wyrobów metalowych, gdzie indziej niesklasyfikowana,

- 28.12.Z. - produkcja sprzętu i wyposażenia do napędu hydraulicznego i pneumatycznego,

- 28.15.Z. - produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych,

- 30.99.Z. - produkcja pozostałego sprzętu transportowego, gdzie indziej niesklasyfikowana,

- 33.14.Z. - naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych,

- 45.31 .Z. - sprzedaż hurtowa części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,

- 45.32.Z - sprzedaż detaliczna części i akcesoriów do pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli,

- 52.10.B. - magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów.

Jednocześnie należy nadmienić, iż Spółka prowadziła i prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefie Ekonomicznej (dalej: „SSE”) na podstawie następujących zezwoleń (zwane dalej łącznie „Zezwoleniami”):

   - Zezwolenie nr 92 z dnia 12.12.2000 r., - zakresem niniejszego zezwolenia objęto następujące rodzaje działalności określone w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego obowiązującej w dniu udzielenia Zezwolenia:

- 34.3 - części i akcesoria do pojazdów mechanicznych i ich silników,

- 29.1 - maszyny do wytwarzania i wykorzystywania energii mechanicznej, z wyjątkiem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych,

- 31.61- wyposażenie elektryczne do silników i pojazdów mechanicznych, gdzie indziej nie sklasyfikowane,

- 32.1- lampy elektronowe i inne elementy elektroniczne,

- 27.4 - metale szlachetne i niezależne, w tym rury aluminiowane,

- 28.7 - wyroby metalowe gotowe pozostałe,

- 27.22 - rury stalowe i złącza do rur staliwne i stalowe z zastrzeżeniem produkcji wyłącznie na potrzeby Grupy,

  - Zezwolenie nr 368 z dnia 03.10.2013 r., - zakresem niniejszego zezwolenia objęto następujące rodzaje działalności określone w Rozporządzeniu PKWiU:

- 29.3 - części i akcesoria do pojazdów silnikowych,

- 25.9 - pozostałe gotowe wyroby metalowe,

- 62.02 - usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki,

- 72.1 - usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych,

   - oraz w zakresie sprzedaży odpadów powstałych w związku z prowadzeniem wyżej wymienionej działalności sklasyfikowanych w pozycji 38.11.5 - odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu,

- Zezwolenie nr 555 z dnia 09.01.2018 r. - zakresem niniejszego zezwolenia objęto następujące rodzaje działalności określone w Rozporządzeniu PKWiU:

- 29.3 - części i akcesoria do pojazdów silnikowych,

- 25.9 - pozostałe gotowe wyroby metalowe,

- 72.1 - usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych,

   - oraz w zakresie sprzedaży odpadów powstałych w związku z prowadzeniem wyżej wymienionej działalności sklasyfikowanych w pozycji 38.11.5 - odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu.

Aktualnie Spółka korzysta z pomocy publicznej otrzymanej w ramach zezwolenia nr 555.

W związku z otrzymanymi przez Spółkę Zezwoleniami, a w szczególności Zezwoleniem nr 555, które jest obecnie wykorzystywane, jest ona zobowiązana do poniesienia wydatków inwestycyjnych w rozumieniu § 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 121, dalej: „Rozporządzenie SSE”). Drugim warunkiem w związku z otrzymaniem Zezwoleń jest natomiast zwiększenie dotychczasowego poziomu zatrudnienia i jego utrzymania na poziomie określonym w Zezwoleniach. Pozostałe warunki to zakończenie inwestycji do dnia określonego w Zezwoleniach oraz przestrzeganie regulaminu Strefy w okresie obowiązywania Zezwoleń.

W związku z realizacją działalności w ramach Zezwoleń, Spółka osiąga przychody podlegające zwolnieniu przedmiotowemu CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, jak i przychody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Realizacja działalności w Strefie wymusza więc na podmiocie prowadzenie ewidencji rachunkowej w taki sposób, by możliwe było zaklasyfikowanie poszczególnych przychodów i kosztów odpowiednio do działalności objętej zwolnieniem przedmiotowym, jak i do działalności podlegającej opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych.

Obecnie Spółka na terenie SSE produkuje wyroby gotowe, które następnie sprzedaje kontrahentom z branży motoryzacyjnej (automotive). Dochody ze sprzedaży tych wyrobów gotowych objęte są zwolnieniem podatkowym z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT.

Fakt, iż Spółka działa w branży motoryzacyjnej wpływa na organizację prowadzonych przez nią procesów produkcyjnych. Rynek motoryzacyjny jest bowiem rynkiem złożonym i integralnym, w którym podmioty z różnych lokalizacji odpowiadają za dostawę poszczególnych komponentów lub materiałów albo też są odpowiedzialne za koordynowanie produkcji lub sprzedaży.

Producenci samochodów samodzielnie wytwarzają jedynie część podzespołów powierzając produkcję reszty komponentów wyspecjalizowanym podwykonawcom (takim jak Spółka). Ma to na celu zagwarantowanie wysokiej jakości i bezpieczeństwa produkowanych pojazdów, przy jednoczesnym utrzymaniu kosztów na możliwie niskim poziomie. Szeroka i unikalna wiedza podwykonawców w zakresie nowoczesnych metod produkcyjnych i współpraca z wieloma producentami samochodów pozwala na efektywniejsze wykorzystanie posiadanych zasobów.

Aby spełnić wymogi stawiane przez odbiorców samochodów, strategia podmiotów działających w ramach sektora motoryzacyjnego dopuszcza podział funkcji produkcyjnych oparty na wytwarzaniu podzespołów niższego i wyższego rzędu w różnych zakładach znajdujących się często w różnych krajach. Współpracują one wówczas ze sobą w ten sposób, że wyroby jednych są jednocześnie materiałami produkcyjnymi drugich. W rezultacie transakcje towarowe między poszczególnymi producentami, kontrahentami obejmują głównie zakup/sprzedaż podzespołów niższego rzędu w celu ich przetworzenia w podzespoły wyższego rzędu.

Specyfika branży motoryzacyjnej, w której m.in. działa Spółka, wymusza często również produkcję lub nabycie specjalistycznych narzędzi, które, co do zasady, przeznaczone jest wyłącznie do produkcji określonego typu produktu. Produkcja wyrobów gotowych Spółki objętych zwolnieniem podatkowym również nie byłaby możliwa bez specjalistycznych narzędzi (dalej: „Narzędzia”). Narzędzia te cechuje wysoki stopień specjalizacji i tym samym możliwe jest ich wykorzystanie wyłącznie do produkcji wyrobów gotowych dla konkretnego odbiorcy. W związku z realizacją cyklu produkcyjnego, Spółka na samym jego początku nabywa takie Narzędzia od dostawców zewnętrznych (dalej: „Dostawcy Narzędzi”), którzy produkują Narzędzie. Narzędzia produkują podmioty z różnych części świata i po ich wyprodukowaniu podlegają one przemieszczeniu do zakładu produkcyjnego Spółki, na rzecz którego wydano Zezwolenia. Przed rozpoczęciem produkcji przy wykorzystaniu Narzędzia, podlega ono zbyciu na rzecz podmiotu, dla którego realizowany jest dany projekt produkcyjny (dalej: „Kontrahent”). Jednocześnie należy nadmienić, że w wyniku sprzedaży na linii Spółka-Kontrahent, Narzędzia nie podlegają przemieszczeniu. Zostają one bowiem w zakładzie produkcyjnym Spółki na terenie SSE i podlegają wykorzystaniu do produkcji wyrobów gotowych na rzecz Kontrahenta. Pomimo zmiany właściciela Narzędzi ze Spółki na Kontrahenta nadal służą one wyłącznie do produkcji wyrobów gotowych objętych Zezwoleniem. Wynika to z postanowień między stronami, które zawiera umowa sprzedaży Narzędzi (dalej: „Tooling”).

Zdarzają się również sytuacje, kiedy to Narzędzia będące przedmiotem Toolingu są wytwarzane przez Dostawców Narzędzi i są sprzedawane na rzecz Spółki, jednakże zostają przetransportowane do podwykonawców Spółki (dalej: „Podwykonawcy”). Podwykonawcy przy wykorzystaniu Narzędzi produkują półprodukty do wyrobów gotowych Spółki. Półprodukty te trafiają następnie do zakładu produkcyjnego Spółki, gdzie produkowany jest przy ich wykorzystaniu wyrób gotowy. Działanie to jest podyktowane względami biznesowymi, zdarzają się bowiem sytuacje, gdy bardziej zasadne, przykładowo ze względów ekonomicznych, jest zlecenie produkcji półproduktów do wyrobów gotowych Spółki zewnętrznym dostawcom, celem uwolnienia mocy produkcyjnych Spółki. W takich przypadkach Spółka również sprzedaje Narzędzia odbiorcy wyrobów gotowych, tj. Kontrahentowi, a Narzędzia będące przedmiotem umowy Toolingu są wykorzystywane wyłącznie do produkcji półproduktów do wyrobów gotowych wskazanych przez właściciela Narzędzi (Kontrahenta), produkowanych przez Spółkę w ramach SSE.

Z tytułu sprzedaży Narzędzi na rzecz Kontrahenta Spółka uzyskuje przychody. Natomiast, w związku z nabywaniem gotowych do użytkowania Narzędzi od Dostawców Narzędzi, Spółka ponosi wszelkie koszty związane z jego nabyciem, dostarczeniem i przygotowaniem do użytkowania na terenie zakładu produkcyjnego Spółki znajdującego się w SSE oraz zakładów produkcyjnych Podwykonawców.

Końcowo Spółka pragnie podkreślić, że niniejszy wniosek dotyczy zarówno zawartych już umów Toolingu jak i umów Toolingu, które mogą zostać zawarte w przyszłości.

Pytania:

  1. Czy dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu Narzędzia nie opuszczają obszaru SSE i są wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT na podstawie uzyskanych Zezwoleń?

  2. Czy dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy Narzędzia są przekazywane poza teren SSE i wykorzystywane przez Podwykonawców do realizacji części działań produkcyjnych, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT na podstawie uzyskanych Zezwoleń?

Państwa stanowisko w sprawie

1.    Dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu Narzędzia nie opuszczają obszaru SSE i są wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka powinna traktować jako dochód objęty zwolnieniem z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT na podstawie uzyskanych Zezwoleń.

2.    Dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy Narzędzia są przekazywane poza teren SSE i wykorzystywane przez Podwykonawców do realizacji części działań produkcyjnych, Spółka powinna traktować jako dochód objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT na podstawie uzyskanych Zezwoleń.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1.

Dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu Narzędzia nie opuszczają obszaru SSE i są wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka powinna traktować jako przychód objęty zwolnieniem z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT na podstawie uzyskanych Zezwoleń.

Stosowanie do art. 7 ust. 1 Ustawy CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.

Zgodnie z art. 12 Ustawy SSE, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, wolne od podatku są dochody uzyskane z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie uzyskanego zezwolenia, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zezwolenia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 4 Ustawy CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE.

W konsekwencji, zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT, przysługuje podatnikowi, jeżeli:

- posiada on zezwolenia na prowadzenie określonego rodzaju działalności na terenie specjalnej SSE, oraz

- poniósł koszty kwalifikowane nowej inwestycji i zbudował limit dostępnej pomocy publicznej oraz

- uzyskiwał dochody z działalności gospodarczej objętej zakresem zezwolenia, jeżeli działalność jest prowadzona na terenie SSE.

A contrario, działalność gospodarcza, która nie spełnia kumulatywnie ww. przesłanek stanowi działalność opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Jednocześnie, należy zauważyć, że w przedstawianych stanowiskach sądów administracyjnych wykształciło się jednolite podejście, zgodnie z którym pomimo, że pewne aktywności nie są objęte wyraźnie zezwoleniem na prowadzenie działalności na terenie SSE, to jednak przychód z tych działań podlega zwolnieniu ze względu na ich ścisły, pomocniczy charakter względem działalności prowadzonej na terenie SSE objętej zezwoleniem. Pogląd taki został przedstawiony m.in. w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 1149/17, z 19 listopada 2014 r., sygn. akt II FSK 2750/12, z 15 grudnia 2011 r., sygn. akt II FSK 1139/10 oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 9 stycznia 2015 r. sygn. akt I SA/Kr 1701/14.

Odnosząc powyższe do stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego zaprezentowanego w niniejszym wniosku, należy zauważyć, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie SSE na podstawie Zezwoleń. Zezwolenia zostały wydane na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wymienionych w Zezwoleniach poprzez wskazanie odpowiednich pozycji PKWiU. W realizowanych przez Spółkę projektach produkcyjnych niezbędne jest posiadanie Narzędzi, które umożliwiają wytworzenie wyrobów o określonych cechach wymaganych przez Kontrahentów.

Uzyskane przez Spółkę Zezwolenia obejmują prowadzenie na terenie SSE działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wyrobów gotowych.

Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż Narzędzi pozostaje w ścisłym związku ze wskazaną w Zezwoleniach działalnością produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów gotowych i ma w stosunku do niej charakter pomocniczy (akcesoryjny). Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają m.in. następujące okoliczności:

   - bez zakupu zindywidualizowanych Narzędzi, Spółka nie miałaby możliwości prowadzenia działalności polegającej na produkcji konkretnych detali wytwarzanych produktów (sprzedaż Narzędzi jest warunkiem koniecznym do realizowania działalności produkcyjnej podlegającej zwolnieniu),

   - ze względu na istotne dostosowanie, a co za tym idzie, zindywidualizowanie Narzędzi do celów produkcji danego typu komponentu, zasadniczo nie istnieje możliwość wykorzystania Narzędzi do innej działalności/w innym procesie produkcyjnym,

   - sprzedaż Narzędzi Kontrahentom, pozostają w funkcjonalnym związku z działalnością produkcyjną Spółki. Produkty wytwarzane przy użyciu opisywanych Narzędzi stanowią bowiem produkty powstające w wyniku działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie Zezwoleń, a zatem ich sprzedaż generuje przychody alokowane do przychodów korzystających ze zwolnienia z podatku CIT,

   - Narzędzia są wykorzystywane zgodnie z potrzebami odbiorców wyłącznie w celu umożliwienia Spółce prowadzenia jej podstawowej działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów w ramach działalności objętej Zezwoleniami,

   - zbycie Kontrahentom Narzędzi wykorzystywanych do działalności prowadzonej na terenie SSE, które zostały zakupione na ich zlecenie w celu wykorzystania go do produkcji wyrobów objętych Zezwoleniami, stanowi normalne następstwo prowadzenia działalności gospodarczej i jest ściśle związane z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę na terenie SSE na podstawie Zezwoleń. Na podkreślenie zasługuje również fakt, że zbycie takich narzędzi jest typowym zjawiskiem występującym w branży motoryzacyjnej, w której działa Spółka i wiąże się z jego specyfiką,

   - sprzedaż Narzędzi służy produkcji wyrobów określonych w Zezwoleniach - ich sprzedaż jest elementem współpracy z Kontrahentami. W ramach współpracy Spółki z Kontrahentami podejmowana jest decyzja, iż właścicielem narzędzia do produkcji wyrobów gotowych będzie nie Spółka a dany Kontrahent będący odbiorcą wyrobów gotowych. Ewentualny brak zgody Spółki na sprzedaż Narzędzi mógłby spowodować wycofanie się kontrahenta z zakupu wyrobów gotowych od Wnioskodawcy. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż kontynuowanie współpracy zależy od tego, czy Wnioskodawca spełnia oczekiwania swoich klientów. Jednocześnie, zmiana właściciela Narzędzi nie wiąże się ze zmianą w zakresie sposobu jej wykorzystywania - w szczególności służą one produkcji wyrobów gotowych objętych Zezwoleniami poprzez wykorzystywanie ich przez Spółkę w zakładzie na terenie SSE. Tym samym, przy wykorzystaniu Narzędzi Spółka generuje przychody i koszty przypadające na te przychody, które korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT),

   - obrót Narzędziami służy realizacji działalności podstawowej Spółki.

W ocenie Spółki, przychód i związane z nim koszty ze sprzedaży Narzędzi stanowią dochód objęty zwolnieniem z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT. Zwrócić bowiem także uwagę na to, że przedmiot zapytania Wnioskodawcy był już wcześniej przedmiotem zainteresowania organów podatkowych. Organy wielokrotnie zajmowały w podobnych sprawach stanowisko zbieżne z tezami zaprezentowanymi powyżej przez Spółkę, czego przykłady można znaleźć w następujących dokumentach:

   - interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 maja 2022 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.94.2022.1.BM, gdzie organ podkreśla jakie elementy stanu faktycznego mają znaczenie dla uznania przychodów i przypadających na ten przychód kosztów usług toolingu za dochód zwolniony z opodatkowania:

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy, a także opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy zwrócić uwagę na specyfikę branży, w której działa Wnioskodawca oraz fakt, że prowadzenie działalności polegającej na produkcji wyrobów charakteryzujących się konkretnymi cechami i właściwościami wymusza nabycie specjalistycznego oprzyrządowania, („Formy”, „Tooling”) które, co do zasady, jest dostosowane i przeznaczone wyłącznie do celów produkcji danego typu produktu (wyrobów objętych Zezwoleniem), a zatem nie istnieje możliwość wykorzystania oprzyrządowania do innej działalności/w innym procesie produkcyjnym.

Tym samym, należy przyjąć, że przychody ze sprzedaży Form wykorzystywanych wyłącznie do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji gdy pozostają one na terenie SSE, podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.

   - interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 29 stycznia 2020 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.474.2019.1.IZ, w której organ zajął następujące stanowisko:

Odnosząc powołane wyżej przepisy na grunt analizowanego zagadnienia, Organ w pierwszej kolejności zwraca uwagę na specyfikę branży, w której działa Wnioskodawca oraz fakt, że prowadzenie działalności polegającej na produkcji konkretnych detali wytwarzanych produktów wymusza nabycie specjalistycznego oprzyrządowania, które, co do zasady, jest dostosowane i przeznaczone do celów produkcji danego typu produktu (wyrobów objętych Zezwoleniami/Decyzją o wsparciu), a zatem nie istnieje możliwość wykorzystania oprzyrządowania do innej działalności/w innym procesie produkcyjnym.

Tym samym, należy przyjąć, że przychody ze sprzedaży oprzyrządowania wykorzystywanego do produkcji Wyrobów strefowych, w sytuacji gdy w trakcie realizacji projektu oprzyrządowanie:

        - nie opuszcza terenu SSE, podlegają zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 u.p.d.o.p., 

        - nie opuszcza terenu określonego w Decyzji o wsparciu i jest wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę,

podlegają zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a u.p.d.o.p.

   - interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 czerwca 2013 r., znak: IPPB3/423-168/13-4/MS oparta na przepisach Ustawy SSE, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy co do ujęcia w przychodach kształtujących dochód z działalności zwolnionej przychodu odpowiadającego wartości tzw. toolingu, w której wnioskodawca argumentował:

Nie ulega wątpliwość, że dochody Wnioskodawcy związane z działalnością polegającą na produkcji etykiet są na podstawie wskazanych wyżej przepisów wolne od opodatkowania. Zdaniem Wnioskodawcy dochody z tej działalności pozostaną wolne od podatku dochodowego również wówczas, gdy bądź na odrębnej pozycji faktury bądź też na odrębnej fakturze wyszczególni on odrębnie na żądanie kontrahenta koszty tzw. toolingu, czyli wartość materiałów pomocniczych niezbędnych do wyprodukowania etykiet. Należy wskazać, że fakt wyszczególnienia kosztów tzw. toolingu w odrębnej pozycji faktury lub nawet na odrębnej fakturze nie zmienia charakteru działalności Wnioskodawcy. W dalszym ciągu wykonuje on tę samą działalność polegającą na produkcji etykiet. W każdej z omawianych sytuacji proces produkcyjny przebiega identycznie. Jako, że do produkcji etykiet trzeba zużyć pewną ilość polimerów, sit i wykrojników - są one niezbędnym kosztem tej produkcji. Innymi słowy nie da się wyprodukować etykiet nie zużywając przy tym pewnej liczby polimerów, sit i wykrojników.

Analizując treść zaprezentowanych powyżej rozstrzygnięć organów podatkowych, można wskazać na następujące warunki, których spełnienie pozwala przyjąć, że dana działalność ma charakter pomocniczy względem działalności objętej zezwoleniem strefowym, a w konsekwencji przychód z tej działalności powinien podlegać zwolnieniu:

1. jest to działalność konieczna dla prowadzenia działalności głównej (objętej zezwoleniem),

2. działalność ta pozostaje z działalnością główną (objętą zezwoleniem) w funkcjonalnym związku,

3. działalność ta ma w stosunku do działalności głównej (objętej zezwoleniem) charakter służebny, pomocniczy.

Odnosząc powyższe do sytuacji Spółki, należy stwierdzić, że działalność polegająca na sprzedaży oprzyrządowania, spełnia powyższe warunki. W szczególności:

  1. zakup i sprzedaż Narzędzi umożliwia realizację przez Spółkę projektów produkcyjnych polegających na wytwarzaniu wyrobów gotowych zgodnie z wydanymi Zezwoleniami, a zatem nie ulega wątpliwości, że nabycie Narzędzi jest warunkiem koniecznym do realizowania działalności produkcyjnej podlegającej zwolnieniu,

  2. wykorzystanie Narzędzi przez Spółkę umożliwia wytworzenie produktów o cechach wymaganych przez Kontrahentów, a zatem nabycie i sprzedaż Narzędzi Kontrahentom pozostają w funkcjonalnym związku z działalnością produkcyjną Spółki,

  3. Narzędzia są sprzedawane zgodnie z potrzebami Kontrahentów wyłącznie w celu umożliwienia Spółce prowadzenia jej głównej działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów, których produkcja jest objęta Zezwoleniem.

Reasumując, zdaniem Spółki, dochód ze sprzedaży Narzędzi, o którym mowa w pytaniu 1, należy traktować jako dochód z działalności pomocniczej względem działalności Spółki objętej Zezwoleniami, a zatem również jako dochód objęty zwolnieniem z opodatkowania CIT na podstawie uzyskanych Zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE.

Ad 2.

Dochód ze sprzedaży Narzędzi, wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych produkowanych w ramach Zezwolenia, w sytuacji, gdy Narzędzia są przekazywane poza teren SSE i wykorzystywane przez Podwykonawców do realizacji części działań produkcyjnych, Spółka powinna również traktować jako dochód objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie uzyskanych Zezwoleń.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Narzędzia mogą być przekazywane poza teren SSE i wykorzystywane przez Podwykonawców do realizacji części działań produkcyjnych. Zapewnienie przez Spółkę możliwości wykorzystania Narzędzi przez Podwykonawców, ma na celu zabezpieczenie ciągłości produkcji wyrobów objętych Zezwoleniem.

Ponadto, wskazane działanie ma istotny wpływ na koszt jaki Spółka jest obowiązana ponieść w związku z zakupem od Podwykonawców półproduktów, które Spółka wykorzystuje do produkcji wyrobów gotowych objętych Zezwoleniem. W przypadku, gdyby Narzędzia nie zostały zapewnione Podwykonawcom, byliby oni zmuszeni do ujęcia ciężaru nabycia specjalistycznego oprzyrządowania celem produkcji półwyrobów nabywanych przez Spółkę w cenie półproduktu. Poniesiony koszt specjalistycznego oprzyrządowania stanowiłby bowiem element kalkulacji kosztu wytworzenia półproduktów po stronie Podwykonawców. Spółka poniosłaby zatem wyższy koszt wytworzenia wyrobu gotowego z uwagi na nabycie droższego półproduktu. Gdyby transakcja przyjęła taką, alternatywną formę Spółka ujęłaby zwiększony koszt nabycia półproduktów w kosztach związanych z działalnością na podstawie Zezwolenia. Zwiększone koszty produkcji podniosłyby automatycznie cenę wyrobu gotowego sprzedawanego na rzecz Kontrahenta. Przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych na rzecz Kontrahenta stanowią przychody działalności zwolnionej. W ocenie Spółki, odmienne do powyższego potraktowanie dochodów związanych z realizacją umowy Toolingu byłoby niezasadne.

Spółka podkreśla, że fakt, że Narzędzia mogą być przekazywane poza teren SSE i wykorzystywane przez Podwykonawców do realizacji części działań produkcyjnych, nie zmienia pomocniczego charakteru obrotu Narzędziami. W szczególności, nadal jest to działalność konieczna dla prowadzenia działalności głównej (objętej Zezwoleniami), działalność ta pozostaje z działalnością główną (objętą Zezwoleniami) w funkcjonalnym związku oraz działalność ta ma w stosunku do działalności głównej (objętej Zezwoleniami) charakter służebny, pomocniczy.

Jednocześnie, Wnioskodawca podkreśla, że nawet w sytuacjach, kiedy Narzędzia są przekazywane poza teren SSE, podstawowy (główny) proces produkcyjny jest realizowany w zakładzie Wnioskodawcy na terenie SSE, a działania wykonywane przez Podwykonawców mają w stosunku do działalności głównej (objętej Zezwoleniami) charakter wyłącznie pomocniczy. Spółka wskazuje, że zakresem niniejszego wniosku nie jest ocena czy nabycie półproduktów od Podwykonawców stanowi dla Spółki działalność pomocniczą w stosunku do działalności produkcyjnej wykonywanej w ramach Zezwoleń.

Należy także wskazać na postanowienia zawarte w wytyczne w sprawie regionalnej pomocy państwa (2021/C 153/01) wydane na lata 2022-2027 (dalej: „Wytyczne”). Zgodnie ze stanowiskiem zajętym przez Komisję Europejską w art. 4 ust. 4.1. pkt 25 Wytycznych, jeżeli koszty kwalifikowalne ustala się na podstawie kosztów inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe i wartości nie materialne i prawne, za kwalifikowalne uznaje się wyłącznie koszty związane z rzeczowymi aktywami trwałymi i wartościami niematerialnymi i prawnymi stanowiące część inwestycji początkowej w zakład beneficjenta pomocy położony na danym obszarze objętym pomocą.

Jednocześnie art. 4 ust. 4.1 pkt 26 Wytycznych zawiera zasadę stanowiącą wyjątek od generalnej reguły zawartej w wyżej opisanym przepisie. Zgodnie z jego treścią aktywa w postaci oprzyrządowania dla dostawców można zaliczyć do kosztów kwalifikowalnych przedsiębiorstwa, które je nabyło (lub wytworzyło), jeżeli są one wykorzystywane przez cały minimalny okres utrzymania wynoszący pięć lat w przypadku dużych przedsiębiorstw do celów procesów przetwarzania lub montażu realizowanych przez beneficjenta pomocy, bezpośrednio związanych z procesem produkcji w oparciu o objętą pomocą inwestycję początkową beneficjenta pomocy. Odstępstwo to ma zastosowanie, pod warunkiem że zakład dostawcy znajduje się na obszarze objętym pomocą publiczną.

Jednocześnie zgodnie z definicją Komisji Europejskiej, oprzyrządowanie dla dostawców oznacza nabywanie (lub samodzielną produkcję) przez przedsiębiorstwo (na poziomie grupy) maszyn, narzędzi lub urządzeń oraz związanego z nimi oprogramowania, które są nabywane (lub produkowane) nie do użytku w jednym z jego zakładów (na poziomie grupy), ale udostępniane wybranym dostawcom do produkcji produktów, które mają być wytwarzane w zakładzie dostawcy i które będą służyć jako produkty pośrednie w procesie produkcji przedsiębiorstwa. Aktywa w postaci oprzyrządowania dla dostawców pozostają własnością przedsiębiorstwa nabywającego, ale są udostępniane dostawcy do zadań i na warunkach określonych w zamówieniu na dostawy lub podobnej umowie. Są one powiązane ze ściśle określonymi procesami przetwarzania lub montażu w jednym zakładzie lub kilku zakładach przedsiębiorstwa (na poziomie grupy) i może być konieczne zwrócenie ich właścicielowi po zakończeniu realizacji zamówienia lub wygaśnięciu bądź rozwiązaniu umowy ramowej.

Powyższe Wytyczne Komisji Europejskiej wskazują na możliwość kwalifikacji do kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji wydatków na tzw. tooling. W ten sposób Komisja Europejska wskazuje na ścisły i nierozerwalny związek przedmiotu toolingu z działalnością podmiotu wykorzystującego go do prowadzenia działalności objętej pomocą publiczną.

W ocenie Spółki, mając na uwadze ww. postanowienia Wytycznych można analogicznie argumentować związek pomiędzy zawartymi umowami Toolingu a działalnością prowadzoną w oparciu o Zezwolenia. Skoro uznaje się za koszty kwalifikowane nabyte oprzyrządowanie, które jest następnie udostępniane podmiotowi trzeciemu poza terenem wskazanym w zezwoleniu/decyzji o wsparciu, to analogicznie w ocenie Spółki powinno się potraktować Narzędzia, które służą produkcji na rzecz Spółki półproduktów do produkcji wyrobów gotowych objętych Zezwoleniem poza terenem SSE. Nabywane przez Spółkę i następnie zbywane na rzecz Kontrahenta Narzędzia stanowiącą część integralną działalności prowadzonej w oparciu o Zezwolenia i w ramach tej działalności wykonywaną.

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe oraz argumenty przedstawione w odpowiedzi na pytanie 1, zdaniem Spółki, dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów objętych Zezwoleniem, w sytuacji, gdy Narzędzia są przekazywane poza teren SSE i wykorzystywane przez Podwykonawców do realizacji części działań produkcyjnych, Spółka powinna również traktować jako dochód objęty zwolnieniem z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT na podstawie uzyskanych Zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie SSE.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „updop”),

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 updop,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop,

wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1670 oraz z 2021 r. poz. 2105), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Z kolei, stosownie do treści art. 17 ust. 4 updop,

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 91 ze zm., dalej: „ustawa o SSE”).

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy o SSE,

podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.

Zgodnie z art. 12 tej ustawy,

dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych (…).

Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cyt. powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę strefowego podatek dochodowy.

Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:

1. prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,

2. uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.

Powyższe warunki, jak każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle, zgodnie z wykładnią językową danej regulacji.

Dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy wskazać, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również dochody z takiej działalności nie będą podlegały zwolnieniu.

Warto podkreślić również, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, lecz tylko dochody uzyskane z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia, a więc działalności określonej w tym zezwoleniu. Zwolnieniem podatkowym objęty jest zatem dochód wygenerowany bezpośrednio z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wymienionej wprost w zezwoleniu. Zwolnieniem nie będą natomiast objęte dochody związane z działalnością gospodarczą na terenie strefy.

Odnosząc powołane wyżej przepisy na grunt analizowanego zagadnienia, Organ w pierwszej kolejności zwraca uwagę na specyfikę branży, w której działa Wnioskodawca, która wymusza często produkcję lub nabycie specjalistycznych narzędzi, które, co do zasady, przeznaczone jest wyłącznie do produkcji określonego typu produktu. Narzędzia te cechuje wysoki stopień specjalizacji i tym samym możliwe jest ich wykorzystanie wyłącznie do produkcji wyrobów gotowych dla konkretnego odbiorcy. W związku z realizacją cyklu produkcyjnego, Spółka na samym jego początku nabywa takie Narzędzia od dostawców zewnętrznych, którzy produkują Narzędzie. Narzędzia produkują podmioty z różnych części świata i po ich wyprodukowaniu podlegają one przemieszczeniu do zakładu produkcyjnego Spółki, na rzecz którego wydano Zezwolenia. Przed rozpoczęciem produkcji przy wykorzystaniu Narzędzia, podlega ono zbyciu na rzecz podmiotu, dla którego realizowany jest dany projekt produkcyjny. Jednocześnie należy nadmienić, że w wyniku sprzedaży na linii Spółka-Kontrahent, Narzędzia nie podlegają przemieszczeniu. Zostają one bowiem w zakładzie produkcyjnym Spółki na terenie SSE i podlegają wykorzystaniu do produkcji wyrobów gotowych na rzecz Kontrahenta. Pomimo zmiany właściciela Narzędzi ze Spółki na Kontrahenta nadal służą one wyłącznie do produkcji wyrobów gotowych objętych Zezwoleniem.

Tym samym, należy przyjąć, że dochody ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów strefowych, w sytuacji gdy w trakcie produkcji wyrobów gotowych objętych Zezwoleniem, Narzędzia nie opuszczają terenu SSE, podlegają zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy w trakcie realizacji projektu Narzędzia nie opuszczają obszaru SSE i są wykorzystywane do realizacji projektu produkcyjnego wyłącznie przez Spółkę, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, na podstawie uzyskanych Zezwoleń, jest prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do drugiego pytania zawartego we wniosku, Organ pragnie wskazać, że w sytuacji, kiedy to Narzędzia będące przedmiotem Toolingu zostaną przetransportowane do podwykonawców Spółki, a Podwykonawcy przy wykorzystaniu Narzędzi produkują półprodukty do wyrobów gotowych Spółki, należy uznać, że Narzędzia te, służą w istocie wytwarzaniu określonych produktów nie przez Wnioskodawcę ale przez jego kontrahenta (podwykonawcę). Wyprodukowanie określonego dobra (produktu), którego odbiorcą jest Wnioskodawca nie jest dokonane przez Spółkę w ramach posiadanych Zezwoleń, które precyzują warunki zwolnienia wskazując na konkretny rodzaj działalności gospodarczej objętej tymi Zezwoleniami, a także miejsce jej prowadzenia.

Tym samym, jeśli wykorzystanie Narzędzia nie wiąże się/nie będzie wiązało się z produkcją na terenie strefy, ale z produkcją poza strefą, to nie ma możliwości, aby dochód z jego sprzedaży stanowił dla Wnioskodawcy przychód zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.

Jednocześnie nadmienia się, że bez znaczenia pozostaje powód, dla którego Wnioskodawca przekazał narzędzia poza teren SSE. Takie stwierdzenie wynika z wyroku WSA w Gorzowie Wielkopolskim sygn. akt I SA/Go 679/14 z 28 stycznia 2015 r., który stwierdził: „Przemieszczanie oprzyrządowania poza teren strefy i wykorzystywanie go przez podwykonawców, choćby tylko do realizacji części działań produkcyjnych zleconych skarżącej, nie jest realizacją celu, dla którego utworzono specjalne strefy ekonomiczne. Należy zgodzić się z organem interpretacyjnym, że oprzyrządowanie udostępnione przez skarżącą podwykonawcy służy działalności gospodarczej prowadzonej przez tego podwykonawcę. Czas trwania takiej sytuacji bądź jej wyjątkowość nie ma tutaj znaczenia, ponieważ podstawowym warunkiem korzystania ze zwolnienia jest prowadzenie działalności objętej zezwoleniem na terenie strefy a przepisy wyjątków o tego warunku nie przewidują. Na marginesie należy zauważyć, że skarżąca wskazała, iż ta wyjątkowość sytuacji może polegać m.in. na awarii maszyn, chwilowych brakach mocy produkcyjnych i potrzebach klienta. Zatem nawet sama skarżąca nie jest w stanie przewidzieć na jak długi okres oprzyrządowanie będzie musiało służyć podwykonawcy do realizacji części działań produkcyjnych spółki, a tym samym jak długo podwykonawca będzie prowadził swoją działalność gospodarczą poza terenem strefy w oparciu o udostępnione mu oprzyrządowanie”.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży Narzędzi wykorzystywanych do produkcji wyrobów gotowych, w sytuacji, gdy Narzędzia są przekazywane poza teren SSE i wykorzystywane przez Podwykonawców do realizacji części działań produkcyjnych, Spółka jest uprawniona do traktowania uzyskanego dochodu jako objęty zwolnieniem z opodatkowania podatkiem CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, na podstawie uzyskanych Zezwoleń, należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia objęta zadanymi we wniosku pytaniami, które wyznaczają zakres interpretacji. 

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).