W zakresie ustalenia: 1. Czy Spółka ma prawo zrezygnować z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek przed upływem okresu 4 lat i powrócić do... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.218.2023.3.BJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 sierpnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.218.2023.3.BJ

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia: 1. Czy Spółka ma prawo zrezygnować z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek przed upływem okresu 4 lat i powrócić do opodatkowania na zasadach ogólnych, 2. Czy Spółka może zrezygnować z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek poprzez zaznaczenie w „Deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek CIT-8E” składanej za rok 2022 w terminie do 30 czerwca 2023 roku opcji TAK w pozycji 33.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1.Czy Spółka ma prawo zrezygnować z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek przed upływem okresu 4 lat i powrócić do opodatkowania na zasadach ogólnych,

2.Czy Spółka może zrezygnować z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek poprzez zaznaczenie w „Deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek CIT-8E” składanej za rok 2022 w terminie do 30 czerwca 2023 roku opcji TAK w pozycji 33.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 7 lipca 2023 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.218.2023.2.BJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 13 lipca 2023 r.

Treść  wniosku jest  następująca:

Opis stanu zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest Spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Spółka”).

Spółka posiada status rezydenta podatkowego w Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W lutym 2022 roku Wnioskodawca złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (dalej również: „ryczałt od dochodów spółek” lub „estoński CIT”), tj. zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 5 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm. dalej: „ustawa o CIT”).

Pierwszy rok opodatkowania Wnioskodawcy estońskim CIT rozpoczął się dnia 1 stycznia 2022 r. Spółka spełniała wymogi uprawniające do stosowania ryczałtu od dochodów spółek, przewidziane w art. 28j ust. 1 pkt 2-6 CIT.

W 2023 roku Spółka chciałaby zrezygnować z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek i wrócić do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Pytania

1.Czy Spółka ma prawo zrezygnować opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek przed upływem okresu 4 lat i powrócić do opodatkowania na zasadach ogólnych?

2.Czy Spółka może zrezygnować z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek poprzez zaznaczenie w „Deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek CIT-8E” składanej za rok 2022 w terminie do 30 czerwca 2023 roku opcji TAK w pozycji 33?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1)

Zdaniem Spółki ma ona prawo zrezygnować opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek przed upływem 4 lat i powrócić do opodatkowania na zasadach ogólnych.

W pierwszej kolejności Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 28I ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT: „Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem: (...) roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;”.

Zdaniem Wnioskodawcy z przywołanego przepisu jasno wynika, że podatnik ma prawo zrezygnować z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek z końcem każdego roku podatkowego, a nie dopiero na koniec 4-letniego okresu opodatkowania estońskim CIT.

Istotne jest również to, że za możliwością rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od dochodu spółek w każdym roku podatkowym przemawia nowelizacja tego przepisu, która weszła w życie z początkiem 2022 roku. Pierwotnie przepis ten wskazywał bowiem, że rezygnacja z ryczałtu może nastąpić „(...) z końcem ostatniego roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem;". Nowelizacja polegała na wykreśleniu słowa „ostatniego”. Zdaniem Spółki wprowadzoną zmianę należy interpretować w ten sposób, że rezygnacja z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek może nastąpić z końcem każdego roku podatkowego, a nie tylko z końcem ostatniego roku z czteroletniego okresu opodatkowania ryczałtem.

Po drugie należy wskazać, że w „Deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek CIT-8E” w pozycji 33 widnieje następujące pytanie: „Podatnik z końcem roku podatkowego, o którym mowa w poz. 4 i 5, rezygnuje z opodatkowania ryczałtem”.

Pozycja 4 i 5 to oznaczenie roku podatkowego, za który składana jest deklaracja, a nie czteroletni okres obowiązywania estońskiego CIT w stosunku do Spółki.

Kończąc, Spółka wskazuje, że prawo podatnika do rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem 4 lat potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej między innymi w następujących interpretacjach indywidualnych:

- interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.106.2023.3.IZ;

- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 sierpnia 2022 r.; Znak: 0111-KDIB1-1.4010.112.2022.1.BS.

Taką samą opinię można znaleźć w opracowanym przez Ministerstwo Finansów Przewodniku do Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 21 grudnia 2021 r.: „podatnik może również w dowolnym momencie zrezygnować z tej formy opodatkowania, na podstawie art. 28l ust. 1 pkt 1 uClT”. Przewodnik stanowi ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego dotyczące stosowania tych przepisów (objaśnienie podatkowe), o których mowa w art. 14a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.).

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że zarówno z przywołanych przepisów, jak i z konstrukcji deklaracji CIT-8E jasno wynika, że Spółka ma prawo zrezygnować z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek w każdym roku podatkowym. Oznacza to, że złożywszy taką rezygnację w deklaracji CIT-8E składanej do 30 czerwca 2023 roku za rok 2022 Spółka będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych od początku 2023 roku.

Ad. 2)

Zdaniem Spółki Spółka może ona zrezygnować z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek poprzez zaznaczenie w „Deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek CIT-8E” składanej za rok 2022 w terminie do 30 czerwca 2023 roku opcji TAK w pozycji 33.

Spółka wskazuje, że w „Deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek CIT-8E” w pozycji 33 zawarto pytanie „Podatnik z końcem roku podatkowego, o którym mowa w poz. 4 i 5, rezygnuje z opodatkowania ryczałtem”. Pozycja 4 i 5 to rok podatkowy za który składana jest deklaracja (a nie okres 4 letni obowiązywania ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych dla podatnika).

Spółka wskazuje, że słuszność powyższego stanowiska potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w następującej interpretacji indywidualnej:

  - interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2023 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.106.2023.3.IZ;

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że rezygnacja z opodatkowania w formie ryczałtu od spółek powinna odbyć się poprzez zaznaczenie w pozycji 33 opcji „TAK”.

Oznacza to, że jeżeli w deklaracji CIT-8E składanej za 2022 rok w terminie do 30 czerwca 2023 roku Spółka zaznaczy w pozycji 33 opcję TAK, to Spółka będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych począwszy od 2023 roku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Od 2021 r. podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych mają możliwość wyboru formy opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek. Ten sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka posiada status rezydenta podatkowego w Rzeczypospolitej Polskiej i podlega w Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości osiąganych dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W lutym 2022 roku złożyliście Państwo właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 5 o CIT.

Pierwszy rok opodatkowania Państwa estońskim CIT rozpoczął się dnia 1 stycznia 2022 r. Spółka spełniała wymogi uprawniające do stosowania ryczałtu od dochodów spółek, przewidziane w art. 28j ust. 1 pkt 2-6 CIT.

W 2023 roku chcielibyście Państwo zrezygnować z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek i wrócić do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia:

1.Czy Spółka ma prawo zrezygnować opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek przed upływem okresu 4 lat i powrócić do opodatkowania na zasadach ogólnych,

2.Czy Spółka może zrezygnować z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek poprzez zaznaczenie w „Deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek CIT-8E” składanej za rok 2022 w terminie do 30 czerwca 2023 roku opcji TAK w pozycji 33.

Przechodząc do ww. wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 28f ustawy o CIT, który stanowi, że:

Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Stosownie do art. 28l ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Podatnik opodatkowany ryczałtem traci prawo do tego opodatkowania z końcem roku podatkowego okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2 - w przypadku gdy podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem.

W myśl art. 28r ww. ustawy:

Do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego podatnik jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego za poprzedni rok podatkowy.

Deklarację, o której mowa w ust. 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.

Podatnik, z zastrzeżeniem art. 28t ust. 2, który osiągnął dochód z tytułu zysku netto i w okresie następującym po zakończeniu stosowania opodatkowania ryczałtem rozdysponuje tym dochodem w całości lub w części, jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, o której mowa w ust. 1, i wpłacić ryczałt należny od wartości rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto w terminie do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym ta dyspozycja została dokonana.

Analizując powyższe regulacje podatkowe, stwierdza się, że co do zasady, estoński CIT wybiera się na okresy czteroletnie. Po tym okresie możliwa jest rezygnacja z tej formy opodatkowania albo możliwość jej kontynuowania.

Rezygnacja z ryczałtu w trakcie opodatkowania estońskim CIT możliwa jest po złożeniu do końca trzeciego miesiąca następnego roku podatkowego zawiadomienia w urzędzie poprzez wypełnienie na formularzu właściwej pozycji w deklaracji CIT-8E. Należy zaznaczyć poz. 33 pkt 1 w części B3 formularza, czyli rezygnację podatnika z opodatkowania ryczałtem z końcem roku podatkowego, o którym mowa jest w poz. 4 i 5. Przed dokonaniem ostatecznej decyzji o rezygnacji należy mieć jednak na uwadze, że rezygnacja z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek może wiązać się z pewnymi konsekwencjami.

W przypadku natomiast, kiedy podatnik nie złoży rezygnacji z opodatkowania estońskim CIT w deklaracji rocznej CIT-8E składanej za rok podatkowy, w którym był opodatkowany ryczałtem, to ten sposób opodatkowania zostaje automatycznie przedłużony na kolejne 4 lata podatkowe, co wynika z postanowień art. 28f ust. 2 ustawy o CIT.

Zatem, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem w zakresie pytania nr 1 i 2.

Zgodnie z dyspozycją art. 28l ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT z estońskiego CIT można zrezygnować z końcem roku podatkowego, co oznacza, że mogą/będą mogli Państwo przejść na opodatkowanie CIT na zasadach ogólnych najwcześniej począwszy od 1 stycznia 2023 r.

Tym samym, Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).