Temat interpretacji
Uznanie Wnioskodawcy za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych oraz objęcia Wnioskodawcy zwolnieniem podmiotowym.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2019 r. (data wpływu 6 maja 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lipca 2019 r. (data nadania 2 lipca 2019 r., data wpływu 2 lipca 2019 r.) na wezwanie Organu podatkowego z dnia 12 czerwca 2019 r. (data nadania 12 czerwca 2019 r., data doręczenia 25 czerwca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
-
uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych
jest prawidłowe,
- objęcia Wnioskodawcy zwolnieniem
podmiotowym jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 maja 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych oraz objęcia Wnioskodawcy zwolnieniem podmiotowym.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
P. jako jednostka sektora finansów publicznych, nie będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, która zgodnie z art. 2 ustawy prawo o .... podpisała umowę cywilnoprawną z amerykańskim instytutem badawczym na świadczenie usług badań i analiz technicznych oraz sporządzenie raportu końcowego poprzez przygotowanie opinii biegłych, niezbędnej i koniecznej w ramach prowadzonego śledztwa przez P. Ze względu na skomplikowany i wielowątkowy charakter oraz szczególne znaczenie dla interesów Rzeczypospolitej Polskiej niezbędne jest przygotowanie raportu końcowego, przez biegłych z zakresu różnych specjalności, o uznanej w świecie nauki renomie, prowadzących wspólne badania. Amerykański instytut badawczy, oprócz działalności naukowej zajmuje się również współpracą z wybitnymi ekspertami i naukowcami specjalizującymi się między innymi w badaniu przyczyn wypadków, incydentów i zdarzeń lotniczych. W ramach tej działalności jako jeden z niewielu instytucji na świecie jest w stanie zapewnić wspólną współpracę światowej klasy ekspertów z różnych dziedzin nauki wymaganych przy realizacji opinii. Podobnie jak w przypadku amerykańskiego instytutu badawczego podpisano w ramach prowadzonego śledztwa przez P odrębną umowę cywilno-prawną na świadczenie usług badań i analiz technicznych oraz sporządzenie raportu końcowego poprzez przygotowanie opinii biegłych, niezbędnej i koniecznej w ramach prowadzonego śledztwa przez P ze spółką utworzoną i działającą zgodnie z prawem węgierskim, mającą siedzibę na Węgrzech. Czynności prowadzone w ramach podpisanej umowy ze spółką utworzoną i działającą zgodnie z prawem węgierskim, mającą siedzibę na Węgrzech będą przeprowadzone na terenie Węgier. Amerykański instytut badawczy posiada w Stanach Zjednoczonych rezydencję podatkową CFR, a usługi określone w umowie zostaną wykonane w USA, czyli w kraju opodatkowania. Amerykański instytut badawczy nie posiada zakładu w rozumieniu przepisów UPO na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka utworzona i działająca na terenie Węgier nie posiada zakładu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca nadmienił, iż czynności wykonywane przez amerykański instytut badawczy, jak również czynności wykonywane przez spółkę utworzoną i działającą zgodnie z prawem węgierskim, mającą siedzibę na Węgrzech będą kosztami postępowania.
W uzupełnieniu wniosku ORD-IN Wnioskodawca wskazał, że w zakresie statusu podatkowego Wnioskodawcy jako płatnika Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną z dnia 04 kwietnia 2019 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.47.2019.2.AJ, gdzie uznał, że usługi polegające na przeprowadzeniu badań i przygotowaniu raportu (ekspertyzy) końcowego związanych z wypadkiem (zdarzeniem) lotniczym nie są wymienione wprost w art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ani nie są podobne do usług wymienionych w tym przepisie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy ma zastosowanie art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1
W ocenie P ma zastosowanie art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym P jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej będąca usługobiorcą jest objęta zakresem podmiotowym ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Ad. 2
W ocenie P. ma zastosowanie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, na mocy którego P. jako jednostka budżetowa jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:
- uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku
dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe,
- objęcia Wnioskodawcy zwolnieniem podmiotowym jest
prawidłowe.
Ad. 1 i Ad. 2
W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865; dalej: updop) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
Stosownie do treści art. 1 ust. 2 updop przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.
Zgodnie z art. 11 ustawy dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.):
- Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
- Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności.
- Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej planem finansowym jednostki budżetowej.
W myśl art. 53 § 1 ustawy z dnia 28 stycznia 2016 r. Prawo o ..... (Dz. U. z 2019 r. poz. 740) dochody i wydatki powszechnych jednostek organizacyjnych stanowią w budżecie państwa odrębną część.
Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości X określa strukturę organizacyjną i zadania realizowane w P, a w § A tego regulaminu zalicza do zadań Biura Administracyjno-Finansowego przygotowanie projektu planu finansowego P oraz projektu budżetu w układzie zadaniowym P.
Nie może zatem budzić wątpliwości, że P jest:
- jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej w rozumieniu art. 1 ust. 1 updop oraz
- jednostką budżetową w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych.
Ponieważ siedziba i zarząd P znajdują się w Polsce, Wnioskodawca jest objęty nieograniczonym obowiązkiem podatkowym na terytorium RP.
Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 1 updop podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Jednocześnie na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 updop zwalnia się od podatku jednostki budżetowe.
Oznacza to, że Wnioskodawca objęty jest podmiotowym zwolnieniem z podatku dochodowego.
W tym stanie rzeczy, w opinii Organu interpretacyjnego, stanowisko Wnioskodawcy:
- odnoszące się pytania oznaczonego nr 1 - zgodnie z którym P jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej będąca usługobiorcą jest objęta zakresem podmiotowym ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - należy uznać za prawidłowe.
- odnoszące się pytania oznaczonego nr 2 - zgodnie z którym P jako jednostka budżetowa jest zwolniona od podatku dochodowego od osób prawnych - należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej