Temat interpretacji
sposób opodatkowania czynności związanych z obrotem walutą wirtualną
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2019 r. (data wpływu 11 lutego 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 kwietnia 2019 r. (data nadania 8 kwietnia 2019 r., data wpływu 8 kwietnia 2019 r.) na wezwanie z dnia 29 marca 2019 r. Nr 0114-KDIP2-2.4010.69.2019.2.AG, 0111-KDIB2-2.4014.30.2019.3.SK, 0112-KDIL2-2.4012.77.2019.3.AP (data nadania 1 kwietnia 2019 r., data odbioru 2 kwietnia 2019 r.) oraz pismem z dnia 13 maja 2019 r. (data nadania 13 maja 2019 r., data wpływu 13 maja 2019 r.) na wezwanie z dnia 25 kwietnia 2019 r. Nr 0114-KDIP2-2.4010.69.2019.3.AG (data nadania 25 kwietnia 2019 r., data odbioru 9 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- kwalifikacji przychodów ze sprzedaży walut
wirtualnych do odpowiedniego źródła przychodów jest
nieprawidłowe;
- przeliczania na złote przychodów i
kosztów podatkowych z tytułu sprzedaży lub zakupu walut wirtualnych za
waluty obce jest prawidłowe;
- zasad określania
stawki 19% podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych z handlu
walutami wirtualnymi jest nieprawidłowe;
- obowiązku opodatkowania całości dochodów uzyskiwanych jedynie
na terytorium Polski z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej za
pośrednictwem internetowej platformy wymiany walut na rzecz podmiotów
nieposiadających siedziby na terytorium Polski jest
prawidłowe;
- zasad ustalenia przychodu podatkowego
w postaci całej kwoty należnej z tytułu sprzedaży walut wirtualnych
jest nieprawidłowe;
- ustalania kosztów podatkowych
ponoszonych w związku z handlem walutami wirtualnymi na zasadach
ogólnych, wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie sposobu opodatkowania czynności związanych z obrotem walutą wirtualną.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
() Sp. z o.o. (zwany dalej Wnioskodawcą) zamierza w przyszłości prowadzić działalność w zakresie wymiany walut wirtualnych w stałych punktach (kantorach), jak i w internecie (kantorach internetowych). Wnioskodawca ma siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski.
Ponadto, Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego o następujące informacje:
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy będzie obrót walutą wirtualną (sprzedaż waluty tradycyjnej za walutę wirtualną, waluty wirtualnej za walutę tradycyjną oraz waluty wirtualnej za inną walutę wirtualną). Jednak Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości dokonywać sprzedaży walut tradycyjnych na inne waluty tradycyjne.
Wnioskodawca będzie sprzedawał walutę wirtualną w sposób zorganizowany i ciągły z nastawieniem na osiągnięcie zysku.
Wnioskodawca będzie prowadził profesjonalną działalność w zakresie obrotu walutą wirtualną, np. będzie prowadził swoją stronę, na której będzie oferował przeprowadzenie określonych transakcji, ustalał kursy kupna i sprzedaży, oferował waluty wirtualne do zakupu, przyjmował zamówienia na waluty wirtualne.
Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży waluty wirtualnej we własnym imieniu i na swoją rzecz za określoną cenę, którą kupujący zaakceptuje. Wynagrodzenie Wnioskodawcy nie będzie miało charakteru prowizji np. określanej procentowo lub kwotowo.
Sposób działania kantorów stacjonarnych i platform internetowych wymiany walut wirtualnych:
W przypadku kantoru stacjonarnego: Wnioskodawca będzie prowadził kantory wymiany walut wirtualnych przy kantorach prowadzących sprzedaż walut tradycyjnych. Te kantory prowadzące wymianę tylko walut tradycyjnych będą prowadzone przez podmiot inny niż Wnioskodawca. Klient wskaże jaką walutę na jaką walutę zamierza wymienić (tzn. klient będzie mógł wymienić u Wnioskodawcy walutę tradycyjną na walutę wirtualną, walutę wirtualną na walutę tradycyjną oraz walutę wirtualną na inną walutę wirtualną) oraz w jakiej ilości. Kursy poszczególnych walut będą wywieszone w kantorze. Kursy walut wirtualnych będą podane tylko w stosunku do PLN. Zatem, jeżeli klient będzie chciał kupić walutę wirtualną za euro, to najpierw euro zostanie przeliczone na PLN, a następnie PLN na walutę wirtualną. W celu otrzymania zakupionej waluty wirtualnej klient będzie musiał podać swoje konto blockchain (tj. konto poza systemem bankowym, na którym mogą być przechowywane waluty wirtualne), na które zostanie przekazany ciąg znaków (waluty wirtualne nie mają postaci monet ani banknotów, to zapisy ciągów znaków). W przypadku zapłaty walutą wirtualną klient będzie musiał dokonać zapłaty ze swojego konta blockchain na konto blockchain Wnioskodawcy. Transakcje będą rejestrowane zgodnie z przepisami prawa.
W przypadku sprzedaży walut wirtualnych przez Internet: Wnioskodawca będzie prowadzić platformę internetową. Na platformie będzie możliwa wymiana waluty tradycyjnej na walutę wirtualną, waluty wirtualnej na walutę tradycyjną lub waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną). Kursy walut wirtualnych będą podane tylko w stosunku do PLN. Zatem, jeżeli klient będzie chciał kupić walutę wirtualną za euro, to najpierw euro zostanie przeliczone na PLN, a następnie PLN na walutę wirtualną. Klient będzie musiał przed korzystaniem z platformy zarejestrować się na niej. Przy kolejnym wejściu na platformę Klient będzie musiał zalogować się do swojego konta. Następnie w celu zrealizowania wymiany klient będzie musiał wpisać ile i jakiej waluty zamierza kupić oraz na jakie konto chce otrzymać wymienione środki (w przypadku waluty tradycyjnej konto bankowe, a w przypadku waluty wirtualnej konto blockchain, tj. konto poza systemem bankowym, na którym mogą być przechowywane waluty wirtualne). Następnie system wskaże jaką kwotę i jakiej waluty klient ma przelać na wskazane konto Wnioskodawcy (w przypadku płatności walutą tradycyjną rachunek bankowy, a w przypadku płatności walutą wirtualną konto blockchain). Po uzyskaniu wpłaty klienta Wnioskodawca zrealizuje wymianę i przekaże kwotę zakupionej waluty tradycyjnej na wskazany rachunek bankowy (w przypadku waluty tradycyjnej) lub w przypadku waluty wirtualnej przekaże ciąg znaków na konto blockchain. Transakcje będą rejestrowane zgodnie z przepisami prawa. W celu zrealizowania sprzedaży waluty tradycyjnej lub wirtualnej Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy będzie posiadało zasób walut i częściowo z nich będzie realizowana sprzedaż waluty. W pozostałym zakresie Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy będzie nabywać walutę w przypadku waluty wirtualnej na giełdach walut wirtualnych, a w przypadku walut tradycyjnych od innych podmiotów gospodarczych.
Wnioskodawca będzie nabywał waluty wirtualne na podstawie umów sprzedaży walut wirtualnych.
Wymiany walut wirtualnych w kantorze stacjonarnym i internetowej platformie prowadzonej przez Wnioskodawcę będzie mógł dokonać każdy podmiot, który wyrazi chęć dokonania takiej czynności.
Kursy walut wirtualnych w kantorze i na internetowej platformie będą podawane tylko w odniesieniu do PLN. Zatem, jeżeli klient będzie chciał kupić walutę wirtualną za euro, to najpierw euro zostanie przeliczone na PLN, a następnie PLN na walutę wirtualną. Klient będzie mógł wymienić w taki sposób walutę tradycyjną na walutę wirtualną, walutę wirtualną na walutę tradycyjną oraz walutę wirtualną na inną walutę wirtualną.
Wnioskodawca będzie prowadził kantory stacjonarne tylko na terytorium Polski. Zatem w przypadku tych kantorów umowy sprzedaży walut będą zawierane tylko na terytorium Polski. Natomiast klient korzystając z internetowej platformy będzie mógł zlecić wymianę również przebywając poza terytorium Polski.
Jedynym przeznaczeniem kryptowaluty będącej przedmiotem pytań Wnioskodawcy będzie funkcja środka płatniczego.
Wnioskodawca będzie dokonywał czynności sprzedaży walut wirtualnych także na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Wnioskodawca w związku z zakupem i sprzedażą walut wirtualnych będzie ponosił następujące koszty:
- koszty zakupu waluty wirtualnych te koszty będą dokumentowane w następujący sposób: w przypadku zakupu waluty wirtualnej w kantorze potwierdzenie zakupu; w przypadku zakupu waluty wirtualnej na giełdzie walut wirtualnych i portalu wymiany walut potwierdzenie transakcji wygenerowane przez system; będą to koszty bezpośrednio związane z przychodami;
- koszt zbudowania platformy wymiany walut wirtualnych, która będzie podczepiona pod obecnie funkcjonującą platformę wymiany walut tradycyjnych prowadzoną przez inny podmiot. Te koszty będą dokumentowane fakturami wystawionymi przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie; będą to koszty pośrednio związane z przychodami;
- koszt utrzymania platformy wymiany walut wirtualnych, za pomocą której będzie możliwe dokonanie sprzedaży walut tradycyjnych na wirtualne, wirtualnych na tradycyjne i wirtualnych na inne wirtualne. Te koszty będą dokumentowane fakturami wystawionymi przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie; będą to koszty pośrednio związane z przychodami;
- koszt utrzymania kantoru stacjonarnego wymiany walut wirtualnych lub kosztów utrzymania (w tym wynajmu i mediów) części powierzchni w kantorze wymiany walut tradycyjnych. Te koszty będą dokumentowane fakturami wystawionymi przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie; będą to koszty pośrednio związane z przychodami;
- koszt wynagrodzeń pracowników, którzy będą wykonywać pracę w zakresie wymiany walut wirtualnych (w związku z obsługą kantoru stacjonarnego i kantoru internetowego). Te koszty będą dokumentowane w sposób właściwy dla kosztów wynagrodzeń pracowniczych; będą to koszty pośrednio związane z przychodami;
- koszt ubezpieczenia prowadzonej działalności gospodarczej. Te koszty będą dokumentowane polisami i dokumentami potwierdzającymi poniesienia wydatku; będą to koszty pośrednio związane z przychodami;
- koszty usług prawniczych, doradczych i księgowych. Te koszty będą dokumentowane fakturami wystawionymi przez podmioty świadczące usługi w tym zakresie; będą to koszty pośrednio związane z przychodami.
Wnioskodawca obecnie nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Wnioskodawca dokonując sprzedaży walut nie będzie otrzymywał w całości zapłaty za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na jego rachunek bankowy, rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem). Wszystkie płatności realizowane w walucie wirtualnej będą realizowane w sposób odmienny na konto blockchain, tj. konto poza systemem bankowym. Ponadto należności w walucie tradycyjnej w kantorze Wnioskodawca będzie otrzymywał w gotówce.
W ocenie Wnioskodawcy, z tytułu nabycia walut wirtualnych w wyniku zawarcia umów sprzedaży, w których Wnioskodawca będzie podmiotem nabywającym waluty, Wnioskodawca nie będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług oraz nie będzie z tego podatku zwolniony w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Natomiast w przypadku, w którym sprzedającym walutę wirtualną będzie przedsiębiorca, to z tytułu dokonania tej czynności będzie on podatnikiem VAT, a czynność będzie zwolniona przedmiotowo z tego podatku lub podatku od wartości dodanej.
Wnioskodawca nie będzie dokonywał dostawy towarów lub świadczenia usług wymienionych w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 2519).
Wg otrzymanej klasyfikacji z Urzędu Statystycznego, wymiana walut tradycyjnych na waluty wirtualne oraz walut wirtualnych na tradycyjne, prowadzona w stałych punktach (kantorach) oraz w internetowych kantorach wymiany walut zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r. wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) mieści się w grupowaniu PKWiU 64.19.30.0 (Pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane).
Spółka prowadzi działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2018 r. poz. 723, z późn. zm.).
Spółka nie posiada statusu małego podatnika, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm.).
Spółka zakłada, że przychody osiągnięte przez Spółkę w roku podatkowym przekroczą wyrażoną w złotych kwotę odpowiadającą równowartości 1 200 000 euro przeliczoną według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Spółka osiąga i będzie osiągała dochody wyłącznie na terytorium Polski. Spółka nie osiąga i nie będzie osiągała dochodów przez zagraniczny zakład.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy sprzedaż walut wirtualnych jest zwolniona z podatku od towarów i usług?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 i 11, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast w części dotyczącej podatku od towarów i usług oraz podatku od czynności cywilnoprawnych wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.
Stanowisko Wnioskodawcy.
Ad. 4
W myśl art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną. Zatem wymiana waluty wirtualnej na środek płatniczy w sposób przedstawiony w stanie faktycznym, tj. w kantorach i kantorach internetowych, jest przychodem z zysków kapitałowych.
Ad. 5
Zgodnie z art. 15 ust. 1 zd. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu. Mając na uwadze, że NBP nie ogłasza kursów walut wirtualnych, Wnioskodawca w przypadku zakupu waluty wirtualnej za tradycyjną walutę obcą (np. euro, USD) do przeliczenia powinien zastosować kurs średni tradycyjnej waluty obcej ogłoszony przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu (dzień dokonania wymiany).
Ad. 6
Przepisy nie określają w jaki sposób należy przeliczyć kurs sprzedaży waluty wirtualnej. Także NBP nie ogłasza kursów walut wirtualnych. W związku z tym Wnioskodawca w przypadku sprzedaży waluty wirtualnej za tradycyjną walutę obcą do przeliczenia powinien zastosować kurs średni tradycyjnej waluty obcej ogłoszony przez Narodowy Bank Polski ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu (dzień dokonania wymiany), czyli zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., który stanowi, że przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
Ad. 7
Na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:
- 19% podstawy opodatkowania;
- 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
W związku z powyższym, podatek dochodowy od osób prawnych od zysków kapitałowych, w tym handlu walutami wirtualnymi wynosi 19% bez prawa do zastosowania stawki 9%.
Ad. 8
W ocenie Wnioskodawcy, dochody uzyskiwane przez niego z odpłatnego zbycia walut wirtualnych za pośrednictwem platformy wymiany walut osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej mającym miejsce zamieszkania poza terytorium Polski i podmiotom gospodarczym mającym miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Polski będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jedynie na terytorium Polski.
Ad. 9
W myśl art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną. Zatem, przychodem ze sprzedaży walut wirtualnych jest kwota należna z tytułu dokonanej sprzedaży, a nie uzyskana marża.
Ad. 10
Na podstawie art. 15 ust. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f, stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Jednakże w przypadku zawodowego handlu walutami wirtualnymi należy ustalać koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 zd. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Zatem, Wnioskodawca powinien ustalać koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 zd. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.
Ad. 11
W ocenie Wnioskodawcy w przypadku gdy jego stanowisko w sprawie pytania nr 10 będzie uznane za nieprawidłowe oraz podjęcia przez Wnioskodawcę w przyszłości sprzedaży walut tradycyjnych za inne waluty tradycyjne koszty wspólne ponoszone przez Wnioskodawcę związane z prowadzeniem kantoru i kantoru internetowego, w których będzie prowadzony handel walutami tradycyjnymi i walutami wirtualnymi np. czynsz za najem lokalu, energia elektryczna, koszt wykonania nowej strony będzie można zaliczyć w 100% do kosztów uzyskania przychodów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:
- kwalifikacji przychodów ze sprzedaży walut
wirtualnych do odpowiedniego źródła przychodów jest
nieprawidłowe;
- przeliczania na złote przychodów i
kosztów podatkowych z tytułu sprzedaży lub zakupu walut wirtualnych za
waluty obce jest prawidłowe;
- zasad określania
stawki 19% podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych z handlu
walutami wirtualnymi jest nieprawidłowe;
- obowiązku opodatkowania całości dochodów uzyskiwanych jedynie
na terytorium Polski z tytułu odpłatnego zbycia waluty wirtualnej za
pośrednictwem internetowej platformy wymiany walut na rzecz podmiotów
nieposiadających siedziby na terytorium Polski jest
prawidłowe;
- zasad ustalenia przychodu podatkowego
w postaci całej kwoty należnej z tytułu sprzedaży walut wirtualnych
jest nieprawidłowe;
- ustalania kosztów podatkowych ponoszonych w związku z handlem walutami wirtualnymi na zasadach ogólnych, wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zauważyć na wstępie trzeba, że z dniem 1 stycznia 2019 r. do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865, dalej: updop) został wprowadzony przepis art. 4a pkt 22a, który definiuje pojęcie waluty wirtualnej.
Zgodnie z tym przepisem, wprowadzonym przez art. 2 pkt 3 lit. a ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 23 listopada 2018 r., poz. 2193; dalej: ustawa nowelizująca), ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Natomiast, przez walutę wirtualną, w myśl art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2018 r., 723, z późn. zm.), rozumie się cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:
- prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,
- międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,
- pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,
- instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,
- wekslem lub czekiem
- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.
Ad. 4
Wnioskodawca w zakresie pytania nr 4 zgłosił wątpliwość dotyczącą kwalifikacji przychodów uzyskanych w związku z obrotem walutą wirtualną do odpowiedniego źródła przychodów. Wnioskodawca jest zdania, że przychód z tego tytułu powinien zakwalifikować do źródła zyski kapitałowe.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Należy zauważyć, że od 2018 r. w updop, przychody podatników tego podatku zostały rozdzielone na źródła:
- z zysków kapitałowych oraz
- z pozostałych źródeł, tzw. działalności operacyjnej.
Wydzielając źródło przychodów z zysków kapitałowych na gruncie updop, ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów alokowanych do tego źródła. Katalog ten został zawarty w art. 7b updop.
Odpowiednio do źródeł przychodów należy także przypisywać koszty uzyskania przychodów, na co wskazuje treść art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Od 1 stycznia 2019 r., w myśl art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f updop, dodanego ustawą nowelizującą, za przychody z zysków kapitałowych uważa się także przychody z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną.
Powyższy przepis wskazuje zatem, że przychód ze zbycia kryptowalut powinien zostać zaliczany do przychodów z zysków kapitałowych.
Należy jednak zauważyć, że w myśl art. 7b ust. 3 updop, w przypadku podatników prowadzących działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, przychody wymienione w ust. 1 pkt 6 lit. f zalicza się do przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Zgodnie natomiast z treścią art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, instytucjami obowiązanymi są podmioty prowadzące działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie:
- wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,
- wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,
- pośrednictwa w wymianie, o której mowa w lit. a lub b,
- prowadzenia rachunków, o których mowa w ust. 2 pkt 17 lit. e.
Przykładem są tu m.in. podmioty prowadzące giełdy walut wirtualnych, czy kantory walut wirtualnych.
Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić profesjonalną działalność w zakresie wymiany walut wirtualnych w stałych punktach (kantorach), jak i w internecie (kantorach internetowych). Wnioskodawca będzie prowadził swoją stronę, na której będzie oferował przeprowadzenie określonych transakcji, ustalał kursy kupna i sprzedaży, oferował waluty wirtualne do zakupu, przyjmował zamówienia na waluty wirtualne. Wnioskodawca wskazał również, że prowadzi działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy o raz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2018 r. poz. 723, z późn. zm.).
Na podstawie powyższego należy więc stwierdzić, że przychód Wnioskodawcy uzyskiwany z tytułu obrotu walutą wirtualną powinien być kwalifikowany do przychodów z tzw. pozostałych źródeł, innych niż zyski kapitałowe. Spółka prowadzi bowiem działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy o raz finansowaniu terroryzmu, w związku z czym Wnioskodawca, na podstawie art. 7b ust. 3 updop, nie może kwalifikować przychodów z powyższego tytułu do źródła zyski kapitałowe.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Ad. 5 i 6
W związku z pytaniami nr 5 i 6 Spółka oczekuje również od organu wskazania, jaki kurs należy stosować w celu ustalenia przychodów oraz kosztów w przypadku sprzedaży walut wirtualnych za waluty obce (EUR lub USD) oraz w przypadku zakupu walut wirtualnych za waluty obce.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, kursy walut wirtualnych w kantorze i na internetowej platformie będą podawane tylko w odniesieniu do PLN. Jeżeli klient będzie chciał nabyć walutę wirtualną za walutę obcą (np. EUR), to najpierw waluta obca zostanie przeliczona na PLN, a następnie na walutę wirtualną.
Zgodnie z art. 12 ust. 2 updop, przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu.
Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 1 zd. 2 updop, koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Mając na uwadze powyższe przepisy stwierdzić więc trzeba, że w niniejszej sprawie w przypadku sprzedaży bądź zakupu przez Wnioskodawcę waluty wirtualnej za walutę obcą, w celu przeliczenia przychodów oraz kosztów podatkowych należy zastosować średni kurs waluty obcej ogłoszony przez NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu oraz odpowiednio dzień poniesienia kosztu.
Zatem, stanowisko Spółki w zakresie pytań nr 5 i 6 jest prawidłowe.
Ad. 7
Wnioskodawca zadał również pytanie dotyczące ustalania stawki podatku dochodowego w związku z powstawaniem dochodu uzyskiwanego z odpłatnego zbycia walut wirtualnych.
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie podatek dochodowy od osób prawnych od zysków kapitałowych, w tym handlu walutami wirtualnymi wynosi 19% bez prawa do zastosowania stawki 9%.
Zgodnie z art. 19 ust. 1 updop, podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:
- 19% podstawy opodatkowania;
- 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d updop).
Jednocześnie, w myśl art. 22d ust. 1 updop, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Dochodem z odpłatnego zbycia walut wirtualnych jest osiągnięta w roku podatkowym różnica między sumą przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f, a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 15 ust. 11-13 (art. 22d ust. 2 updop).
Tym samym co do zasady podatek dochodowy od osób prawnych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia walut wirtualnych wynosi 19% podstawy opodatkowania. Jednakże jak już wyjaśniano przychody z tytułu obrotu walutami wirtualnymi nie stanowią dla Wnioskodawcy przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f, dlatego podstawa opodatkowania powinna zostać w tym przypadku określona na podstawie ogólnych zasad, wynikających z art. 19 ust. 1 updop.
Na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, z obniżonej stawki 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż zyski kapitałowe mogą korzystać tzw. mali podatnicy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Jak wynika jednak z przywołanego wcześniej art. 19 ust. 1d updop, podatnicy o których mowa powyżej mogą zastosować obniżoną stawkę w przypadku, gdy posiadają status małego podatnika, o którym mowa w art. 4a pkt 10 updop. Jak wynika natomiast z opisu sprawy, Spółka nie posiada takiego statusu.
W konsekwencji, Spółka będzie zobowiązana do stosowania stawki 19% podatku dochodowego, na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 updop. Dochód powstały z tytułu odpłatnego zbycia walut wirtualnych, wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, nie będzie jednak dochodem zaliczanym do źródła zyski kapitałowe. W związku z tym, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że powstały w niniejszej sprawie dochód będzie dochodem opodatkowanym stawką 19%, zaliczanym do źródła zyski kapitałowe.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Spółki w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Ad. 8
Wnioskodawca zgłosił również wątpliwość dotyczącą tego, czy uzyskane przez Wnioskodawcę dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych za pośrednictwem platformy wymiany walut zarówno:
- osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej,
- jak i podmiotom gospodarczym
- mającym miejsce zamieszkania poza terytorium Polski, będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jedynie na terytorium Polski.
Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca ma siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, gdzie będą znajdowały się również prowadzone przez Wnioskodawcę kantory stacjonarne. W przypadku tych kantorów, umowy sprzedaży walut będą zawierane tylko w Polsce. Natomiast klient korzystając z internetowej platformy będzie mógł zlecić wymianę również przebywając poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka wskazała również, że osiąga i będzie osiągała dochody wyłącznie na terytorium Polski. Spółka nie osiąga i nie będzie osiągała dochodów przez zagraniczny zakład.
Zaznaczyć należy, że zasady podlegania w Polsce nieograniczonemu i ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu definiuje art. 3 updop.
Jak stanowi art. 3 ust. 1 updop, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Nieograniczonemu obowiązkowi podlegają zatem tzw. polscy rezydenci. Nieograniczony obowiązek podatkowy oznacza, że opodatkowaniu w Polsce podlegają wszelkie dochody podatnika, którego siedziba lub zarząd położone są na terytorium RP, niezależnie od terytorium położenia źródła, z którego pochodzą.
W myśl art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 updop).
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz to, że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym osiągającym dochody wyłącznie na terytorium Polski, należy stwierdzić, że dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z odpłatnego zbycia walut wirtualnych za pośrednictwem platformy wymiany walut osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej mającym miejsce zamieszkania poza terytorium Polski i podmiotom gospodarczym mającym miejsce zamieszkania lub siedzibę poza terytorium Polski będą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na terytorium Polski.
Zatem, stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 8 jest prawidłowe.
Ad. 9
Kolejna zgłoszona wątpliwość dotyczy tego, czy przychodem Wnioskodawcy ze sprzedaży walut wirtualnych jest kwota należna z tytułu dokonanej sprzedaży, czy uzyskana marża.
Zdaniem Spółki, na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f updop, przychodem będzie cała kwota należna z tytułu sprzedaży waluty wirtualnej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
- otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;
- wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
W związku z tym, że jak wskazano już w uzasadnieniu do pytania nr 4 obrót walutą wirtualną należy do podstawowej działalności operacyjnej Spółki, kwestie związane z powstaniem przychodu z tytułu zbycia walut wirtualnych powinny być rozpatrywane na podstawie art. 12 ust. 3 updop, a nie art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f tej ustawy, który to przepis odnosi się do przychodów z zysków kapitałowych.
W myśl art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Zasada wskazana w ww. przepisie określa memoriałowy charakter obliczania przychodów. Różni się ona od zasady kasowej powstawania przychodów, w której przychód powstaje dopiero z chwilą wpływu środków pieniężnych do kasy lub na rachunek w banku jednostki. Podstawowym kryterium pojawiania się przychodu dla celów podatku dochodowego jest więc przychód należny.
Podkreślić jednocześnie należy, że zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 27 updop, do przychodów nie zalicza się wartości waluty wirtualnej otrzymanej w zamian za inną walutę wirtualną. Przychód w niniejszej sprawie powstanie zatem w przypadku sprzedaży waluty wirtualnej za walutę tradycyjną.
Na podstawie powyższych przepisów stwierdzić więc trzeba, że przychodem ze sprzedaży waluty wirtualnej za walutę tradycyjną będzie cała należna kwota z tytułu jej zbycia na rzecz innego podmiotu. Nie można więc uznać, że przychodem będzie w takim przypadku jedynie marża uzyskana na sprzedaży tej waluty.
W sprawie, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, nie znajdzie jednak zastosowania art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f updop, gdyż Wnioskodawca prowadzi działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. W związku z tym, przychód sprzedaży waluty wirtualnej powstanie na zasadach określonych w art. 12 ust. 3 updop.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Ad. 10
Z treści wniosku wynika również, że Spółka w związku z zakupem i sprzedażą walut wirtualnych będzie ponosiła koszty:
- zakupu walut wirtualnych,
- zbudowania platformy wymiany walut wirtualnych,
- utrzymania platformy wymiany walut wirtualnych,
- utrzymania kantoru stacjonarnego,
- wynagrodzeń pracowników,
- ubezpieczenia prowadzonej działalności gospodarczej,
- usług prawniczych, doradczych i księgowych.
Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ww. koszty należy ustalać na podstawie art. 15 ust. 1 zd. 1 updop.
W myśl powyższego przepisu, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:
- przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
- potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.
Jednocześnie, zgodnie z przywołanym przez Wnioskodawcę art. 15 ust. 11 updop, koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f, stanowią udokumentowane wydatki bezpośrednio poniesione na nabycie waluty wirtualnej oraz koszty związane ze zbyciem waluty wirtualnej, w tym udokumentowane wydatki poniesione na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 11, są potrącane w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione, z zastrzeżeniem ust. 13 (art. 15 ust. 12).
Nadwyżka kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 11, nad przychodami uzyskanymi w roku podatkowym powiększa koszty uzyskania przychodów poniesione w następnym roku podatkowym (art. 15 ust. 13).
Powyższe przepisy, dotyczące kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f updop, nie znajdą jednak zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż jak już wskazywano przychód uzyskiwany przez Spółkę z handlu walutą wirtualną nie będzie podlegał zaliczeniu do źródła zyski kapitałowe, o których mowa w art. 7b ustawy.
W związku z tym, koszty ponoszone przez Spółkę w związku z zakupem i sprzedażą walut wirtualnych należy w przedmiotowej sprawie rozpatrywać pod kątem ogólnej definicji kosztów uzyskania przychodów, o której mowa w art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Podkreślenia wymaga przy tym, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 75 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z zamianą waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną.
Stanowisko Spółki w powyższym zakresie należało więc uznać za prawidłowe.
Ad. 11
Ze względu na okoliczność, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 10 uznano za prawidłowe, to rozpatrywanie kwestii odnoszącej się do zagadnienia poruszonego w pytaniu nr 11 (na które Wnioskodawca oczekuje odpowiedzi pod warunkiem, że stanowisko w zakresie pytania nr 10 zostanie uznane za nieprawidłowe), jest bezprzedmiotowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej