Zmiana roku podatkowego jednostka macierzysta rezydent Wielkiej Brytanii, Oddział zlokalizowany w Polsce. - Interpretacja - 0114-KDIP2-3.4010.27.2019.2.MS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.05.2019, sygn. 0114-KDIP2-3.4010.27.2019.2.MS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zmiana roku podatkowego jednostka macierzysta rezydent Wielkiej Brytanii, Oddział zlokalizowany w Polsce.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2019 r. (data wpływu 6 lutego 2019 r.) uzupełnionym na wezwanie z dnia 25 marca 2019r. Nr 0114-KDIP2-3.4016. 27.2019. 1.MS (data doręczenia 27 marca 2019 r.) pismem z dnia 3 kwietnia 2019 r. (data nadania 3 kwietnia 2019r., data wpływu do KIS 9 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zmiany roku podatkowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zmiany roku podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką zarejestrowaną w Wielkiej Brytanii. W Polsce prowadzi działalność w formie oddziału na podstawie ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W dniu 12 października 2018 roku Spółka dokonała zmiany roku finansowego w Wielkiej Brytanii, co zostało potwierdzone przez Companies House (organ rejestrowy w Wielkiej Brytanii) w dniu 15 października 2018 roku. Koniec roku obrotowego został zmieniony na 31 grudnia 2018 roku. Zmiana dotyczyła zakończonego już w chwili składania wniosku roku finansowego, co było zgodne z zapisami ustawy Companies Act 2006 (2006 c 46) sekcja 392.

Zgodnie z przywołanym przepisem Spółka może dokonać zmiany końca roku obrotowego zarówno w odniesieniu do bieżącego roku (lit. a), jak i roku bezpośrednio poprzedzającego bieżący rok obrotowy (lit. b), w obydwu przypadkach ze skutkiem dla wskazanego roku i lat kolejnych.

W dniu Spółka złożyła zawiadomienie do Naczelnika Urzędu Skarbowego o dokonanej zmianie roku podatkowego, a następnie pismem z dnia 2018 roku poprosił o przyjęcie zmiany roku podatkowego. Pismem z dnia 5 grudnia 2018 roku Naczelnik poinformował o regulacjach wynikających z art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i wskazał na termin do poinformowania o dokonanej zmianie roku obrotowego wynikający z art. 8 ust. 4 ww. ustawy. Otrzymane pismo nie stanowiło decyzji ani postanowienia, o których jest mowa w art. 14b § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

W związku z brakami formalnymi pismem z dnia 25 marca 2019 r. nr 0114-KDIP2-3.4016.27.2019. 1.MS, doręczonym 27 marca 2019 r. wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez Przedłożenie oryginału lub poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii dosłanego do wniosku w dniu 4 lutego 2019 r. pełnomocnictwa udzielonego panu przez pana oraz uzupełnienia przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego poprzez odpowiedź na następujące pytania:

  1. Jaki dokładnie okres obejmował rok podatkowy spółki zarejestrowanej w Wielkiej Brytanii &̶ X. Limited przed zmianą dokonaną w dniu 12 października 2018 r., a jaki okres obejmuje rok podatkowy po zmianie ?
  2. W jaki sposób został ustalony pierwszy po zmianie rok obrotowy (podatkowy) spółki zarejestrowanej w Wielkiej Brytanii ?
  3. Czy spółka zarejestrowana w Wielkiej Brytanii dokonała zmiany roku w odniesieniu do bieżącego roku (lit. a) czy też w odniesieniu do roku bezpośrednio poprzedzającego rok obrotowy (lit. b)?
  4. Czy Wnioskodawca złożył do KRS w Polsce zmianę umowy spółki brytyjskiej dotyczącą również roku obrotowego (podatkowego) X. Spółka z o.o. Oddział w Polsce ? Jeżeli tak, należy podać kiedy to miało miejsce i jaki dzień wskazano jako kończący rok obrotowy ?
  5. Jak należy rozumieć następujący fragment W dniu . Spółka złożyła zawiadomienie do Naczelnika Urzędu Skarbowego o dokonanej zmianie roku podatkowego , a następnie pismem z dnia 29 października 2018 roku poprosiła o przyjęcie zmiany roku podatkowego.?
    W jakim celu (lub z jakiego powodu) Wnioskodawca wniósł do Urzędu kolejne w tej samej sprawie pismo z dnia 29 października 2018 r.?
  6. Czy w wydanym przez Naczelnika Urzędu Skarbowego piśmie z dnia 5 grudnia 2018 r oprócz powołania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych poinformowano Spółkę o nieskuteczności zmiany roku podatkowego Oddziału w Polsce?

Uzupełnienia dokonano w dniu 9 kwietnia 2019 r. W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca złożył oryginał pełnomocnictwa udzielonego przez pełniącego funkcję Dyrektora - Członka Zarządu Wnioskodawcy oraz przesyłamy odpowiedzi na zadane pytania.

Ad l. Rokiem podatkowym X. LIMITED w Wielkiej Brytanii przed zmianą dokonaną w dniu 12 października 2018 r. był rok 1 września 2017 r. 31 sierpnia 2018 roku.

Ad 2. Pierwszy po zmianie rok podatkowy został ustalony na 1 września 2017 r. 31 grudnia 2018 roku. Zmiana polegała na przedłużeniu roku już zakończonego.

Ad 3. Zmiana została dokonana w odniesieniu do roku obrotowego bezpośrednio poprzedzającego bieżący rok obrotowy lit. b.

Ad 4. Zgodnie z prawem brytyjskim zmiana roku obrotowego nie wymaga zmiany statutu spółki, a wyłącznie poinformowania organu rejestrowego. Zmiana spółki nie była w związku z tym dokonana. Z uwagi na brak zmiany umowy spółki nie była ona też złożona do Krajowego Rejestru Sądowego.

Ad 5. Pismo z dnia 29 października 2018 r. zostało złożone w celu uzyskania potwierdzenia przyjęcia zmiany roku podatkowego w celu przedłożenia tej informacji jednostce macierzystej.

Ad 6. W piśmie z dnia 5 grudnia 2018 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego, po odwołaniu się do polskich przepisów, skonstatował, że zawiadomienie o zmianie roku podatkowego z roku 01.10.2017-30.09.2018 na rok 01.10.2017-31.12.2018 zostało złożone przez podmiot w dniu 2018 r., czyli po zakończeniu tego roku podatkowego, zatem może być ono skuteczne poczynając od roku podatkowego rozpoczynającego się od dnia .2018 r., co bezpośrednio wynika ze wspomnianych regulacji krajowych, przytoczonych również we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Sformułowanie to nie wskazuje wprost na bezskuteczność złożonego zawiadomienia. Ponadto otrzymane pismo nie stanowi decyzji ani postanowienia, o których jest mowa w art. 14b § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób należy ustalić rok obrotowy i podatkowy dla oddziału Spółki w Polsce w sytuacji kolizji przepisów prawa brytyjskiego i polskiego?

Zdaniem Spółki:

W dniu 12 października 2018 roku Spółka dokonała zmiany roku finansowego w Wielkiej Brytanii, co zostało potwierdzone przez Companies House (organ rejestrowy w Wielkiej Brytanii) w 15 października 2018 roku. Koniec roku obrotowego został zmieniony na 31 grudnia 2018 roku.

Zmiana dotyczyła zakończonego już w chwili składania wniosku roku finansowego, co było zgodne z zapisami ustawy Companies Act 2006 (2006 c 46) sekcja 392. Zgodnie z przywołanym przepisem Spółka może dokonać zmiany końca roku obrotowego zarówno w odniesieniu do bieżącego roku (lit. a), jak i roku bezpośrednio poprzedzającego bieżący rok obrotowy (lit. b), w obydwu przypadkach ze skutkiem dla wskazanego roku i lat kolejnych.

Zgodnie z art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył oddział, jest obowiązany prowadzić dla oddziału oddzielną rachunkowość w języku polskim zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym &̶ rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy. Definicja roku obrotowego zawarta w ustawie o rachunkowości wskazuje, że rok obrotowy jest okresem stosowanym również do celów podatkowych.

W przypadku oddziału spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zastosowanie będą miały przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2018 roku:

  1. Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych. []
  2. W razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.
  3. Zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, należy dokonać najpóźniej w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego.

Na gruncie regulacji krajowych zmiana roku obrotowego i podatkowego osoby prawnej nie budzi znaczących wątpliwości &̶ zmiana może być dokonana poprzez zmianę dokumentów założycielskich (statutu, umowy spółki lub innego dokumentu odpowiednio regulującego zasady ustrojowe), a następnie wprowadzona w życie począwszy od początku kolejnego roku obrotowego, po uprzednim zawiadomieniu, dokonanym najpóźniej w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego. Pierwszy rok po zmianie jest rokiem przejściowym i trwa od 12 do 23 miesięcy.

Zważywszy, że dotychczasowy rok obrotowy zakończył się w dniu 30 września 2018 roku, kolejny rok obrotowy rozpocząć się powinien w dniu 1 października 2018 roku i zakończyć 31 grudnia 2019 roku. Następne lata obrotowe byłyby w pełni zgodne z rokiem kalendarzowym i rozpoczynałyby się 1 stycznia i kończyły 31 grudnia każdego roku.

Występuje zatem kolizja pomiędzy sposobem dokonywania zmiany roku obrotowego na gruncie prawa brytyjskiego i prawa polskiego w zakresie terminów dokonywania tej zmiany.

Dotyczy ona w szczególności terminu złożenia zawiadomienia, o którym jest mowa w art. 8 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dotrzymanie wymaganego przez regulacje polskie terminu w praktyce nie jest możliwe, gdyż wymagałoby złożenia zawiadomienia przed dokonaniem zmiany w spółce brytyjskiej, a zatem bez podstawy do złożenia tego zawiadomienia.

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego nie posiada odrębnych od niego dokumentów założycielskich, które pozwalałyby na ustalenie innego roku obrotowego. Jedynym możliwym rozwiązaniem jest zatem przyjęcie dla potrzeb rachunkowości i rozliczeń podatkowych w Polsce roku obrotowego zgodnego z rokiem obrotowym przedsiębiorcy zagranicznego, a zatem kończącego się 31 grudnia 2018 roku w odniesieniu do roku podatkowego rozpoczętego w dniu 1 października 2017 roku (tj. przedłużenia zakończonego roku, zgodnie z przywołanymi regulacjami prawa brytyjskiego) oraz kolejnego roku rozpoczynającego się 1 stycznia 2019 roku i kończącego 31 grudnia 2019 roku.

Oddział przedsiębiorcy zagranicznego nie jest odrębną od niego osobą prawną, a stanowi jego część. Ma także ustrój zgodny z ustrojem przedsiębiorcy zagranicznego i w zakresie tego ustroju podlega przepisom prawa brytyjskiego. Tym samym ustalenie roku obrotowego przedsiębiorcy zagranicznego może być dokonane wyłącznie w oparciu o przepisy, w którym ma on siedzibę. Wskazują na to również przepisy art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. Prawo prywatne międzynarodowe.

Przyjęcie tego rozwiązania jest również jedynym, które pozwala na wykonanie przepisu dotyczącego zatwierdzania sprawozdań finansowych Oddziału przedsiębiorcy zagranicznego, zawartego w art. 53 ust. 2b ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem roczne sprawozdanie finansowe oddziału przedsiębiorcy zagranicznego uważa się za zatwierdzone, jeżeli zostało zatwierdzone sprawozdanie finansowe przedsiębiorcy zagranicznego, obejmujące dane sprawozdania finansowego tego oddziału.

Przy uwzględnieniu wyłącznie przepisów polskich w zakresie zmiany roku obrotowego, nie byłoby możliwe zatwierdzenie sprawozdań finansowych oddziału w okresie lat przejściowych, gdyż nie istniałoby sprawozdanie finansowe przedsiębiorcy zagranicznego obejmujące dane sprawozdania finansowego oddziału.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że:

  • Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie Polski w formie Oddziału przedsiębiorcy zagranicznego będącego rezydentem Wielkiej Brytanii (dalej: Spółka); Oddział został zarejestrowany w KRS.
  • Rok podatkowy Spółki (w tym Oddziału) został ustalony od dnia 1.09. do dnia 31.08 następnego roku; ostatni rok przed zmianą rozpoczął się 1.09.2017 r. a zakończył 31.08.2018 r.
  • W dniu 12.10.2018 r. Spółka dokonała zmiany roku podatkowego w odniesieniu do roku obrotowego bezpośrednio poprzedzającego bieżący rok obrotowy (zgodnie z zapisami ustawy Companies Act 2006 (2006 c 46) sekcja 392, lit. b). Zmiana polegała na przedłużeniu roku już zakończonego, który został ustalony jako rozpoczynający się 1.09.2017 r. a kończący się 31.12.2018 r. i została potwierdzona przez Companies House w dniu 15.10.2018 roku.
  • Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z prawem brytyjskim zmiana roku obrotowego nie wymaga zmiany statutu spółki, a wyłącznie poinformowania organu rejestrowego. Zmiana umowy spółki nie była w związku z tym dokonana. Z uwagi na brak zmiany umowy spółki nie była ona też złożona do Krajowego Rejestru Sądowego.
  • W dniu 19.10.2018 r. Spółka zawiadomiła Naczelnika Urzędu Skarbowego o dokonanej zmianie roku podatkowego, który zakończył się 31 sierpnia 2018 r.;

Kwestie związane z funkcjonowaniem oddziału podmiotu zagranicznego w Polsce regulują przepisy ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2018, poz. 649).

Dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Polski przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie wzajemności (o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej), tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Polski. Przez oddział rozumie się wyodrębnioną i samodzielną organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywaną przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności (art. 3 pkt 4ww. ustawy). Zakres działalności oddziału może obejmować jedynie przedmiot działalności przedsiębiorcy zagranicznego (art.15). Jednocześnie zgodnie z art. 19 ust. 2 ww. ustawy przedsiębiorca zagraniczny, który utworzył oddział, jest obowiązany prowadzić dla oddziału oddzielną rachunkowość w języku polskim zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że oddział przedsiębiorcy zagranicznego nie posiada odrębnej osobowości (podmiotowości) prawnej a źródłem jego aktywności jest osobowość prawna przedsiębiorcy zagranicznego. Powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (przykładowo wyrok NSA z dnia 18 marca 2011 r., sygn. akt II FSK 1773/09) w uzasadnieniu którego wskazano, iż Na gruncie u.s.g.d. nie można zatem wywieść odrębności prawnej oddziału od spółki, którego separacja od "centrali" Spółki polega tylko na funkcjonalnym i przestrzennym wydzieleniu składników siły produkcyjnej. Odrębność taka nie przekłada się jednak na odrębność prawną, co wynika z definicji legalnej zawartej w art. 5 pkt 4 u.s.d.g.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 865 ze zm., dalej updop) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przytoczony wyżej przepis art. 3 ust. 2 updop nie kreuje odrębnej podmiotowości prawno-podatkowej oddziału zagranicznej osoby prawnej. W ujęciu podatkowym konstrukcja oddziału zagranicznej spółki macierzystej powinna być rozumiana, jako abstrakcyjna instytucja międzynarodowego prawa podatkowego, mająca jedynie umożliwić prawidłowe opodatkowywanie przez jedno państwo dochodów uzyskiwanych przez podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania w drugim państwie, ze źródeł przychodów położonych na terytorium pierwszego z państw. Zarejestrowanie oddziału w Polsce nie oznacza, że powstaje tu nowy podmiot podatkowy, bowiem opodatkowaniu podlegać będzie wciąż spółka macierzysta, tyle że od dochodów uzyskiwanych z działalności prowadzonej poprzez oddział na terytorium drugiego państwa. Instytucja oddziału (z punktu widzenia prawa podatkowego oddział jest rozpoznawany tak w świetle Konwencji Modelowej, jak też umów o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu, jako tzw. zakład) jest więc jedynie formą działania przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce, a nie odrębnym od niego podmiotem podatkowym. Podatnikiem bowiem jest i pozostaje podmiot zagraniczny.

Przepisy art. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. generalnie stanowiły, iż rokiem podatkowym, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników i zawiadomi o tym właściwego naczelnika urzędu skarbowego; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych. W razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe. O zmianie roku podatkowego podatnik miał zawiadomić naczelnika właściwego urzędu skarbowego najpóźniej w terminie 30 dni, licząc od dnia zakończenia ostatniego roku podatkowego. Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości przez rok obrotowy rozumie się rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.

Z powyższych przepisów prawa krajowego wynika przede wszystkim, że zmiana roku podatkowego (obrotowego) może zostać dokonana poprzez odpowiednią zmianę dokumentów założycielskich. Natomiast zgodnie z przepisami prawa brytyjskiego zmiana roku obrotowego nie wymaga zmiany statutu spółki a wyłącznie poinformowania organu rejestrowego. Mamy zatem do czynienia z kolizją przepisów prawa polskiego i brytyjskiego. W analizowanej sprawie zasadnym jest jednak aby rok podatkowy (obrotowy) oddziału był tożsamy z rokiem podatkowym (obrotowym) przedsiębiorcy zagranicznego, który ten oddział utworzył. Przede wszystkim oddział przedsiębiorcy zagranicznego nie jest całkowicie niezależny w stosunkach z tym przedsiębiorstwem, m. in. nie posiada odrębnych dokumentów założycielskich, których postanowienia, w myśl polskich przepisów, stanowiłyby podstawę do ustalenia innego roku podatkowego.

Ponadto zgodnie z art. 53 ust. 2b ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r., poz. 351) &̶ roczne sprawozdanie finansowe oddziału przedsiębiorcy zagranicznego uważa się za zatwierdzone, jeżeli zostało zatwierdzone sprawozdanie finansowe przedsiębiorcy zagranicznego, obejmujące dane sprawozdania finansowego tego oddziału. Ponieważ oddział sporządza samodzielnie sprawozdanie finansowe, to dane z tego sprawozdania finansowego będą włączane do sprawozdania finansowego (łącznego) sporządzanego przez przedsiębiorcę zagranicznego. Oddział powinien więc przekazywać odpowiednie dane na dzień bilansowy do przedsiębiorcy zagranicznego. Zmiana roku obrotowego dokonana przez przedsiębiorcę zagranicznego zgodnie z przepisami obowiązującymi w Wielkiej Brytanii wywołała zatem określone skutki dla jego oddziału w Polsce, który jest częścią tego przedsiębiorcy.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przyjęcie &̶ dla potrzeb rachunkowości i rozliczeń podatkowych Oddziału w Polsce &̶ roku obrotowego zgodnego z rokiem obrotowym przedsiębiorcy zagranicznego, a zatem kończącego się 31 grudnia 2018 roku w odniesieniu do roku podatkowego rozpoczętego w dniu 1 października 2017 roku (tj. przedłużenia zakończonego roku, zgodnie z przywołanymi regulacjami prawa brytyjskiego) oraz kolejnego roku rozpoczynającego się 1 stycznia 2019 roku i kończącego 31 grudnia 2019 roku, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu ziszczenia się zdarzenia.

Interpretacja indywidulana wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej