Temat interpretacji
w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, środków pieniężnych otrzymanych w drodze dziedziczenia testamentowego
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 lutego 2019 r. (data wpływu do Organu 5 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, środków pieniężnych otrzymanych w drodze dziedziczenia testamentowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 marca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, środków pieniężnych otrzymanych w drodze dziedziczenia testamentowego.
Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 16 kwietnia 2019 r., Znak 0111-KDIB2-1.4010.110.2019.2.EN wezwano do jego uzupełnienia.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:
Wnioskodawca (dalej również Fundacja), w ramach działań statutowych prowadzi działalność gospodarczą na terenie Ośrodka Sportu i Rekreacji, gdzie znajduje się basen rekreacyjny. Przedmiotem działalności statutowej Fundacji jest prowadzenie zakładów wychowawczych (burs, internatów), pomoc w kontynuowaniu kształcenia absolwentom szkół, studentów, działalność na rzecz rozwoju kultury, sztuki, ochrony dóbr i tradycji, przygotowanie polskiej młodzieży do życia w Unii Europejskiej, rekrutacja i przygotowanie wolontariatu, w tym międzynarodowego dla realizowania celów fundacji, wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, organizowanie zajęć pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży, pomoc w rozpoczęciu karier zawodowych, prowadzenie szkoły ponadgimanzjalnej - Liceum Ogólnokształcące, świadczenie pomocy socjalnej dla dzieci, matek samotnie wychowujących dzieci, osób starszych, osób niepełnosprawnych, fundowanie stypendiów dla dzieci ubogich i ich rodzin, przyznawanie nagród, wychowywanie i działania na rzecz ochrony środowiska, nauczanie języka polskiego obcokrajowców oraz osób pochodzenia polskiego.
Dochody osiągane przez Fundację przeznacza ona na cele statutowe, którymi są niesienie pomocy duchownej dzieciom i młodzieży ubogiej, prowadzenie działalności wychowawczej wśród dzieci i młodzieży ubogich, inna działalność charytatywna, wspieranie działalności polskiej prowincji zgromadzenia księży misjonarzy w zakresie kultu religijnego, samodzielna działalność kultu religijnego.
Wniosek niniejszy dotyczy zdarzenia przyszłego jakim jest nabycie przez Fundację środków pieniężnych w drodze dziedziczenia testamentowego od osoby fizycznej - Polki, której ostatnim miejscem zamieszkania była Szwajcaria. Całość otrzymanych w wyniku dziedziczenia środków pieniężnych zostanie przeznaczona na cele statutowe Fundacji.
W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:
Czy w przypadku zdarzenia przyszłego, jakim jest nabycie środków pieniężnych przez Fundację w drodze dziedziczenia testamentowego podlega ona zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych?
Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione powyżej stanowisko o zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, w świetle art. 16 ustawy o fundacjach oraz art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele są zwolnione od podatku.
Zwolnienie wymienione wyżej, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p.). Zwolnienie z podatku dochodów przeznaczonych na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów dotyczy tylko podatków, np. podatku dochodowego lub podatku od towarów i usług.
Należy zwrócić uwagę, że w tym przypadku przeznaczenie dochodów na nabycie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie skutkuje wyłączeniem z kosztów odpisów amortyzacyjnych od tego majątku. W wyroku NSA w Lublinie z 4 października 2002 r., sygn. akt. I SA/Lu 16/02, LEX nr 76345, czytamy: Wydatkowanie dochodu na nabycie środków trwałych zgodnie z art. 17 ust. 1b u.p.d.o.p., nie polega na odliczeniu tych wydatków od podstawy opodatkowania. Nie jest to również zwrot wydatków w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 48 tej ustawy.
Zwolnienie to jest zatem skierowane przede wszystkim do fundacji, stowarzyszeń, jednostek badawczo-rozwojowych i innych osób prawnych wykonujących działalność wymienioną w art. 17 ust 1 pkt 4. W wyroku NSA z 4 stycznia 2005 r., sygn. akt FSK 764/04, LEX nr 147483, czytamy: Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. stanowi o zwolnieniu dochodu od podatku, a nie o zwolnieniu podatników z podatku. Powodem odstąpienia od opodatkowania jest przeznaczenie dochodu na wskazaną w ustawie podatkowej działalność statutową, a nie na działalność, która nie została nawet rozpoczęta i nie jest prowadzona, oraz jest rzeczą przyszłą i niepewną, czy i w jakim realnie i w sposób uzasadniony przewidywalnym okresie (podatkowym) w ogóle będzie podjęta i realizowana. Podobny pogląd wyraził NSA w wyroku z 12 marca 2009 r., sygn. akt II FSK 1781/07, Wspólnota 2009/3, s. 44, w którym czytamy: Aby dochód fundacji mógł być zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), konieczne jest, by cel statutowy pokrywał się z celem przeznaczenia dochodu.
Cele statutowe uprawniające do zwolnienia muszą być wyraźnie określone w statucie. Jeśli cel jest wyraźnie określony, a wydatek został na ten cel przeznaczony, to odpowiadający mu dochód podatnika uprawnia do zwolnienia. Nie ma znaczenia w tym przypadku krąg odbiorców, do którego działanie podatnika jest skierowane. Wydatki na cele statutowe to również wszelkie wydatki związane z zarządem instytucji działającej w zakresie przedmiotowym wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. w jedenastu kategoriach.
Także wydatki na podróże służbowe, wyżywienie i inne cele niezwiązane z reprezentacją stanowią podstawę zastosowania zwolnienia. W piśmie Izby Skarbowej w Warszawie z 14 maja 2009 r., Znak: IPPB5/423-99/09-2/DG, SP 2009/8, s. 60, stwierdzono, że: Wydatki na przyjazd, wyżywienie oraz noclegi niewykraczające poza główny cel spotkania i niemające charakteru reprezentacji stanowią koszty uzyskania przychodów. W wyroku NSA w Łodzi z 24 sierpnia 2001 r., sygn. akt I SA/Łd 1154/99, LEX nr 78257, czytamy: W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność m.in. oświatowa, w części przeznaczonej na te cele. Oznacza to, że zwolnienie podatkowe dotyczy tylko tych podatników, których cele statutowe w całości lub w części pokrywają się z celami wskazanymi w ustawie oraz którzy osiągnięte dochody wydatkują na cele przewidziane w tym przepisie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2018 r., poz. 1491), fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.
Powołując fundację fundator - stosownie do art. 5 ust. 1 tej ustawy - m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji.
Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm., dalej: ustawa o CIT) jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.
Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.
Generalnie działalność fundacji można podzielić na:
- działalność statutową (niegospodarczą) oraz
- działalność gospodarczą.
Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach, w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.
Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:
- działalność pomocowa,
- działalność naukowa,
- działalność szkoleniowa, wydawnicza,
- organizowanie i finansowanie,
- realizacja konkretnych zadań jedno - lub wielokrotnych.
Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:
- majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
- dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.
Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.
Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów.
Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów; w przypadkach, o których mowa w art. 21, 22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).
Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.
Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie w części przeznaczonej na te cele oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych innych celów, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.
Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatem wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie osiągniętego przez podatnika dochodu na ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie cel statutowy oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.
Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności podatnika. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele faktycznie go wydatkuje.
Precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ organy nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionym przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.
Należy również zwrócić uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między celami statutowymi, a sposobem ich realizacji. Określenie cel statutowy oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.
W praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.
Omawiane zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia.
W myśl art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a -17k;
2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
- przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
- przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
- samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Fundacją, której przedmiotem działalności statutowej jest prowadzenie zakładów wychowawczych (burs, internatów), pomoc w kontynuowaniu kształcenia absolwentom szkół, studentów, działalność na rzecz rozwoju kultury, sztuki, ochrony dóbr i tradycji, przygotowanie polskiej młodzieży do życia w Unii Europejskiej, rekrutacja i przygotowanie wolontariatu, w tym międzynarodowego dla realizowania celów fundacji, wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, organizowanie zajęć pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży, pomoc w rozpoczęciu karier zawodowych, prowadzenie szkoły ponadgimanzjalnej - Liceum Ogólnokształcące, świadczenie pomocy socjalnej dla dzieci, matek samotnie wychowujących dzieci, osób starszych, osób niepełnosprawnych, fundowanie stypendiów dla dzieci ubogich i ich rodzin, przyznawanie nagród, wychowywanie i działania na rzecz ochrony środowiska, nauczanie języka polskiego obcokrajowców oraz osób pochodzenia polskiego. Dochody osiągane przez Fundację przeznaczane są na cele statutowe, którymi są niesienie pomocy duchownej dzieciom i młodzieży ubogiej, prowadzenie działalności wychowawczej wśród dzieci i młodzieży ubogich, inna działalność charytatywna, wspieranie działalności polskiej prowincji zgromadzenia księży misjonarzy w zakresie kultu religijnego, samodzielna działalność kultu religijnego. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy nabycie przez Fundację środków pieniężnych w drodze dziedziczenia testamentowego od osoby fizycznej, które zostaną przeznaczone na cele statutowe Fundacji, korzystają ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa, a także opis zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że cele Fundacji są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W związku z powyższym dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę, przeznaczony i wydatkowany na sfinansowanie wydatków związanych z realizacją celów statutowych Fundacji zbieżnych z celami preferowanymi przez ustawodawcę, będzie korzystał ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 za zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej