Zwolnienie z opodatkowania jednorazowego wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu. - Interpretacja - 0114-KDIP2-3.4010.30.2019.2.MC

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.04.2019, sygn. 0114-KDIP2-3.4010.30.2019.2.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania jednorazowego wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2019 r. (data wpływu 6 lutego 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 marca 2019 r. w odpowiedzi na wezwanie z dnia 4 marca 2019 r. nr 0114-KDIP2-3.4010.30.2019.1.MC, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania jednorazowego wynagrodzenia otrzymanego za ustanowienie służebności przesyłu &‒ jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania jednorazowego wynagrodzenia otrzymanego za ustanowienie służebności przesyłu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości powstała w r. Tworzy ja nieruchomość położona w W. przy ulicy K., działka ewidencyjna numer ... dla której Sąd Rejonowy, Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą należącą do ogółu właścicieli.

Na działce o powierzchni znajduje się budynek wielomieszkaniowy posiadający lokali.

Na terenie nieruchomości należącej do ogółu właścicieli lokali położonych przy ul. K. istnieje infrastruktura, służącą do dostarczenia energii cieplnej. Infrastruktura ta poza jednym odcinkiem sieci o dł. ok. m, której inwestorem byli poprzednicy prawni Spółki A, została na nieruchomości posadowiona jako inwestycja Dyrekcji Rozbudowy Miasta; infrastruktura ta została wykonana jako immanentna część osiedla . Po wybudowaniu sieć została przekazana w . r. do eksploatacji , którego Spółka A. jest następcą prawnym. Po analizie akt księgi wieczystej oraz mapy zasadniczej z nakładkami dla ww. nieruchomości, ujawniono, iż zamontowanie instalacji, jak również korzystanie z niej odbywa się bezumownie oraz bez tytułu prawnego.

Od . Wspólnota toczy spór sądowy w tej sprawie przed Sądem Okręgowym. W toku procesu strony podjęły rozmowy ugodowe w zakresie ustanowienia służebności przesytu na w/w nieruchomości gruntowej. Na czas prowadzenia rozmów ugodowych Sad Okręgowy zawiesił postepowanie.

W dniu . przed Sądem Rejonowym została zawarta ugoda na skutek zawezwania do próby ugodowej której wnioskodawcami byli właściciele wszystkich lokali w w/w nieruchomości oraz Wspólnota. Na powyższą okoliczność złożono stosowne pełnomocnictwa. Przedmiotem ugody jest ustanowienie na rzecz Spólka A., wpisanej do Krajowego Rejestru Sądowego, za jednorazowym wynagrodzeniem w wysokości zł ograniczonego prawa rzeczowego w postaci służebności przesyłu na nieruchomości położonej w W. przy ulicy K.

W treści pełnomocnictw jakie Właściciele lokali udzielili pełnomocnikowi profesjonalnemu wskazali, iż środki z tytułu w/w ugody mają być przelane na konto Wspólnoty. Warunkiem zawarcia w/w ugody ze strony Spółki A było zakończenie postępowania prowadzonego przed Sądem Okręgowym. Członkowie Wspólnoty podejmując uchwałę zdecydowali, że wynagrodzenie uzyskane z tytułu ustanowienia na rzecz służebności przesyłu zostaną przekazane na fundusz remontowy Wspólnoty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochód w wysokości ok. zł jaki Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości uzyska z tytułu wynagrodzenia za ustanowienie na rzecz Spółki A na czas nieograniczony prawa rzeczowego w postaci służebności przesyłu na nieruchomości przy ul. K, w , który zostanie przeznaczony w całości na wydatki związane z utrzymaniem części wspólnych budynku jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana powyżej sytuacja wyczerpuje wymóg określony w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych . Dochód uzyskany przez Wspólnotę jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i zgodnie z uchwałą podjętą przez ogromną większość właścicieli zostaną przeznaczone na wydatki związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,

Wola poszczególnych mieszkańców wyrażoną tak w treści pełnomocnictwa do zawarcia jak i w w/w uchwale było przeznaczenie uzyskanych od Spółki A środków na fundusz remontowy Wspólnoty z przeznaczeniem na remonty budynku przy ul. K.

W ocenie Wspólnoty do przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, obok opłat czy czynszów (dotyczących lokali mieszkalnych), zaliczyć należy również inne przychody dotyczące zasobów mieszkaniowych (np. wyposażenia technicznego budynków mieszkalnych). Mimo ustanowienia na rzecz dostawcy energii cieplnej służebności przesyłu uzbrojony teren w sieć ciepłowniczą w dalszym ciągu należy do Wspólnoty Mieszkaniowej. Sieć cieplna przebiegająca przez ten teren zapewnia dostarczanie ciepła do lokali znajdujących się w budynku Wspólnoty.

W świetle powyższego zdaniem Wspólnoty przychód w postaci otrzymanego wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesytu stanowi przychód podatkowy z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. W konsekwencji, dochód Wspólnoty uzyskany z ww. tytułu jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który może korzystać ze zwolnienia w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Stąd też w ocenie Wspólnoty uzyskany przez Wspólnotę Mieszkaniową dochód w wysokości zł z tytułu jednorazowego wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu, który przeznaczony zostanie na fundusz remontowy Wspólnoty winien być zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej