Temat interpretacji
w zakresie możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę pobranego przez pożyczkobiorcę z Ukrainy podatku u źródła (pyt. nr 3)
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2017 r. (data wpływu 27 listopada 2017 r.), uzupełnionego pismem z dnia 30 stycznia 2018 r. (data wpływu 30 stycznia 2018 r.) na wezwanie Organu podatkowego z dnia 18 stycznia 2018 r. (data nadania 18 stycznia 2018 r., data doręczenia 24 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę pobranego przez pożyczkobiorcę z Ukrainy podatku u źródła (pyt. nr 3) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania w Polsce dochodu uzyskanego za pośrednictwem polskiej spółki komandytowej z odsetek otrzymanych od ukraińskiego pożyczkobiorcy, braku zastosowania postanowień polsko-ukraińskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania do ustalenia stawki podatku u źródła od odsetek wypłaconych przez ukraińskiego pożyczkobiorcę oraz możliwości odliczenia przez Wnioskodawcę pobranego przez pożyczkobiorcę z Ukrainy podatku u źródła.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (zwany także dalej Spółką) jest niemiecką spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Niemczech. Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki komandytowej S. Wnioskodawca jest komandytariuszem w tej spółce. Spółka komandytowa S. ma siedzibę w Polsce i prowadzi działalność w zakresie produkcji wyposażenia ogrodowego oraz tekstyliów domowych.
Spółka komandytowa S. udzieliła pożyczki oprocentowanej spółce-córce z siedzibą na Ukrainie. Środki pieniężne na udzielenie pożyczki zostały pozyskane z kredytu bankowego zaciągniętego przez Spółkę komandytową S. i ze środków pochodzących z jej działalności. Z tytułu udzielonej pożyczki spółka komandytowa S. otrzyma wynagrodzenie w formie odsetek.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy odsetki od pożyczki otrzymane przez spółkę komandytową S. od pożyczkobiorcy z Ukrainy będą podlegały opodatkowaniu po stronie Wnioskodawcy w Polsce czy w Niemczech ?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie pytania oznaczonego nr 3. W zakresie pytań oznaczonych nr 1 i nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Odliczenie podatku zagranicznego
Wracając na grunt przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej w skrócie u.p.d.o.p.) należy wskazać, że zgodnie z art. 20 ust. 1 u.p.d.o.p. jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust 1, osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3, w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie. Natomiast zgodnie z art. 20 ust. 2a u.p.d.o.p. przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do podmiotów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, o ile umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania zawarta między Rzecząpospolitą Polską a państwem siedziby tego podmiotu przewiduje przypisanie dochodów uzyskiwanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej do jego zagranicznego zakładu. Kwota odliczenia nie może przekroczyć tej części podatku zapłaconego w obcym państwie, jaka proporcjonalnie przypada na dochód z tego źródła przypisany do zagranicznego zakładu.
Art. 20 ust. 1 w zw. z art. 20 ust. 2a u.p.d.o.p. będzie miał zastosowanie do Wnioskodawcy. Spółka podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Niemczech. Jednocześnie Spółka posiada zakład w Polsce w postaci spółki komandytowej S. Pożyczka została udzielona przez spółkę komandytową S. w związku z czym odsetki od tej pożyczki należy przypisać do spółki komandytowej S, jako zakładu Wnioskodawcy. W rozliczeniu rocznym Spółka będzie uprawniona do odliczenia kwoty równej podatkowi od odsetek zapłaconemu na Ukrainie (w wysokości określonej w niemiecko-ukraińską umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania), przy czym kwota odliczenia nie może przekroczyć tej części podatku zapłaconego na Ukrainie, jaka proporcjonalnie przypada na dochód z tego źródła przypisany do zakładu.
Podsumowanie
Odpowiadając na zadane pytanie Wnioskodawca uważa, że Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku od odsetek pobranego przez pożyczkobiorcę z Ukrainy na zasadach określonych w art. 20 ust. 2a u.p.d.o.p.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości odliczenia pobranego przez pożyczkobiorcę z Ukrainy podatku u źródła jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 3.
Jednocześnie Organ interpretacyjny zastrzega, że poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej jest ocena postanowień niemiecko-ukraińskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także przepisów podatkowych w ukraińskiej jurysdykcji podatkowej. W związku z tym niniejsza interpretacja odnosi się ściśle do zadanego przez Wnioskodawcę pytania, natomiast nie obejmuje kwestii stawki (wysokości) podatku pobranego na Ukrainie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej