1. Czy Projekty realizowane przez Wnioskodawcę zgodnie z przedstawionym opisem stanowią działalność badawczo- rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.14.2019.1.JKT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.03.2019, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.14.2019.1.JKT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

1. Czy Projekty realizowane przez Wnioskodawcę zgodnie z przedstawionym opisem stanowią działalność badawczo- rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ww. ustawy? 2. Czy do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca może zaliczyć odpowiednią część wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację Projektów, w proporcji odpowiadającej ich czasowemu zaangażowaniu w wykonanie Projektów, z zastrzeżeniem limitów określonych w art. 18d ust. 7? 3. Czy do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku projektu dla spółki T. (100154) Wnioskodawca może zaliczyć wartość nabytych tabletów, które po specjalnym skonfigurowaniu zostały przekazane klientowi?

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 grudnia 2018 r. (data wpływu 14 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy Projekty realizowane przez Wnioskodawcę stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ww. ustawy,
  • czy do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca może zaliczyć odpowiednią część wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację Projektów, w proporcji odpowiadającej ich czasowemu zaangażowaniu w wykonanie Projektów, z zastrzeżeniem limitów określonych w art. 18d ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

-jest prawidłowe,

  • czy do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca może zaliczyć wartość nabytych tabletów, które po specjalnym skonfigurowaniu zostały przekazane klientowi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2019 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) to spółka z branży IT, która powstała w 2011 r. i ma swoją siedzibę w (). Wnioskodawca zajmuje się głównie tworzeniem nowoczesnego oprogramowania komputerowego, aplikacji mobilnych i internetowych oraz rozwojem szeroko rozumianej technologii komputerowej. Wnioskodawca tworzy wysokiej jakości innowacyjne rozwiązania dla klientów prowadzących działalność w różnych sektorach rynku w Polsce i za granicą. Spółka realizuje ambitne i nowatorskie projekty informatyczne - od oprogramowania do analizy i akwizycji danych, aż po systemy sieciowe.

Poniżej Spółka przedstawia opisy przykładowych projektów (dalej: Projekty) realizowanych dla swoich klientów (niektóre projekty są ukończone, cześć z nich jest w trakcie realizacji w nawiasie wskazano wewnętrzny kod projektu nadawany przy rozpoczynaniu prac):

I. Projekt 100154

Założeniem projektu jest stworzenie aplikacji umożliwiającej i ułatwiającej proces inwentaryzacji i paszportyzacji sieci technicznych (np. sieci energetycznych). Zbudowany system informatyczny składa się z:

  • aplikacji mobilnej przeznaczonej dla pracowników terenowych, wykonujących inwentaryzację miejsc i punktów (PPE) oraz zależności między nimi,
  • panelu administracyjnego przeznaczonego dla administratorów, koordynatorów oraz w ograniczonym zakresie dla pracowników terenowych.

Finalnym rezultatem projektu jest aplikacja która umożliwia i ułatwia inkasentowi przypisanie punktu poboru do punktu dostarczania (energii, wody, gazu, itd). Stworzona w ramach projektu aplikacja mobilna dla pracowników pracujących w terenie pozwala na:

  • edycję parametrów punktów znajdujących się w terenie,
  • dodawanie zdjęć do punktów znajdujących się w terenie,
  • możliwość przenoszenia punktów na mapie i łączenia ich ze sobą metodą drag and drop,
  • synchronizację z serwerem,
  • dostęp do danych offline,
  • naniesienie sieci klienta na mapę.

Aplikacja webowa dla organu zarządzającego pozwala na:

  • możliwość sprawdzenia lokalizacji pracowników terenowych,
  • dostęp do wszystkich baz danych,
  • wyciąganie raportów i zestawień pracy, która została wykonana przez inkasentów w terenie,
  • eksport raportów do edytorów zewnętrznych,
  • edycję statusu użytkowników.

Zaproponowane w ramach projektu rozwiązania są innowacyjne zarówno zważywszy na swoją funkcjonalność jak i technologię wykorzystaną do realizacji projektu. Klientowi dostarczane jest oprogramowanie oraz sprzęt (tablety) skonfigurowane specjalnie pod stworzone aplikacje oraz spersonalizowane etui zapewniające bezpieczeństwo podczas korzystania z produktu w terenie.

II. Projekt 100158

Celem projektu było stworzenie aplikacji dla największego niezależnego operatora logistycznego w Polsce, która pozwoliłaby jego klientom na szybkie i intuicyjne odbieranie i nadawanie przesyłek. Projekt rozwijany był w postaci natywnej aplikacji mobilnej, przeznaczonej na najpopularniejsze systemy operacyjne.

W ramach projektu klient otrzymał mobilną aplikację na dwie platformy (iOS i Android), zawierającą funkcjonalności takie jak:

  • śledzenie statusu doręczenia paczki bezpośrednio w aplikacji,
  • geolokalizacja,
  • notyfikacje push o statusie przesyłki,
  • czytnik QR-kodów paczki,
  • możliwość nawigacji do wybranego paczkomatu.

Większość operatorów logistycznych w Polsce pozwala na śledzenie przesyłek jedynie na zewnętrznych stronach internetowych, co bywa zawodne, a do tego jest bardzo nieintuicyjne. Innowacyjność aplikacji stworzonej w ramach projektu polega a tym, iż wykorzystuje ona możliwości geolokalizacji aby maksymalnie ułatwić proces odbioru przesyłki oraz używa nowoczesnych notyfikacji push do komunikacji z użytkownikiem. Produkt sprawia, że użytkownik nie musi pamiętać o swoich przesyłkach, ich kończących się datach odebrania czy dokładnych adresach, ponieważ aplikacja dostarcza mu wszystkie niezbędne informacje w odpowiednim czasie.

III. Projekt 100015

W ramach projektu opracowana została aplikacja webowa pozwalająca na umieszczanie ofert sprzedaży samochodu na kilku portalach motoryzacyjnych jednocześnie. Ma to na celu przyspieszenie procesu sprzedaży i dotarcie do szerszej grupy odbiorców w znacznie krótszym czasie.

Stworzona aplikacja webowa, dostępna z poziomu przeglądarki internetowej, posiada następujące funkcjonalności:

  • dodawanie oferty wewnątrz aplikacji, która zostaje automatycznie znormalizowana i dopasowana do formatów portali na które jest wystawiana,
  • edytowanie, usuwanie i wyróżnianie ofert z poziomu aplikacji,
  • zarządzanie uprawnieniami użytkowników z poziomu panelu administratora,
  • dodawanie użytkowników mogących edytować oferty z poziomu panelu administratora.

Aplikacja znacznie przyspiesza i ułatwia proces dodawania ofert sprzedaży samochodu, szczególnie dilerom i właścicielom komisów samochodowych, którzy zarządzają dużą ilością ofert tego rodzaju. Innowacyjne w ramach projektu było wykorzystanie zaawansowanych algorytmów dopasować modeli inwersji samochodów (użycie technologii machinę learning - samouczenia się maszyn) oraz wykorzystanie dwóch rodzajów połączeń web API - rest web API oraz soap web API, co zapewniło automatyczną komunikację z zewnętrznymi portalami.

IV. Projekt 100106

Finalnym rezultatem projektu była aplikacja webowa umożliwiająca użytkownikom zakup wycieczek lokalnych podczas pobytu wakacyjnego w dowolnym kraju obsługiwanym przez biuro podróży. Zarówno rezerwacji, jak i płatności za wycieczkę dokonuje się w stworzonej dla klienta aplikacji. Utworzenie takiej rezerwacji odbywa się bez konieczności zakładania konta czy logowania do serwisu. W skład projektu wchodziło także stworzenie moduł panelu administratora, umożliwiającego zarządzanie wycieczkami, rezerwacjami, płatnościami, promocjami, itd.

Innowacyjność zaproponowanego rozwiązania to między innymi zastosowane nowatorskie podejście umożliwiające użytkownikowi zaplanowanie wycieczki lokalnej jeszcze przed wyjazdem na urlop, nie ruszając się z domu, co między innymi likwiduje barierę językową czy walutową.

V. Projekt 100009

Finalnym rezultatem projektu jest webowa aplikacja stworzona w ASP.NET Core, odpowiadająca na realne potrzeby firm zarządzających dużą ilością projektów i pracowników, pełniąca funkcję systemu do zarządzania zasobami ludzkimi i ułatwiająca pracę pracownikom działu HR i project managerom. Przykładowe funkcjonalności aplikacji to:

  • generowanie CV członków zespołu na podstawie wprowadzonych danych,
  • składanie zespołu i generowanie jego opisu w formacie, który pozwala na późniejsze wysłanie go do klienta,
  • składowanie danych HR dotyczących poszczególnych pracowników (takich jak liczba wykorzystanych dni urlopu, rodzaj i data podpisania umowy, pozycja, zarobki, itd.).

Aplikacja w innowacyjny sposób wspomaga działanie firm, ułatwiając zarządzanie zasobami ludzkimi i pozwalając na przedstawianie swoich pracowników i projektów w interesującej, kreatywnej formie. Ułatwia unifikację warunków zatrudnienia i zachowanie porządku w zarządzaniu zasobami ludzkimi, a także pozwala w łatwy i szybki sposób dzielić się z klientami informacjami na temat ich potencjalnego zespołu oraz wcześniejszych projektów wykonywanych przez firmę. Stworzona aplikacja w kreatywny sposób automatyzuje i porządkuje procesy realizowane w każdej firmie.

VI. Projekt 100111

Projekt skierowany był do największych niemieckich serwisów gromadzących informacje, dane i profile z różnych sektorów. Stworzony innowacyjny system pozwala na logowanie się do różnych serwisów z wykorzystaniem jednego wspólnego konta.

Finalnym rezultatem projektu jest aplikacja mobilna dla JC. na dwa najpopularniejsze systemy operacyjne: iOS i Android. W jej skład wchodzą:

  • moduł szyfrowania,
  • moduł płatności,
  • moduł potwierdzania transakcji kodem (dostarczanym np. przez SMS),
  • prowadzenie programów lojalnościowych.

Projekt w innowacyjny i nietuzinkowy sposób prowadzi do połączenia kont użytkowników największych serwisów w Niemczech (banki, linie lotnicze), tak by nie było konieczne obsługiwanie wielu profili, lecz aby zarządzać jednym, wspólnym dla wielu usług. Ta innowacyjna koncepcja ma zrzeszać ogromne serwisy należące do różnych właścicieli.

VII. Projekt 100118

Projekt zakłada stworzenie nowoczesnej aplikacji webowej pozwalającej na zarządzanie wszystkimi systemami i podsystemami obsługującymi biuro podróży.

Klientowi przekazana jest złożona aplikacja webowa, składająca się z funkcjonalności takich jak:

  • zarządzanie rezerwacjami hoteli,
  • zarządzanie rezerwacjami lotów,
  • zarządzanie obsługą wycieczek,
  • zarządzanie generowaniem faktur,
  • zarządzanie salonami stacjonarnymi.
  • zbieranie, udostępnianie i przetwarzanie danych.

Projekt rozwijany byt w technologiach: .NET, React, jQuery, z wykorzystaniem baz danych Oracle, Firebird, WCF. Aplikacja jest bardzo złożonym i nowoczesnym narzędziem pozwalającym na kompleksowe zarządzanie biurem podróży - osoba zarządzająca ma dostęp do wszystkich systemów i podsystemów. Aplikacja przechowuje ogromne ilości danych i pozwala na ich obrabianie i zarządzanie nimi. Dzięki zastosowanym innowacyjnym rozwiązaniom umożliwiono klientowi zarządzanie firmą obsługującą wiele zróżnicowanych komponentów i przetwarzającą ogromne ilości danych.

VIII. Projekt 100157

Projekt obejmował opracowanie designu aplikacji skierowanej do branży energetycznej, umożliwiającej klientom firm energetycznych na opłacanie swoich faktur, dostęp do umów, podawanie odczytu licznika, a w przyszłości również na zgłaszanie awarii prądowych.

Rezultatem projektu jest customowy design, w skład którego wchodzą między innymi:

  • przejrzysty, intuicyjny interfejs,
  • złożony UX design,
  • cykl animacji.

Innowacyjność zastosowanych w ramach projektu rozwiązań to między innymi stworzenie animacji, która została zaimplementowana w kodzie, a nie wstawiona jako grafika, co znacząco wpłynęło na działanie aplikacji - jest przez to wydajniejsza i działa płynniej. Dzięki temu rozwiązaniu można zamieścić w aplikacji wiele elementów animowanych, a mimo to nie zostanie ona znacząco obciążona. W ramach projektu podjęto wyzwanie zaprojektowania designu kierowanego do bardzo dużej grupy odbiorczej, zdolnego zachować przejrzystość i czytelność niezależnie od ilości danych klienta.

W większości sytuacji prace nad opisanymi powyżej Projektami zapoczątkowane zostały przez złożenie zleceń przez klientów, gdzie określone zostały wymagania, założenia i cele jakie chcą osiągnąć klienci. Następnie Wnioskodawca powołał do funkcjonowania określone zespoły robocze, które w dalszej kolejności przystąpiły do realizacji prac projektowych. Czas pracy pracowników uczestniczących w realizacji Projektów jest monitorowany i odrębnie ewidencjonowany (pracownicy Wnioskodawcy mogą wykonywać prace zarówno związane jak i niezwiązane z Projektami ale każdorazowo czas poświęcony przez nich na różną aktywność podlega osobnemu ewidencjonowaniu).

Prace realizowane w ramach Projektów ukierunkowane są na nowe, innowacyjne odkrycia i ustalenia. Wnioskodawca przeprowadza je na podstawie oryginalnych, unikatowych i nietuzinkowych założeń i hipotez. Prace dotyczące Projektów mają ewidentnie charakter twórczy. Pracownicy Spółki zaangażowani w Projekty wykonują działalność kreacyjną, której rezultaty mają indywidualny i oryginalny charakter. Zdarza się, iż zdobyta w ramach jednego projektu wiedza i umiejętności są następnie rozwijane i udoskonalane przy wykonywaniu kolejnego projektu (np. projekty dla spółki T). Opracowanie rozwiązań oferowanych przez Wnioskodawcę wymaga połączenia wiedzy z zakresu automatyki przemysłowej i informatyki, a także wiedzy eksperckiej z dziedzin i branż, w których produkty i rozwiązania Spółki mają znaleźć zastosowanie.

Prace dotyczące Projektów wykonywane są w systematyczny sposób i w zależności od konkretnego projektu trwają od kilku do kilkunastu tygodni. W niektórych sytuacjach prace mogą być podzielone na fazy, gdzie klient dostaje po kolei efekty prac nad poszczególnymi modułami, a po zakończeniu projektu klient może go rozszerzyć o kolejne zamówienie dotyczące następnych modułów.

Wnioskodawca zakłada, że w przyszłości dalej będzie realizować komercyjne zlecenia dla klientów mające charakterystykę zbliżoną do Projektów oraz że będzie je realizować w analogiczny sposób do obecnie wykonywanych Projektów.

Wnioskodawca nie prowadzi swojej działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej wymagającej określonych zezwoleń. Koszty zatrudnienia pracowników zaangażowanych w projekty nie są zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Projekty realizowane przez Wnioskodawcę zgodnie z przedstawionym opisem stanowią działalność badawczo- rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ww. ustawy?

  • Czy do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca może zaliczyć odpowiednią część wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację Projektów, w proporcji odpowiadającej ich czasowemu zaangażowaniu w wykonanie Projektów, z zastrzeżeniem limitów określonych w art. 18d ust. 7?
  • Czy do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w przypadku projektu dla spółki T. (100154) Wnioskodawca może zaliczyć wartość nabytych tabletów, które po specjalnym skonfigurowaniu zostały przekazane klientowi?

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 1

    Projekty realizowane przez Spółkę zgodnie z przedstawionym opisem stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ww. ustawy. Poniżej przedstawiono uzasadnienie przyjętego stanowiska.

    Działalność badawczo-rozwojowa została zdefiniowana w art. 4a pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm.; dalej: ustawa CIT), zgodnie z którym działalność badawczo-rozwojowa oznacza twórczą działalność obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

    W art. 4a pkt 27 ustawy CIT wskazano, że badania naukowe oznaczają:

    1. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: ustawa SWN),
    2. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy SWN.

    Dalej w art. 4a pkt 28 ustawy CIT, zdefiniowano termin prace rozwojowe przez odwołanie do art. 4 ust. 3 ustawy SWN. To pojęcie zgodnie ze wskazanym przepisem należy rozumieć w następujący sposób: Prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

    Mając na uwadze przytoczone powyżej ramy prawne, o prowadzeniu działalności badawczo-rozwojowej można mówić gdy realizowane projekty:

    • mają twórczy charakter,
    • są prowadzone w systematyczny sposób,
    • mają określony cel - zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań,
    • dodatkowo w przypadku działalności wykonywanej w ramach prac rozwojowych w zakresie narzędzi informatycznych i oprogramowania, działania te nie mogą mieć charakteru rutynowych zmian do nich wprowadzanych.

    Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wskazane powyżej cechy występują w przypadku Projektów realizowanych przez Spółkę. Działalność jaka jest realizowana przez Wnioskodawcę w ramach prac nad Projektami jest nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego lub wtórnego charakteru. Algorytmy rozwiązań proponowane klientom w ramach Projektów nie powielają prostych i funkcjonujących na rynku typowych koncepcji. Klienci otrzymują nowoczesne i innowacyjne narzędzia IT (platformy, interfejsy, aplikacje webowe), których nie da się nabyć na otwartym rynku. W przypadku Projektów nie występuje element standaryzacji, cele jakie są zakładane do osiągnięcia przez klientów wymagają unikatowego podejścia, twórczej pracy koncepcyjnej od samego początku realizacji prac projektowych. Realizowane Projekty w ramach swoich założeń przełamują istniejące wcześniej różnego rodzaju bariery, proponowane przez Spółkę rozwiązania są znacznie bardziej elastyczne i pojemne w stosunku do wcześniej występujących opcji. Powyższe cechy nie byłyby możliwe do osiągnięcia bez twórczego podejścia zespołów uczestniczących w realizacji Projektów.

    Działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób - w opinii Wnioskodawcy, przesłanka ta oznacza wyłączenie czynności incydentalnych podatnika i konieczność poszukiwania takich przejawów jego aktywności, które prowadzone są w uporządkowany oraz regularny sposób. Prace jakie Wnioskodawca realizuje w ramach Projektów nie mają incydentalnego charakteru, lecz wykonywane są w systematyczny sposób. Działania te stanowią istotę funkcjonowania Wnioskodawcy i podejmowane są w zaplanowany sposób. Do realizacji konkretnego projektu powoływany jest kierownik i zespół roboczy, czasokres realizacji projektu jest co do zasady zaplanowany, same prace niejednokrotnie trwają przez okres kilkunastu tygodni - w konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy słuszna jest teza, że opisywane Projekty nie są podejmowane ad hoc, lecz są wynikiem czynności prowadzonych w systematyczny sposób.

    Działalność badawczo-rozwojowa musi także mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Podejmowane przez Spółkę w ramach Projektów aktywności ze swej istoty zmierzają do uzyskania specjalistycznej wiedzy, która w większości sytuacji jest niedostępna na rynku. Nie ulega wątpliwościom, że zespoły uczestniczące w pracach nad Projektami zmierzają do zdobycia nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług (innowacyjnej platformy IT, aplikacji webowej lub interfejsu). Pracownicy Wnioskodawcy pracując nad Projektami uzyskują nowe umiejętności z dziedziny technologii IT i następnie aplikują je do projektowania nowych produktów i usług oferowanych klientom.

    W przypadku działalności wykonywanej w ramach prac rozwojowych w zakresie narzędzi informatycznych i oprogramowania, działania te nie mogą mieć charakteru rutynowych zmian do nich wprowadzanych - Wnioskodawca tworzy nowe narzędzia informatyczne (głównie aplikacje webowe), nie dokonuje zmian lecz generuje nowe rozwiązania z dziedziny IT, które przyczyniają się po stronie klientów Spółki do ulepszenia i usprawniania realizowanych procesów. Objawia się to przykładowo poprzez umożliwienie klientowi przyspieszonego wykonywania określonych funkcji i procesów (np. projekt 100015), ułatwienie realizowania określonych czynności (np. projekt 100154), stworzenie nowych niedostępnych wcześniej opcji realizacji określonych procesów (np. projekt 100111).

    Powyższych wniosków nie zmienia fakt, że prace Projektowe są prowadzone przez Spółkę w większości wypadków w wyniku zleceń jakie są składane przez klientów.

    Wnioski zbieżne z poglądami zaprezentowanymi przez Spółkę powyżej są potwierdzane w wydawanych interpretacjach podatkowych. Przykładowo dotyczy to:

    1. interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 listopada 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.364.2017.1.MST,
    2. interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 września 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.190.2017.1.APO,
    3. interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 26 lipca 2017 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.105.2017.2.IZ.

    Ad. 2

    Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ustawy CIT, może zaliczyć odpowiednią część wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację Projektów, w proporcji odpowiadającej ich czasowemu zaangażowaniu w wykonanie Projektów, z zastrzeżeniem limitów określonych w art. 18d ust. 7. Poniżej przedstawiono uzasadnienie przyjętego stanowiska.

    Zgodnie z brzmieniem art. 18d ust. 1 i 2 ustawy CIT, od podstawy opodatkowania (w sytuacji gdy podatnik uzyskuje przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych) odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej kosztami kwalifikowanymi. Za koszty kwalifikowane uznaje się między innymi wynagrodzenia i inne należności przysługujące pracownikom oraz składki z tytułu tych należności określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek. Ustawa CIT wskazuje obecnie wprost, że powyższe koszty stanowią koszty kwalifikowane w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo- rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.

    Zdaniem Spółki, brzmienie wskazanych przepisów prowadzi do wniosku, że nie jest przeszkodą do uznania za koszty kwalifikowane części wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w Projekty, nawet jeśli mogą oni wykonywać zarówno czynności będące działalnością badawczo-rozwojową jak i inne pozostałe aktywności zawodowe (działania administracyjne, działania zarządcze, inne projekty). W opisywanej sytuacji proporcja czasu pracy pracowników, jaki poświęcany jest na realizację Projektów, w stosunku do ogólnego czasu pracy tych pracowników, stanowić będzie klucz alokacji opisywanych wydatków do kosztów kwalifikowanych, z zastrzeżeniem limitów wskazanych w art. 18d ust. 7 ustawy CIT.

    Ad. 3

    Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ustawy CIT, w przypadku projektu dla spółki X. (100154) Wnioskodawca może zaliczyć wartość nabytych tabletów, które po specjalnym skonfigurowaniu zostały przekazane klientowi. Poniżej przedstawiono uzasadnienie przyjętego stanowiska.

    Zgodnie z zapisami art. 18d ust. 2 pkt 2 i 2a ustawy CIT, do kosztów kwalifikowanych zalicza się także:

    • nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo- rozwojową,
    • nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych.

    Głównym założeniem projektu 100154 było stworzenie aplikacji, która ułatwiałaby proces inwentaryzacji i obsługi sieci energetycznych. Aplikacja aby mogła być wykorzystywana w terenie przez inkasentów wymaga dodatkowego urządzenia - tabletu, który przez odpowiednie skonfigurowanie zapewnia właściwe funkcjonowanie aplikacji. Bez tabletu aplikacja nie mogłaby być wykorzystywana i straciłaby swoją funkcjonalność. Zdaniem Wnioskodawcy, koszt nabytych tabletów, przekazanych w ramach projektu klientowi spełnia wymogi uznania go za koszt kwalifikowany. Tablety mogą być uznane za sprzęt specjalistyczny wykorzystywany w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, alternatywnie można je uznać jako swoisty&  materiał, surowiec jaki był zużyty na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej. Szczególny charakter projektów z branży informatycznej powoduje, że pojęcia: materiał, surowiec, sprzęt specjalistyczny, powinny być rozumiane w nieco szerszy sposób niż to ma miejsce w przypadku prac badawczo-rozwojowych o charakterze laboratoryjnym, a sam przepis art. 18d ust. 2 pkt 2 i 2a ustawy CIT nie wprowadza w tym względzie ograniczeń dotyczących usług informatycznych.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

    Na mocy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1668 z późn. zm.), od 1 października 2018 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące definicji badań naukowych i prac rozwojowych (art. 4a pkt 27 i 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm., dalej: updop).

    Zgodnie z nowelizacją przepisu art. 4a pkt 27 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

    1. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
    2. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

    Natomiast, stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

    Znowelizowane przepisy art. 4a pkt 27 oraz 4a pkt 28 updop, w swojej treści odnoszą się do przepisów ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

    Stosownie do treści art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ww. ustawy, badania naukowe są działalnością obejmującą:

    1. badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
    2. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

    Z kolei, zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

    Zgodnie z art. 18d ust. 1 updop, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej kosztami kwalifikowanymi. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

    Natomiast, zgodnie z art. 18d ust. 2 updop, za koszty kwalifikowane uznaje się:

    1. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu;

    1a. poniesione w danym miesiącu należności z tytułów, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na wykonanie usługi w zakresie działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w całości czasu przeznaczonego na wykonanie usługi na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło w danym miesiącu;

    2. nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową;

    2a. nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego bezpośrednio w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych;

    3. ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej;

    4. odpłatne korzystanie z aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli to korzystanie nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4;

    4a. nabycie usługi wykorzystania aparatury naukowo-badawczej wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, jeżeli zakup usługi nie wynika z umowy zawartej z podmiotem powiązanym z podatnikiem w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4;

    5. koszty uzyskania i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego, poniesione na:

    1. przygotowanie dokumentacji zgłoszeniowej i dokonanie zgłoszenia do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedniego zagranicznego organu, łącznie z kosztami wymaganych tłumaczeń na język obcy,
    2. prowadzenie postępowania przez Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej lub odpowiedni zagraniczny organ, poniesione do momentu zgłoszenia do tych organów, w szczególności opłaty urzędowe i koszty zastępstwa prawnego i procesowego,
    3. odparcie zarzutów niespełnienia warunków wymaganych do uzyskania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy lub prawa z rejestracji wzoru przemysłowego zarówno w postępowaniu zgłoszeniowym, jak i po jego zakończeniu, w szczególności koszty zastępstwa prawnego i procesowego, zarówno w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej, jak i w odpowiednim zagranicznym organie,
    4. opłaty okresowe, opłaty za odnowienie, tłumaczenia oraz dokonywanie innych czynności koniecznych dla nadania lub utrzymania ważności patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy oraz prawa rejestracji wzoru przemysłowego, w szczególności koszty walidacji patentu europejskiego.

    Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (art. 18d ust. 5 updop).

    Natomiast, zgodnie z treścią art. 18d ust. 6 updop, podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

    Stosownie do treści art. 18d ust. 7 updop, kwota kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć:

    1. w przypadku gdy podatnik, o którym mowa w ust. 3a, jest mikroprzedsiębiorcą, małym lub średnim przedsiębiorcą, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców 150% kosztów, o których mowa w ust. 2-3a;
    2. w przypadku pozostałych podatników, o których mowa w ust. 3a 150% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 1-4a i ust. 2a-3a, oraz 100% kosztów, o których mowa w ust. 2 pkt 5;
    3. w przypadku pozostałych podatników 100% kosztów, o których mowa w ust. 2-3.

    Natomiast, w myśl art. 18d ust. 8 updop, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku, gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

    W myśl art. 9 ust. 1b updop, podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

    Mając na uwadze powołane powyżej przepisy należy stwierdzić, że aby podatnikowi podatku dochodowego od osób prawnych przysługiwało prawo odliczenia w zeznaniu podatkowym kosztów kwalifikowanych poniesionych w danym roku podatkowym powinny być łącznie spełnione następujące warunki:

    1. podatnik poniósł koszty na działalność badawczo-rozwojową,
    2. koszty na działalność badawczo-rozwojową stanowiły dla podatnika koszty uzyskania przychodów w rozumieniu updop,
    3. koszty na działalność badawczo-rozwojową mieszczą się w zamkniętym katalogu kosztów kwalifikowanych określonym przepisami art. 18d ust. 2 - 3 updop,
    4. ww. koszty uzyskania przychodów stanowiły koszty kwalifikowane w rozumieniu updop, przy czym, jeżeli koszty kwalifikowane zostały poniesione w ramach badań podstawowych, badania te były prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z jednostką naukową w rozumieniu odrębnych przepisów,
    5. jeżeli w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia,
    6. w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1b updop, podatnik wyodrębnił koszty działalności badawczo-rozwojowej,
    7. podatnik wykazał w zeznaniu podatkowym koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu,
    8. kwota odliczonych kosztów kwalifikowanych nie przekroczyła limitów określonych w updop,
    9. koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

    Należy zauważyć, że ustawodawca uzależnił w pierwszej kolejności możliwość dokonania odliczenia kosztów kwalifikowanych w ramach ulgi badawczo-rozwojowej od faktu, czy koszty te wypełniają definicję kosztów uzyskania przychodów.

    Mając na uwadze przedstawione powyżej przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że:

    Ad. 1

    Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 updop, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

    Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 4a pkt 26 uspdop wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Przesłankę tę należy rozumieć jako zakaz obejmowania ulgą incydentalnych działań podatnika. Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.

    Kluczowe, jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwie rodzaje aktywności, tj.: (i) badania naukowe zdefiniowane w art. 4a pkt 27 updop oraz (ii) prace rozwojowe o których mowa w art. 4 pkt 28 updop.

    Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie zawarte w art. 4 ust. 3 ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, do którego odsyła art. 4a pkt 28 updop, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących usług oraz innych operacji w toku z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.

    Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa podatkowego, podkreślić należy, że przepisy o działalności badawczo-naukowej należy interpretować ściśle, a zatem tylko te działania podatnika można zaliczyć do działalności badawczo-rozwojowej, które wyczerpują znamiona definicji zawartej w treści art. 4a pkt 26 updop.

    Reasumując uznać należy, że realizowane przez Wnioskodawcę prace badawczo-rozwojowe przedstawione w stanie faktycznym stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i art. 4a pkt 28 updop.

    Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 należało uznać za prawidłowe.

    Ad. 2

    Zagadnienie przedstawione we wniosku w pytaniu oznaczonym nr 2 koncentruje się na rozstrzygnięciu, czy Wnioskodawca do kosztów kwalifikowanych wymienionych w art. 18d updop, może zaliczyć odpowiednią część wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację Projektu, w proporcji odpowiadającej ich czasowemu zaangażowaniu w wykonanie Projektów, z zastrzeżeniem limitów określonych w art. 18d ust. 7 updop.

    Dokonując analizy art. 18d ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 18d ust. 1 updop, należy jeszcze raz podkreślić, że w orzecznictwie oraz w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej. Zasada prymatu wykładni językowej szczególnego znaczenia nabiera, gdy interpretowane przepisy dotyczą ulg i zwolnień podatkowych. Stanowisko to ma swoje oparcie przede wszystkim w założeniu, że źródłem wiedzy, zarówno dla podatnika, jak i organów stosujących prawo, jest i zawsze będzie tylko językowe znaczenie norm prawnych, albowiem przekaz językowy rozumiany jako możliwy sens słów jest powszechną metodą komunikowania się ustawodawcy z podatnikiem i organami stosującymi prawo.

    Literalne brzmienie cytowanego powyżej art. 18d ust. 1 updop, jest jasne i wynika z niego, że od podstawy opodatkowania odliczyć można koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika w ramach działalności badawczo-rozwojowej.

    Za koszty kwalifikowane, zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 1 updop, uznaje się należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: updof), oraz składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, jeżeli te należności i składki dotyczą pracowników zatrudnionych w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej.

    Z brzmienia art. 12 ust. 1 updof, wynika, że za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

    Należy mieć na uwadze, że przepisy ustaw podatkowych nie regulują wprost obowiązku wskazywania w umowie o pracę celu zatrudnienia, czy też obowiązku ewidencjonowania czasu pracy pracowników zatrudnionych w celu realizacji działalności badawczo-rozwojowej dla potrzeb rozliczenia ulgi B+R.

    Z art. 9 ust. 1b updop, wynika jednakże ogólny obowiązek wyodrębniania przez podatników, zamierzających skorzystać z ulgi B+R, w prowadzonych przez nich księgach podatkowych, kosztów działalności badawczo-rozwojowej.

    W tym miejscu należy zauważyć, że przepisy podatkowe dają możliwość uznania za koszty kwalifikowane należności z tytułu wynagrodzeń pracowników, którzy realizują wskazany cel (tj. działalność badawczo-rozwojową). Należy zatem przyjąć, że to faktyczne wykonywanie określonych czynności w zakresie działalności badawczo-rozwojowej przesądza o tym, czy to wynagrodzenie (w całości lub w części) stanowi koszt kwalifikowany.

    W przypadku więc, gdy pracownik w ramach świadczonej pracy wykonuje obowiązki nie tylko związane z działalnością badawczo-rozwojową, zasadne jest wyodrębnienie tej części wynagrodzenia, która nie jest związana z realizacją działalności badawczo-rozwojowej.

    Dodatkowo należy podkreślić, że ustawodawca nie narzucił przedsiębiorcom formy takiego wyodrębnienia (podziału) części wynagrodzenia. Wybór sposobu udokumentowania tych wydatków pozostawiony został podatnikom, którzy prowadzą działalność badawczo-rozwojową. Dlatego zalecane jest, aby dla celów dowodowych, prowadzona była ewidencja czasu pracy pracowników zaangażowanych w działalność badawczo-rozwojową podatnika.

    Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, że do kosztów kwalifikowanych Wnioskodawca może zaliczyć odpowiednią część wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację Projektów w proporcji odpowiadającej ich czasowemu zaangażowaniu w wykonanie Projektów z zastrzeżeniem limitów określonych w art. 18d ust. 7.

    Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 jest prawidłowe.

    Ad. 3

    Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest również ustalenie, czy opisane we wniosku wydatki na nabycie tabletów, które po specjalnym skonfigurowaniu zostały przekazane klientowi stanowią koszty kwalifikowane w rozumieniu art. 18d updop, podlegające odliczeniu od podstawy opodatkowania Spółki w ramach ulgi.

    Art. 18d ust. 2 pkt 2 i 2a updop, stanowi, że warunkiem uznania wydatków na nabycie materiałów i surowców oraz nabycie niebędącego środkami trwałymi sprzętu specjalistycznego (w szczególności naczyń i przyborów laboratoryjnych oraz urządzeń pomiarowych) jest ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową.

    Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że głównym założeniem projektu 100154 było stworzenie aplikacji, która ułatwiałaby proces inwentaryzacji i obsługi sieci energetycznych. Aplikacja aby mogła być wykorzystywana w terenie przez inkasentów wymaga dodatkowego urządzenia - tabletu, który przez odpowiednie skonfigurowanie zapewnia właściwe funkcjonowanie aplikacji. Bez tabletu aplikacja nie mogłaby być wykorzystywana i straciłaby swoją funkcjonalność.

    Przepisy omawianej ustawy podatkowej nie precyzują co należy rozumieć pod pojęciem materiałów i surowców. Pojęcia materiały i surowce nie zostały zdefiniowane w przepisach ustawy o CIT.

    W związku z brakiem definicji pojęcia materiały i surowce na gruncie przepisów podatkowych należy odwołać się definicji zawartej w słowniku języka polskiego, zgodnie z którym materiały i surowce to zbiór przedmiotów używanych przy wykonywaniu jakiejś pracy. Z kolei, odwołując się do interpretacji tego pojęcia funkcjonującej na gruncie przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 395 z późn. zm., dalej ustawa o rachunkowości), należy wskazać, że zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy materiały to rzeczowe aktywa obrotowe nabyte w celu zużycia na własne potrzeby.

    Zatem, przyjmuje się, że wyłącznie takie materiały i surowce, w przypadku których istnieje możliwość ich przypisania do działalności badawczo-rozwojowej, uznaje się za koszty kwalifikowane w ramach ww. działalności.

    Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że wydatki na zakup tabletów, które po specjalnym skonfigurowaniu zostały przekazane klientowi nie stanowią kosztów działalności badawczo-rozwojowej o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 2 i 2a updop, gdyż nie służyły one wytworzeniu aplikacji, która była przedmiotem projektu, ale umożliwiają wykorzystywanie tej aplikacji przez klientów. Czyli służą bieżącej działalności Wnioskodawcy a nie działalności badawczo-rozwojowej.

    Zatem, stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3 jest nieprawidłowe.

    Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia:

    • czy Projekty realizowane przez Wnioskodawcę stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 w zw. z art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ww. ustawy,
    • czy do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca może zaliczyć odpowiednią część wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w realizację Projektów, w proporcji odpowiadającej ich czasowemu zaangażowaniu w wykonanie Projektów, z zastrzeżeniem limitów określonych w art. 18d ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

    -jest prawidłowe,

    • czy do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Wnioskodawca może zaliczyć wartość nabytych tabletów, które po specjalnym skonfigurowaniu zostały przekazane klientowi - jest nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    w części prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej