Art. 9a ust. 3b pkt 2 updop przewiduje wyłączenie obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej dla transakcji świadczonych przez grupę na rzecz je... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.381.2018.2.AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.11.2018, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.381.2018.2.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Art. 9a ust. 3b pkt 2 updop przewiduje wyłączenie obowiązku sporządzania dokumentacji podatkowej dla transakcji świadczonych przez grupę na rzecz jej członka. Zatem transakcje świadczone przez członka na rzecz grupy (najem lokalu i magazynu) nie mogą korzystać z wyłączenia określonego w tym przepisie.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 września 2018 r. (data wpływu 14 września 2018 r.), uzupełnionym pismem z 22 października 2018 r. (data wpływu 22 października 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy transakcje dokonywane w obrębie grupy producentów rolnych: najem lokalu przeznaczonego na siedzibę grupy, najem magazynu przeznaczonego przez grupę na przechowywanie nawozów oraz środków ochrony roślin są transakcjami, o których mowa w art. 9a ust. 3b pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy transakcje dokonywane w obrębie grupy producentów rolnych: najem lokalu przeznaczonego na siedzibę grupy, najem magazynu przeznaczonego przez grupę na przechowywanie nawozów oraz środków ochrony roślin są transakcjami, o których mowa w art. 9a ust. 3b pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z 22 października 2018 r. (data wpływu 22 października 2018 r. ) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 16 października 2018 r. znak 0111-KDIB1-2.4010.381.2018.1.AW.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest grupą producentów rolnych wpisaną do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. poz. 983 z późn. zm.). Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt (PKD 46.21.Z). Grupa składa się z pięciu wspólników. W obrębie grupy dokonywane są transakcje sprzedaży produktów, które wyprodukowane zostały w gospodarstwach poszczególnych członków tej grupy co do tych transakcji grupa nie ma obowiązku sporządzania dokumentacji transakcji powiązanych, zgodnie z 9a ust. 3b pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1888).

Oprócz tych transakcji, od jednego z członków grupa wynajmuje nieruchomości w celu dokonywania transakcji sprzedaży produktów, które wyprodukowane zostały w gospodarstwach poszczególnych członków tej grupy:

  • wynajmuje lokal, który przeznaczony jest na siedzibę grupy,
  • wynajmuje magazyn, który przeznaczony jest przez grupę na przechowywanie nawozów oraz środków ochrony roślin.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy transakcje dokonywane w obrębie grupy producentów rolnych: najem lokalu przeznaczonego na siedzibę grupy, najem magazynu przeznaczonego przez grupę na przechowywanie nawozów oraz środków ochrony roślin, a więc niebędące transakcjami sprzedaży produktów lub grup produktów wyprodukowanych w gospodarstwach członków grupy, są transakcjami, o których mowa w art. 9a ust. 3b pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1888)?

Zdaniem Wnioskodawcy, grupa producentów rolnych będąca Wnioskodawcą nie jest zobowiązana do sporządzenia dokumentacji transakcji powiązanych opisanych w stanie faktycznym, albowiem są to transakcje, które dokonywane są w celu produkcji i sprzedaży produktów w gospodarstwach poszczególnych członków tej grupy.

Uzasadnienie własnego stanowiska: zgodnie z art. 9a ust. 3b ww. ustawy Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do transakcji między grupą producentów rolnych wpisaną do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. poz. 983 z późn. zm.), a jej członkami, dotyczących:

  1. odpłatnego zbycia na rzecz grupy producentów rolnych produktów lub grup produktów wyprodukowanych w gospodarstwach członków takiej grupy;
  2. odpłatnego zbycia przez grupę producentów rolnych na rzecz jej członków towarów wykorzystywanych przez członka do produkcji produktów lub grup produktów, o których mowa w pkt 1, oraz świadczenia usług związanych z tą produkcją.

Należy stwierdzić, iż transakcje najmu, o których mowa w stanie faktycznym, których to grupa dokonuje z jednym z członków grupy, związane są ściśle z przedmiotem działalności grupy. Najem lokalu przeznaczonego na siedzibę oraz najem magazynu przeznaczanego na przechowywanie nawozów i środków ochrony roślin wiążą się ściśle z produkcją produktów, która jest przedmiotem działalności grupy i które to produkty następnie są sprzedawane.

Wobec tego grupa nie ma obowiązku sporządzania dokumentacji transakcji powiązanych z tytułu świadczenia usług wymienionych w stanie faktycznym, zgodnie z art. 9a ust. 3b pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1888), albowiem czynności wskazane w stanie faktycznym mieszczą się w katalogu czynności wymienionych w art. 9a ust. 3b pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1888).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (t.j. Dz.U z 2018 r. poz. 1026) osoby fizyczne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby prawne, które w ramach działalności rolniczej prowadzą:

  1. gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym lub
  2. dział specjalny produkcji rolnej

-mogą organizować się w grupy producentów rolnych w celu dostosowania produktów rolnych i procesu produkcyjnego do wymogów rynkowych, wspólnego wprowadzania towarów do obrotu, w tym przygotowania do sprzedaży, centralizacji sprzedaży i dostawy do odbiorców hurtowych, ustanowienia wspólnych zasad dotyczących informacji o produkcji ze szczególnym uwzględnieniem zbiorów i dostępności produktów rolnych, rozwijania umiejętności biznesowych, marketingowych oraz organizowania i ułatwiania procesów wprowadzania innowacji, a także ochrony środowiska naturalnego.

Na podstawie art. 3 ust. 1 tej ustawy grupa producentów rolnych, zwana dalej grupą, prowadzi działalność jako przedsiębiorca mający osobowość prawną ().

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm., dalej: updop), podatnicy:

  1. których przychody lub koszty, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalone na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych przekroczyły w roku poprzedzającym rok podatkowy równowartość 2 000 000 euro:
    1. dokonujący w roku podatkowym transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mających istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty), lub
    2. ujmujący w roku podatkowym w księgach rachunkowych inne zdarzenia, których warunki zostały ustalone (lub narzucone) z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11 ust. 1 i 4, mające istotny wpływ na wysokość ich dochodu (straty)
    • lub
  2. dokonujący, bezpośrednio lub pośrednio, zapłaty należności na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, wynikających z transakcji lub innego zdarzenia ujętego w księgach rachunkowych, jeżeli łączna kwota (lub jej równowartość) wynikająca z umowy lub rzeczywiście zapłacona w roku podatkowym łączna kwota wymagalnych w roku podatkowym świadczeń przekracza równowartość 20 000 euro, lub
  3. zawierający z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową:
    1. umowę spółki niebędącej osobą prawną, jeżeli łączna wartość wniesionych przez wspólników wkładów przekracza równowartość 20 000 euro lub
    2. umowę wspólnego przedsięwzięcia lub inną umowę o podobnym charakterze, w których wartość wspólnie realizowanego przedsięwzięcia określona w umowie, a w przypadku braku określenia w umowie tej wartości, przewidywana na dzień zawarcia umowy, przekracza równowartość 20 000 euro
    • są obowiązani do sporządzenia dokumentacji podatkowej tych transakcji lub innych zdarzeń, zwanej dalej dokumentacją podatkową.

Jednocześnie ustawodawca zwolnił niektórych podatników z obowiązku wynikającego z powołanego art. 9a ust. 1 updop w pewnych ściśle określonych transakcjach.

I tak na mocy art. 9a ust. 3b updop obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do transakcji między grupą producentów rolnych wpisaną do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. poz. 983, z późn. zm.), a jej członkami, dotyczących:

  1. odpłatnego zbycia na rzecz grupy producentów rolnych produktów lub grup produktów wyprodukowanych w gospodarstwach członków takiej grupy;
  2. odpłatnego zbycia przez grupę producentów rolnych na rzecz jej członków towarów wykorzystywanych przez członka do produkcji produktów lub grup produktów, o których mowa w pkt 1, oraz świadczenia usług związanych z tą produkcją.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca jest grupą producentów rolnych wpisaną do rejestru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw. W obrębie grupy dokonywane są transakcje sprzedaży produktów, które wyprodukowane zostały w gospodarstwach poszczególnych członków tej grupy co do tych transakcji grupa nie ma obowiązku sporządzania dokumentacji transakcji powiązanych, zgodnie z 9a ust. 3b pkt 1 updop.

Oprócz tych transakcji, od jednego z członków grupa wynajmuje nieruchomości w celu dokonywania transakcji sprzedaży produktów, które wyprodukowane zostały w gospodarstwach poszczególnych członków tej grupy:

  • wynajmuje lokal, który przeznaczony jest na siedzibę grupy,
  • wynajmuje magazyn, który przeznaczony jest przez grupę na przechowywanie nawozów oraz środków ochrony roślin.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że opisane przez Wnioskodawcę transakcje

  • wynajmu lokalu, który przeznaczony jest na siedzibę grupy oraz
  • wynajmu magazynu, który przeznaczony jest przez grupę na przechowywanie nawozów oraz środków ochrony roślin

nie są transakcjami, o których mowa w art. 9a ust. 3b pkt 2 updop, zatem ich dokonywanie rodzi obowiązek sporządzania dla nich dokumentacji podatkowej przy spełnieniu pozostałych przesłanek wynikających z art. 9a updop.

Stosownie bowiem do art. 9a ust. 3b pkt 2 updop obowiązek, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do transakcji między grupą producentów rolnych a jej członkami, dotyczących odpłatnego zbycia przez grupę producentów rolnych na rzecz jej członków towarów oraz świadczenia usług związanych z produkcją rolną.

Natomiast, jak wynika z wniosku, transakcje najmu lokalu i magazynu są świadczone przez członka na rzecz grupy. Skoro zatem przepis zwalnia transakcje dokonywane przez grupę na rzecz jej członków (zarówno w odniesieniu do zbycia towarów, jak i świadczenia usług), to opisana transakcja nie może korzystać z wyłączenia przewidzianego w art. 9a ust. 3b pkt 2 updop.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej