Kiedy spółka komandytowo-akcyjna stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych? - Interpretacja - IPTPB3/423-519/13-8/IS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.05.2017, sygn. IPTPB3/423-519/13-8/IS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Kiedy spółka komandytowo-akcyjna stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 17 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Lu 460/14 (data wpływu prawomocnego wyroku 23 lutego 2017 r.) oraz postanowieniem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 grudnia 2016 r., sygn. akt. II FSK 1190/15 stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 27 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lutego 2014 r. (data wpływu 27 lutego 2014 r.) oraz pismem z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, kiedy Spółka stanie się podatnikiem ww. podatku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia, kiedy Spółka stanie się podatnikiem ww. podatku.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), pismem z dnia 14 lutego 2014 r., nr IPTPB3/423-519/13-3/PM (doręczonym w dniu 19 lutego 2014 r.) oraz pismem z dnia 20 marca 2014 r., nr IPTPB3/423-519/13-5/PM (doręczonym w dniu 25 marca 2014 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwania dnia 27 lutego 2014 r. oraz dnia 31 marca 2014 r. wpłynęły uzupełnienia wniosku (nadane w dniu 25 lutego 2014 r. i w dniu 27 marca 2014 r.).

Dotychczasowy przebieg postępowania:

W dniu 11 kwietnia 2014 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy interpretację indywidualną z dnia 11 kwietnia 2014 r., nr IPTPB3/423-519/13-7/PM, w której uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, że dzień 1 listopada 2015 r. będzie pierwszym dniem roku obrotowego Spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r. Zatem, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawę o podatku tonażowym, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą miały zastosowanie do tej spółki komandytowo-akcyjnej od dnia 1 listopada 2015 r.

Wnioskodawca na interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego z dnia 11 kwietnia 2014 r., nr IPTPB3/423-519/13-7/PM wniósł pismem z dnia 18 kwietnia 2014 r. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie do usunięcia naruszenia prawa Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów pismem z dnia 14 maja 2014 r., nr IPTPB3/423W-28/14-2/PM stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca na interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego z dnia 11 kwietnia 2014 r., nr IPTPB3/423-519/13-7/PM złożył skargę z dnia 3 czerwca 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 17 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Lu 460/14 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną z dnia 11 kwietnia 2014 r., nr IPTPB3/423-519/13-7/PM.

Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 17 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Lu 460/14, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów złożył skargę kasacyjną z dnia 20 lutego 2015 r., nr IPTRP-4510-3-13/15-3 do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie (cofnięcie skargi kasacyjnej nastąpiło pismem z dnia 12 października 2016 r.)

Postanowieniem z dnia 22 grudnia 2016 r., sygn. akt II FSK 1190/15 Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie umorzył postępowanie kasacyjne.

Dnia 23 lutego 2017 r. wpłynął do Organu podatkowego prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 17 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Lu 460/14.

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 27 grudnia 2013 r.), uzupełniony pismem z dnia 25 lutego 2014 r. (data wpływu 27 lutego 2014 r.) oraz pismem z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.), w zakresie określenia, kiedy Spółka stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych wymaga ponownego rozpatrzenia przez Organ.

Zgodnie z treścią art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.), postępowania dotyczące wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 1, przejmuje dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spółką komandytowo-akcyjną. Spółka komandytowo-akcyjna powstała w dniu 30 października 2013 r. na skutek rejestracji w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie ze statutem Spółki Jej rok obrotowy ustalono na okres od dnia 1 grudnia do dnia 30 listopada. Ustalony w statucie spółki komandytowo-akcyjnej rok obrotowy był zgodny z rokiem obrotowym przyjętym przez jednego ze wspólników, będącego spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadającym w spółce komandytowo-akcyjnej status akcjonariusza. O przyjętym roku obrotowym spółka komandytowo-akcyjna powiadomiła właściwego naczelnika urzędu skarbowego. W dniu 12 listopada 2013 r. walne zgromadzenie spółki komandytowo-akcyjnej dokonało zmiany przyjętego roku obrotowego na okres od dnia 1 listopada do dnia 31 października, zmiana ta została zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 18 listopada 2013 r. O zmianie roku obrotowego spółka komandytowo-akcyjna powiadomiła właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W uzupełnieniach wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

  1. treść uchwały walnego zgromadzenia z dnia 12 listopada 2013 r. brzmi następująco: Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie postanawia zmienić § 19 ust. 6 statutu Spółki poprzez nadanie mu następującego brzmienia: 6. Rokiem obrotowym Spółki jest okres od 1 listopada do 31 października;
  2. pierwotnie rokiem obrotowym Spółki był okres od dnia 1 grudnia do dnia 30 listopada, co wynikało z uprzedniego brzmienia § 19 ust. 6 statutu Spółki; tym samym pierwszy rok obrotowy rozpoczął się w dniu 30 października 2013 r. (dzień wpisania Spółki do rejestru przedsiębiorców KRS), a zakończony dnia 30 listopada 2013 r.;
  3. Spółka aktualnie nie jest podatnikiem podatku dochodowego, a w ocenie Wnioskodawcy pierwszy rok podatkowy rozpocznie się po zakończeniu obecnego roku obrotowego, czyli w dniu 1 listopada 2015 r. i zakończy w dniu 31 października 2016 r.;
  4. pierwszy po zmianie rok obrotowy rozpoczął się dnia 1 grudnia 2013 r. a zakończy się dnia 31 października 2015 r.

Na dzień założenia Spółki wspólnikami byli:

  1. jedna osoba prawna: akcjonariusz,
  2. trzy osoby fizyczne, w tym:
    • dwie będące akcjonariuszami,
    • jedna będąca komplementariuszem.

Od dnia założenia Spółki do dnia 31 grudnia 2013 r. nie nastąpiły zmiany wspólników.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Kiedy spółka komandytowo-akcyjna stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, spółka komandytowo-akcyjna stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w dniu 1 listopada 2015 r.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym: w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej posiadającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz w zakresie uzyskanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatników podatku dochodowego od osób fizycznych przychodów i poniesionych kosztów uczestnictwa w takiej spółce, z zastrzeżeniem art. 6, w tym z tytułu objęcia (nabycia) udziałów takiej spółki, przepisy ustaw wymienionych w art. 1 (ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych) i art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od pierwszego dnia roku obrotowego tej spółki rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2013 r.

Natomiast w przypadku spółki komandytowo-akcyjnej wskazanej w przedstawionym stanie faktycznym pierwszym rokiem obrotowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2013 r. będzie rok obrotowy rozpoczynający się z dniem 1 listopada 2015 r.

Rozpoczęcie się kolejnego roku obrotowego z datą 1 listopada 2015 r. uzasadnione jest następującymi zdarzeniami i argumentami:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r., poz. 330), przepisy tej ustawy stosuje się do spółek handlowych (osobowych i kapitałowych, w tym również w organizacji) oraz spółek cywilnych. Zatem, przepisy tej ustawy mają zastosowanie do spółki komandytowo-akcyjnej, która jest handlową spółką osobową. W myśl art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy o rachunkowości zdanie 1, przez rok obrotowy rozumie się rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Stosując się do dyspozycji wskazanego przepisu, spółka komandytowo-akcyjna przyjęła, że Jej rokiem obrotowym będzie inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, tj. okres od dnia 1 grudnia do dnia 30 listopada. Jak wskazuje się w doktrynie organy podatkowe dopuszczają przyjęcie dla spółki osobowej innego niż rok kalendarzowy roku obrotowego, jeśli rok taki stosuje choćby jeden z jej wspólników (m.in. [w:] S. Sołtysiński, A. Szajkowski, A. Szumański, J. Szwaja, Kodeks Spółek Handlowych, tom I, Komentarz do artykułów 1-150, Warszawa 2006, s. 368). Podobnie wypowiadają się w tym względzie organy podatkowe: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 listopada 2008 r. (sygn. IPPB1/415-1002/08-2/PJ).

Zaznaczyć przy tym należy, że spółka komandytowo-akcyjna przyjęła rok obrotowy, tj. okres od dnia 1 grudnia do dnia 30 listopada, tożsamy z rokiem obrotowym Jej wspólnika akcjonariusza będącego osobą prawną.

Następnie spółka komandytowo-akcyjna dokonała zmiany statutu w ten sposób, że przyjęła, że rokiem obrotowym spółki jest okres od dnia 1 listopada do dnia 31 października. Zmiana statutu została zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w dniu 18 listopada 2013 r.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 9 zdanie 4 ustawy o rachunkowości W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy. Pierwszy rok obrotowy spółki komandytowo-akcyjnej rozpoczął się w dniu rejestracji, tj. w dniu 30 października 2013 r. i zakończył w dniu 30 listopada 2013 r. Natomiast drugi rok obrotowy spółki komandytowo-akcyjnej (pierwszy po zmianie statutu) powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy i trwać od dnia 1 grudnia 2013 r. do dnia 31 października 2015 r. (nie przekracza 23 miesięcy).

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stwierdza, że dzień 1 listopada 2015 r. będzie pierwszym dniem roku obrotowego Spółki rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2013 r. Zatem, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawę o podatku tonażowym, przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będą miały zastosowanie do tej spółki komandytowo-akcyjnej od dnia 1 listopada 2015 r.

Jednocześnie, według Wnioskodawcy należy zaznaczyć, że do wskazanej spółki komandytowo-akcyjnej nie znajdzie zastosowania art. 4 ust. 2 ustawy nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż spółka została zarejestrowana przed wejściem w życie tego przepisu, a zmiana roku obrotowego tej spółki również nastąpiła przed wejściem w życie tego przepisu (przepis wszedł w życie w dniu 12 grudnia 2013 r.).

Dodatkowo, w uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że w stanie osobowym Spółki w okresie od Jej założenia do dnia 31 grudnia 2013 r., nie zaistniały żadne zmiany, które mogłyby wpłynąć na odmienną ocenę przedstawionego przez Wnioskodawcę zagadnienia. Ponadto w ocenie Wnioskodawcy, wpis w Rejestrze Przedsiębiorców KRS jest wiążący dla wszystkich organów administracji publicznej (również podatkowych), zgodnie z art. 365 KPC w zw. z art. 13 § 2 KPC, wobec czego nie jest możliwe ustalenie przez organy podatkowe innego roku obrotowego dla spółki od wynikającego z prawomocnego wpisu w rejestrze przedsiębiorców. Natomiast z uwagi na brzmienie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. nowelizującej ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawę o podatku tonażowym, uzyskanie przez spółkę statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych jest ściśle związane z dniem tego roku obrotowego spółki, który rozpocznie się po dniu 31 grudnia 2013 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania pierwotnej interpretacji, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 17 grudnia 2014 r., sygn. akt I SA/Lu 460/14.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji, tj. w dniu 11 kwietnia 2014 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej