Interpretacja indywidualna z dnia 28.08.2018, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.323.2018.1.AN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Temat interpretacji
Czy dochody uzyskiwane na podstawie Umowy, stanowią dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT, pod warunkiem posiadania wystarczającego limitu zwolnienia podatkowego?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 czerwca 2018 r., (data wpływu 2 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody uzyskiwane na podstawie Umowy, stanowią dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, pod warunkiem posiadania wystarczającego limitu zwolnienia podatkowego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 lipca 2018 r., wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochody uzyskiwane na podstawie Umowy, stanowią dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, pod warunkiem posiadania wystarczającego limitu zwolnienia podatkowego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów (dalej: Spółka lub Wnioskodawca).
Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: Strefa lub SSE), na podstawie posiadanych zezwoleń (dalej: Zezwolenia), które obejmują m.in. następujące rodzaje działalności Spółki (zgodne z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - Dz.U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.):
- 71.20 - Usługi w zakresie badań i analiz technicznych;
- 72.19 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych.
Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja części i układów kierowniczych do układów jezdnych dla największych światowych producentów motoryzacyjnych. Oprócz samych działań związanych bezpośrednio z produkcją, Spółka zajmuje się również opracowywaniem nowych rozwiązań dotyczących układów kierowniczych - w szczególności opracowywane są w tym zakresie określone rozwiązania inżynieryjne.
Spółka świadczy powyżej opisane usługi w zakresie opracowywania określonych rozwiązań inżynieryjnych na rzecz podmiotów powiązanych. W związku z tym, Wnioskodawca zawarł z jednym ze swoich podmiotów powiązanych (dalej: Podmiot powiązany), umowę na podstawie której zobowiązany jest do świadczenia określonych usług na rzecz tego podmiotu (dalej: Umowa).
Zgodnie z postanowieniami Umowy, jej przedmiotem jest świadczenie usług inżynieryjnych obejmujących badania przemysłowe oraz eksperymentalne prace rozwojowe w ramach wybranych, określonych produktów i rozwiązań opracowywanych przez Spółkę. Są to więc prace polegające na opracowywaniu lub rozwijaniu wybranych rozwiązań, produktów lub przyszłych produktów.
Zgodnie z postanowieniami przedmiotowej Umowy, wszystkie rezultaty świadczonych usług inżynieryjnych (zdefiniowanych jako wszelkie materialne i niematerialne wyniki/produkty prac związane ze świadczonymi usługami zgodnie z Umową, w tym wszelkie prawa własności intelektualnej do przedmiotowych wyników prac) stają się własnością Podmiotu powiązanego, niezależnie od faktu, czy przyjmą one już formę ukończoną czy też nie. Strony Umowy postanowiły, że przeniesienie rezultatów świadczonych usług na rzecz Podmiotu powiązanego nastąpi po osiągnięciu określonych kamieni milowych (milestones), określonych w przyjętym harmonogramie przeprowadzanego projektu.
Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, iż realizuje obecnie projekt pt.: (), w ramach Działania 1.2: Sektorowe programy B+R Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej: Projekt). Powyższa Umowa ma zostać zawarta w związku z obowiązkiem wdrożenia wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych będących przedmiotem Projektu.
Wynagrodzenie przysługujące Spółce z tytułu świadczonych usług jest kształtowane na bazie metody koszt plus.
W związku z przenoszeniem rezultatów świadczonych usług na rzecz Podmiotu powiązanego Spółce nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy dochody uzyskiwane na podstawie Umowy, stanowią dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy CIT, pod warunkiem posiadania wystarczającego limitu zwolnienia podatkowego?
Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskiwane na podstawie Umowy, stanowią dochody zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT), pod warunkiem posiadania wystarczającego limitu zwolnienia podatkowego.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od podatku są: dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1010 z późn. zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Dodatkowo, w ust. 4 poczynione zostało zastrzeżenie, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.
Powyżej wskazane regulacje łącznie statuują dwa warunki, których kumulatywne spełnienie umożliwia skorzystanie z ulgi podatków z tytułu prowadzonej na terenie SSE działalności gospodarczej w formie zwolnienia dochodów z opodatkowania. Są to mianowicie:
- prowadzenie działalności na terenie Strefy rozumiane jako prowadzenie działalności fizycznie na określonym i ściśle wyznaczonym terytorium SSE oraz;
- prowadzenie takiej działalności na podstawie zezwolenia strefowego stanowiącego podstawę do korzystania z pomocy publicznej, tj. w ramach grupowań PKWiU w nim wskazanych.
Zatem, dla zakwalifikowania dochodu jako podlegającego zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, dochód ten musi spełniać łącznie dwie zasadnicze przesłanki:
- musi być uzyskany z działalności prowadzonej na terenie SSE,
- musi być uzyskany w ramach działalności określonej w zezwoleniu.
Przepisy statuujące zwolnienia z opodatkowania mają charakter wyjątków, więc każdorazowo powinny być interpretowane w sposób ścisły. Skoro zatem regulacje ustawowe wskazują wyłącznie dwa opisane powyżej wymogi, których spełnienie przez dany dochód umożliwi zwolnienie go z opodatkowania, nie jest dopuszczalne stawianie żadnych dodatkowych warunków, których zrealizowanie byłoby niezbędne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT.
Zgodnie ze wskazanymi zasadami, czynności stanowiące działalność gospodarczą, z której dochód może zostać zwolniony z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, muszą być fizycznie wykonywane na terenie określonej strefy (w której dany przedsiębiorca prowadzący działalność uzyskał zezwolenie). W przypadku Wnioskodawcy oznacza to, iż badania przemysłowe oraz eksperymentalne prace rozwojowe muszą być prowadzone na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
W przypadku Spółki, powyższa przesłanka jest spełniona, gdyż dział zajmujący się prowadzeniem prac w tym zakresie jest położony na terenie SSE.
Ponadto, Zezwolenie na prowadzenie działalności w SSE określa przedmiot działalności, na której prowadzenie jest udzielane w sposób konkretny, tj. za pomocą wskazania określonych grupowań PKWiU. Zatem, wyłącznie dochody uzyskane przez podatnika ze sprzedaży produktów/usług wchodzących w zakres przedmiotowych grupowań wskazanych w Zezwoleniu mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania CIT.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Umowa z Podmiotem powiązanym została zawarta w związku z obowiązkiem wdrożenia wyników badań przemysłowych i prac rozwojowych będących przedmiotem Projektu realizowanego przez Spółkę. Zatem, wszelkie świadczone przez Wnioskodawcę na jej podstawie usługi wynikają ściśle z prac prowadzonych w ramach Projektu.
Zgodnie z umową regulującą zakres Projektu, Wnioskodawca przeprowadza w jego ramach badania przemysłowe oraz prace rozwojowe które rozumiane są zgodnie z definicjami tych pojęć zawartymi w Rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014, uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (dalej: Rozporządzenie 651/2014).
Zgodnie z art. 2 pkt 85 Rozporządzenia 651/2014 badania przemysłowe oznaczają badania planowane lub badania krytyczne mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności celem opracowania nowych produktów, procesów lub usług, lub też wprowadzenia znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów lub usług. Uwzględniają one tworzenie elementów składowych systemów złożonych i mogą obejmować budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub środowisku interfejsu symulującego istniejące systemy, a także linii pilotażowych, kiedy są one konieczne do badań przemysłowych, a zwłaszcza uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.
Natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 86 Rozporządzenia 651/2014 eksperymentalne prace rozwojowe oznaczają zdobywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i biznesu, oraz innej stosownej wiedzy i umiejętności w celu opracowywania nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług. Mogą one także obejmować na przykład czynności mające na celu pojęciowe definiowanie, planowanie oraz dokumentowanie nowych produktów, procesów i usług. Eksperymentalne prace rozwojowe mogą obejmować opracowanie prototypów, demonstracje, opracowanie projektów pilotażowych, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt zasadniczo nie jest jeszcze określony. Mogą obejmować opracowanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać dla celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy z konieczności jest produktem końcowym do wykorzystania do celów komercyjnych, a jego produkcja jest zbyt kosztowna, aby służył on jedynie do demonstracji i walidacji. Eksperymentalne prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług oraz innych operacji w toku, nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Prawidłowa realizacja Projektu i przeprowadzanie wszelkich prac w nim przewidzianych warunkuje możliwość uzyskania dofinansowania przez Spółkę. W związku z powyższym, Spółka jest w stanie zagwarantować, że prowadzone przez nią prace spełniają wskazane definicje badań przemysłowych oraz eksperymentalnych prac rozwojowych.
Prace te stanowią jednocześnie przedmiot Umowy zawartej z Podmiotem powiązanym. Na podstawie Umowy następuje bowiem wdrożenie wyników prowadzonych w ramach Projektu badań w formie świadczenia usług inżynieryjnych, poprzez opracowywanie lub rozwijanie wybranych rozwiązań, produktów lub przyszłych produktów, w ramach których dochodzi do przeniesienia własności wyników przedmiotowych prac, zdefiniowanych jako wszelkie materialne i niematerialne wyniki/produkty prac (takie jak m.in.: know-how, rysunki, projekty, wzory przemysłowe, standardy, procedury, dokumentacja, informacje niejawne, patenty, wnioski o rejestrację patentów lub inny praw własności intelektualnej, prawa do koncepcji, tajemnice handlowe itp.), związanych ze świadczonymi usługami, w tym wszelkich praw własności intelektualnej do przedmiotowych wyników prac.
Z uwagi na powyższe, słuszne jest zatem stwierdzenie, iż uzyskując dochody z Umowy, Spółka uzyskuje dochody z badań przemysłowych (stanowiących jeden z rodzajów badań naukowych), oraz z prac rozwojowych - które prowadzone są w ramach Projektu.
Pojęcia te zostały zdefiniowane również w art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o CIT, a zawarte w tym przepisie definicje ukształtowano w sposób analogiczny do definicji z Rozporządzenia 651/2014. Zatem, skoro prace prowadzone przez Spółkę w ramach Projektu mieszczą się w zakresie definicji z Rozporządzenia 651/2014, to również świadczone na ich podstawie w ramach Umowy usługi, stanowią badania przemysłowe i prace rozwojowe w rozumieniu przedmiotowego Rozporządzenia. Z powyższego wynika natomiast, iż spełniają one także przesłanki uznania za badania przemysłowe i prace rozwojowe w rozumieniu ustawy o CIT - jako że w aktach tych wprowadzono analogiczne definicje.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w Zezwoleniach Spółki zawarto m.in. grupowanie PKWiU 72.19 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych. Zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2008, w skład tego grupowania wchodzą m.in. następujące rodzaje prac:
- 72.19.2 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych, z wyłączeniem biotechnologii;
- 72.19.5 - Oryginały prac w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk przyrodniczych i technicznych z wyłączeniem biotechnologii.
Jak wykazano, usługi inżynieryjne świadczone przez Wnioskodawcę polegają w istocie na prowadzeniu badań przemysłowych (będących zgodnie z definicją z art. 4a ust. 27 ustawy o CIT, rodzajem badań naukowych) oraz prac rozwojowych, a także na przenoszeniu na podmiot powiązany wyników tych prac. Skoro zatem spełniają kryteria badań naukowych lub prac rozwojowych, mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 72.19 obejmującego takie właśnie rodzaje prac. W konsekwencji, dochód uzyskiwany na podstawie Umowy pochodzi z działalności, która mieści się w zakresie grupowania PKWiU zawartego w Zezwoleniach Wnioskodawcy.
Zatem, skoro usługi świadczone w ramach Umowy są wykonywane fizycznie na terytorium SSE, jak również mieszczą się w zakresie posiadanych Zezwoleń, dochody uzyskiwane na podstawie tej Umowy stanowią dochody zwolnione opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, pod warunkiem posiadania wystarczającego limitu zwolnienia podatkowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm., dalej: ustawy o CIT), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1010, z późn. zm., dalej: ustawa o SSE), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Z kolei, stosownie do art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.
Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy o SSE. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym), jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej specjalnej strefy ekonomicznej, uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o SSE). Zgodnie z art. 12 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych ().
Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, o którym mowa w cyt. powyżej przepisie uprawnia do prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy i korzystania z pomocy publicznej. Określa ono przedmiot i warunki prowadzenia działalności.
Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę strefowego podatek dochodowy.
Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:
- prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
- uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.
Powyższe warunki, jak każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle, zgodnie z wykładnią językową danej regulacji.
Dokonując oceny zakresu zwolnień podatkowych, należy wskazać, że wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest wyłącznie dochód uzyskany z działalności gospodarczej, w zakresie określonym w zezwoleniu, prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Jeżeli dany rodzaj (przedmiot) działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu. Ze zwolnienia nie korzystają również dochody związane z działalnością na terenie strefy, bowiem ustawodawca w przepisie ustanawiającym zwolnienie świadomie użył określenia dochody z działalności gospodarczej a nie sformułowania dochody związane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Podobnie w przypadku, gdy dany rodzaj działalności jest prowadzony poza terenem strefy, wówczas również dochody z takiej działalności nie będą podlegały zwolnieniu.
Warto podkreślić również, że zwolnienie wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, nie ma charakteru podmiotowego. Nie obejmuje ono wszystkich dochodów podmiotu gospodarczego prowadzącego działalność gospodarczą na terenie strefy na podstawie zezwolenia, lecz tylko dochody uzyskane z działalności prowadzonej w ramach zezwolenia, a więc działalności określonej w tym zezwoleniu.
Zwolnieniem podatkowym objęty jest zatem dochód wygenerowany bezpośrednio z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wymienionej wprost w zezwoleniu.
Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie posiadanych zezwoleń (). Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja części i układów kierowniczych do układów jezdnych dla największych światowy producentów motoryzacyjnych. Oprócz samych działań związanych bezpośrednio z produkcją, Spółka zajmuje się również opracowywaniem nowych rozwiązań dotyczących układów kierowniczych - w szczególności opracowywane są w tym zakresie określone rozwiązania inżynieryjne. Spółka świadczy powyżej opisane usługi w zakresie opracowywania określonych rozwiązań inżynieryjnych na rzecz podmiotów powiązanych. W związku z tym, Wnioskodawca zawarł z jednym ze swoich podmiotów powiązanych umowę na podstawie której zobowiązany jest do świadczenia określonych usług na rzecz tego podmiotu.
Zgodnie z postanowieniami Umowy, jej przedmiotem jest świadczenie usług inżynieryjnych obejmujących badania przemysłowe oraz eksperymentalne prace rozwojowe w ramach wybranych, określonych produktów i rozwiązań opracowywanych przez Spółkę. Są to więc prace polegające na opracowywaniu lub rozwijaniu wybranych rozwiązań, produktów lub przyszłych produktów.
Odnosząc zatem przedstawiony we wniosku opis sprawy do cytowanych powyżej przepisów rozważyć należy, czy uzyskane przez Spółkę wynagrodzenie stanowi przychód ze źródła przychodów, jakim jest działalność określona w posiadanym przez Spółkę Zezwoleniu, bo tylko w taki przychód można traktować jako uzyskany z działalności strefowej, generujący dochód zwolniony z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.
Wśród wymienionych w posiadanych przez Spółkę zezwoleniach rodzajach działalności wskazane zostało m.in. PKWiU 72.19. - usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), ww. PKWiU mieści się w Sekcji M Usługi profesjonalne, naukowe i techniczne.
W uwagach dodatkowych do Sekcji M ww. rozporządzenia, wskazano, że:
Przez usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (dział 72) rozumie się:
- badania podstawowe - badania obejmujące działalność badawczą, eksperymentalną lub teoretyczną podejmowaną w celu zdobycia nowej wiedzy o zjawiskach i faktach, nieukierunkowaną na bezpośrednie zastosowanie w praktyce,
- badania przemysłowe - badania obejmujące działalność badawczą podejmowaną w celu zdobycia nowej wiedzy, ukierunkowaną na zastosowanie w praktyce,
- prace rozwojowe - prace wykorzystujące dotychczasową wiedzę, prowadzone w celu wytworzenia nowych lub udoskonalenia istniejących materiałów, wyrobów, urządzeń, usług, procesów, systemów lub metod, pod warunkiem że nie są one przeznaczone do celów komercyjnych. Prace te nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do wyrobów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet wtedy gdy zmiany te mają charakter ulepszeń.
Dodatkowo, zwrócić uwagę należy, że w skład tego grupowania wchodzi m.in. PKWiU 72.19.2 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych, z wyłączeniem biotechnologii.
Reasumując, stwierdzić należy, że uzyskane przez Spółkę wynagrodzenie jest następstwem prowadzonej działalności gospodarczej, wynikającej z Zezwolenia strefowego. Zatem, ww. dochód uzyskiwany na podstawie Umowy podlega zwolnieniu z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, pod warunkiem posiadania wystarczającego limitu zwolnienia podatkowego.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej