Czy dla celów obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE prowadzonej po dniu wygaśnięcia Zezwolenia Spó... - Interpretacja - IBPBI/2/423-192/12/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.05.2012, sygn. IBPBI/2/423-192/12/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy dla celów obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE prowadzonej po dniu wygaśnięcia Zezwolenia Spółka będzie uprawniona do korzystania z limitu pomocy publicznej wynikającego z Zezwolenia do końca 2020 r. - tj. do terminu zakończenia istnienia SSE?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie uprawniona do korzystania z limitu pomocy publicznej wynikającego z zezwolenia po dniu jego wygaśnięcia do końca 2020 r., tj. do terminu zakończenia istnienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie uprawniona do korzystania z limitu pomocy publicznej wynikającego z zezwolenia po dniu jego wygaśnięcia do końca 2020 r., tj. do terminu zakończenia istnienia Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej . Podstawowa działalność Spółki polega na produkcji oraz montażu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, a także części do tych samochodów i pojazdów jak również zestawów części służących do montażu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych.

Spółka prowadzi przedmiotową działalność na podstawie zezwolenia z 27 września 1996 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów określonych w dziale 34 podsekcji DM sekcji D Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego" wydanego przez Ministra Przemysłu i Handlu. Zezwolenie zostało udzielone do 25 lipca 2016 roku i w pkt III określało szczegółowe warunki prowadzenia działalności gospodarczej (tj. m.in. wysokość wydatków inwestycyjnych, osiągnięcie określonej zdolności produkcyjnej). W związku z Zezwoleniem Spółka przeprowadziła inwestycję polegającą m.in. na budowie linii produkcyjnej samochodów osobowych i podjęła działalność w zakresie określonym w Zezwoleniu.

Zezwolenie zostało zmienione decyzją Ministra Gospodarki z 29 sierpnia 1997 r. w ten sposób, że jako przedmiot działalności gospodarczej wskazano prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów określonych w sekcji D, podsekcji DM, dział 34 Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego". Zezwolenie 1997 w pkt II określało szczegółowe warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE (tj. m.in. wysokość wydatków inwestycyjnych, osiągnięcie zdolności produkcyjnej), zaś w pkt III Decyzja 1997 określała m.in. dopuszczalny procentowy udział materiałów nie wytworzonych na terenie SSE oraz usług nie wykonanych na terenie SSE użytych do wytworzenia wyrobów lub wykonania usług na terenie SSE.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług

w brzmieniu obowiązującym w 1996 r.- Sekcja D obejmuje produkty przetwórstwa przemysłowego, Podsekcja DM - sprzęt transportowy, dział 34 - pojazdy mechaniczne, przyczepy i naczepy (zgodnie z wyjaśnieniami do PKWIU: Dział ten obejmuje:

(a) silniki spalinowe do pojazdów mechanicznych,
(b) pojazdy mechaniczne do przewozu osób,
(c) pojazdy mechaniczne do przewozu towarów oraz specjalnego przeznaczenia,
(d) nadwozia do pojazdów mechanicznych, przyczepy i naczepy,
(e) części i akcesoria do pojazdów mechanicznych i Ich silników"

Zezwolenie zostało uzupełnione decyzją Ministra Gospodarki z 30 czerwca 1998 w ten sposób, że jako przedmiot działalności gospodarczej wskazano prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w tym nabywanie, składowanie, przechowywanie i sprzedaż części zamiennych, a także przygotowywanie i sprzedaż zestawów, w zakresie wyrobów określonych w sekcji D, podsekcji DM, dział 34 Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego". Zmianie uległy również pewne szczegółowe warunki prowadzenia działalności. Decyzja 1998 została wydana w związku ze zmianą prawa regulującego funkcjonowanie strefy oraz poszerzeniem zakresu działalności spółki".

Zezwolenie zostało po raz ostatni zmienione decyzją Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 30 grudnia 2003 r. na podstawie art. 6 ust. 1, 2 i 4 ustawy z 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw , w ten sposób, że do przedmiotu działalności gospodarczej wcześniej określonej dodano również działalność w zakresie odpadów i złomu powstałych w związku z prowadzeniem ww. działalności". Jednakże przede wszystkim Decyzja 2003 wskazywała, że: Przy ustalaniu dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej uwzględnia się koszty inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę na podstawie zezwolenia od dnia jego uzyskania do dnia 31 grudnia 2006 r. w tym koszty ujęte w planie przyjętym przez Spółkę stanowiącym załącznik nr 1 do wniosku z dnia 8 grudnia 2003 r. o zmianę zezwolenia. Koszty inwestycji uwzględniane przy obliczaniu wielkości pomocy publicznej zostaną określone w Rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 4 ust. 4 pkt 7 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnej strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z póź. zm.). Spółka korzysta z pomocy publicznej w innych formach niż zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych na zasadach określonych w szczególności przepisami ustawy z dnia 2 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840). Ta zmiana zezwolenia wynikała z konieczności dostosowania zezwoleń wydanych na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnych stref ekonomicznych do wymogów przedstawionych przez Komisję Europejską.

Spółka była i jest przedsiębiorcą innym niż mały i średni (tj. dużym przedsiębiorcą) w rozumieniu art. 5 ustawy zmieniającej 2003. Spółka działa w sektorze motoryzacyjnym w rozumieniu art. 5 ust. 2 pkt 1a) ustawy zmieniającej 2003.

Spółka wypełniła wszystkie warunki wskazane w Zezwoleniu zmienianym wskazanymi wyżej decyzjami, od spełnienia których uzależnione było uzyskanie zwolnienia z podatku dochodowego.

Jednocześnie Spółka podkreśla, iż z dopuszczalnej pomocy publicznej w związku z działalnością prowadzoną na terenie SSE skorzystała dotychczas w nieznacznym stopniu.

Spółka rozważa dokonanie inwestycji polegającej na zmodernizowaniu i zmodyfikowaniu linii produkcyjnej (służącej do produkcji samochodów) w taki sposób, aby dostosować ją do planowanej produkcji zupełnie nowego modelu samochodu. Inwestycja ta polegać będzie także na nabyciu środków trwałych przeznaczonych do produkcji nowego modelu samochodu. Bez tej inwestycji produkcja nowego modelu samochodu nie będzie możliwa. Inwestycja będzie dokonana w dotychczasowym zakładzie produkcyjnym na terenie SSE . Inwestycja prowadzona będzie w całości na terenie SSE. Produkty wytworzone w wyniku Inwestycji będą produktami, o których mowa w sekcji D, podsekcji DM, dział 34 Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego, o której mowa w Zezwoleniu, zmienianym decyzjami jak wyżej. Rozpoczęcie Inwestycji może nastąpić w 2012 roku lub później. Spółka zakłada, że pierwsze przychody ze sprzedaży nowego modelu samochodu wyprodukowanego w wyniku Inwestycji uzyska najprawdopodobniej w 2014 r.

Zważywszy na planowaną Inwestycję Spółka rozważa możliwość wystąpienia z wnioskiem o nowe zezwolenie na działalność prowadzoną w związku z Inwestycją. Spółka przewiduje, iż Nowe Zezwolenie będzie obowiązywać do końca działalności Strefy (czyli zgodnie z obecnie obowiązującymi regulacjami - do 31 grudnia 2020 r.).

Spółka będzie uzyskiwać w przyszłości przychody ze sprzedaży produktów zgodnie z PKWiU wskazanym w Zezwoleniu, wytworzonych zarówno w rezultacie dotychczasowych inwestycji jak i w rezultacie Inwestycji, o której mowa powyżej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla celów obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE prowadzonej po dniu wygaśnięcia Zezwolenia Spółka będzie uprawniona do korzystania z limitu pomocy publicznej wynikającego z Zezwolenia do końca 2020 r. - tj. do terminu zakończenia istnienia SSE...

Zgodnie z ustawą o SSE w brzmieniu pierwotnym, zezwolenia udzielane były na czas oznaczony (art. 16 ust. 9 ustawy o SSE w brzmieniu pierwotnym). Zgodnie z obowiązującym wówczas § 5 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z 18 czerwca 1996 r. w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej w województwie X - w brzmieniu obowiązującym w 1996 r. - w okresie 10 lat od dnia rozpoczęcia przez podmiot działalności gospodarczej na terenie strefy, lecz nie dłużej niż do końca 15 roku od dnia jej ustanowienia, dochód podmiotu uzyskany z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu jest wolny od podatku dochodowego.

Zgodnie jednak z ustawą zmieniającą z 16 listopada 2000 skreślony został art. 16 ust. 9 ustawy o SSE ograniczający okres trwania zezwolenia, a Rada Ministrów została zobowiązana do dostosowania rozporządzeń w poszczególnych strefach do wprowadzonych zmian (art. 6 Ustawy zmieniającej 2000). Zmiany weszły w życie od 1 stycznia 2001 r. (art. 7 Ustawy zmieniające 2000). Jednocześnie, zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z 13 marca 2001 r. zmieniającym Rozporządzenie SSE - § 3 ust. 1 Rozporządzenia SSE uzyskał brzmienie: zwolnienie przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca poniósł wydatki inwestycyjne, aż do wyczerpania regionalnej pomocy inwestycyjnej, pod warunkiem, że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat (...)". Analogicznie - w § 4 ust. 4 Rozporządzenia SSE w brzmieniu nadanym Rozporządzeniem zmieniającym 2001. Zgodnie natomiast z § 2 Rozporządzenia zmieniającego 2001 - Przepisy niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie do czynności i zdarzeń zaistniałych od dnia 1 stycznia 2001 r. Zatem nowe przepisy mają zastosowanie pod warunkiem że data wyczerpania regionalnej pomocy publicznej upłynie po dniu 1 stycznia 2001 r. Warunek ten, w przypadku Spółki jest spełniony.

Rozporządzenie SSE zostało znowelizowane również przez Rozporządzenie Rady Ministrów z 23 kwietnia 2002 r. . Zgodnie z § 3 ust. 5 Rozporządzenia SSE (w nowym brzmieniu): zwolnienie z podatku dochodowego przysługuje (....) do dnia wyczerpania regionalnej pomocy inwestycyjnej, pod warunkiem, że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne (...)". Analogiczne rozwiązanie przewiduje § 4 ust. 3 w nowym brzmieniu. Rozporządzenie zmieniające 2002 weszło w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zgodnie z ustawą zmieniającą 2003, co do zasady ograniczona została możliwość korzystania przez tzw. dużych przedsiębiorców z pomocy publicznej. Tzw. duzi przedsiębiorcy zachowali bowiem prawo do korzystania ze zwolnień podatkowych na zasadach obowiązujących do dnia wprowadzenia Ustawy zmieniającej 2003 w życie; wprowadzono jednak maksymalną dopuszczaną wielkość pomocy publicznej co w praktyce oznaczało znaczne zmniejszenie jej wielkości.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 Ustawy zmieniającej 2003 przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 1 stycznia 2001 r. (a więc np. Spółka) mogli wystąpić do właściwego ministra z wnioskiem o jego zmianę polegającą na zastosowaniu do tego przedsiębiorcy nowych przepisów. Spółka z takim wnioskiem wystąpiła. Należy zatem uznać, że Spółka uprawniona jest do korzystania ze zwolnień podatkowych na zasadach wprowadzonych Ustawą zmieniającą z 2003.

Jednocześnie, wprowadzono zmiany w Rozporządzeniu SSE mające na celu dostosowanie jego brzmienia do nowych przepisów ustawy o SSE. Jakkolwiek rozwiązanie polegające na określeniu końcowej daty korzystania ze zwolnienia z pdop jako daty wyczerpania dostępnego limitu pomocy publicznej zostało utrzymane (Rozporządzenie Rady Ministrów z 30 marca 2004 r. zmieniające Rozporządzenie SSE to jednak zostało ono znacznie zliberalizowane. Mianowicie zgodnie z § 5 ust. 5 w nowym brzmieniu: zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej (...)". Zmiany te weszły z dniem uzyskania przez Polskę członkowstwa w Unii Europejskiej (§ 2 Rozporządzenia zmieniającego 2004).

W świetle powyższych przepisów, należy zatem uznać, że okres korzystania ze zwolnienia z pdop na podstawie Zezwolenia wyznacza:

i) z jednej strony data poniesienia pierwszych wydatków inwestycyjnych oraz
ii) z drugiej strony data wyczerpania dopuszczalnej pomocy publicznej (zgodnie z przedstawionymi wyżej przepisami). Zwolnienie z pdop nie może przysługiwać jednak po upływie okresu, na jaki ustanowiona została SSE.

Zgodnie z nowym rozporządzeniem Rady Ministrów z 15 grudnia 2008 (Rozporządzenie SSE 2008) postanowiono, że SSE działać będzie do 31 grudnia 2020 r. (§ 1 ust. 3).

Należy zatem uznać, że limit dostępnej Spółce pomocy publicznej na podstawie Zezwolenia będzie mógł być wykorzystany do dnia wyczerpania tej pomocy publicznej, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2020 r. (tj. do ostatniego dnia działania SSE) niezależnie od ograniczenia czasu obowiązywania zezwolenia określonego w decyzji. Stanowisko takie jest akceptowane w dotychczasowym piśmiennictwie (np. K.Bortlik, M.Sienkiewicz, Sposób ustalenia wartości zwolnienia podatkowego w SSE, Przegląd podatkowy 3/2009): W konsekwencji powyższego, w sytuacji gdy podatnik korzysta z Zezwolenia wydanego do końca istnienia Strefy sprzed nowelizacji tzw. przepisów strefowych (czyli np. do 8 sierpnia 2016 r. jak w przypadku Specjalnej Strefy Ekonomicznej) i na ten moment nie wykorzystałby całego przysługującego mu limitu pomocy publicznej, a jednocześnie uzyskałby kolejne Zezwolenie obowiązujące do końca 2020 r. wówczas ustalając wynik podatkowy dla działalności prowadzonej na terenie Strefy, powinien być uprawniony do wykorzystania przysługującego mu limitu pomocy publicznej z tytułu pierwszego Zezwolenia".

Spółka podkreśla, że zgodnie z art. 4 ustawy z 30 maja 2008 r. zmieniającej ustawę o SSE (w związku z którą nastąpiło m.in. wydłużenie okresu funkcjonowania stref do końca 2020 r.) - dotychczasowe zezwolenia pozostają w mocy. Jednocześnie do takich zezwoleń stosuje się przepisy art. 19 ust. 4 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym". Oznacza to, a contrario że inne przepisy niż art. 19 ust. 4 mają zastosowanie do dotychczasowych zezwoleń w nowym brzmieniu w tym regulacje dotyczące okresu w którym możliwe jest wykorzystanie puli pomocy zawarte w § 5 ust. 4 Rozporządzenia, a te z kolei jako kryterium czasowe odnoszą się wyłącznie do momentu wyczerpania pomocy regionalnej.

Taka interpretacja jest również zgodna z przepisami wspólnotowymi, które ustalają warunki korzystania z różnych form pomocy publicznej. Przepisy wspólnotowe bowiem ograniczają się do określenia limitów dostępnej pomocy publicznej (co znalazło wyraz w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop), nie odnoszą się natomiast do czasu skorzystania z tej pomocy. W przypadku Spółki, oznacza to że dostępna pomoc publiczna będzie wykorzystywana wolniej (tj. w dłuższym okresie) - jednak jej wysokość (limit) pozostanie bez zmian - co bez wątpienia jest zgodne z zasadami udzielania pomocy publicznej.

Mając na uwadze powyższe, Spółka wnosi o potwierdzenie, że limit dostępnej Spółce pomocy publicznej na podstawie Zezwolenia będzie mógł być wykorzystany do dnia wyczerpania tej pomocy publicznej, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2020 r. (tj. do ostatniego dnia działania SSE).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.).

Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Przepisy wprowadzające zwolnienie z opodatkowania, będące odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, muszą być interpretowane zgodnie z ich literalnym brzmieniem. Mając na względzie powyższą zasadę należy stwierdzić, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej updop), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 updop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Wyżej powołane przepisy podatkowe uzależniają możliwość zwolnienia dochodu z opodatkowania od spełnienia szeregu warunków do których zaliczyć należy m.in. prowadzenie działalności na podstawie zezwolenia. Tymczasem, jak wynika z powołanego wcześniej art. 12 ust. 1 ustawy o specjalnej strefie ekonomicznej, zwolnieniu od podatku dochodowego polegają tylko te dochody, które osiągnięte zostały z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia. To właśnie zezwolenie określa nie tylko rodzaj działalności nim objętej ale także m.in. ramy czasowe jego obowiązywania. Wygaśniecie zezwolenia lub jego utrata skutkuje tym, że dochód osiągnięty na jego podstawie nie może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania o jakim mowa w powołanym wyżej art. 17 ust. 1 pkt 34 updop.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia z 27 września 1996 r. Zezwolenie zostało udzielone do 25 lipca 2016 roku i było wielokrotnie zmieniane, jednakże w wyniku tych zmian niezmienny pozostał termin jego wygaśnięcia. Z dopuszczalnej pomocy publicznej w związku z działalnością prowadzoną na terenie SSE Spółka skorzystała w nieznacznym stopniu. Obecnie rozważane jest dokonanie inwestycji polegającej na zmodernizowaniu i zmodyfikowaniu linii produkcyjnej w taki sposób, aby dostosować ją do planowanej produkcji zupełnie nowego modelu samochodu. Inwestycja ta polegać będzie także na nabyciu środków trwałych przeznaczonych do produkcji nowego modelu samochodu. Inwestycja będzie dokonana w dotychczasowym zakładzie produkcyjnym na terenie SSE prowadzona będzie w całości na terenie SSE. Spółka rozważa możliwość wystąpienia z wnioskiem o nowe zezwolenie na działalność prowadzoną w związku z nową inwestycją, które obowiązywałoby do końca działalności Strefy (czyli zgodnie z obecnie obowiązującymi regulacjami do 31 grudnia 2020 r.).

Odnosząc powołane wcześniej przepisy prawa do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że dochód osiągnięty przez Spółkę z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie pierwszego zezwolenia będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania do czasu obowiązywania tego zezwolenia, tj. do dnia 25 lipca 2016 r. i limitu dostępnej pomocy publicznej.

Nieprawidłowe jest zatem stanowisko Spółki, zgodnie z którym możliwość korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na jego podstawie będzie dopuszczalna także po 25 lipca 2016 r. (do 31 grudnia 2020 r.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach