Temat interpretacji
Czy dochód Wnioskodawcy uzyskany ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego osób prawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 03 stycznia 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 stycznia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 06 i 18 kwietnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 stycznia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 26 marca 2012 r. i 12 kwietnia 2012 r. Znak: IBPP1/443-22/12/ES, IBPBI/2/423-22/12/AP wezwano Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 06 i 18 kwietnia 2012 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Klub sportowy jest stowarzyszeniem, którego głównym celem jest propagowanie kultury fizycznej i sportu. Wszystkie dochody Stowarzyszenia przeznaczone są na ten cel. Stowarzyszenie prowadzi sekcję piłki nożnej liczącą 8 drużyn, w tym 2 drużyny seniorów, 2 drużyny juniorów, 2 drużyny trampkarzy oraz 1 drużynę Orlików i 1 drużynę Żaków o łącznej liczbie zawodników około 200-240 zawodników. Baza sportowa, na której dzieci i młodzież ćwiczy wybudowana pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku jest w fatalnym stanie, stąd dla poprawy warunków i zapewnienia źródeł finansowania Klubu konieczne jest podjęcie działań inwestycyjnych.
Stowarzyszenie posiada prawo wieczystego użytkowania nieruchomości gruntowych o powierzchni 9 ha 25 a 5 m2. Z całego obszaru wydzielone zostały 2 nieruchomości gruntowe o łącznej powierzchni około 46.000 m2 wraz z budynkami i budowlami trwale związanymi z gruntami. Stowarzyszenie zamierza sprzedać 1 z 2 nieruchomości gruntowych, a 2 nieruchomość gruntową wnieść aportem do spółki celowej w celu realizacji przedsięwzięcia inwestycyjnego, z którego całkowity dochód zostanie przeznaczony na działalność statutową i budowę obiektów sportowych na pozostałych nieruchomościach będących w posiadaniu Stowarzyszenia. Na obydwu nieruchomościach (przeznaczonej do sprzedaży oraz do wniesienia aportem do spółki celowej komandytowo-akcyjnej) znajdują się budynki wybudowane przed rokiem 1993 oraz budowle tj. sieć wodno-kanalizacyjna, drogi, place, oświetlenie, ogrodzenie. Budynki i budowle nie były modernizowane.
W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 04 kwietnia 2012 r., Stowarzyszenie dodatkowo wskazało, iż dochód z tytułu sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości będzie w całości przeznaczony na prowadzenie działalności statutowej Wnioskodawcy.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód Wnioskodawcy uzyskany ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, Klub Sportowy jest stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu. Dochód Stowarzyszenia uzyskany ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości w całości przeznaczony na cele statutowe, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 oraz pkt 5a ustawy o podatku dochodowym, korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. zwanej dalej ustawa o pdop), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o pdop, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Ustawa o pdop, w swej konstrukcji nie zawiera definicji przychodów, a jedynie otwarty katalog przychodów podatkowych. Poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w kolejnych ustępach art. 12 ustawodawca precyzuje jedynie rodzaje przychodów.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Z kolei z art. 14 ust. 1 ustawy o pdop wynika, iż przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.
W świetle powyższego kwota uzyskana ze sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości wraz z wszystkimi posadowionymi na tej nieruchomości budynkami i budowlami stanowi przychód podatkowy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o pdop kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o pdop), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu bądź zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.
Uzyskany w związku z transakcją sprzedaży dochód może być zwolniony z opodatkowania po spełnieniu warunków określonych w ustawie o pdop.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.
Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o pdop, wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 i Nr 151, poz. 1014), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.
Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o pdop zwolnienia, o których mowa w ww. przepisach dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, mają zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Z powyższych przepisów wynika, iż ww. zwolnienia zawarte w ww. art. 17 ust. 1 ustawy o pdop są zwolnieniami warunkowymi. Dla skorzystania z tych zwolnień podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:
- jego celem musi być działalność wymieniona w przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności (w odniesieniu do pkt 4), posiadać status klubu sportowego (w odniesieniu do pkt 5a),
- uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowane przez ustawodawcę, a następnie wydatkowane na te cele, przy czym w odniesieniu do zwolnienia wynikającego z pkt 5a określono również termin wydatkowania dochodu.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o pdop zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż dochód uzyskany ze sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości Stowarzyszenie zamierza w całości przeznaczyć na realizowanie celów statutowych, a zatem po spełnieniu wskazanych w niniejszej interpretacji przesłanek dochód ten będzie zwolniony z opodatkowania.
Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienić należy, iż w zakresie pytania dotyczącego możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodów Wnioskodawcy z tytułów wniesienia aportem prawa wieczystego użytkowania nieruchomości do spółki celowej wydano odrębną interpretację indywidualną.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach