Temat interpretacji
1. Spółka, zgodnie z art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest uprawniona do pomniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych za 2011 r. o 50% kwoty wydatków na nabycie nowej technologii w postaci Oprogramowania, zaliczonych do wartości początkowej nabytych licencji (wartości niematerialnych i prawnych) składających się na Oprogramowanie,
2. Spółka jest uprawniona do kalkulacji podstawy odliczenia, o którym mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w oparciu łączną wartość początkową wszystkich wartości niematerialnych i prawnych składających się na Oprogramowanie, na którą składają się zarówno wydatki na nabycie licencji, jak i na ich wdrożenie (poniesione zarówno w 2010 r., jak i w 2011 r.), w tym również wydatki na nabycie licencji na modyfikacje wprowadzone
po wdrożeniu produkcyjnym Oprogramowania (poniesione w 2011 r.).
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie
- odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii -jest prawidłowe,
- ustalenia wysokości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii oraz ustalenia wysokości ww. odliczenia.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Na podstawie umowy z dnia 4 sierpnia 2010 r., Spółka nabyła licencje na oprogramowanie (system ERP; dalej: Oprogramowanie") oraz usługi z zakresu jego wdrożenia.
Oprogramowanie ma charakter zintegrowanego systemu informatycznego, dlatego Spółka nabyła również inne licencje oraz dotyczące ich usługi wdrożeniowe od innych podmiotów.
Na całokształt procesu implementacji Oprogramowania składały się następujące czynności objęte niezależnymi umowami z odrębnymi dostawcami oprogramowania/usług:
- badanie środowiska teleinformatycznego (mapowanie procesów działających w Spółce, wskazanie najbardziej odpowiednich systemów komputerowych, przygotowanie zapytań ofertowych, wstępna ocena ofert),
- proces oceny i wyboru ofert,
- przeprowadzenie analizy wdrożeniowej wybranego Oprogramowania (opracowanie koncepcji wdrożenia, przygotowanie książki projektu, szkolenia w zakresie funkcjonowania Oprogramowania),
- kierownictwo w zakresie wdrożenia Oprogramowania (koordynacja prac wdrożeniowych zgodnie z harmonogramem oraz wybraną koncepcją, raportowanie przebiegu prac, nadzór nad prawidłową migracją danych i walidacją Oprogramowania),
- udzielenie licencji oraz świadczenie usług wdrożenia Oprogramowania (udzielenie licencji na Oprogramowanie oraz jego instalacja testowa i produkcyjna, uruchomienie procesów, szkolenie pracowników, przeprowadzenie testów),
- bieżąca obsługa (maintenance) Oprogramowania na okres 3 lat (dostarczanie upgradeów Oprogramowania, wprowadzanie modyfikacji, dostęp do bazy wiedzy, szkolenia on-line).
Oprogramowanie stanowi jedną całość funkcjonalną. Nabywane licencje dotyczyły Pakietu Bazowego, ale również poszczególnych funkcjonalności (modułów), odrębnych użytkowników jednoczesnych oraz programów konstrukcyjnych" (np. baz danych), użytych do budowy lub wdrożenia systemu ERP.
Kierując się uzyskaną przez Spółkę interpretacją indywidualną Ministra Finansów z dnia 16 listopada 2010 r. (nr ILPB4/423-141/10-9/MC), poszczególne licencje składające się na Oprogramowanie, udzielone Spółce w ramach realizacji usług wskazanych w pkt 3, 4 i 5, Spółka zidentyfikowała jako odrębne wartości niematerialne i prawne. Zostały one wprowadzone do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych w miesiącu rozpoczęcia korzystania z Oprogramowania, tj. w styczniu 2011 r. i są przez Spółkę amortyzowane.
Na wartość początkową wartości niematerialnych i prawnych składających się na Oprogramowanie złożyły się wydatki na nabycie licencji oraz proporcjonalnie przyporządkowane wydatki na ich wdrożenie (zgodnie z uzyskanymi interpretacjami indywidualnymi z dnia 16 listopada 2010 r., nr ILPB4/423-141/10-6/MC oraz ILPB4/423-141/10-7/MC). Wydatki odniesione na ich wartość początkową zostały poniesione (zapłacone) przez Spółkę zarówno w 2010 r., jak i w 2011 r.
Spółka, po wdrożeniu Oprogramowania, poniosła w 2011 r. dodatkowe koszty jego modyfikacji. Jako że Spółka otrzymała licencje na wprowadzone modyfikacje, zidentyfikowała je jako odrębne wartości niematerialne i prawne. Wprowadzone modyfikacje składają się również na całość Oprogramowania.
Wydatki na nabycie i wdrożenie Oprogramowania nie zostały zwrócone Spółce w jakikolwiek sposób. Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Spółka uzyskała opinię jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, ze zm.), potwierdzającą, iż wdrożone Oprogramowanie stanowi nową technologie w rozumieniu art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. umożliwia Spółce wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług oraz że nie jest ono stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnie 5 lat.
W chwili obecnej, Spółka zamierza pomniejszyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych za 2011 r. o 50% kwoty wydatków na nabycie nowej technologii w postaci Oprogramowania, zaliczonych do wartości początkowej nabytych licencji (wartości niematerialnych i prawnych) składających się na Oprogramowanie, na podstawie art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Za podstawę do kalkulacji wysokości odliczenia Spółka zamierza przyjąć łączną wartość początkową wszystkich wartości niematerialnych i prawnych składających się na Oprogramowanie, na którą składają się zarówno wydatki na nabycie licencji, jak i na ich wdrożenie (poniesione zarówno w 2010 r., jak i w 2011 r.), w tym również wydatki na nabycie licencji na modyfikacje wprowadzone po wdrożeniu produkcyjnym Oprogramowania (poniesione w 2011 r.).
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy Spółka, zgodnie z art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest uprawniona do pomniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych za 2011 r. o 50% kwoty wydatków na nabycie nowej technologii w postaci Oprogramowania, zaliczonych do wartości początkowej nabytych licencji (wartości niematerialnych i prawnych) składających się na Oprogramowanie,
Zdaniem Wnioskodawcy, w ocenie Spółki, jest ona uprawniona do pomniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych za 2011 r., na podstawie art. 18b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), o 50% kwoty wydatków na nabycie nowej technologii w postaci licencji na Oprogramowanie, zaliczonych do wartości początkowej nabytych licencji (wartości niematerialnych i prawnych) składających się na Oprogramowanie, na którą składają się zarówno wydatki na nabycie licencji, jak i na ich wdrożenie (poniesione zarówno w 2010 r., jak i w 2011 r.), w tym również wydatki na nabycie licencji na modyfikacje wprowadzone po wdrożeniu produkcyjnym Oprogramowania (poniesione w 2011 r.).
Zastosowanie odliczenia do wydatków na nabycie Oprogramowania
Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od podstawy opodatkowania odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw (art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
Z kolei na podstawie art. 18b ust. 2 ww. ustawy, za nowe technologie uważa się wiedzę technologiczną, w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, ze zm.).
Zgodnie z art. 18b ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenie związane z nabyciem nowych technologii nie może przekroczyć 50% wydatków na jej nabycie, zaliczonych do wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych.
Zdaniem Wnioskodawcy, oprogramowanie nabyte przez Spółkę stanowi wiedzę technologiczną, przyczyniającą się do polepszenia i przyspieszenia procesów związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa prowadzonego przez Spółkę. Przekłada się to na możliwość wytwarzania przez Spółkę nowych lub udoskonalonych wyrobów lub usług. Wnioskodawca zaznacza, iż okoliczność ta, podobnie jak fakt nie stosowania takiej nowej technologii na świecie przez okres dłuższy niż 5 lat, zostało potwierdzona w otrzymanej przez Spółkę opinii jednostki naukowej.
Wnioskodawca zauważa, iż możliwość uznania za nową technologię systemów typu ERP, który stanowi wdrożone przez Spółkę Oprogramowanie, była potwierdzana wielokrotnie w pismach organów podatkowych.
Przykładowo, takie stanowisko zostało zaakceptowane przez:
- Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 17 stycznia 2011 r. (nr IPPB5/423-795/10-2/AM),
- Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2008 r., (nr IBPB3/423-131/08/CzP),
- Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Śródmieście w postanowieniu z dnia 23 lutego 2007 r. (nr PB1/423-23/06/KW).
W ocenie Wnioskodawcy, bez znaczenia dla możliwości skorzystania z odliczenia wydatków na nowe technologie pozostawać będzie okoliczność, iż w ewidencji wartości niematerialnych i prawnych Spółki znalazły się poszczególne, nabyte licencje na programy składające się na Oprogramowanie. W tym zakresie, Spółka zastosowała się do wytycznych wynikających z uzyskanej interpretacji indywidualnej z dnia 16 listopada 2010 r. (nr ILPB4/423-141/10-9/MC). Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymaga jednak, by dla skorzystania z odliczenia wydatków na nabycie nowej technologii, wydatki na jej nabycie zostały ujęte w jednej pozycji wartości niematerialnych i prawnych. Przepis art. 18b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wymaga jedynie, by zdobyta i nabyta wiedza technologiczna znalazła ucieleśnienie w wartościach niematerialnych i prawnych, używając w tym zakresie liczby mnogiej (w postaci wartości niematerialnych i prawnych). Jeśli więc na całokształt Oprogramowania składa się szereg wartości niematerialnych i prawnych, w ocenie Wnioskodawcy wszystkie one będą mogły zostać uznane za nową technologię.
Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, iż przysługuje Jej prawo do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych za 2011 r., 50% kwoty wydatków na nabycie Oprogramowania, zaliczonych do wartości początkowej nabytych licencji składających się na Oprogramowanie, na podstawie art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Kalkulacja kwoty podstawy odliczenia
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 18b ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenie związane z nabyciem nowych technologii nie może przekroczyć 50% wydatków na jej nabycie, określonych zgodnie z ust. 4 i 5 powołanego przepisu.
Z kolei zgodnie z art. 18b ust. 4 i 5 ww. ustawy, podstawą do ustalenia wielkości odliczenia wydatków na nabycie nowej technologii jest kwota wydatków poniesionych na jej nabycie, uwzględnionych w wartości początkowej wartości niematerialnych prawnych, w części, w jakiej:
- została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji lub w roku po nim następnym, z tym że przedpłaty (zadatki) na poczet wydatków poniesionych na jej nabycie dokonane w roku poprzedzającym rok wprowadzenia nowej technologii do ewidencji uznaje się za poniesione w roku wprowadzenia jej do ewidencji, oraz
- nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia. Natomiast zgodnie z art. 16g ust. 3 ww. ustawy, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych.
Zgodnie z art. 16g ust. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość początkową praw majątkowych, w tym licencji i autorskich praw majątkowych, stanowi co do zasady cena nabycia tych praw. Z kolei, zgodnie z art. 16g ust. 3 ww. ustawy, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania do używania, w szczególności koszty instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych.
Zdaniem Wnioskodawcy, wartość początkowa wartości niematerialnych i prawnych w postaci licencji na programy komputerowe powinna więc obejmować całokształt kosztów związanych z ich wdrożeniem. Dotyczy to w szczególności wydatków na przygotowanie analiz i środowisk programowych, migrację danych, testy, a także wszelkich innych czynności warunkujących właściwą konfigurację oraz uruchomienie nabytego Oprogramowania (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2008 r., nr IBPB3/423-131/08/CzP oraz Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków Śródmieście w postanowieniu z dnia 23 lutego 2007 r., nr PB1/423-23/06/KW).
Spółka zaliczyła do wartości początkowej licencji (wartości niematerialnych i prawnych) składających się na Oprogramowania koszty ich nabycia oraz proporcjonalnie przyporządkowane do nich koszty wdrożenia, kierując się w tym zakresie wytycznymi zawartymi w uzyskanych interpretacjach indywidualnych z dnia 16 listopada 2010 r. (nr ILPB4/423-141/10-6/MC oraz ILPB4/423-141/10-7/MC). W konsekwencji, jako że wydatki na nabycie licencji stanowi nie tylko cena należna zbywcy, ale również wydatki na ich wdrożenie, w ocenie Spółki, będzie Ona mogła zaliczyć do podstawy kalkulacji odliczenia, o którym mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, całą wartość początkową wartości niematerialnych i prawnych składających się na Oprogramowanie.
W ocenie Spółki, podstawa kalkulacji odliczenia będzie obejmować zarówno koszty zapłacone w 2010 r., jak i w 2011 r., zaliczone do wartości początkowej poszczególnych wartości niematerialnych i prawnych, składających się na Oprogramowanie.
W przypadku wydatków na nabycie wartości niematerialnych i prawnych (lub środków trwałych), poniesionych w 2010 r. definitywnym momentem poniesienia kosztu (wydatku) dla celów podatkowych jest bowiem dopiero moment ujęcia wartości niematerialnych i prawnych w ewidencji.
Zdaniem Wnioskodawcy, skoro art. 18 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odwołuje się do momentu ich poniesienia, to należy go utożsamiać z momentem wprowadzenia wartości niematerialnych i prawnych do ewidencji. Co więcej, w ocenie Wnioskodawcy, za takim wnioskiem przemawia również interpretacja celowościowa art. 18b ust. 4 ww. ustawy. Jeśli odliczeniem objęte są wydatki na nowe technologie, to - w przypadku licencji na programy komputerowe - będą to zazwyczaj rozwiązania skomplikowane, wymagające długotrwałego procesu konfiguracji i wdrażania, często trwającego wiele miesięcy przed ich produkcyjnym wdrożeniem. Wnioskodawca zauważa, iż jeśli by ograniczyć możliwość kalkulacji odliczenia jedynie do kosztów zapłaconych w roku wprowadzenia wartości niematerialnych i prawnych do ewidencji, to im bardziej oprogramowanie było by skomplikowane (i zarazem zazwyczaj innowacyjne), tym mniejszy odsetek wydatków korzystałby z możliwości objęcia odliczeniem.
Wnioskodawca zauważa, iż możliwość zaliczenia do podstawy kalkulacji odliczenia na nowe technologie także wydatków na jej nabycie zaliczonych do wartości początkowej wartości niematerialnych i prawnych, ale zapłaconych w roku poprzedzającym rok wprowadzenia ich do ewidencji, znajduje potwierdzenie w pismach organów podatkowych.
Wynika to m.in. z interpretacji indywidualnych wydanych przez:
- Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 stycznia 2011 r., nr IPPB5/423-795/10-2/AM),
- Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 marca 2011 r., nr IBPBI/2/423-1831/10/JD),
- Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 marca 2011 r., nr IBPBI/2/423-1830/10/JD),
- Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 czerwca 2011 r., nr ITPB3/423-201/11/AW).
Dodatkowo, Spółka dokonała w 2011 r. odrębnie licencjonowanych modyfikacji składających się na Oprogramowanie i wprowadziła je do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych.
Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawa kalkulacji odliczenia na nowe technologie dotyczy całokształtu wydatków na ich nabycie, poniesionych w roku podatkowym wprowadzenia jej do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych (lub w roku następnym).
W konsekwencji Spółka uważa, iż będzie uprawniona do zaliczenia do podstawy kalkulacji odliczenia również wartość początkową nabytych licencji, dotyczących wprowadzonych modyfikacji.
Reasumując, w ocenie Spółki jest Ona uprawniona do kalkulacji podstawy odliczenia, o którym mowa w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w oparciu o łączną wartość początkową wszystkich wartości niematerialnych i prawnych składających się na Oprogramowanie, na którą składają się zarówno wydatki na nabycie licencji, jak i na ich wdrożenie (poniesione zarówno w 2010 r., jak i w 2011 r.), w tym również wydatki na nabycie licencji na modyfikacje wprowadzone po wdrożeniu produkcyjnym Oprogramowania (poniesione w 2011 r.).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:
- odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii za prawidłowe,
- ustalenia wysokości odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii, za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Referencje
IPTPB3/423-36/12-2/MF, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 214 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi