Czy nieodpłatne otrzymanie próbek towarów, katalogów reklamowych i gadżetów reklamowych, a następnie nieodpłatne przekazanie ich potencjalnym i obecny... - Interpretacja - IPTPB3/423-144/12-4/MF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.08.2012, sygn. IPTPB3/423-144/12-4/MF, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy nieodpłatne otrzymanie próbek towarów, katalogów reklamowych i gadżetów reklamowych, a następnie nieodpłatne przekazanie ich potencjalnym i obecnym kontrahentom w celu nawiązania współpracy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust 1 pkt. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w momencie wydania towarów stanowi koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 powołanej ustawy?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z nieodpłatnym otrzymaniem próbek towarów, katalogów i gadżetów reklamowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z nieodpłatnym otrzymaniem próbek towarów, katalogów i gadżetów reklamowych oraz kosztów transportu ich nieodpłatnego przekazania potencjalnym kontrahentom.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 13 lipca 2012 r., nr IPTPB3/423-144/12-2/MF, wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 27 lipca 2012 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się handlem komponentami do produkcji lodów. Swoje towary nabywa głównie od swojej Spółki matki z siedzibą we Włoszech i następnie sprzedaje je na terenie Polski.

W ramach prowadzonej działalności, Spółka otrzymuje nieodpłatnie próbki towarów (komponenty do produkcji lodów), katalogi reklamowe zawierające ofertę asortymentową oraz gadżety reklamowe od swojej Spółki matki. Następnie otrzymane próbki, katalogi i gadżety reklamowe nieodpłatnie przekazuje obecnym i potencjalnym kontrahentom w celu nawiązania i rozszerzenia współpracy handlowej. Powołane próbki, katalogi i gadżety reklamowe są często przesyłane do zainteresowanych klientów za pośrednictwem usług kurierskich, których koszt ponosi Spółka.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy nieodpłatne otrzymanie próbek towarów, katalogów reklamowych i gadżetów reklamowych, a następnie nieodpłatne przekazanie ich potencjalnym i obecnym kontrahentom w celu nawiązania współpracy podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w momencie wydania towarów stanowi koszt uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 powołanej ustawy...

  • Czy koszty transportu próbek towarów, katalogów reklamowych oraz gadżetów reklamowych przekazanych nieodpłatnie do potencjalnych kontrahentów stanowią koszt uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

  • Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie nr 1.

    Wniosek Spółki w zakresie pytania nr 2 zostanie rozpatrzony odrębnie.

    Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne otrzymanie próbek towarów, katalogów reklamowych i gadżetów reklamowych, a następnie nieodpłatne przekazanie potencjalnym i obecnym kontrahentom w celu nawiązania i rozszerzenia współpracy handlowej nie stanowi przychodu spółki z tytułu nieodpłatnych świadczeń, w myśl art. 12 ust. l pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie nieodpłatne przekazanie wyżej wymienionych towarów kontrahentom nie stanowi kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    Wnioskodawca wskazuje, iż Jego stanowisko zostało potwierdzone w wydanych interpretacjach indywidualnych dotyczących tego samego stanu faktycznego z lat ubiegłych. Zgodnie z powołanymi przykładowymi interpretacjami (nr IP-PB3-423-490/07-2/KB z dnia 21 lutego 2008 r. oraz nr ILPB3/423-777/09-3/JG z dnia 4 grudnia 2009 r.) próbki towarów, katalogi reklamowe oraz gadżety reklamowe otrzymane nieodpłatnie nie są przychodem spółki jeżeli zostaną dalej nieodpłatnie przekazane dla celów reklamowych i nawiązania współpracy z nowymi odbiorcami. Zdaniem Spółki, przychody podatkowe muszą wiązać się z pewnym przysporzeniem majątkowym, tj. korzyścią znajdującą, chociażby pośrednio, odzwierciedlenie w Jej majątku, mającą konkretny wymiar finansowy. A zatem, przychód może stanowić jedynie wartość, która przyczynia się do przyrostu aktywów i zmniejszenia pasywów.

    Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, przepis art. 12 ust 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będzie miał zastosowania, ponieważ otrzymane próbki, gadżety reklamowe i katalogi nie stanowią przedmiotu handlowego, a jedynie służą do celów reklamowych promujących konkretne towary. Zdaniem Spółki otrzymanie wyżej wymienionych towarów nie będzie przysporzeniem majątkowym, ponieważ nie przyczyni się do wzrostu wartości majątku, czy zmniejszenia pasywów Spółki. Konsekwentnie, zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie nieodpłatne wyżej wymienionych próbek, katalogów i gadżetów reklamowych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 omawianej ustawy, ponieważ Spółka nie poniosła żadnych wydatków związanych z nabyciem lub wytworzeniem tych towarów.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca otrzymuje od Spółki matki nieodpłatnie próbki towarów, katalogi reklamowe oraz gadżety reklamowe, które następnie nieodpłatnie przekazuje obecnym i potencjalnym kontrahentom, w celu nawiązania i rozszerzenia współpracy handlowej. Powołane próbki, katalogi i gadżety reklamowe są często przesyłane do zainteresowanych klientów za pośrednictwem usług kurierskich, których koszt ponosi Spółka.

    Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

    Stosownie do przepisu art. 12 ust. 6 pkt 4 ww. ustawy, wartość nieodpłatnych świadczeń ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

    Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że przychody zawsze wiążą się z pewnym przysporzeniem majątkowym, tj. korzyścią znajdującą, chociażby pośrednio, odzwierciedlenie w majątku podatnika. Odnosi się to również do nieodpłatnych świadczeń, przez które należy rozumieć te wszystkie zdarzenia gospodarcze osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątkowe mające konkretny wymiar finansowy. A zatem przychód podatkowy będzie stanowiła ta wartość, która przyczyni się do przyrostu aktywów lub zmniejszeniu pasywów.

    Wobec powyższego, do opisanego powyżej stanu faktycznego przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie znajdzie zastosowania, ponieważ otrzymane przez Wnioskodawcę próbki towarów, katalogi reklamowe oraz gadżety reklamowe, nie stanowią przedmiotu handlowego, a jedynie służą do celów reklamowych.

    Nieodpłatne otrzymanie próbek towarów, katalogów oraz gadżetów reklamowych w celu ich późniejszego nieodpłatnego przekazania klientom, nie stanowi przysporzenia o charakterze definitywnym, które znalazłoby odzwierciedlenie w majątku Spółki. Tym samym, po stronie Spółki nie zostaje wykreowany przychód podatkowy, w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    W odniesieniu zaś do kosztów podatkowych, należy wskazać, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Aby dany wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu bądź na funkcjonowanie źródła przychodu.

    W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, Wnioskodawca wskazał, iż otrzymuje nieodpłatnie próbki towarów (komponenty do produkcji lodów), katalogi reklamowe zawierające ofertę asortymentową oraz gadżety reklamowe od swojej Spółki matki. Zatem, Wnioskodawca nie ponosi wydatków na ich nabycie, wobec czego nie można mówić o wystąpieniu kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Referencje

    IPTPB3/423-144/12-5/MF, interpretacja indywidualna

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 210 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi