Temat interpretacji
1. Czy dotacja przedmiotowa otrzymana przez Zakład budżetowy od Miasta na bieżące utrzymanie jest dochodem wolnym od podatku i ujmuje się ją w deklaracji CIT-8/O w poz. 12?
2. Czy koszty bieżące zakładu budżetowego pokryte z dotacji są wyłączone z kosztów uzyskania przychodu?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego uzupełnionym w dniu 21 czerwca 2011 r. dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie rozliczenia otrzymanej dotacji celowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego uzupełniony w dniu 21 czerwca 2011 r. w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozliczenia otrzymanej dotacji celowej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.
Sprawa dotyczy 2008 roku. Wnioskodawca jest samorządowym zakładem budżetowym Miasta powołanym Uchwałą Rady Miasta w sprawie utworzenia zakładu budżetowego. Na podstawie art. 24 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249 poz. 2104 ze zm.) i Uchwały Rady Miasta o przyznanej dotacji Zakład otrzymuje dotację przedmiotową na bieżące utrzymanie Parku Wodnego w miesięcznych ratach.
W związku z powyższym, zadano następujące pytania.
- Czy dotacja przedmiotowa otrzymana przez Zakład budżetowy od Miasta na bieżące utrzymanie jest dochodem wolnym od podatku i ujmuje się ją w deklaracji CIT-8/O w poz. 12...
- Czy koszty bieżące zakładu budżetowego pokryte z dotacji są wyłączone z kosztów uzyskania przychodu...
We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż otrzymana dotacja będzie stanowiła dochód zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który należy ujmować w deklaracji CIT-8/O w poz. 12. Natomiast bieżące koszty utrzymania takie jak energia elektryczna, cieplna, woda, ścieki itp. pokryte z otrzymanej dotacji nie mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w odniesieniu do pytania pierwszego i drugiego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie należy zauważyć, iż jak wskazano we wniosku sprawa dotyczy roku 2008, w konsekwencji ocena stanowiska przedstawionego przez Zakład musi być dokonana w kontekście przepisów obowiązujących w podanym okresie.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (j.t. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2008 r., wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż dotacja została otrzymana na podstawie art. 24 ust. 4 i 5 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2008 r.
Stosownie do treści wskazanych przepisów, zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu dotacje przedmiotowe art. 24 ust. 4 cytowanej ustawy, natomiast w zakresie określonym w odrębnych przepisach zakład budżetowy może otrzymywać dotację podmiotową lub dotację celową na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji art. 24 ust. 5 ww. ustawy.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż otrzymana dotacja korzysta ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tym samym powinna być również odpowiednio wykazana w zeznaniu podatkowym w poz. 12 załącznika CIT-8/O, jako dochód zwolniony z opodatkowania.
Odnosząc się do pytania drugiego dotyczącego kosztów uzyskania przychodów, należy stwierdzić, iż konsekwencją zaliczenia ww. dotacji do dochodów zwolnionych od podatku dochodowego od osób prawnych jest brak możliwości zaliczenia wydatków pokrytych ze środków uzyskanych w ramach tejże dotacji do kosztów uzyskania przychodów Spółki. Stosownie bowiem do treści art. 16 ust. 1 pkt 58 powoływanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.).
Reasumując należy stwierdzić, iż dotacja o której mowa w przedmiotowym wniosku otrzymana przez Zakład z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, stanowi dochód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co za tym idzie pokryte z tej dotacji wydatki nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów stosownie do brzmienia art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy