Temat interpretacji
Czy zgodnie z przepisem art. 16g ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych prawidłowe będzie ustalenie wartości początkowej przedmiotowych nieruchomości, otrzymanych w związku z likwidacją Spółki nieruchomościowej, w księgach podatkowych A. w wysokości jej wartości rynkowej ustalonej na dzień przyjęcia przez Spółkę, określonej na podstawie wyceny niezależnego rzeczoznawcy?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 7 września 2010 r. na wezwanie tut. organu z dnia 24 sierpnia 2010 r. nr IPPB3/423-463/10-3/JG, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej nieruchomości, otrzymanych w związku z likwidacją spółki nieruchomościowej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wartości początkowej nieruchomości, otrzymanych w związku z likwidacją spółki nieruchomościowej. Wniosek został uzupełniony w dniu 7 września 2010 r. (data nadania 3 września 2010 r.) na wezwanie tut. organu z dnia 24 sierpnia 2010 r. nr IPPB3/423-463/10-3/JG o dokumenty, z których wynika sposób reprezentacji Spółki w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. KRS.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub A.) prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na kupnie i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek, jak również wynajmie powierzchni komercyjnych w posiadanych nieruchomościach (zgodnie z umową Spółki). W przyszłości Spółka zamierza zostać jedynym udziałowcem spółki kapitałowej (dalej: Spółka nieruchomościowa), która będzie właścicielem nieruchomości o charakterze komercyjnym. W celu uproszczenia struktury własnościowej rozważana jest likwidacja Spółki nieruchomościowej, w wyniku czego właścicielem nieruchomości stanie się bezpośrednio A.. Mając na uwadze fakt, że jedynym udziałowcem Spółki nieruchomościowej będzie A., planowane jest, że przedmiotowe nieruchomości zostaną przekazane w ramach likwidacji do Spółki jako majątek likwidacyjny, w oparciu o odpowiednią uchwałę walnego zgromadzenia wspólników, z zachowaniem przewidzianej przepisami prawa procedury likwidacyjnej. Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż nieruchomości, które zostaną przekazane do A. w ramach procedury likwidacyjnej, nie zostały nabyte przez Spółkę nieruchomościową w drodze wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy zgodnie z przepisem art. 16g ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych prawidłowe będzie ustalenie wartości początkowej przedmiotowych nieruchomości, otrzymanych w związku z likwidacją Spółki nieruchomościowej, w księgach podatkowych A. w wysokości jej wartości rynkowej ustalonej na dzień przyjęcia przez Spółkę, określonej na podstawie wyceny niezależnego rzeczoznawcy...
Stanowisko Spółki.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wartość początkowa środków trwałych otrzymanych w związku z likwidacją osoby prawnej powinna zostać ustalona na podstawie art. 16g ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w wartości ustalonej przez A., nie wyższej niż wartość rynkowa nieruchomości na dzień otrzymania majątku likwidacyjnego. W szczególności, z uwagi na fakt, iż przedmiotowe środki trwałe nie zostały nabyte przez likwidowany podmiot w drodze wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustalona przez Spółkę wartość rynkowa nieruchomości, oparta na wycenie niezależnego rzeczoznawcy majątkowego, będzie stanowić ich wartość początkową właściwą dla celów dokonywania odpisów amortyzacyjnych.
Uzasadnienie stanowiska Spółki Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w razie otrzymania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w związku z likwidacją osoby prawnej, za ich wartość początkową uważa się, z zastrzeżeniem ust. 10b, ustaloną przez podatnika wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, wyższą jednak od ich wartości rynkowej. Natomiast przywoływany ust. 10b powyższego przepisu stanowi, iż w przypadku otrzymania w związku z likwidacją osoby prawnej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które uprzednio zostały wniesione do tej osoby prawnej jako wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego. W przytoczonym stanie faktycznym nie będzie miało miejsce wcześniejsze wniesienie do Spółki nieruchomościowej przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, w związku z czym nie znajdzie zastosowania art. 16g ust. 10b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Regulacja art. 16g ust. 1 pkt 5 ww. ustawy nie rozstrzyga, czy środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne otrzymane w związku z likwidacją osoby prawnej mają mieć formę przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części, czy też stanowić poszczególne składniki majątkowe. Konsekwentnie należy stwierdzić, że niezależnie od rodzaju przekazanych w wyniku likwidacji osoby prawnej składników majątkowych, ich wartość początkową dla celów dokonywania odpisów amortyzacyjnych należy ustalić w oparciu o ich wartość rynkową z dnia likwidacji osoby prawnej. Wskazane powyżej przepisy art. 16g ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nakładają na podatnika obowiązek ustalenia wartości poszczególnych środków trwałych nabytych wskutek likwidacji osoby prawnej. Regulacje te nie wskazują jednak na sposób ustalenia tej wartości, wprowadzając jedynie zastrzeżenie, aby wartość poszczególnych środków trwałych nie była wyższa od ich wartości rynkowej. Zgodnie z art. 14 ust. 2 ww. ustawy, wartość rynkową rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Ponieważ art. 16g powołanej ustawy, nie zawiera bardziej szczegółowych wskazań odnośnie ustalenia wartości rynkowej środków trwałych, niż te zawarte w art. 14 ust. 2, Spółka stoi na stanowisku, że wycena dokonana przez niezależnego rzeczoznawcę majątkowego, z uwzględnieniem czasu i miejsca otrzymania nieruchomości jako majątku polikwidacyjnego, będzie właściwa dla celów ustalenia wartości początkowej przedmiotowych nieruchomości. Konsekwentnie, wartość określona przez rzeczoznawcę powinna, zdaniem wnioskodawcy, zostać przyjęta jako podstawa dokonywania odpisów amortyzacyjnych od nieruchomości, które zostaną nabyte wskutek likwidacji Spółki nieruchomościowej.
Na potwierdzenie swojego stanowiska Spółka powołała przykładowo interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 lutego 2009 r. (sygn. IPPB5/423-222/08-2/lŚ) i z dnia 23 września 2009 r. (sygn. IPPB5/423-357/09-2/DG).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
IPPB5/423-222/08-2/IŚ, interpretacja indywidualna
IPPB5/423-357/09-2/DG,
interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie