Czy pożytki z systemu rekompensat przypisywane przez K. Domowi Maklerskiemu należy uznać za przychód Domu Maklerskiego i uwzględniać go w sporządzanej... - Interpretacja - ILPB4/423-1/10-2/ŁM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 03.08.2010, sygn. ILPB4/423-1/10-2/ŁM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy pożytki z systemu rekompensat przypisywane przez K. Domowi Maklerskiemu należy uznać za przychód Domu Maklerskiego i uwzględniać go w sporządzanej deklaracji podatkowej?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 07.05.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu pożytków z systemu rekompensat - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu pożytków z systemu rekompensat.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Spółka prowadzi działalność maklerską, na podstawie zezwolenia Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (obecnie Komisja Nadzoru Finansowego), w oparciu m.in. o ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej Ustawa). Zgodnie z Ustawą, Spółka z momentem udzielenia Jej zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej staje się uczestnikiem systemu rekompensat. System rekompensat jest prowadzony przez K. Zgodnie z Ustawą i uchwalonym przez K. Regulaminem Funkcjonowania Systemu Rekompensat. Celem systemu rekompensat jest zapewnienie inwestorom wypłat do wysokości określonej Ustawą, środków pieniężnych oraz zrekompensowanie wartości utraconych instrumentów finansowych, zgromadzonych przez nich w domach maklerskich, w przypadku:

  1. ogłoszenia upadłości domu maklerskiego lub
  2. prawomocnego oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości ze względu na to, że majątek tego domu maklerskiego nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania, lub
  3. stwierdzenia przez Komisję, że dom maklerski nie jest w stanie, z powodów ściśle związanych z sytuacją finansową, wykonać ciążących na nim zobowiązań wynikających z roszczeń inwestorów i nie jest możliwe ich wykonanie w najbliższym czasie.

Domy maklerskie, w związku z uczestnictwem w systemie rekompensat zobowiązane są do wnoszenia rocznych wpłat do systemu w określonej wysokości. K. zarządza środkami pieniężnymi wpłacanymi do systemu, poprzez lokowanie tych środków w określone instrumenty finansowe. Pożytki uzyskane z tytułu tego zarządzania są przypisywane poszczególnym uczestnikom systemu rekompensat, stosownie do dokonywanych przez nich wpłat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy pożytki z systemu rekompensat przypisywane przez K. Spółce należy uznać za przychód Spółki i uwzględniać go w sporządzanej deklaracji podatkowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Charakter przychodu z systemu rekompensat można ustalić na podstawie postanowień Regulaminu Funkcjonowania Systemu Rekompensat (dalej Regulamin). Zgodnie z par. 8 ust. 2 Regulaminu, wartość pożytków wypracowanych z wpłat oraz innych wpływów z tytułów określonych w Ustawie lub Regulaminie jest przypisywana poszczególnym uczestnikom systemu rekompensat według stosunku w jakim wpłata danego uczestnika pozostaje do łącznej wartości wpłat do systemu rekompensat. Natomiast zgodnie z ust. 3, pożytki wynikające z reinwestycji są przypisywane według stosunku między wartością pożytków przypisanych zgodnie z ust. 2, a łączną wartością tych pożytków.

O wielkości pożytków osiągniętych w danym miesiącu przypadających na danego uczestnika, zgodnie z par. 17 pkt 1 Regulaminu, K. informuje uczestnika systemu rekompensat do piątego dnia następnego miesiąca. Przypisanie, o którym mowa powyżej jest, zdaniem Spółki, pewną czynnością techniczną i nie oznacza, że przychód z tytułu pożytków staje się należny, ponieważ uczestnik nie może żądać ich wypłaty. Moment, kiedy kwota pożytków staje się należna, tj. Spółka może żądać jej zapłaty, wynika z treści par. 18 ust. 1 Regulaminu, zgodnie z którym w przypadku ustania uczestnictwa w systemie rekompensat podmiotowi, którego uczestnictwo ustało, zwraca się z aktywów systemu rekompensat środki o wartości przypisanej temu podmiotowi w dniu ustania jego uczestnictwa w ewidencji systemu rekompensat oraz 50% wartości przypisanych temu podmiotowi, lecz jeszcze nie otrzymanych pożytków wynikających z lokowania aktywów systemu rekompensat.

Z powyższego przepisu wynika, że przychód z tytułu pożytków z systemu rekompensat stanie się należny dopiero w momencie ustania uczestnictwa w systemie rekompensat.

Moment uzyskania tego przychodu należy ustalić na podstawie art. 12 ust. 3a - 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Do przychodu tego nie stosuje się, zdaniem Spółki, ust. 3a - nie jest to bowiem przychód z tytułu zbycia prawa majątkowego, wykonania lub częściowego wykonania usługi. Ponadto nie jest to przychód z usługi rozliczanej w okresach rozliczeniowych, o którym mowa w ust. 3c, ani też z tytułu dostawy energii lub gazu, o którym mowa w ust. 3d.

Zatem, zdaniem Spółki, zastosowanie znajdzie w tym przypadku art. 12 ust. 3e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c i 3d, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka wykaże przychód z tytułu pożytków z systemu rekompensat dopiero w momencie, gdy ustanie uczestnictwo Spółki w systemie rekompensat i zostanie wypłacona Spółce kwota z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu