Temat interpretacji
Czy odszkodowanie otrzymane przez Spółkę tytułem rekompensaty za utracone korzyści w związku z opóźnieniem wykonania prac budowlanych nowej hali produkcyjnej przez generalnego wykonawcę stanowi przychód podlegający zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) (przychód strefowy)?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 09 listopada 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego odszkodowania - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 listopada 2009 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymanego odszkodowania.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka zajmuje się produkcją i sprzedażą urządzeń chłodniczych produkowanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (KSSE) w oparciu o zezwolenie wydane przed dniem 1 stycznia 2001r. W związku z powyższym w myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.), dochody uzyskiwane z działalności na terenie strefy są całkowicie zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych do roku 2010 bez względu na osiągnięty dochód.
W ciągu 2008 roku Spółka prowadziła inwestycję budowy nowej hali produkcyjnej. Została zawarta umowa z generalnym wykonawcą gdzie określono między innymi termin zakończenia prac budowlanych i podpisanie protokołu odbioru nowej hali produkcyjnej. Generalny wykonawca nie wywiązał się jednak z umówionego terminu i został obciążony przez Spółkę notą księgową zgodnie z zapisami umowy.
Z powodu odmowy przyjęcia noty obciążeniowej Spółka przekazała sprawę do Sądu. Wyrokiem sądowym uzyskano ugodę, w której generalny wykonawca zobowiązał się wypłacić Spółce odszkodowanie stanowiące rekompensatę utraconych korzyści między innymi dwumiesięczngo opóźnienia uruchomienia nowoczesnej linii do malowania proszkowego elementów urządzeń chłodniczych.
Z powodu opóźnienia oddania nowej hali produkcyjnej jednostka musiała zlecać wykonanie usług malowania proszkowego jednostkom zewnętrznym oraz korzystać ze starego, mało efektywnego i kosztownego w eksploatacji urządzenia do malowania proszkowego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy odszkodowanie otrzymane przez Spółkę tytułem rekompensaty za utracone korzyści w związku z opóźnieniem wykonania prac budowlanych nowej hali produkcyjnej przez generalnego wykonawcę stanowi przychód podlegający zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), (przychód strefowy)...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisami ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.), otrzymane przez Spółkę odszkodowanie powinno zostać rozpoznane jako przychód dla celów podatkowych (generalnie za moment rozpoznania przychodu z tytułu odszkodowania przyjmuje się dzień jego faktycznego otrzymania).
Zdaniem Spółki, odszkodowanie wypłacone przez Generalnego wykonawcę zgodne z zapisami umowy i stanowiące rekompensatę utraconych korzyści w związku z majątkiem położonym na terenie strefy, jeżeli majątek znajdował się na terenie strefy i służył celom prowadzonej produkcji na terenie strefy, stanowić będzie przychody strefowe.
Wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest każdy dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy, na podstawie zezwolenia. Zezwolenie dotyczy także dochodów związanych z działalnością pomocniczą, niezbędną do realizacji podstawowego zakresu działalności. Zakres działalności pomocniczej nie jest zdefiniowany w zezwoleniu, dlatego też Spółka uważa, że należy go interpretować jako wszelkie działania/zdarzenia, które pozostają w związku z działalnością, podstawowa, lub są jej wynikiem.
Dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy to bowiem także dochody związane z działalnością, produkcyjną i mieszczące się w zakresie działalności pomocniczej.
Art. 17 ust. 1 pkt 34 ww. ustawy stanowi, że zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych są dochody, z zastrzeżeniem ust. 46, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE. Natomiast art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Wspomniane przepisy prawne nie wprowadzają, ograniczenia zwolnienia jedynie do dochodów uzyskanych ze sprzedaży produktów wytworzonych na terenie strefy, lecz wskazują, że zwolnieniem objęte są dochody uzyskane w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie strefy na podstawie zezwolenia. Spółka kierując się zasadami racjonalności kosztów i minimalizacji strat zabezpieczyła się zawierając umowę z generalnym wykonawcą, na budowę nowej hali produkcyjnej, służącej między innymi zakupionej nowoczesnej linii do malowania proszkowego elementów urządzeń chłodniczych. Gdyby nowa hala produkcyjna została oddana przez generalnego wykonawcę w przewidzianym w umowie terminie, Spółka nie poniosłaby dodatkowych kosztów między innymi zlecania malowania elementów urządzeń chłodniczych u dostawców tego typu usług, czy używania bardzo kosztownego w eksploatacji starego urządzenia do malowania proszkowego. Nowa hala potrzebna była także z uwagi na potrzebę zwiększenia mocy produkcyjnych i magazynowania wyrobów.
Podsumowując, na rezultat podatkowy Spółki, prowadzącej działalność na terenie KSSE na podstawie zezwolenia, składają się również rekompensaty za utracone korzyści w związku z działalnością produkcyjną i majątkiem służącym tej działalności.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) dochody z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (tj. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy - art. 17 ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zakres działalności określa zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie strefy. Oznacza to, ze tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu.
Należy zwrócić uwagę, iż z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, tak jak z każdą działalnością gospodarczą wiąże się szereg różnorodnych zdarzeń gospodarczych, które mogą generować po stronie przedsiębiorcy przychód. Ujęcie tych zdarzeń w enumeratywnym katalogu, który wynikałby z treści zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej jest w praktyce niemożliwe, dlatego też w odniesieniu do tych zdarzeń, w celu ustalenia czy wygenerowany przez nie dochód jest objęty zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy badać czy mieszczą się one w kategorii dochodu z działalności prowadzonej na terenie strefy.
Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego w wyniku zawarcia ugody sądowej Spółka uzyska przychód z tytułu odszkodowania, które stanowi rekompensatę utraconych korzyści.
Źródłem tego odszkodowania było nierzetelne wykonanie usługi przez wykonawcę nowej hali produkcyjnej, a więc składnika majątku trwałego Spółki.
Tym samym uznać należy, iż odszkodowanie to jako związane ze składnikiem majątku uzyskanym przez Spółkę z działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej objęte jest zwolnieniem, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach