Temat interpretacji
Czy w przypadku, gdy Spółdzielnia nie znajdzie nabywców na wybudowane mieszkania wśród swoich członków i w ramach procedury przetargowej dokona zbycia wybudowanych mieszkań, dochód uzyskany jako nadwyżka pomiędzy rzeczywistym kosztem budowy mieszkań a uzyskaną w wyniku przetargu wartością, będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 punkt 44 ustawy o pdop? /pytanie oznaczone we wniosku nr 2/
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2009r. (data wpływu do tut. BKIP 25 listopada 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży wybudowanych lokali mieszkalnych /pytanie oznaczone we wniosku nr 2/ - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 listopada 2009r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży wybudowanych lokali mieszkalnych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółdzielnia w oparciu o przepisy ustawy o Spółdzielniach mieszkaniowych oraz o uregulowania statutowe realizuje budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego dla osób będących członkami spółdzielni. W ramach prowadzonej inwestycji realizowana jest również budowa garaży wolnostojących, które będą stanowiły odrębną nieruchomość.
Koszty budowy lokali mieszkalnych i garaży finansowane są w całości przez członków Spółdzielni, a w wyniku realizacji inwestycji Spółdzielnia ustanowi na rzecz członków prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub garażu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w prawie wieczystego użytkowania gruntu. Rozliczenie realizowanej inwestycji nie zawiera elementu zysku. Inwestycja jest realizowana na działkach, dla których w roku 1980 zostało ustanowione w trybie decyzji administracyjnej prawo wieczystego użytkowania gruntu na rzecz Spółdzielni. Działki te figurują na stanie środków trwałych spółdzielni w wartościach odbiegających od ich rynkowej wartości. Na podstawie wyceny sporządzonej przez biegłego rzeczoznawcę Spółdzielnia ustaliła rynkową wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu, na których realizowana jest inwestycja i obciążyła tą wartością koszty budowy budynku i wolnostojących garaży uznając jednocześnie konto pozostałych przychodów operacyjnych.
Uwolniony w ten sposób dochód Spółdzielnia zamierza przeznaczyć na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi tj. fundusz remontowy budynków mieszkalnych stanowiących jej zasób mieszkaniowy.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy w przypadku, gdy Spółdzielnia nie znajdzie nabywców na wybudowane mieszkania wśród swoich członków i w ramach procedury przetargowej dokona zbycia wybudowanych mieszkań, dochód uzyskany jako nadwyżka pomiędzy rzeczywistym kosztem budowy mieszkań a uzyskaną w wyniku przetargu wartością, będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 punkt 44 ustawy o pdop... /pytanie oznaczone we wniosku nr 2/
Stanowisko Spółdzielni.
Spółdzielnia Mieszkaniowa realizuje budowę budynku mieszkalnego wraz z wolnostojącymi garażami dla swoich członków zaspakajając ich potrzeby mieszkaniowe. Źródłem finansowania inwestycji są wnoszone przez nich wpłaty. Dochód wygenerowany w postaci nadwyżki, pomiędzy rzeczywistym kosztem budowy mieszkań lub garaży a uzyskaną w wyniku przetargu ceną, jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i o ile będzie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych to korzystał będzie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zdaniem Spółdzielni, wyczerpuje ona w pełni w/w warunki i w związku z powyższym, uzyskany dochód jest dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 punkt 44 (winno być ust. 1 pkt 44) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i winien być zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm. określana dalej updop), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl zaś art. 7 ust. 2 updop dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych
z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. W świetle powyższego opodatkowaniu podlegać będą:
- dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych,
- dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Przez zasoby mieszkaniowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy rozumieć nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Zasadne jest więc zaliczenie do zasobów mieszkaniowych:
- budynków mieszkalnych wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
- pomieszczeń znajdujących się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związanych z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, w szczególności: budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej, kotłowni i hydroforni wolnostojących, osiedlowych warsztatów (zakładów) konserwacyjno-remontowych,
- urządzeń i uzbrojenia terenów, na których znajdują się w/w budynki, w szczególności: zbiorników-dołów gnilnych, szamb, rurociągów i przewodów sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznych i telefonicznych, budowli inżynieryjnych (studni itp.), budowli komunikacyjnych (np: drogi osiedlowe, ulice, chodniki), innych budowli i urządzeń związanych z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mających wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).
- gruntów na których posadowione są budynki mieszkalne.
Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika, że pojęcie gospodarki nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia gospodarka oraz pojęcia zasoby mieszkaniowe, na które składają się m.in. lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami, uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym. W pojęciu tak rozumianej gospodarki zasobami mieszkaniowymi mieści się także działalność polegająca na sprzedaży lokali mieszkalnych, które mimo ich sprzedaży nadal stanowią część zasobów mieszkaniowych wchodzących w skład budynku mieszkalnego.
Prawidłowe jest więc stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej w zakresie uznania za dochód pochodzący z gospodarki zasobami mieszkaniowymi dochód uzyskany jako nadwyżka pomiędzy rzeczywistym kosztem budowy mieszkań a uzyskaną w wyniku przetargu kwotą. Dochód ten w przypadku przeznaczenia go na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych (np. remonty, bieżące opłaty eksploatacyjne) podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 oraz 3 wydano odrębne interpretacje.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowiecka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach