Temat interpretacji
W przypadku likwidacji spółki komandytowej, w jaki sposób powinna być opodatkowana kwota likwidacyjna przypadająca wspólnikowi spółki komandytowej z tytułu jej likwidacji?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 10 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu opodatkowania kwoty likwidacyjnej przypadającej wspólnikowi spółki komandytowej z tytułu jej likwidacji - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 listopada 2008 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu opodatkowania kwoty likwidacyjnej przypadającej wspólnikowi spółki komandytowej z tytułu jej likwidacji.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka jest członkiem Grupy Deweloperskiej (dalej: Grupa"). Zajmuje się budową i sprzedażą mieszkań.
W ramach działalności gospodarczej Spółka nabywa nieruchomości gruntowe (dalej: Nieruchomości"), na których planuje realizację inwestycji budowlanych. Nieruchomości te nie są wprowadzane do ewidencji środków trwałych i stanowią składnik zapasów Spółki.
W związku z koniecznością pozyskiwania finansowania bankowego, w celu realizacji wymagań nałożonych przez banki finansujące przywołane inwestycje, poszczególne inwestycje realizowane powinny być przez odrębne podmioty prawne (m.in. w celu zachowania kontroli przez bank nad przepływami finansowymi w ramach realizowanej inwestycji). W związku z wymogami, jakie zostały postawione Spółce przez banki finansujące inwestycję (m.in. wymóg posiadania odrębnej spółki) planuje ona przeniesienie poszczególnych nieruchomości do oddzielnego podmiotu w ramach Grupy. Przenoszone nieruchomości nie będą stanowić przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części.
W konsekwencji, Spółka zamierza przystąpić do spółki osobowej - spółki komandytowej. Spółka będzie komandytariuszem spółki komandytowej (dalej zwanej także: sp. k."). Udziały w spółce komandytowej Spółka zamierza pokryć wkładem niepieniężnym w postaci Nieruchomości.
Spółka przewiduje, iż nieruchomość nie zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych spółki osobowej, lecz będzie stanowiła składnik zapasów. Drugi Wspólnik spółki komandytowej (Spółka z o.o.) obejmie swoje udziały w formie wkładu pieniężnego i będzie pełnił funkcję komplementariusza.
Spółka komandytowa będzie realizowała na wniesionej Nieruchomości inwestycje budowlane, dokonując sprzedaży mieszkań po zakończeniu inwestycji. Jeśli będzie taka potrzeba gospodarcza, sp.k. zostanie przekształcone w spółkę kapitałową (w następstwie jej przekształcenia). Jest również możliwe, iż założona przez Spółkę spółka komandytowa zostanie w przyszłości zlikwidowana, zgodnie z przepisami Kodeksu Spółek Handlowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
W przypadku likwidacji spółki komandytowej, w jaki sposób powinna być opodatkowana kwota likwidacyjna przypadająca wspólnikowi spółki komandytowej z tytułu jej likwidacji...
Zdaniem Wnioskodawcy w odniesieniu do kwestii opodatkowania kwoty likwidacyjnej wypłaconej w przypadku likwidacji sp.k. uzyskane przez Spółkę świadczenia likwidacyjne będzie nieopodatkowane. Stanowisko oparte jest na przepisach art. 103 w zw. z art. 82 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późniejszymi zmianami - dalej: ksh"), które przewidują, iż do spółki komandytowej, w zakresie nieuregulowanym (czyli m.in. likwidacji), stosować należy przepisy dotyczące spółki jawnej. Kwestie te reguluje natomiast art. 82 ksh wskazujący m.in., iż majątek pozostały po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli dzieli się między wspólników, stosownie do postanowień umowy spółki. W przypadku braku odrębnych postanowień, spłaca się wspólnikom udziały, zaś nadwyżkę majątku (powstała po spłacie udziałów) dzieli się między wspólników w takim stosunku, w jakim uczestniczą oni w zysku. Zasady opisane powyżej mogą zostać wprawdzie w inny sposób uregulowane w umowie spółki, nie zmienia to jednak faktu, iż co do zasady, kwota wynikająca z likwidacji spółki ma na celu przede wszystkim zwrot wkładów wniesionych do spółki przez jej wspólników.
Spółka zauważa, iż art. 5 ust 1 updop w sposób całościowy i wyczerpujący określił zasady opodatkowania osób prawnych z tytułu udziału w spółce komandytowej. Zgodnie z tym przepisem spółka osobowa stanowi formę prowadzenia działalności gospodarczej przez osobę prawną transparentną z punktu widzenia podatku dochodowego od osób prawnych. Oznacza to, że ustawodawca konsekwentnie przejmuje, że w zakresie podatku dochodowego spółka osobowa, w tym spółka komandytowa nie istnieje i nie rozlicza się podatkowo. Zobowiązania podatkowe powstają wyłącznie po stronie wspólników takiej spółki tak jak w przypadku współwłasności. Konsekwencja takiej konstrukcji jest przyjęcie neutralności podatkowej zarówno świadczeń wspólników do spółki dokonywanych w celu zgromadzenia jej kapitałów własnych, w tym także - w formie wnoszenia aportów - jak i świadczeń dokonywanych na rzecz wspólników czy to w celu dystrybucji zysków czy też w celu zwrotu wnoszonych wkładów.
Dlatego też, wobec braku innej normy odnoszącej się do opodatkowania likwidacji spółki niebędącej osoba prawną (do spółki komandytowej nie stosuje się art. 12 ust. 4 pkt 3 ustawy o CIT) należy przyjąć, że świadczenia uzyskane z takiej likwidacji w całości nie podlegają opodatkowaniu. Za opisanym powyżej rozwiązaniem przemawia również okoliczność, że kwoty likwidacyjne uzyskane przez Spółkę stanowić będą sumę wkładów wniesionych do sp. k. oraz opodatkowanego udziału w zyskach spółki niebędącej osobą prawną. Opodatkowanie dotyczyć zatem może jedynie kwoty stanowiącej różnicę pomiędzy (i) kwotą wypłaconą spółce w związku z likwidacją podmiotu, a (ii) wartością wkładu Spółki do spółki komandytowej z dnia jego wniesienia powiększoną o opodatkowany udział w zyskach osób prawnych (związany z działalnością spółki komandytowej).
Kwota taka co do zasady nie powinna w praktyce wystąpić (w związku z opodatkowanie zysków spółki komandytowej na poziomie wspólników). Wartość wkładów wniesionych przez Spółkę do spółki komandytowej, podlegających zwrotowi w momencie likwidacji, nie będzie stanowiła więc dla Spółki przychodu podatkowego. Pogląd ten jest w pełni zgodny ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej Katowicach, przedstawionym w interpretacji indywidualnej z dnia 14 lutego 2008 roku, (sygn. IBPB 3/423 -292/07/SD).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Referencje
IBPBI/2/423-1206/09/BG, interpretacja indywidualna
IPPB3/423-428/09-2/MS, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach