Temat interpretacji
1.Czy Stowarzyszenie jest zobowiązane odprowadzać podatek dochodowy?
2.Czy w związku z otrzymywaniem darowizn istnieje obowiązek informowania o tym fakcie urzędu skarbowego?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 01 października 2008r. (data wpływu do tut. Biura 02 października 2008r), uzupełnionym w dniu 08 grudnia 2008r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- możliwości zaliczenia dochodów z tytułu składek członkowskich i darowizn do dochodów zwolnionych z opodatkowania,
- obowiązku informowania urzędu skarbowego o otrzymanych darowiznach jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 02 października 2008r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- możliwości zaliczenia dochodów z tytułu składek członkowskich i darowizn do dochodów zwolnionych z opodatkowania skutków,
- obowiązku informowania urzędu skarbowego o otrzymanych darowiznach.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 25 listopada 2008r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełniony wniosek wpłynął w dniu 08 grudnia 2008r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem. Uzyskuje dochody ze składek członkowskich, jak również uzyskało i będzie uzyskiwało dochody w postaci darowizn pieniężnych. Wszystkie dochody są przeznaczane na realizację celów statutowych. Zgodnie z zapisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych istnieją zwolnienia od dochodów, które przeznaczane są na cele wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 w/w ustawy. Pośród tych celów ustawa nie wymienia działalności wydawniczej, stanowiącej główny obszar działalności Stowarzyszenia. Prowadzona działalność wydawnicza ma charakter nieodpłatnych publikacji, których treści przyczyniają się do realizacji celów wymienionych w ustawie.
Celami statutowymi Stowarzyszenia są działania zmierzające do umacniania aktywności obywatelskiej, tożsamości społecznej, gospodarczej i kulturowej obywateli, w szczególności poprzez:
- działanie na rzecz lokalnej społeczności,
- wspieranie samorządności,
- prowadzenie działalności na rzecz rozwijania kontaktów i współpracy między społecznościami,
- podejmowanie działań na rzecz kształtowania rozpowszechniania lokalnej i regionalnej kultury, promocji idei społeczeństwa wielokulturowego,
- działanie na rzecz ochrony dziedzictwa i stymulowania rozwoju społecznego, gospodarczego i kulturowego,
- działanie na rzecz edukacji, oświaty i wychowania, kultury,
- upowszechnianie wiedzy na temat sposobu pozyskiwania i wykorzystywania dotacji oraz funduszy europejskich.
Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy Stowarzyszenie jest zobowiązane odprowadzać podatek dochodowy...
W opinii Stowarzyszenia jego działalność opisana w stanie faktycznym zawiera się w przepisach określających zwolnienia przedmiotowe zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. W związku z tym Stowarzyszenie uważa, iż od otrzymywanych składek i darowizn nie powinno odprowadzać podatku dochodowego od osób prawnych.
W uzupełnieniu wskazano, iż w zakresie obowiązku informacyjnego, Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie jest zobowiązane do składania comiesięcznych deklaracji CIT-2, bez wcześniejszego składania oświadczenia, iż korzysta z takiego zwolnienia. Zdaniem Stowarzyszenia, obowiązki informacyjne sprowadzają się do składania rocznej deklaracji CIT-8 wraz ze sprawozdaniem finansowym.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje:
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r., Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) określa, że stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach może podlegać ograniczeniom przewidzianym jedynie przez ustawy, niezbędnym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności publicznej albo ochrony praw i wolności innych osób. W myśl art. 33 ust. 2 tej ustawy, stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.
Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) jako podmioty zwolnione są od podatku.
Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy przychód osiągnięty jest przez stowarzyszenia z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody te mają charakter trwały czy sporadyczny.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.
Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1b tej ustawy, zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków nie stanowiących kosztu uzyskania przychodów. Przedmiotowe zwolnienie nie dotyczy dochodów uzyskanych z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a oraz dochodów, które bez względu na czas ich osiągnięcia, zostały wydatkowane na inne cele niż wymienione w powołanym wyżej przepisie (ust. 1a pkt 2 tego artykułu).
Z powyższych przepisów wynika, iż zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 jest zwolnieniem warunkowym. Dla skorzystania z tego zwolnienia podatnik musi spełnić łącznie dwie przesłanki:
- jego celem musi być działalność wymieniona w tym przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
- uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej, a następnie wydatkowane na te cele bez względu na termin.
Należy podkreślić, iż zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu. Z przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie do Stowarzyszenia zwolnienia przedmiotowego zależy więc nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy sformułowanie w części przeznaczonej na te cele oznacza, iż jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych innych celów, nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.
Jednocześnie nadmienia się, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Wymóg ten w równym stopniu dotyczy sformułowania ustawy, jak też wymienionych w statucie rodzajów statutowej działalności jednostki, co oznacza, iż nie mogą być one poddane wykładni rozszerzającej.
Reasumując stanowisko Stowarzyszenia odnośnie zaliczenia dochodów z tytułu składek członkowskich i darowizn do dochodów zwolnionych z opodatkowania jest prawidłowe, pod warunkiem przeznaczenia ich i wydatkowania na działalność statutową.
Odnośnie obowiązku informowania urzędu skarbowego o otrzymanych darowiznach na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych należy stwierdzić, że w wyniku nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonanej przez ustawę z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) ustawodawca zniósł z dniem 01 stycznia 2007r. obowiązek składania comiesięcznych deklaracji o wysokości dochodu (straty) osiągniętego od początku roku podatkowego.
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku (CIT-8). Natomiast zgodnie z art. 27 ust. 2 tej ustawy, podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego przekazują do urzędu skarbowego sprawozdanie wraz z opinią i raportem podmiotu uprawnionego do badania sprawozdań finansowych, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Obowiązek złożenia opinii i raportu nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania.
W świetle powyższego, stwierdzić należy, że Stowarzyszenie nie ma obowiązku składania comiesięcznych deklaracji CIT-2.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, nie nakłada także na stowarzyszenia szczególnego obowiązku informowania organów skarbowych o otrzymanych darowiznach, natomiast zgodnie z wyżej cytowanym art. 25 ust 1 i 2 w/w ustawy, Wnioskodawca powinien złożyć we właściwym urzędzie skarbowym zeznanie o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym, wraz ze sprawozdaniem finansowym.
Należy także nadmienić, iż zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
Reasumując stanowisko Stowarzyszenia, odnośnie obowiązku informowania urzędu skarbowego o otrzymanych darowiznach na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych należy uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach