Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20.06.2008r. (data wpływu 30.06.2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego środków z Europejskiego Funduszu Społecznego - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30.06.2008r. został złożony ww. wniosek o
udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego środków z Europejskiego Funduszu Społecznego.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca zamierza ubiegać się jako Partner zawartego Konsorcjum o udzielenie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) pomocy finansowej współfinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego, w formie dotacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet 2 Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw. PARP jest Instytucją Pośredniczącą II stopnia (Instytucją Wdrażającą) w ramach priorytetu 2 Rozwój wykwalifikowanej i zdolnej do adaptacji siły roboczej. PARP odpowiedzialna jest za realizację Poddziałania 2.1.1. Rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstw projekty konkursowe oraz Poddziałania 2.1.2 Partnerstwo dla zwiększania adaptacyjności projekty konkursowe realizowane przez partnerów społecznych w ramach Działania 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki.
Wskazana pomoc finansowa pochodzi z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jest przeznaczona dla beneficjenta ostatecznego i jest przyznawana jako objęta Narodową Strategią Spójności na podstawie ustawy z dnia z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2006 r., Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.).
Zgodnie z wytycznymi PARP do ubiegania się o dofinansowanie projektu uprawnieni są:
- przedsiębiorcy;
- podmioty działające na rzecz zatrudnienia, rozwoju zascbów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców.
Projektodawcy mogą składać wnioski wspólnie z Partnerami. Partnerem może być wyłącznie przedsiębiorca lub podmiot działający na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego. Za właściwą realizację projektu odpowiada Projektodawca, pełniący funkcję Lidera.
Projektodawcę i jego Partnerów musi wiązać umowa (porozumienie), jednoznacznie określająca reguły partnerstwa, tym zwłaszcza jednoznacznie wskazująca wiodącą rolę Projektodawcy, odpowiedzialnego za całość projektu i jego rozliczanie wobec PARP. Umowa musi zawierać:
- cel partnerstwa,
- zadania i obowiązki Partnerów w związku z realizacją projektu,
- plan finansowy w podziale na partnerów oraz zasady zarządzania finansami,
- zasady komunikacji i przepływu informacji w partnerstwie,
- zasady podejmowania decyzji w partnerstwie,
- sposób monitorowania i kontroli projektu.
Umowa (porozumienie) musi zostać dołączona do umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,
Stroną umowy o dofinansowanie projektu może być wyłącznie Projektodawca.
Pomoc finansowa przyznawana jest w danym tu przypadku beneficjentowi - Partnerowi Konsorcjum jako podmiotowi działającemu na rzecz zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich lub potencjału adaptacyjnego przedsiębiorców. Jej efektem jest dofinansowanie projektów szkoleń (ogólnych i specjalistycznych) , dokonywane za pośrednictwem Lidera Konsorcjum.
Wnioskodawca występuje tu jako podmiot wykonujący projekty szkoleniowe, na rzecz beneficjentów ostatecznych, na podstawie umowy Konsorcjum, która jest elementem umowy o dofinansowanie zawartej z PARP z Liderem Konsorcjum. Zgodnie z art. 5 pkt 1 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju beneficjent oznacza - osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje
zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.
W związku z powyższym powstaje pytanie:
Czy pozyskane przez Wnioskodawcę środki w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, stanowią dla Wnioskodawcy przychód zwolniony z podatku dochodowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie w jakim pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych z bezzwrotnej pomocy, oraz w art. 17 ust. 1 pkt 47 lub 48 cyt. ustawy w zakresie w jakim pochodzą z dotacji budżetu państwa?
Zdaniem Spółki dofinansowanie w formie dotacji stanowi dla Wnioskodawcy, jako dla beneficjenta, przychód zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Mimo, że środki z dotacji rozwojowej pozyskiwane są za pośrednictwem Lidera Konsorcjum ( podmiot, który bezpośrednio zawiera umowę o dofinansowanie ), pochodzą jednak z PARP i stanowią dotację przyznaną na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej z PARP. Dotacja jest przyznawana na rzecz całego Konsorcjum wszystkich jego Partnerów.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnione z podatku są:
dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnione z podatku są:
dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach;
kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm), w brzmieniu obowiązującym obecnie od 1 stycznia 2007 r. (w art. 106 ust. 2 pkt 3a) określa środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych UE oraz krajowych środków przeznaczonych na realizację tych programów jako dotacje rozwojowe. Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a tej ustawy dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na: realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dalej dotacjami rozwojowymi.
W art. 3 ust. 5 pkt 2 ustawy o finansach publicznych określono zaś, że do środków publicznych (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu EFTA) zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.
Wymienione dotacje rozwojowe uzyskane w 2008 r. u osób prawnych są zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 lub art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, niezależnie od tego czy są uznawane za pozyskane bezpośrednio z funduszy unijnych, czy za pośrednictwem krajowego budżetu państwa.
Wnioskodawca w obecnie obowiązującym stanie prawnym spełnia warunki zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego, w przedstawionym zakresie środków pozyskanych na realizację projektów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam co następuje:
Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. ( Dz. U. Nr 249, poz. 2104)( nowela z dnia 8 grudnia 2006r. Dz. U. Nr 249, poz. 1832 ) , która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006r. w art. 5 ust. 1 pkt 2) określiła, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu( EFTA). Do środków, o których mowa w ww. ust. 1 pkt 2) zalicza się:
- 1)środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
- Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej Sekcja Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,
2)środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
3)środki:
- 3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu ( EFTA):
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
- Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;
- 4)inne środki.
Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje rozwojowe ( art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych).
Powyższe zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnośnie środków pomocowych innych przepisów niż art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy. U beneficjentów środków pomocowych, uzyskane od 2007r. przychody pochodzące z dotacji rozwojowych będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych albo art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy, gdy środki te wypłacane będą przez agencje rządowe.
Stosownie do treści przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 , wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego , z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
W myśl zaś art. 17 ust. 1 pkt 48 wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Konsekwencją zwolnienia dotacji rozwojowych od podatku dochodowego jest brak możliwości zaliczenia sfinansowanych nimi wydatków do kosztów podatkowych ( art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
Biorąc powyższe pod uwagę, środki które otrzyma Spółka jako Partner od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości będzie korzystała ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy, a nie jak wskazano we wniosku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 w zakresie w jakim pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych z bezzwrotnej pomocy lub art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy w zakresie , w jakim pochodzą z dotacji państwa.
Wobec powyższego w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe. ( EFTA). Do środków, o których mowa w ww. ust. 1 pkt 2) zalicza się:
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.( EFTA). Do środków, o których mowa w ww. ust. 1 pkt 2) zalicza się:
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.