POSTANOWIENIE - Interpretacja - DG-423-1-11369/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.11.2006, sygn. DG-423-1-11369/06, Urząd Skarbowy w Starogardzie Gdańskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa / tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z póź. zmianami/, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23.06.2006r. /data wpływu do Urzędu 29.06.06r./ o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie rozliczenia dotacji otrzymywanych z Urzędu Gminy

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do stanu faktycznego .

Uzasadnienie

W dniu 20 października 2006r. Zakład Komunalny w ........... wystąpił z pismem do Naczelnika Urzędu Skarbowego w .................... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w sprawie rozliczenia dotacji otrzymanej od Urzędu Gminy w ........ przeznaczonej na zakup środka trwałego oraz dotacji otrzymywanych na dofinansowanie 1m3 ścieków a także na pokrycie bieżących kosztów działalności.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w .................. stwierdza, że:

Dotacje, subwencje, dopłaty związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których w myśl przepisów podatkowych, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, stanowią przychód podatkowy na podstawie art. 12ust.1 pkt.1 ustawy z dnia ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych / tekst jednolity Dz. U. z 2000r Nr 54, poz. 654 z póź. zmianami/. Przychód ten korzysta jednak ze zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 17 ust.1 pkt.21 przywołanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto zgodnie z normą zawartą w art. 16 ust. pkt.48 nie stanowią kosztu uzyskania przychodu odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od tej części ich wartości, która została podatnikowi zwrócona w jakiejkolwiek formie. W uzupełnieniu należy nadmienić, że podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych przychód z tytułu otrzymanej dotacji na zakup środka trwałego uwzględniają w poz. 19 deklaracji CIT-2 w miesiącu jej otrzymania. Jako, że dotacje korzystają z w.w. zwolnienia, należy je wykazać także w części B.1 informacji CIT-2/O i uwzględnić w części D.1 deklaracji CIT-2.

W odniesieniu do pozostałych dotacji związanych z dopłatą do 1m3 ścieków obowiązują także przepisy:

- art. 12 ust. 1 pkt.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych- przychodami są z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe

- art.17 ust.1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem , wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. Ustawa z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw /Dz. U. Nr 202, poz. 1957 z póź. zmianami/ z dniem 1 stycznia 2004r. uchyliła ten przepis, ale jednak z mocą art. 5 ustawy oraz mocą art. 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz zmianie niektórych innych ustaw / Dz. U. Nr 254, poz. 2533/ przedłużono obowiązywanie tego zwolnienia na lata 2004-2006. Z przepisem art. 17 ust. 1 pkt. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych związany jest przepis art. 16 ust. 1 pkt 58. Zgodnie z jego treścią nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów o których mowa w art.17 ust.1 pkt14.

W świetle przedstawionego powyżej stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał, że stanowisko Zakładu Komunalnego zawarte we wniosku jest prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Starogardzie Gdańskim