Temat interpretacji
Wnioskiem z dnia 03.03.2005r. Spółka wystąpiła do organu pierwszej instancji o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14 a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w celu zdynamizowania sprzedaży swoich produktów, organizuje akcje promocyjne skierowane do pracowników firm będących jej kontrahentami tj. hurtowni i aptek, które zajmują się dalszą odsprzedażą produktów Spółki. Promocja polega na tym, że w przypadku przekroczenia określonego poziomu sprzedaży produktów marki P przez pracownika danej hurtowni czy apteki, Spółka przekazuje konkretnemu pracownikowi nagrodę w postaci bonu towarowego lub usługowego. Poziomy sprzedaży produktów Spółki warunkujące otrzymanie nagrody określają stosowne regulaminy. Zdaniem Spółki opisane powyżej akcje promocyjne nie stanowią działań z zakresu reklamy i wszelkie wydatki poniesione na ich zorganizowanie stanowią w całości koszty uzyskania przychodów, jako spełniające warunek z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Postanowieniem z dnia 11.05.2005r. Nr ŁUS II-2-423/44/05/AT Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe.
Na w/w postanowienie Pełnomocnik Spółki złożył zażalenie z dnia 18.05.2005r. zarzucając przedmiotowemu postanowieniu naruszenie przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez niewłaściwą jego wykładnię poprzez przyjęcie, iż wydatki na nagrody dla pracowników kontrahentów Spółki nie są związane z przychodami Spółki, a tym samym nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Nie zgadzając się ze stanowiskiem organu Spółka w uzasadnieniu zażalenia stwierdza, że wydatki na nagrody przyznawane za osiągnięcia handlowe pracowników firm będących jej odbiorcami, stanowiły zachętę do podnoszenia efektywności sprzedaży produktów Spółki i tym samym miały bezpośredni wpływ na wysokość przychodów ze sprzedaży tych towarów przez Spółkę. Wskazując na powyższe jednostka wnosi o uchylenie zaskarżonego postanowienia i orzeczenia co do istoty sprawy.
Organ odwoławczy po przeanalizowaniu treści wniosku i zarzutów podniesionych w zażaleniu, stwierdził co następuje.Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z gramatycznej wykładni tego przepisu wynika, iż podatnik ma możliwość odliczenia od przychodów wszelkich kosztów ich uzyskania, jednakże pod warunkiem, że mają one bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Zatem czy dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu rozstrzyga m.in. istnienie wspomnianego związku przyczynowo-skutkowego.
W ocenie organu odwoławczego w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym związku takiego nie można wykluczyć, bowiem stosując tę formę zachęty Spółka stymuluje pracowników swoich odbiorców do wzmożonej odsprzedaży produktów marki P. W przedstawionym stanie faktycznym Spółka - jak sama podaje - jest jedynym autoryzowanym przedstawicielem (importerem) wyrobów marki P. Każda zatem sprzedaż produktów Spółki w hurtowniach warunkuje również sprzedaż w Spółce w związku z koniecznością uzupełnienia braków magazynowych w zakresie tych towarów. Zgodnie z regułą zawartą w wyroku NSA z dnia 13.03.1998r., sygn. akt S.A./Lu 230/97 kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Biorąc pod uwagę motywacyjną funkcję przyznawanych nagród trudno odmówić tym wydatkom racjonalności jak również celowości. Wobec powyższego, uznać należy, iż wydatki związane z zakupem nagród stanowią koszty uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Niemniej jednak należy pamiętać, iż obowiązkiem Podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest konieczność wykazania wpływu organizowanej akcji promocyjnej na powstanie lub zwiększenie przychodów Spółki.