Decyzja - Interpretacja - BI/4218-0013/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.07.2005, sygn. BI/4218-0013/05, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego przez na postanowienie Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z dnia 09 maja 2005r., Nr DP/423-0003/05 dotyczące udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

uznając, że zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie utrzymuje się w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 16.02.2005r. Stowarzyszenie zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zasad zwolnienia dochodu stowarzyszenia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku zgodnie z zapisami §7 statutu celami Stowarzyszenia jest:

  • działanie na rzecz rozwoju kultury i oświaty ogólnopojętej,
  • popularyzacja oraz upowszechnianie wykształcenia, oświaty, kultury, sportu i ochrony środowiska oraz wartości religijnych w społeczeństwie,
  • działanie na rzecz zaspakajania potrzeb poznawczych członków,
  • wspomaganie członków bezpośrednio i pośrednio w szczególności inwalidów,
  • wspieranie działalności naukowej, oświatowej, kulturalnej, kultury fizycznej i sportu oraz dobroczynności.

Jak stanowi § 8 statutu Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

  • realizację projektu osiedlowej sieci multimedialnej, jej eksploatację i rozwój w sposób umożliwiający powszechny dostęp w szczególności do programów RTV propagujących kulturę, oświatę, sport, wartości religijne, itp.
  • współpracę z podobnymi Stowarzyszeniami, Fundacjami i Organizacjami Pożytku publicznego,
  • tworzenie programu lokalnego i informacyjnego,
  • wspomaganie organizowanych przez mieszkańców imprez kulturalno - oświatowych,
  • współfinansowanie w miarę możliwości zakupu sprzętu rehabilitacyjnego w tym umożliwiającego funkcjonowanie inwalidów.

W ramach tworzenia sieci multimedialnej Stowarzyszenie dokonało przebudowy stacji czołowej w sposób umożliwiający dostęp do programów RTV kulturalno oświatowych, edukacyjnych i religijnych takich jak Planete, Europa Europa, TVN Style, Travel, Zdrowie i Uroda, BBC Prime, Kino Polska, CNBC, Discovery, Civilisation, Travel Living, Animal Planet, National Geographic, TVN24, Ale Kino, Edusat, TV Plus, TV Trwam, Mezzo, Eurosport, Polsat Sport. Stowarzyszenie udrożniło też kanał zwrotny posiadanej sieci osiedlowej, co umożliwiło dostęp do Internetu, a tym samym do światowych zasobów wiedzy, edukacji, kultury.

Współpraca z innymi podobnie działającymi organizacjami jest realizowana na forum Ogólnopolskiego Związku Technik Medialnych, którego Stowarzyszenie jest członkiem i jednym z założycieli.

Z kolei tworzenie własnego programu telewizyjnego przez Stowarzyszenie jest w fazie realizacji i nastąpi przy współpracy z Telewizją, na podstawie udzielonej koncesji. Poza tym od wielu lat Stowarzyszenie tworzy całkowicie własny program informacyjny, którego emitowanie nie wymaga koncesji ani zezwolenia.

W ramach wspomagania organizowanych przez mieszkańców imprez kulturalno - oświatowych oraz współfinansowania zakupu sprzętu rehabilitacyjnego w tym umożliwiającego funkcjonowanie inwalidów Stowarzyszenie w miarę posiadanych środków, wspomaga różne akcje charytatywne. Wspomaganie imprez kulturalno-oświatowych oraz inwalidów zostało umieszczone w statucie obowiązującym od września 2004r. Realizację tych zadań Stowarzyszenie będzie realizować poprzez współpracę z Radą Osiedla, Klubem Osiedlowym, z Ośrodkiem MOPS i pielęgniarkami środowiskowymi. Stowarzyszenie jest w trakcie nawiązywania współpracy ze szkołami, do tej pory umożliwiło nieodpłatny dostęp do programów RTV szkole podstawowej, której też nieodpłatnie wykonano całą instalację.

Zdaniem Podatnika w związku z wykonywaną działalnością Stowarzyszeniu przysługuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych.

Postanowieniem z dnia 09.05.2005r. Nr DP/423-0003/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Zdaniem Organu podatkowego pierwszej instancji Stowarzyszeniu nie będzie przysługiwało zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów w części przeznaczonej na tworzenie sieci multimedialnej z dostępem do internetu, współpracę z innymi podobnie działającymi organizacjami, tworzenie własnego programu telewizyjnego i informacyjnego, gdyż wymienione przedsięwzięcia mają charakter komercyjny, a emitowane programy w większości mają charakter rozrywkowy.

Stowarzyszenie złożyło zażalenie na powyższe postanowienie, wnosząc o zmianę postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego. Zdaniem podatnika w postanowieniu organ podatkowy dokonał błędnej analizy statutu wnioskodawcy, gdyż zaliczył do celów statutu między innymi: tworzenie sieci multimedialnej z dostępem do internetu, współpracę z innymi podobnie działającymi organizacjami oraz tworzenie własnego programu telewizyjnego i informacyjnego. Tymczasem wymienione powyżej działania - jak podkreśla podatnik - nigdy nie były celem statutowym Stowarzyszenia. W rzeczywistości są o działania mające na celu realizację celów statutowych jakimi są działania na rzecz kultury, oświaty, sportu, ochrony środowiska oraz wartości religijnych. Stowarzyszenie zauważa też, iż ustawodawca nigdzie nie zamieścił definicji rozrywki, komercji, stąd zdaniem podatnika stwierdzenia organu pierwszej instancji, iż przedsięwzięcia Stowarzyszenia mają charakter komercyjny a programy emitowane mają charakter rozrywkowy mają charakter subiektywnej oceny organu podatkowego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po rozpatrzeniu zarzutów tego zażalenia stwierdza, że w sprawie ma zastosowanie następujący stan prawny:

Stosownie do treści art. 2 ustawy z dnia 07.04.1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 07.04.1989r. stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad, jednakże dochód z tej działalności służyć ma realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Stowarzyszenia - jako osoby prawne - są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), bowiem nie zostały wymienione w art. 6 ustawy z dnia 15.02.1992r. wśród podmiotów, które zostały zwolnione od tego podatku.

Stowarzyszenie ustala dochód (stratę), bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty, zgodnie z przepisami wymienionej ustawy podatkowej. Jednocześnie dochód osiągnięty przez stowarzyszenie może zostać warunkowo zwolniony od podatku na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992r.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Przy czym jak stanowi art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 15.02.1992r. zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 4-8 nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Zgodnie z treścią art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4-8 uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach a dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, powinni wpłacić do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i nie wydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

W świetle powołanych wyżej przepisów aby skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. Stowarzyszenie musi spełniać dwa warunki:

  1. celem statutowym Stowarzyszenia musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane dochody muszą być wydatkowane - bez względu na termin - na ten cel.

Analizując pierwszy z wymienionych warunków stwierdzić należy, iż działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. winna być rozumiana szeroko co oznacza, że zwolnieniem objęte jest nie tylko prowadzenie odpowiedniej działalności, ale również działania polegające na inicjowaniu, organizowania i wspieraniu tej działalności. Ponadto jak stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 28.02.1996r. sygn. akt SA/Łd 1997/95 art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wymogu, iż wskazane w nim cele statutowe mają być głównymi czy jedynymi celami działalności osoby prawnej. Ze sformułowania "w części przeznaczonej na te cele" należy wnioskować, że jednocześnie statut może przewidywać inne cele dla działalności osoby prawnej, których realizacja nie będzie stanowiła podstawy do zwolnienia od podatku przeznaczonego na nie dochodu.

Dokonując analizy drugiego z wymienionych warunków zauważyć należy, iż warunek, od którego ustawodawca uzależnił zwolnienie dochodów Stowarzyszenia od podatku ma charakter rozwiązujący, co oznacza, że przeznaczenie (deklaracja przeznaczenia) dochodu na określony cel pociąga za sobą jego zwolnienie. Zwolnienie aktywizuje się w chwili osiągnięcia dochodu i przeznaczenia go na określone cele i trwa (pod warunkiem rozwiązującym) do czasu wydatkowania go w sposób niezgodny z przeznaczeniem. Ustawodawca dopuścił rozdzielenie w czasie przeznaczenia dochodu, którego przejawem jest jedynie zadeklarowanie zamiaru, od wydatkowania tego dochodu. Dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego zasadnicze znaczenie ma ocena czy zarówno przeznaczenie jak i wydatkowanie nastąpiło na cele określone w przepisach. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Analiza celów zapisanych w §7 statutu Stowarzyszenia wskazuje, iż cele te mieszczą się w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992r., co uprawnia Stowarzyszenie do zwolnienia uzyskanego dochodu od podatku, w części przeznaczonej na realizację tych celów. Przy czym w sytuacji, gdy Stowarzyszenie zadeklarowało, iż uzyskany dochód (w całości lub w części) przeznaczy na cele statutowe, mieszczące się w katalogu wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. zweryfikowania - zgodnie z treścią art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 15.02.1992r. - wymagają kierunki wydatkowania tego dochodu.

Analizując przykładowe zapisane w §8 statutu kierunki wydatkowania dochodu tut. Organ podatkowy podziela stanowisko Organu pierwszej instancji, iż dochód faktycznie wydatkowany przez Stowarzyszenie na wspomaganie organizowanych przez mieszkańców imprez kulturalno-oświatowych oraz współfinansowanie zakupu sprzętu rehabilitacyjnego jako przeznaczony na działalność oświatową, kulturalną, dobroczynność korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 25 ust. 4 ustawy z dnia 15.02.1992r.

Z kolei dochód Stowarzyszenia w części wydatkowanej na tworzenie sieci multimedialnej z dostępem do internetu, współpracę z innymi podobnie działającymi organizacjami, tworzenie własnego programu telewizyjnego i informacyjnego nie jest wolny od podatku dochodowego. Utożsamianie wydatkowania środków na rozwój osiedlowej sieci multimedialnej umożliwiającej dostęp do programów RTV propagujących edukację, kulturę, sport z działalnością oświatową jest bezpodstawne. Emisja i rozpowszechnienie programów telewizyjnych przez sieć kablową stanowi działalność usługową i nie ma jakichkolwiek racjonalnych przesłanek do podatkowego uprzywilejowania prowadzonej przez stowarzyszenia działalności gospodarczej.

Także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 19.04.2000r., sygn. akt III S.A. 915/99 nie uznał za działalność kulturalną i oświatową, w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, celu stowarzyszenia określonego w jego statucie "jako służenie użytkownikom telewizji satelitarnej". Sąd podkreślił, że odmienny pogląd mógłby prowadzić do zwolnienia od podatku dochodowego większości stacji telewizyjnych, nawet tych najbardziej komercyjnych.

Izba Skarbowa w Gdańsku