Czy w odniesieniu do transakcji wynikających z umów zawartych z Gminą Spółka ma obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych? - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.270.2017.1.MM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.11.2017, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.270.2017.1.MM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy w odniesieniu do transakcji wynikających z umów zawartych z Gminą Spółka ma obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 12 września 2017 r. (data wpływu 18 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2017 r. wpłynął do organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Właścicielem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest w 100% gmina miejska w X. (dalej: Gmina). Gmina w uchwale budżetowej uchwala kwoty wydatków wynikających z jej zadań statutowych, w tym z zakresu gospodarki odpadami (przykład na 2017 r: uchwała nr xx Rady Miejskiej w X. z xx grudnia 2016 r. w sprawie uchwały budżetowej gminy X. na 2017 r. Załącznik nr xx Plan wydatków 90002 Gospodarka odpadami 4300 Zakup usług pozostałych; przykład na 2016 r.: uchwała nr xx Rady Miejskiej w X. z xx grudnia 2015 r. w sprawie uchwały budżetowej gminy X. na 2016 r.). Gmina ogłasza przetarg na wykonanie powyższych zdań ustalając wartość tych usług.

W związku z podstawowym przedmiotem działalności Spółki, pomiędzy Gminą a Spółką zostały zawarte następujące umowy:

  • w wyniku przetargu nieograniczonego w dniu xx października 2016 r. na odbiór odpadów komunalnych z terenu miasta i gminy na okres 36 miesięcy;
  • w wyniku przetargu nieograniczonego w dniu xx marca 2016 r. na odbiór odpadów komunalnych zebranych z punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmujących pojemniki typu dzwon na okres do dnia xx lutego 2019 r.;
  • w wyniku udzielenia zamówienia z wolnej ręki w dniu xx sierpnia 2016 r. na odbiór odpadów komunalnych z terenu miasta i gminy na czas określony do xx listopada 2016 r.

Wartość tych transakcji przekracza w roku 30.000 euro.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do ww. transakcji Spółka ma obowiązek sporządzania dokumentacji cen transferowych?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wartość usług jest ustalona w przetargu ogłoszonym przez Gminę i Spółka nie ma wpływu na wysokość ceny za jaką będzie świadczyć usługę. Wartości te są ujęte w uchwale budżetowej, więc nie ma konieczności sporządzania dokumentacji cen transferowych.

Art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm.; dalej: updop) jest przepisem szczególnym i dotyczy podmiotów powiązanych osobowo lub kapitałowo. Pozostawanie w związku kapitałowym lub osobowym nie jest w jakikolwiek sposób sankcjonowane. Znaczenie podatkowe ma natomiast wykorzystywanie powiązań i związków do zmiany poziomu opodatkowania wbrew obowiązkowi ustawowemu.

Celem szczególnej regulacji prawnej art. 11 updop jest zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa przed takimi działaniami podatników, które polegają na stosowaniu we wzajemnych transakcjach cen odbiegających od rynkowych, po to aby osiągnąć korzystny dla siebie rezultat podatkowy.

O przerzucaniu dochodu można mówić wówczas, gdy wykaże się, że podatnik miał możliwość osiągnięcia dochodu, jakiego należałoby oczekiwać. Oznacza to, że zawarte w art. 11 updop unormowania chronią interesy fiskalne wierzyciela podatkowego przed erozją podstawy opodatkowania na skutek zawierania przez podmioty pozostające ze sobą w szczególnych związkach transakcji, których ceny odbiegają od wolnorynkowych, tj. odbiegają od cen, jakie ustaliłyby ze sobą podmioty niepowiązane.

Przysługująca organowi podatkowemu na podstawie art. 11 updop kompetencja do szacunkowego ustalania dochodów podatnika stanowi odstępstwo od ogólnych zasad dotyczących ustalania podstawy opodatkowania. Jednocześnie szczegółowy sposób i tryb oszacowania przez organy podatkowe dochodów, o których mowa w tej regulacji został podany w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 10 września 2009 r. w sprawie sposobu i trybu określania dochodów osób prawnych w drodze oszacowania oraz sposobu i trybu eliminowania podwójnego opodatkowania osób prawnych w przypadku korekty zysków podmiotów powiązanych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1186; dalej: rozporządzenie).

Stosowanie uregulowań zawartych w przepisach rozporządzenia ma na celu określenie oraz opodatkowanie dochodów, które mogą być racjonalnie uznane za uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w przypadku podmiotów mających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, również dochodów uzyskanych za granicą, jeżeli racjonalnie mogą być przypisane tym podmiotom (§ 1 ust. 3 rozporządzenia).

Na podstawie § 1 ust. 4 rozporządzenia, przepisów rozporządzenia nie stosuje się w przypadku transakcji, w których cena lub sposób określenia ceny przedmiotu takiej transakcji wynika z ustaw i wydanych na ich podstawie aktów normatywnych.

Podsumowując, wskazać należy, iż przepisy art. 9a updop określają obowiązek sporządzania przez podatników dokumentacji m.in. w zakresie transakcji zawieranych przez tych podatników z podmiotami powiązanymi z podatnikiem w sposób, o którym jest mowa w art. 11 ust. 1 i 4 updop. Wówczas z tytułu tego typu transakcji, jeśli zajdą okoliczności wskazane w art. 19 ust. 4 updop, przepis ten będzie miał zastosowanie do Wnioskodawcy.

Spółka jest w 100% własnością Gminy. Pomiędzy tymi podmiotami powiązanymi dochodzi do różnego rodzaju transakcji. Gmina zakupuje od Spółki usługę odbioru odpadów komunalnych z terenu miasta i gminy jak i odbioru odpadów komunalnych zebranych z punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych obejmujących pojemniki typu dzwon.

Ceny powyższych usług regulują przepisy prawa. Podstawą do ogłoszenia przetargu nieograniczonego, a także zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, a następnie zawarcia umów na odbiór odpadów komunalnych są następujące przepisy:

  • ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1579) - w związku z objęciem jednostek sektora finansów publicznych, na podstawie art. 3 ust. 1 w związku z art. 2 pkt 13, obowiązkiem stosowania tej ustawy do udzielania zamówień publicznych (umów odpłatnych zawieranych między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane);
  • ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1289) - określająca w art. 3 obowiązkowe zadania własne gminy, do których należy utrzymanie czystości i porządku oraz prowadzenie zbierania i odbierania odpadów komunalnych;
  • uchwała nr xx z dnia xx listopada 2015 r. w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy X. (zwana regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, stanowiąca na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach akt prawa miejscowego);
  • ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 z późn. zm.), którą, zgodnie z art. 4 ust. 1, stosuje się do jednostek sektora finansów publicznych (jednostek samorządu terytorialnego) i która określa zasady funkcjonowania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie gospodarki finansowej oraz zasady i tryb planowania, uchwalania i wykonywania budżetów jednostek samorządu terytorialnego (art. 1 pkt 3 i 9). Przepisy działu V ustawy o finansach publicznych dotyczą budżetu jednostki samorządu terytorialnego, który jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki oraz uchwały budżetowej jednostki samorządu terytorialnego, która w planie wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego wyszczególnia w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, planowane kwoty wydatków bieżących i wydatków majątkowych (w tym związanych z realizacją obowiązku odbioru odpadów komunalnych);
  • uchwała nr xx Rady Miejskiej w X. z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie uchwały budżetowej gminy X. na 2016 r. W załączniku nr 2 do uchwały budżetowej w rozdziale 90002 pn. Gospodarka odpadami, w dziale 4300 zakup usług pozostałych, do których zalicza się usługi w zakresie wywozu odpadów, została określona wysokość wydatków na 2016 r.;
  • uchwała nr xx Rady Miejskiej w X. z dnia xx grudnia 2016 r. w sprawie uchwały budżetowej gminy X. na 2017 r.

Reasumując, wskazane wyżej przepisy pozwolą na uzasadnienie cen stosowanych w umowach zawartych pomiędzy Gminą a Spółką, ponieważ ceny te wynikają z odrębnych ustaw i wydanych na ich podstawie innych aktów normatywnych. Tożsame stanowisko zaprezentowane zostało w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 czerwca 2016 r. Znak: IBPB-1-2/4510-260/16/AnK.

Zdaniem Spółki, postępuje ona prawidłowo nie tworząc dokumentacji cen transferowych dla powyższych usług świadczonych na rzecz Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej