Temat interpretacji
Czy spółka SCSp z siedzibą w Luksemburgu będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce w związku z byciem wspólnikiem polskiej spółki jawnej lub komandytowej prowadzącej w Polsce działalność gospodarczą ?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Funduszu przedstawione we wniosku z dnia 23.07.2013 r. (data wpływu 25.07.2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25.09.2013 r. oraz pismem z dnia 04.10.2013 r., data nadania 04.10.2013 r., data wpływu 08.10.2013 r.) na wezwanie tut. Organu podatkowego z dnia 25.09.2013 r. (doręczone 27.09.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie statusu prawnopodatkowego luksemburskiej spółki SCSp wspólnika polskiej spółki komandytowej lub jawnej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 25 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie statusu prawnopodatkowego luksemburskiej spółki SCSp wspólnika polskiej spółki komandytowej lub jawnej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Fundusz
jest funduszem inwestycyjnym, który zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z
dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. 2004 r. Nr
146, poz. 1546 ze zmianami, dalej; ustawa o funduszach inwestycyjnych)
posiada osobą prawną, której wyłącznym przedmiotem działalności jest
lokowanie środków pieniężnych w określone w ustawie papiery
wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe.
Fundusz posiada w Polsce siedzibę oraz zarząd. Fundusz zgodnie z art.
14n § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1998 r. Ordynacja Podatkowa
(tekst jednolity: Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zmianami); (dalej:
Ordynacja podatkowa), składa niniejsze zapytanie w imieniu spółki z
siedzibą w Luksemburgu, działającej w formie prawnej Societe Commandite
Speciale SCSp jest spółką, która nie posiada osobowości prawnej.
SCSp jest podmiotem tzw. transparentnym podatkowo, co oznacza, że
podatnikami podatku dochodowego są jej wspólnicy (luksemburskiego
corporate income tax w przypadku osoby prawnej i luksemburskiego net
worth tax w przypadku osoby fizycznej), analogicznie jak w przypadku
polskiej spółki jawnej czy komandytowej. Status podatkowy SCSp będzie
odpowiadał statusowi polskiej spółki komandytowej. W spółce SCSp
uczestniczy wspólnik o nieograniczonej odpowiedzialności (General
Partner) oraz wspólnik o ograniczonej odpowiedzialności (Limited
Partner). Podstawą prawną dla funkcjonowania SCSp
jest ustawa nr 6471 z dnia 12 lipca 2013 r., która 15 lipca 2013 r.
została ogłoszona w dzienniku urzędowym Wielkiego Księstwa Luksemburga
i weszła w życie z dniem ogłoszenia. Przedmiotem działalności SCSp LUX
będzie nabywanie i obrót udziałami, akcjami i innymi papierami
wartościowymi. SCSp LUX może zostać w przyszłości wspólnikiem spółek
osobowych. W szczególności możliwe jest uczestnictwo SCSp LUX w
polskiej spółce jawnej lub komandytowej (Spółka Osobowa). Działalność
spółki SCSp LUX w zakresie odpowiadającym zakładanemu przedmiotowi
działalności nie jest traktowana w Luksemburgu jako prowadzenie
działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem gminnym.
W związku z tym, spółka SCSp LUX nie będzie podatnikiem jakiegokolwiek
podatku dochodowego w Luksemburgu. Spółka Osobowa,
której wspólnikiem będzie SCSp LUX będzie prowadziła w Polsce
działalność gospodarczą w oparciu o posiadane aktywa materialne,
niematerialne oraz zasoby ludzkie. W uzupełnieniu
wniosku ORD-IN Spółka wskazała, iż: Prawo
luksemburskie uznaje, iż osoba prawna posiada osobowość prawną różną i
odrębną od osobowości jej założycieli w takim rozumieniu że osoba
prawna może posiadać własny majątek, nabywać prawa i zaciągać
zobowiązania, a także posiada zdolność sądowa. Definicja osobowości
prawnej jest więc dużym uogólnieniu zbliżona do znaczenia tego pojęcia
w polskim systemie prawnym. Spółka SCSp zgodnie z
prawem luksemburskim nie posiada osobowości prawnej. Jednakże przepisy
prawa luksemburskiego nadają spółce SCSp pewną autonomię prawną,
polegającą na posiadaniu własnego majątku, zdolności prawnej, zdolności
do czynności prawnych oraz zdolności sądowej. Co do
zasady, Spółka SCSp nie jest podmiotem, w stosunku do którego może być
ogłoszona upadłość. Przy czym przepisy luksemburskie w odniesieniu do
zgodności upadłościowej wskazuj iż w przypadku spółek osobowych,
zgłoszenie upadłości powinno zawierać nazwę, firmę oraz adres każdego
ze wspólników o nieograniczonej odpowiedzialności za zobowiązania
spółki (zgodnie z art. 440 Luksemburskiego kodeksu handlowego).
Wykładnia powyższego przepisu prowadzi - w konsekwencji - do
wyinterpretowania zdolności upadłościowej luksemburskiej spółki -
Société en Commandite Spéciale. Spółka SCSp powinna
posiadać co najmniej dwóch wspólników, z których jeden jest wspólnikiem
o nieograniczonej odpowiedzialności, a drugi wspólnikiem o ograniczonej
odpowiedzialności. Co do zasady osobami odpowiedzialnymi za prowadzenie
spraw spółki oraz jej reprezentację nie mogą być wspólnicy z
ograniczoną odpowiedzialnością. Przy czym mogą oni reprezentować spółkę
na podstawie szczegółowego pełnomocnictwa, bez ryzyka utraty
ograniczenia odpowiedzialności za skutki tej czynności, w której
występuje jako pełnomocnik. Wspólnicy o ograniczonej odpowiedzialności
mogą nadto dokonywać enumeratywnie wymienionych czynności w stosunkach
wewnętrznych spółki. Wspólnicy z nieograniczoną odpowiedzialnością mogą
natomiast prowadzić sprawy spółki, ale prowadzenie tych spraw może być
także powierzone osobom z zewnątrz. Na chwilę obecną nie przewiduje się
odstępstwa od zasad reprezentacji w spółce SCSp, w której uczestniczyć
będzie Wnioskodawca. W spółce nie wystąpią inne organy typowe dla osób
prawnych. Omawiana spółka będzie zorganizowana i
zarejestrowana wg prawa luksemburskiego jako Société en Commandite
Spéciale, która w swoich założeniach jest zbliżona do konstrukcji
prawnej polskiej spółki komandytowej, chociaż może emitować udziały o
charakterze papierów wartościowych. Według prawa luksemburskiego,
spółka SCSp to spółka mająca siedzibę w Luksemburgi, w której występują
dwa rodzaje wspólników: Wspólnicy w umowie spółki mogą
określić szczególne zasady głosowania i dystrybucji zysków (prawy
pomiędzy siebie, które to zasady - z reguły - są równe wkładom
wniesionym przez wspólników do tej spółki. Spółka
SCSp będzie emitować papiery wartościowe. Wnioskodawca przystąpi do
spółki SCSp w charakterze wspólnika z ograniczoną odpowiedzialnością
nabywając wyemitowane przez nią papiery wartościowe. Wspólnikiem spółki
SCSp z nieograniczoną odpowiedzialnością będzie luksemburska spółka
kapitałowa SARL (société á responsabilité limitée). Poza Wnioskodawcą
wspólnikami spółki SCSp z ograniczoną odpowiedzialnością mogą być osoby
prawne z siedzibą w Polsce lub innych krajach. Udział
Wnioskodawcy w zysku spółki SCSp będzie proporcjonalny do posiadanych
przez niego papierów wartościowych. Dokładna wartość papierów
wartościowych, które zostaną nabyte przez Wnioskodawcę, nie została
jeszcze określona. Z tytułu udziału w zysku spółki SCSp Wnioskodawca
będzie otrzymywał dywidendę oraz inne rodzaje wypłaty z zysku
wynikające z posiadania papierów wartościowych. Ponadto, należy dodać, że przepisy luksemburskie nakazują
powiększanie przychodów i kosztów podatkowych wspólnika spółki SCSp w
roku podatkowym, w którym zostały ujęte w księgach rachunkowych spółki
SCSp, a nie w roku otrzymania dywidendy lub innej wypłaty z
zysku. Nazwa spółki SCSp nie musi zawierać w sobie
nazwy (firmy) wspólnika o nieograniczonej odpowiedzialności (General
Partner). Na gruncie luksemburskiej ustawy o podatku
dochodowym (Loi du 4 décembre 1967 concernant limpôt sur le revenu),
dochody spółki SCSp nie podlegają opodatkowaniu na poziomie spółki, ale
na poziomie jej wspólników (proporcjonalnie do posiadanego przez nich
udziału). Należy zatem stwierdzić, że na gruncie prawa luksemburskiego
spółka SCSp jest transparentna podatkowo. Spółka SCSp
może jednak podlegać w Luksemburgu tzw. podatkowi municypalnemu (impôt
commercial communal), pobieranemu przez jednostki samorządu
terytorialnego. Podatkowi temu podlegają podmioty prowadzące
działalność gospodarczą a jego celem jest zapewnienie finansowania
infrastruktury niezbędnej do wykonywania takiej działalności. Podstawa
opodatkowania tego podatku jest obliczana podobnie jak podstawa
opodatkowania luksemburskiego podatku dochodowego. Zgodnie z prawem luksemburskim spółka SCSp nie podlega
podatkowi municypalnemu, jeżeli wspólnikiem spółki z nieograniczoną
odpowiedzialnością jest spółka luksemburska, która posiada udział w
zysku spółki SCSp nieprzekraczający 5%, a spółka SCSp nie prowadzi
działalności gospodarczej. Spółka SCSp, do której zamierza przystąpić
Wnioskodawca, nie będzie prowadziła działalności uznawanej za
działalność gospodarczą w Luksemburgu. Ponadto, wspólnikiem SCSp z
nieograniczoną odpowiedzialnością będzie spółka luksemburska
posiadająca udział w zysku spółki SCSp mniejszy niż 5%. Z tego względu
planowana spółka SCSp będzie w pełni transparentna podatkowo według
przepisów luksemburskich. Planowana spółka SCSp
będzie zorganizowana jako specjalistyczny fundusz inwestycyjny o
zmiennym kapitale (société dinvestissement capital variable-fonds
dinvestissement spécialisé; dalej: SIF-SICAV), który podlega
uregulowaniom luksemburskiej ustawy o specjalistycznych funduszach
inwestycyjnych (Loi du 13 février 2007 relative aux fonds
dinvestissement spécialisés et portant; dalej: ustawa o SIF). Powyższa ustawa wprowadza dodatkowe uwarunkowania
działalności spółki SCSp uregulowanej w formie funduszu SIF-SICAV.
Jeżeli poszczególne przepisy ustawy o SIF nie wprowadzają szczegółowych
regulacji dotyczących poszczególnych aspektów działalności spółki SCSp
w formie SIF-SICAV, stosuje się odpowiednie przepisy luksemburskiego
prawa spółek dotyczące nieuregulowanych spółek SCSp. Ustawa o SIF stanowi między innymi, że SIF-SICAV musi być
podmiotem: Ponadto, przepisy ustawy o SIF wprowadzają wymóg
utrzymywania określonego poziomu kapitału zakładowego SIF-SICAV,
pokrycia tego kapitału środkami pieniężnymi w określonym stosunku,
pełnienia obowiązków osób zarządzających przez kompetentne osoby o
ściśle określonych kwalifikacjach, zdeponowania aktywów finansowych u
depozytariusza, a także powierzają kontrolę działalności SIF-SICAV
publicznej komisji finansowej (Commission de Surveillance du Secteur
Financier). Przepisy ustawy o SIF nie wprowadzają
żadnych regulacji dotyczących opodatkowania spółki SCSp działającej w
formie SIF-SICAV z wyjątkiem podlegania podatkowi subskrypcyjnemu (tax
dabonnement), płaconego rocznie w wysokości 0,01% od wartości aktywów
netto. Z tego względu, spółka SCSp uregulowana w formie SIF-SICAV
zachowuje swoją transparentność podatkową na gruncie podatków
dochodowych, gdyż nie jest uważana za podatnika podatku dochodowego
spółka SCSp uregulowana w formie SIF-SICAV nie posiada w szczególności
nieograniczonego obowiązku podatkowego w Luksemburgu z jednoczesnym
zwolnieniem od opodatkowania). Przepisy ustawy o SIF nie nadają także
osobowości prawnej spółkom SCSp zorganizowanym jako SIF-SICAV. Wnioskodawca planuje zostać w przyszłości wspólnikiem w
nowo utworzonej luksemburskiej spółce osobowej. Przy czym może to
nastąpić poprzez utworzenie nowej spółki SCSp lub zakup udziałów nowo
utworzonej spółki. Ustalono już nazwę spółki oraz adres jej
siedziby. W związku z powyższym zadano
następujące pytanie: Czy spółka
SCSp z siedzibą w Luksemburgu będzie podatnikiem podatku dochodowego od
osób prawnych w Polsce w związku z byciem wspólnikiem polskiej spółki
jawnej lub komandytowej prowadzącej w Polsce działalność gospodarczą
... Zdaniem Wnioskodawcy: Zdaniem
Funduszu, spółka SCSp LUX z siedzibą w Luksemburgu nie będzie
podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce w związku z
byciem wspólnikiem polskiej spółki jawnej lub komandytowej prowadzącej
w Polsce działalność gospodarczą. W pierwszej
kolejności Fundusz pragnie wskazać, iż spółka jawna ani spółka
komandytowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego w Polsce, tzn.
jest podmiotem transparentnym podatkowo. Zgodnie z art. 5 ustawy CIT (i
art. 8 ustawy PIT), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą
prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego
posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy
się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego
prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego
dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
Powyższe zasady stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów
uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania
przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy
opodatkowania lub podatku. W doktrynie
międzynarodowego prawa podatkowego powszechnie przyjmuje się, iż spółki
transparentne podatkowo konstytuują co do zasady w miejscu prowadzenia
działalności tej spółki zakład wspólników nie mających rezydencji
podatkowej w tym kraju w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego
opodatkowania. Jak stanowi art. 5 ust. 1 Konwencji
między Rzecząpospolitą Polską a Wielkim Księstwem Luksemburga w sprawie
unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i
majątku, sporządzona w Luksemburgu dnia 14 czerwca 1995 r. z
uwzględnieniem Protokołu zmieniającego podpisanego w dniu 7 czerwca
2012 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 110 poz. 527); (dalej: Konwencja), zakład
oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie albo częściowo
prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa. Określenie zakład
obejmuje w szczególności: Plac budowy
lub montażu stanowi zakład tylko wtedy, gdy okres jego prowadzenia trwa
dłużej niż dwanaście miesięcy. Określenie zakład nie obejmuje zgodnie z
art. 5 ust. 4 Konwencji - bez względu na poprzednie postanowienia
niniejszego artykułu: Ponieważ przedmiotem działalności Spółki Osobowej będzie
prowadzenie działalności gospodarczej w pełnym zakresie Spółka Osobowa
nie będzie prowadziła działalności ograniczonej jedynie do działalności
o charakterze pomocniczym, stąd żaden ze wskazanych rodzajów
działalności, wymienionych w art. 5 ust. 4 Konwencji, nie będzie miał w
niniejszej sprawie zastosowania. Spółka Osobowa w
Polsce będzie prowadziła działalność gospodarczą. Będzie dysponowała w
Polsce zapleczem technicznym (siedziba, biura, oprogramowanie,
wyposażenie), a także zapleczem osobowym (personel). Dochody uzyskiwane
przez Spółkę Osobową z działalności gospodarczej prowadzonej w Polsce
powinny być opodatkowane w Polsce. Zgodnie z art. 7
ust. 1 Konwencji, zyski przedsiębiorstwa prowadzonego w Luksemburgu
podlegają opodatkowaniu tylko w Luksemburgu, chyba że przedsiębiorstwo
prowadzi działalność w Polsce przez położony tam zakład. Jeżeli
przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski
przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w Polsce, jednak tylko w takiej
mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi, Zgodnie bowiem z
art. 3 ust. 1 pkt e) Konwencji przedsiębiorstwo stanowi
przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę, a za osobę rozumie się osobę
fizyczna, spółkę oraz każde zrzeszenie się osób. Natomiast za spółkę
uznaje się w myśl art. 3 ust. 1 pkt f) Konwencji osobę prawną lub każdą
jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną.
Z uwagi na przedmiot działalności SCSp LUX, należy stwierdzić, iż
będzie ona prowadziła przedsiębiorstwo w Luksemburgu, natomiast z uwagi
na posiadanie ogółu prawi obowiązków w polskiej spółce jawnej lub
komandytowej SCSp LUX będzie częściowo prowadziła swoje
przedsiębiorstwo również w Polsce. W związku z
powyższym Spółka Osobowa będzie stanowiła zakład spółki SCSp LUX w
Polsce czego konsekwencją co do zasady-byłoby opodatkowanie w Polsce
dochodu uzyskanego przez Spółkę Osobową (w części przypadającej na SCSp
LUX) przez SCSp LUX na podstawie regulacji ustawy CIT, gdyby nie
transparentność podatkowa tej spółki. W związku
jednak z tym, iż spółka SCSp jest spółką transparentną podatkowo w
rozumieniu lokalnych przepisów luksemburskich i tym samym nie będzie
mogła zostać uznana za podatnika podatku dochodowego w Polsce. Zgodnie
z art. 1 ust. 3 ustawy CIT, przepisy tej ustawy mają zastosowanie do
spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd
winnym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego
państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie
opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich
osiągania. W związku z tym, że spółka SCSp - co zostało wykazane wyżej
- nie będzie podatnikiem podatku dochodowego w Luksemburgu w
jakimkolwiek zakresie, również w świetle ustawy CIT nie będzie
podatnikiem podatku dochodowego w Polsce. Tym samym ustawa CIT nie
będzie miała zastosowania wobec spółki SCSp. Z uwagi
na transparentność podatkową spółki SCSp LUX, podatnikami zobowiązanymi
do wykazania i opodatkowania dochodów uzyskanych w Polsce przez Spółkę
Osobową będą wspólnicy SCSp LUX, w tym Fundusz. Reasumując, należy uznać, że spółka SCSp LUX nie będzie
podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce w związku z
byciem wspólnikiem polskiej spółki jawnej lub komandytowej prowadzącej
w Polsce działalność gospodarczą. W świetle
obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny
prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 1 ust. 1-3 oraz art. 1a ustawy z dnia 15
lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z
2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej także: updop) podatnikami
(podatku dochodowego od osób prawnych) są: Wynika stąd, iż podatnikiem jest m.in.: W opinii tut. Organu podatkowego
Ustawodawca przez osobę prawną rozumie podmioty: Należy
przy tym zauważyć, iż zgodnie z art. 17 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 4
lutego 2011 r. Prawo prywatne międzynarodowe (Dz. U. z 2011 r. Nr 80
poz. 432, dalej: ppm) osoba prawna podlega prawu państwa, w którym ma
siedzibę. Jeżeli jednak prawo wskazane w przepisie ust. 1 przewiduje
właściwość prawa państwa, na podstawie którego osoba prawna została
utworzona, stosuje się prawo tego państwa. Na podstawie art. 21 ppm
przepis art. 17 powołanej ustawy stosuje się odpowiednio do jednostek
organizacyjnych niemających osobowości prawnej. Na
podstawie art. 17 ust. 3 ppm prawu wskazanemu w przepisach ust. 1 i 2
podlegają w szczególności: Z
powyższych regulacji wprost wynika, iż prawem właściwym do ustalenia,
czy SCSp jest osobą prawną będzie prawo luksemburskie. Natomiast
kwalifikacja prawnopodatkowa danego podmiotu na gruncie ustawodawstwa
krajowego następuje w sposób autonomiczny na podstawie przepisów
upodop. Należy zauważyć, iż zgodnie z opisem
zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę (tut. Organ
podatkowy przyjął poniższe stwierdzenia za Wnioskodawcą) na gruncie
prawa luksemburskiego: W opinii
tut. Organu podatkowego na marginesie należy zaznaczyć, iż z uwagi na
stwierdzenie Wnioskodawcy, iż SCSp emituje papiery wartościowe, nie
można wykluczyć, iż SCSp bardziej odpowiada polskiej spółce
komandytowo-akcyjnej, niż komandytowej, co jednak nie może być
przedmiotem analizy organu w postępowaniu interpretacyjnym, a także w
obecnym stanie prawnym nie ma znaczenia dla rozstrzygnięcia w
przedmiotowej sprawie. W konsekwencji należy uznać,
iż spółka SCSp nie mieści się w kategorii podatników
określonej: W obecnym stanie
prawnym Spółki SCSp nie można zatem uznać za podatnika podatku
dochodowego od osób prawnych w Polsce. W świetle
powyższego stanowisko Wnioskodawcy (w granicach wyznaczonych treścią
zadanego pytania we wniosku ORD-IN), zgodnie z którym spółka SCSp LUX z
siedzibą w Luksemburgu nie będzie podatnikiem podatku dochodowego od
osób prawnych w Polsce w związku z byciem wspólnikiem polskiej spółki
jawnej lub komandytowej prowadzącej w Polsce działalność gospodarczą -
należy uznać za prawidłowe. Zaznaczyć przy tym
należy, iż umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania jest zespołem norm
kolizyjnych mających na celu rozgraniczenie praw dwóch państw do
opodatkowania danego przysporzenia (norm ograniczających stosowanie
wewnętrznego prawa podatkowego). Umowy takie nie kreują jednak
samodzielnie obowiązku podatkowego. Opodatkowanie danego dochodu
regulują wewnętrzne przepisy prawa podatkowego danego państwa w sposób
autonomiczny. Jedynie na marginesie należy wskazać,
iż umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania mają zastosowanie co do
zasady do dochodów osób posiadających miejsce zamieszkania lub siedzibę
w jednym państwie uzyskujących dochód w drugim państwie (mający źródło
w drugim państwie lub gdy miejsce położenia rzeczy będącej źródłem tego
dochodu znajduje w się w drugim państwie). W
przedmiotowej sprawie polska osoba prawna (Fundusz) uzyskuje pośrednio
(poprzez transparentną podatkowo spółkę luksemburską) dochód w Polsce.
Do tego rodzaju dochodów umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania nie
mają zastosowania. Interpretacja dotyczy zdarzenia
przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego
obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Z uwagi
na zasadę wyrażoną w art. 121 Ordynacji podatkowej tut. Organ podatkowy
pragnie zaznaczyć, iż w przypadku zmiany stanu prawnego w zakresie
ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w kwestii uznania za
podatnika w rozumieniu tej ustawy spółki komandytowo-akcyjnej,
rozstrzygnięcie mogłoby być inne. Stronie przysługuje
prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa
podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013
Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał
interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział
się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa
(art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu
przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w
terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na
wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił
odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia
wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie
lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na
adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w
Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. Wniosek ORD-IN (PDF) Treść w pliku PDF 414 kB Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie