Czy wydatki na podatek od nieruchomości oraz na bieżącą eksploatację i remonty niezbędne dla używania sieci kanalizacyjnej, niebędące wydatkami o ch... - Interpretacja - IBPBI/2/423-1347/13/CzP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.11.2013, sygn. IBPBI/2/423-1347/13/CzP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy wydatki na podatek od nieruchomości oraz na bieżącą eksploatację i remonty niezbędne dla używania sieci kanalizacyjnej, niebędące wydatkami o charakterze ulepszeń, o których mowa w art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowić będą koszt uzyskania przychodu? /pytanie oznaczone we wniosku Nr 4/

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 14 sierpnia 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 19 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących podatku od nieruchomości oraz bieżącej eksploatacji i remontów niezbędnych dla używania sieci kanalizacyjnej /pytanie oznaczone we wniosku Nr 4/ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresiemożliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących podatku od nieruchomości oraz bieżącej eksploatacji i remontów niezbędnych dla używania sieci kanalizacyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością), przekształconą z zakładu budżetowego, w której 100% udziałów posiada Gmina. Spółka prowadzi ewidencję w formie ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o Rachunkowości (t.j. Dz.U. z 11 marca 2013 r. poz. 330). Poprzez Spółkę Gmina realizuje zadanie własne - gospodarkę komunalną. Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi dostawa wody i odprowadzanie ścieków. Realizowane zadanie jest sferą użyteczności publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.). Gmina z otrzymanych dotacji Unijnych buduje sieć kanalizacyjną, która zostanie podłączona do posiadanej przez Spółkę istniejącej już infrasturktury kanalizacyjnej. Po zakończonej budowie Gmina zamierza wybudowaną sieć oddać Spółce do używania na podstawie umowy użyczenia lub w bezpłatne użytkowanie. Spółka za pomocą tej sieci będzie odbierać ścieki od podłączonych mieszkańców. Przychody ze sprzedaży usług odbioru ścieków stanowią przychód Spółki. Z umowy z Gminą wynikać będzie, że Spółkę obciążać będą wydatki na podatek od nieruchomości oraz koszty eksploatacji i remontów niezbędnych dla używania ścięci kanalizacyjnej, zgodnie z jej przeznaczeniem.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatki na podatek od nieruchomości oraz na bieżącą eksploatację i remonty niezbędne dla używania sieci kanalizacyjnej, niebędące wydatkami o charakterze ulepszeń, o których mowa w art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowić będą koszt uzyskania przychodu... /pytanie oznaczone we wniosku Nr 4/

Zdaniem Spółki, koszty związane z podatkiem od nieruchomości oraz ponoszone na bieżące utrzymanie sieci kanalizacyjnej i niezbędne remonty, niebędące wydatkami o charakterze ulepszeń, o których mowa w art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowić będą koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu - przychodu ze sprzedaży usług odbioru ścieków. Koszty te stanowić będą koszty uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. - dalej updop), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. Zatem, do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca jest spółką prawa handlowego (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością), przekształconą z zakładu budżetowego, w której 100% udziałów posiada Gmina. Poprzez Spółkę Gmina realizuje zadanie własne - gospodarkę komunalną. Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi dostawa wody i odprowadzanie ścieków. Realizowane zadanie mieści się w sferze użyteczności publicznej, o której mowa w ustawie z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.).

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi, czy wydatki na podatek od nieruchomości oraz na bieżącą eksploatację i remonty niezbędne dla używania sieci kanalizacyjnej, niebędące wydatkami o charakterze ulepszeń, stanowić będą koszt uzyskania przychodu.

Podatek od nieruchomości to wydatek, którego obowiązek ponoszenia wynika z przepisów ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz.U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.) to koszt, który dotyczy majątku posiadanego przez Wnioskodawcę; związany jest z całokształtem Jego działalności, dlatego też jako nieobjęty katalogiem zawartym w art. 16 ust. 1 updop - będzie mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, zgodnie z cyt. wyżej art. 15 ust. 1 updop.

Również wydatki dotyczące bieżącej eksploatacji sieci kanalizacyjnej będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów, gdyż służą zachowaniu (zabezpieczeniu) źródła przychodów. Koszty te związane są z prowadzoną działalnością Wnioskodawcy, a zatem mieszczą się w dyspozycji art. 15 ust. 1 updop.

Odnosząc się do wydatków remontowych stwierdzić należy, że pojęcie remontu nie zostało wyjaśnione ww. ustawie. Tym samym zasadne jest sięgnięcie w tym zakresie do definicji zawartych w innych gałęziach prawa. Pojęcie to definiują przepisy prawa budowlanego. Remontem, zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Remont ma na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego składnika wykorzystywanego w prowadzonej działalności wraz z wymianą zużytych składników technicznych, nie zmieniając przy tym jego charakteru i funkcji. Przesłanką rozpoczęcia remontu jest zużycie w trakcie jego eksploatacji. Remont obejmuje zatem wszelkie działania mające na celu przywrócenie pierwotnego stanu technicznego, pierwotnej zdolności użytkowej utraconej na skutek upływu czasu i eksploatacji. Podkreślenia wymaga fakt, że przy remoncie mogą być stosowane materiały odpowiadające aktualnym standardom technologicznym.

Mając powyższe na uwadze w opisanym zdarzeniu przyszłym poniesione nakłady remontowe będą mogły stanowić koszt uzyskania przychodu, w myśl art. 15 ust. 1 updop.

Jednocześnie wskazać należy, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania powołany w pytaniu i we własnym stanowisku w sprawie art. 16g ust. 13 updop. Dotyczy on bowiem nakładów ponoszonych na składniki majątku trwałego (środki trwałe) podatnika, podczas gdy w przypadku Spółki sieć kanalizacyjna której będą dotyczyć wskazane w opisie wydatki nie będzie stanowić majątku trwałego Spółki (będzie oddana wyłącznie do używania). Kwestia ta pozostaje jednakże bez wpływu na oceną stanowiska Spółki w zakresie możliwości zaliczenia ww. nakładów do kosztów uzyskania przychodów.

Stanowisko Spółki jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż odnośnie spraw będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku nr 1-3 wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach