Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym składki, o których mowa w treści art. 15 ust. 4h ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o pod... - Interpretacja - IPTPB3/423-466/12-7/PM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.04.2013, sygn. IPTPB3/423-466/12-7/PM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym składki, o których mowa w treści art. 15 ust. 4h ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. z 8 kwietnia 2011 r., Dz. U. Nr 74, poz. 397 ze zm.) o wypłaconych bonusów stanowią koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym podjęta została uchwała Walnego Zgromadzenia o zaakceptowaniu wykonania wskaźników w razie wypłacania składek do 15 następnego miesiąca?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu 18 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów składek, o których mowa w art. 15 ust. 4h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od wypłaconych dodatkowych wynagrodzeń członkom zarządu (bonusów) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w X działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 6 lutego 2013 r., nr IPTPB3/423-466/12-2/PM, (doręczonym w dniu 8 lutego 2013 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dniu 18 lutego 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w regulaminie wynagradzania członków zarządu zawarł postanowienie, na podstawie którego członkowie zarządu mają przyznawane bonusy kwartalne i roczne w razie zaakceptowania przez Walne Zgromadzenie Wspólników wykonania wskaźników tj. uzyskania przez Spółkę określonych wyników ekonomicznych. Wcześniej wykonanie wskaźników jest przyjmowane uchwałą Zarządu do końca następnego miesiąca po zakończeniu kwartału w przypadku wskaźników kwartalnych lub w ciągu miesiąca po zatwierdzeniu bilansu za dany rok obrachunkowy przez Walne Zgromadzenie Wspólników - w przypadku wskaźników rocznych. Zaakceptowanie przez Walne Zgromadzenie Wspólników wykonania wskaźników uprawnia członków zarządu do otrzymania bonusów odpowiednio kwartalnych i rocznych. Jeśli Walne Zgromadzenie Wspólników nie zaakceptuje wykonania wskaźników przyjętych wcześniej przez Zarząd to bonusy członkom zarządu się nie należą. W razie zaakceptowania wykonania wskaźników przez Walne Zgromadzenie Wspólników bonusy mają być wypłacone w terminie przewidzianym w regulaminie wynagradzania członków zarządu, tj. w ciągu 20 dni od dnia wniesienia wykonania wskaźników pod obrady Walnego Zgromadzenia Wspólników. Jednocześnie Wnioskodawca od wypłaconych bonusów odprowadza składki określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowej przez płatnika składek. W przypadku kiedy bonusy są wypłacane w miesiącu, w którym Walne Zgromadzenie Wspólników zaakceptowało wykonanie wskaźników, Wnioskodawca płaci składki do 15 następnego miesiąca. W przypadku, kiedy bonusy są wypłacane w następnym miesiącu z zachowaniem 20 dniowego terminu wynikającego z regulaminu wynagradzania członków zarządu Wnioskodawca płaci składki do 15 - tego następnego miesiąca.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, iż bonusy kwartalne i miesięczne są wypłacane przez Wnioskodawcę ze środków własnych oraz że członkowie zarządu Wnioskodawcy są jednocześnie Jego pracownikami.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w świetle przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. z Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) wypłacone przez Spółkę w terminie wynikającym z regulaminu wynagradzania członków zarządu bonusy kwartalne i roczne dla członków zarządu stanowią dla Niego koszt uzyskania przychodów w miesiącu, w którym podjęta została uchwała Walnego Zgromadzenia o zaakceptowaniu wykonania wskaźników...

  • Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym składki, o których mowa w treści art. 15 ust. 4h ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) od wypłaconych bonusów stanowią koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym podjęta została uchwała Walnego Zgromadzenia o zaakceptowaniu wykonania wskaźników w razie wypłacania składek do 15 następnego miesiąca...

  • Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie numer 2. Natomiast w zakresie pytania nr 1 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

    Zdaniem Wnioskodawcy składki o których mowa w treści art. 15 ust. 4h ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią koszt uzyskania przychodu za miesiąc za który należą się bonusy, od którego te składki zostały zapłacone.

    Zgodnie bowiem z treścią art. 15 ust. 4h ww. ustawy składki z tytułu należności, o których mowa w ust. 4g, określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z zastrzeżeniem art. 16 ust. l pkt 40, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te są należne, pod warunkiem, że składki zostaną opłacone:

    1. z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu, za który są należne - w terminie wynikającym z odrębnych przepisów;
    2. z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu następnym, w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony - nie później niż do l5 dnia tego miesiąca.

    Wskazać w tym miejscu należy, iż przewidzianym w art. 15 ust. 4h pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych terminem do opłacenia składek, zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585) jest 15 dzień następnego miesiąca.

    Zgodnie ze stanowiskiem zawartym w odpowiedzi na pytanie pierwsze Wnioskodawca przyjmuje, że należności w postaci bonusów są należne w chwili przyjęcia uchwały Walnego Zgromadzenia Wspólników o zaakceptowaniu wykonania wskaźników. Zatem, o ile składki zostaną opłacone do 15 następnego miesiąca, bez względu na to czy zostaną wypłacone zgodnie z regulaminem wynagradzania członków zarządu w tym samym miesiącu lub miesiącu następnym co uchwała Walnego Zgromadzenia Wspólników o przyjęciu wskaźników wynagrodzenia, to będą one stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu podjęcia przez Walne Zgromadzenie Wspólników ww. uchwały.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w X.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 470 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi