Temat interpretacji
Czy uzyskana dotacja z UE z Funduszu Spójności w ramach Priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 gospodarka wodno-ściekowa obsługiwana przez WFOŚiGW w ramach podpisanej umowy jest zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1, czy może zwolnienie z ustawy nie ma tu zastosowania?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2012 r. (data wpływu 22 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji uzupełnionym w dniu 4 stycznia 2013 r. przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji uzupełniony w dniu 4 stycznia 2013 r. przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka podpisała umowę kredytową z Bankiem na realizację modernizacji oczyszczalni. Jednocześnie zawarła umowę trójstronną pomiędzy Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z Bankiem Spółką na dopłaty do odsetek od zaciągniętego wcześniej kredytu.
Bank kredytujący nalicza spółce należne odsetki według umowy kredytowej i następnie pomniejsza je o wyliczone wg umowy trójstronnej dopłaty z WFOŚiGW. Bank kwotą należną (po pomniejszeniu o dopłaty) obciąża konto spółki w dacie wymagalności tj. na pierwszy dzień roboczy za miesiąc poprzedni. Spółka podatkowo nie traktuje dopłat jako nakładów na środki trwałe w budowie. Dopłaty z WFOŚiGW stanowią dla Spółki przychód, który w dniu zapłaty odsetek Spółka opodatkowuje podatkiem dochodowym. Przy czym Wnioskodawca nadmienił, że nie ma wglądu w dokumentacje rozliczeniową pomiędzy Bankiem a WFOŚiGW.
Odsetki naliczone po pomniejszeniu o dopłaty WFOŚiGW do momentu oddania do używania środków trwałych stanowią ich wartość początkową (art.16g pkt 3 ww. ustawy).
Po oddaniu zadania na środki trwałe wartość dopłat z WFOŚiGW stanowi nadal dla Spółki przychód finansowy podlegający opodatkowaniu w momencie zapłaty odsetek do banku. Kosztem uzyskania przychodu są natomiast odsetki faktycznie zapłacone do banku.
Obecnie Spółka ubiega się o pozyskanie środków finansowych z Funduszu Spójności w ramach Priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 gospodarka wodno-ściekowa. W momencie otrzymania unijnej dotacji Spółka będzie zmuszona przepisami do zwrotu otrzymanych wcześniej dopłat do odsetek z WFOŚiGW, gdyż może otrzymywać dofinansowanie na zadanie inwestycyjne tylko z jednego źródła finansowania.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie
pytania:
- Czy otrzymana pomoc w postaci dopłat do odsetek przekazywana bezpośrednio z WFOŚiGW do Banku jest przychodem do opodatkowania zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych... Czy dopłaty te są zwolnione z opodatkowania zgodnie z art. 17 ust. 1...
- Czy obowiązująca od 1 stycznia 2012 zmiana ustawy w art. 17 ust. 1 pkt 21 (nowe zwolnienie podatkowe) znajduje zastosowanie do dopłat do odsetek z WFOŚiGW...
- Czy wartość dopłat z WFOŚiGW do momentu przekazania zadania na środki trwałe zwiększa wartość początkową środka trwałego, czy też dopłaty te nie stanowią wartości początkowej...
- Czy po przekazaniu środków trwałych do używania dopłaty stanowią przychody finansowe do opodatkowania czy są zwolnione... W którym momencie powstanie przychód do opodatkowania...
- Co stanie się w momencie, gdy spółka zmuszona będzie zwrócić otrzymaną pomoc publiczną w postaci dopłat do odsetek z WFOŚiGW... Czy będzie mogła uznać za koszt uzyskania przychodów wartość zwróconych do WFOŚiGW dopłat (w formie gotówki), gdy wcześniej stanowiły przychód i były opodatkowane...
- Czy uzyskana dotacja z UE z Funduszu Spójności w ramach Priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 gospodarka wodno-ściekowa obsługiwana przez WFOŚiGW w ramach podpisanej umowy jest zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1, czy może zwolnienie z ustawy nie ma tu zastosowania...
Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie szóste.
We własnym stanowisku w sprawie Wnioskodawca w odniesieniu do pytania szóstego wskazał, że dotacja otrzymana ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności w ramach Priorytetu I Gospodarka wodno-ściekowa, działanie 1.1 gospodarka wodno-ściekowa obsługiwana przez WFOŚiGW jest zwolniona z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 obowiązującej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Natomiast stosownie do treści art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.
Na podstawie art. 111 pkt 16 cytowanej ustawy dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są: środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 4 lit. b tiret drugie, pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.
Przez środki europejskie rozumie się natomiast środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż środki z Funduszu Spójności są środkami europejskimi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.
Zgodnie natomiast z art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa dzielą się na następujące grupy wydatków:
- dotacje i subwencje;
- świadczenia na rzecz osób fizycznych;
- wydatki bieżące jednostek budżetowych;
- wydatki majątkowe;
- wydatki na obsługę długu Skarbu Państwa;
- wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich;
- środki własne Unii Europejskiej.
W konsekwencji należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych gdyż, środki uzyskane przez Spółkę na modernizację oczyszczalni ścieków w ramach projektu realizowanego ze środków, o których mowa w rozpatrywanym pytaniu, nie będą stanowiły dotacji z budżetu państwa, nie będą też nosiły charakteru dopłaty, zwrotu, czy nieodpłatnego świadczenia, o których mowa w tym przepisie.
Niezależnie od powyższego, należy zwrócić uwagę na art. 17 ust. 1 pkt 53 w myśl którego zwalnia się z dochodu środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Jak już wskazano, nie ulega wątpliwości, że pozyskiwane środki z Funduszu Spójności są środkami europejskimi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Z kolei przez projekt zgodnie z art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (j. t. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.) należy rozumieć przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą.
Biorąc pod uwagę charakter programu, należy stwierdzić, że Spółka jest uczestnikiem projektu, o którym mowa we wniosku, w konsekwencji uzyskane dofinansowanie spełnia wszystkie warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Reasumując środki pieniężne otrzymane przez Spółkę, w ramach omawianego programu, będą przychodem podatkowym z chwilą ich otrzymania, podlegającym zwolnieniu od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zaś na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy jak wskazano we własnym stanowisku w sprawie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z dnia 13 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy