Temat interpretacji
1. Co będzie stanowiło przychód organizatora/Spółki?2. Czy w opisanym stanie faktycznym przychodem organizatora loterii audioteksowej określonym w art. 73 ust. 2 UCH będzie tylko i wyłącznie przychód otrzymany z ruchu SMS?3. Czy Spółka zobowiązana będzie do rozliczenia przychodu z ruchu SMS zarówno z tytułu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) jak i podatku od gier określonego w art. 73 UGH?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 30.08.2012 r. (data wpływu 03.09.2012 r.) oraz w piśmie z dnia 12.11.2012 r. (data nadania 14.11.2012 r., data wpływu 15.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- obowiązku rozliczenia przychodu uzyskiwanego przez Spółkę w związku z organizowaniem loterii audioteksowej w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe,
- określenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z organizacją przez Spółkę loterii audioteksowej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 03.09.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku rozliczenia przychodu uzyskiwanego przez Spółkę w związku z organizowaniem loterii audioteksowej w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w zakresie określenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z organizacją przez Spółkę loterii audioteksowej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka z o.o. zamierza urządzić loterie audioteksowe w rozumieniu ustawy o grach hazardowych (UGH). Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 UGH jednym z rodzajów gier losowych są loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez: wysyłanie krótkich widomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej, a podmiot urządzający loterie oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 UGH loterie audioteksowe mogą być urządzane na podstawie udzielonego zezwolenia wyłącznie przez spółki akcyjne lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mające siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka wystąpiła do właściwego Dyrektora Izby Celnej z wnioskiem o wydanie zezwolenia na urządzenie loterii audioteksowej. Zgodnie z regulaminami, loteria będzie opierała się na mechanice zakładającej, iż konsument (uczestnik) nabywa określone w regulaminie produkty po czym, dokonuje rejestracji swojego zgłoszenia w loterii za pomocą wiadomości tekstowej SMS, zawierającej numer paragonu potwierdzający nabycie wskazanego produktu. Regulamin określa koszt takiego SMS, treść SMS i informację zwrotną potwierdzającą przyjęcie zgłoszenia do udziału w loterii (SMS bezpłatny). W związku ze stanowiskiem Ministra Finansów (Izby Celnej) gry hazardowe, w których uczestniczy się poprzez wysłanie krótkich wiadomości tekstowych SMS niezależnie od faktu nabycia produktów stanowią loterię audioteksową.
Na rzecz przedmiotowej loterii usługi SMS są obsługiwane i realizowane przez Agregatora, tj. podmiot współpracujący z operatorami sieci komórkowych oraz innymi podmiotami kooperującymi z operatorami sieci komórkowych. W szczególności, w ramach współpracy ze Spółką zadaniem Agregatora będzie m.in. integrowanie oraz koordynowanie ruchu telekomunikacyjnego pochodzącego od różnych operatorów sieci komórkowych w związku z organizowaną loterią audioteksową, tj. m.in. przyjęcie masowego ruchu telekomunikacyjnego i przygotowanie raportów z ruchu SMS oraz przesyłanie informacji przygotowanych przez Spółkę dla uczestników tych loterii. Czynności podejmowane przez Agregatora w ramach współpracy ze Spółką będą miały charakter wyłącznie techniczny, a Agregator będzie zasadniczo pełnić rolę przekaźnika, ponieważ wszelkie zasadnicze funkcje związane z organizacją loterii audioteksowych, w tym posiadanie odpowiedniego sprzętu, na którym odbywa się losowanie i przeprowadzenie samego losowania zwycięzców, należeć będzie do wyłącznej kompetencji Spółki.
Tak więc dla Spółki, jako organizatora loterii audioteksowych, w tym zakresie, przychodem będzie, przychód z tytułu generowania ruchu SMS-owego na numerze wskazanym przez Agregatora, pomniejszony o koszty potrącone przez operatorów telekomunikacyjnych związane z połączeniami SMS oraz pomniejszony o kwoty uwzględniające całość funkcji pełnionych przez Agregatora. Spółka nie będzie wypłacać Agregatorowi żadnych kwot z tytułu realizacji czynności technicznych przez niego wykonywanych (ruchem SMS), poza opłatą związaną z uruchomieniem numeru lub/i opłatą abonamentową w przypadku nie wypracowania ustalonej pul SMS. Transakcja ta będzie dokumentowana fakturą wystawioną przez Spółkę na rzecz Agregatora. Spółka nie będzie dokonywać płatności na rzecz Agregatora z tytułu czynności technicznych przez niego wykonywanych, gdyż w ramach omawianej współpracy dochodzić będzie do uzyskiwania przez Spółkę od Agregatora kwot z tytułu generowania przez Spółkę ruchu SMS-owego, przy czym kwoty te (które Spółka rozpozna jako przychód dla celów podatkowych) zostaną ustalone w wysokości, która uwzględnia całość funkcji pełnionych przez Agregatora w ramach umowy o współpracy. W konsekwencji w przedmiotowej sytuacji Agregator będzie uzyskiwać przychody od operatorów sieci komórkowych i/lub podmiotów kooperujących z operatorami, a Spółka uzyska przychody od Agregatora z tytułu generowania przez Spółkę ruchu SMS-owego (w wysokości skalkulowanej z uwzględnieniem wszystkich funkcji pełnionych przez Agregatora w ramach współpracy, obejmujących obsługę ruchu telekomunikacyjnego). Tym samym Spółka nie będzie wypłacać Agregatorowi kwot z tytułu czynności technicznych przez niego wykonywanych, poza opłatą związaną z uruchomieniem numeru lub/i opłatą abonamentową w przypadku nie wypracowania ustalonej pul SMS. W związku z powyższym przychód Spółki z ruchu SMS będzie stanowił pomniejszony o koszty potrącone przez operatorów i Agregatora (z zaznaczeniem, iż wynagrodzenie Agregatora będzie płatne przez operatorów).
Zgodnie z UCH art. 73 organizator loterii jest zobowiązany do uiszczenia podatku od gier, który stanowi w przypadku loterii audioteksowej - przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii.
Co więcej w związku z powyższym pojawia się po stronie Organizatora wątpliwość czy nie będzie na niego nałożony podwójny obowiązek opodatkowania wynikający z rozliczenia wynikającego z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 74, poz. 397) (dalej CIT) oraz 25% podatku od przychodu z ruchu SMS.
W piśmie z dnia 12.11.2012 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawione zdarzenie przyszłe, tj. podał, iż może się zdarzyć, iż w związku z organizacją loterii audioteksowej Spółka otrzyma wynagrodzenie od podmiotów zewnętrznych nie będących konsumentami, a nie związane z ruchem SMS. Wynikające np. z realizacji materiałów reklamowych, promocyjnych, przygotowania i obsługi strony internetowej, budowy systemu SMS i innych usług związanych z promowaniem loterii.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Co będzie stanowiło przychód organizatora/Spółki...
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie pierwsze i trzecie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotowy wniosek w zakresie pytania drugiego i trzeciego w części dotyczącej ustawy o grach hazardowych został rozpatrzony odrębnie.
Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 73 pkt 2 UCH podstawę opodatkowania podatkiem od gier w przypadku loterii audioteksowej stanowi przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z loterii, UGH nie definiuje na potrzeby tej regulacji pojęcia przychodu. W związku z powyższym, zdaniem Spółki należy posłużyć się wykładnią systemową. Zgodnie z którą skoro dane pojęcie nie jest definiowane w danym akcie normatywnym, a jest ono określone w innym akcie normatywnym z uwagi na konieczność zachowania jednoznaczności systemu prawnego, przy interpretacji tego zwrotu należy odwołać się do znaczenia tego pojęcia na gruncie innego aktu normatywnego, wiodącego w danej dziedzinie. Zdaniem Spółki w opisywanym stanie faktycznym będzie to odwołanie się do znaczenia pojęcia przychodu na gruncie ustawy podatkowej, tj. art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 tj.).
Spółka nie uzyskuje co prawda w sposób bezpośredni przychodów z tytułu organizacji loterii audioteksowych. Mimo to zdaniem Spółki otrzyma ona pośrednio przychód z ruchu SMS. Jednak w opisanym stanie faktycznym, na gruncie przytoczonego art. 12 ustawy o podatku dochodowym, Spółka zobowiązana będzie do rozliczania się z przychodu pomniejszonego o koszty operatorów i koszty Agregatora. Zdaniem Spółki wynika to z faktu, iż operatorzy telekomunikacyjni przekazują na konto Agregatora kwotę pomniejszoną o koszt samych SMS, czyli o kwotę stanowiącą opłatę za świadczenie usług telekomunikacyjnych na rzecz swych klientów oraz z okoliczności, iż wynagrodzenie Agregatora płatne jest przez operatorów. W związku z czym wynagrodzenie faktycznie otrzymane przez Spółkę pomniejszone jest nie tylko o wynagrodzenie operatora, ale i Agregatora, W związku z czym, zdaniem Spółki to właśnie ta faktycznie otrzymana kwota stanowi przychód Spółki i od niej powinna Spółka, zgodnie z zapisami art. 73 ust. 2 UCH w związku z art. 74 ust. 4 UGH odprowadzić należny 25% podatek od gier.
Może się zdarzyć, iż w związku z organizacją loterii audioteksowej Spółka otrzyma wynagrodzenie od podmiotów zewnętrznych nie będących konsumentami, a nie związane z ruchem SMS. Wynikające np. z realizacji materiałów reklamowych, promocyjnych, przygotowania i obsługi strony internetowej, budowy systemu SMS i innych usług związanych z promowaniem loterii. W związku z powyższym pojawia się pytanie czy wskazane wynagrodzenie należy doliczyć do przychodu, o którym mowa w akapicie powyższym.
Zdaniem Spółki nie należy łączyć tych dwóch pojęć - przychodu ogólnie i przychodu związanego z organizacją loterii audioteksowej. Przychodem organizatora loterii audioteksowej, o których mowa w art. 73 ust. 2 UGH są tylko i wyłącznie przychody otrzymane z ruchu SMS pomniejszone o koszty (wynagrodzenie) operatora i Agregatora. Pomimo, iż formalnie Spółka otrzymuje przychód z kilku źródeł. W przedmiotowej sprawie, zdaniem Spółki, należy pamiętać - cel - rozważanie pojęcia przychodu, to jest kanwę przepisów ustawy o grach hazardowych. Zdaniem Spółki, ze względu na charakter i definicje loterii audioteksowych zawartych we wspomnianej ustawie, właściwym jest przyjąć iż ustawodawca zakładał, iż podstawą rozliczenia się organizatora będzie przychód wygenerowany przez organizatora a związany z wysyłaniem krótkich wiadomości tekstowych (SMS)- a w opisany stanie faktycznym- pomniejszony o koszty operatorów i Agregatora. Twierdzenie to Spółka podpiera w stanowisku wyrażonym przez Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów w piśmie z dnia 13 sierpnia 2008 roku skierowanym do Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. W piśmie tym Ministerstwo Finansów przyznało, że dokonało zmiany pierwotnie projektowanego brzmienia przepisu konstytuującego podstawę opodatkowania loterii audioteksowych w ten sposób, aby podstawa ta była określana jako przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskanych w tej loterii.
Zgodnie z art. 7 CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. W związku z powyższym Spółka będąca Organizatorem loterii audioteksowej osiągając przychód powinna uiścić należność publiczno-prawną z tego tytułu. Będzie to więc powodować, iż Spółka za przychód osiągnięty z tytułu ruchu SMS będzie musiała rozliczać się na kanwie dwóch aktów prawnych. Zgodnie z prawem polskim niedopuszczalne jest podwójne opodatkowanie (podatkiem CIT i wynikającym z UGH). Zdaniem Spółki w opisanym stanie faktycznym przyszłym, będzie ona zobowiązana rozliczać przychód z ruchu SMS tylko ramach 25% podatku określonego w UGH.
W związku z powyższym zdaniem Spółki przychodem jej jest tylko (związanym z organizacją loterii audioteksowej a co za tym idzie rozliczanym w trybie art. 73 ust. 2 UGH) tylko przychód otrzymany z ruchu SMS, pomniejszony o koszty operatorów i Agregatora, który spółka rozliczać będzie zgodnie z przepisami UGH.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie:
- obowiązku rozliczenia przychodu uzyskiwanego przez Spółkę w związku z organizowaniem loterii audioteksowej w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za nieprawidłowe,
- określenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z organizacją przez Spółkę loterii audioteksowej za nieprawidłowe.
Stosownie do uregulowań zawartych w art. 1 i 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegają osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej oraz podatkowe grupy kapitałowe.
Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest zaliczana do spółki kapitałowej.
W myśl. art. 2 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisów ustawy nie stosuje się do:
- przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e;
- przychodów z gospodarki leśnej w rozumieniu ustawy o lasach;
- przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy;
- przychodów (dochodów) armatora opodatkowanych na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1353 oraz z 2008 r. Nr 209, poz. 1316), z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1a.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza urządzić loterie audioteksowe w rozumieniu ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.).
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi konieczność rozpoznawania przychodu uzyskiwanego z przedmiotowej działalności na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z przedmiotowej działalności nie będą podlegały wyłączeniu spod przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż przedmiotowe przychody nie zostały wymienione w zbiorze wyłączeń zawartym w cyt. wyżej ust. 1 art. 2. W ww. art. 2 jednoznacznie są wskazane źródła przychodów, czy też rodzaje działalności, do których nie stosuje się przepisów tej ustawy. Przy czym należy zauważyć, iż katalog ten jest zamknięty i brak jest w nim przychodów z działalności w zakresie gier losowych (w tym loterii audioteksowych), zakładów wzajemnych i gier na automatach. Dokonywanie rozszerzanie ww. wyłączeń na przychody uzyskiwane z innych źródeł, w tym np. na przychody uzyskiwane z loterii audioteksowych, jest niedopuszczalne.
Jednocześnie w ustawie o grach hazardowych brak jest jakiegokolwiek postanowienia, iż działalność w powyższym zakresie nie podlega opodatkowaniu innymi podatkami. A zatem należy uznać, iż w oparciu o postanowienia art. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym.
Ponadto należy podkreślić, iż o zasadności takiego rozwiązania wskazuje także art. 17 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który wprowadza zwolnienie przedmiotowe dla dochodów podatników z tytułu prowadzenia loterii fantowych i gry bingo fantowe na podstawie zezwolenia wydanego na mocy odrębnych przepisów (ustawy o grach i zakładach wzajemnych). W przypadku, gdyby dany rodzaj działalności i uzyskiwanego z tego tytułu przychodu nie podlegały regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych to zapis taki nie byłby konieczny. Podmioty prowadzące działalność w zakresie gier i zakładów wzajemnych obciążone są podatkiem od gier niezależnie od ciążących na nich obowiązkach podatkowych w innych podatkach, zwłaszcza w podatku dochodowym.
Należy podkreślić, iż podobna sytuacja zachodzi w przypadku ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (tj. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.) o podatku od towarów i usług. Fakt, iż podatnik w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą podlega opodatkowaniu podatkiem VAT nie wyklucza tego, że w związku z uzyskiwanymi przychodami będzie podlegał także regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych czy regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku podatku VAT podstawą opodatkowania będzie obrót natomiast w przypadku ustaw z zakresu podatków dochodowych uzyskany dochód.
Ponadto należy wskazać, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera także żadnych odesłań do ustawy o grach hazardowych, na podstawie których z wnioskowania a contario można by takie wyłączenia zastosować.
Zauważyć także należy, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w swojej konstrukcji nie zawiera regulacji podobnych do tych zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach gier na automatach o niskich wygranych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.
Zatem Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, posiadający osobowość prawną, w związku z uzyskiwaniem przychodów z organizacji loterii audioteksowych, będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i będzie podlegał przepisom ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym Spółka zobowiązana będzie rozpoznać przychody uzyskiwane w związku z organizacją przedmiotowej loterii audioteksowej na gruncie przepisów cytowanej ustawy.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmioty zakresie należało uznać za nieprawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika także, iż przedmiotowa loteria będzie opierała się na mechanice zakładającej, iż konsument (uczestnik) nabywa określone w regulaminie produkty po czym, dokonuje rejestracji swojego zgłoszenia w loterii za pomocą wiadomości tekstowej SMS, zawierającej numer paragonu potwierdzający nabycie wskazanego produktu. Regulamin określa koszt takiego SMS, treść SMS i informację zwrotną potwierdzającą przyjęcie zgłoszenia do udziału w loterii (SMS bezpłatny). Na rzecz przedmiotowej loterii usługi SMS są obsługiwane i realizowane przez Agregatora, tj. podmiot współpracujący z operatorami sieci komórkowych oraz innymi podmiotami kooperującymi z operatorami sieci komórkowych. Czynności podejmowane przez Agregatora w ramach współpracy ze Spółką będą miały charakter wyłącznie techniczny, a Agregator będzie zasadniczo pełnić rolę przekaźnika, ponieważ wszelkie zasadnicze funkcje związane z organizacją loterii audioteksowych, w tym posiadanie odpowiedniego sprzętu, na którym odbywa się losowanie i przeprowadzenie samego losowania zwycięzców, należeć będzie do wyłącznej kompetencji Spółki. Spółka nie będzie wypłacać Agregatorowi żadnych kwot z tytułu realizacji czynności technicznych przez niego wykonywanych (ruchem SMS), poza opłatą związaną z uruchomieniem numeru lub/i opłatą abonamentową w przypadku nie wypracowania ustalonej pul SMS. Transakcja ta będzie dokumentowana fakturą wystawioną przez Spółkę na rzecz Agregatora. W ramach omawianej współpracy dochodzić będzie do uzyskiwania przez Spółkę od Agregatora kwot z tytułu generowania przez Spółkę ruchu SMS-owego, przy czym kwoty te zostaną ustalone w wysokości, która uwzględnia całość funkcji pełnionych przez Agregatora w ramach umowy o współpracy. W konsekwencji Spółka uzyska przychody od Agregatora z tytułu generowania przez Spółkę ruchu SMS-owego (w wysokości skalkulowanej z uwzględnieniem wszystkich funkcji pełnionych przez Agregatora w ramach współpracy, obejmujących obsługę ruchu telekomunikacyjnego). Dla Spółki, jako organizatora loterii audioteksowych, w tym zakresie, przychodem będzie, przychód z tytułu generowania ruchu SMS-owego na numerze wskazanym przez Agregatora, pomniejszony o koszty potrącone przez operatorów telekomunikacyjnych związane z połączeniami SMS oraz pomniejszony o kwoty uwzględniające całość funkcji pełnionych przez Agregatora. Może się zdarzyć, iż w związku z organizacją loterii audioteksowej Spółka otrzyma wynagrodzenie od podmiotów zewnętrznych nie będących konsumentami, a nie związane z ruchem SMS, wynikające np. z realizacji materiałów reklamowych, promocyjnych, przygotowania i obsługi strony internetowej, budowy systemu SMS i innych usług związanych z promowaniem loterii.
Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się także z określeniem podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w związku z organizacją przez Spółkę loterii audioteksowej.
Stosownie do art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Należy przy tym wyjaśnić, że omawiana ustawa nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 tej ustawy przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii. Zgodnie z ww. przepisem, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń (art. 12 ust. 1 pkt 1 - 2 cytowanej ustawy).
Z kolei, zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Przychodami są także inne świadczenia wskazane w ust. 1 art. 12 ww. ustawy.
Na podstawie powołanego art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych można stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną.
Mając na uwadze powyższe, zdaniem tut. Organu, przychodem Wnioskodawcy w związku z organizacją loterii audioteksowej w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie:
- przychód uzyskiwany z tytułu generowania przez Spółkę ruchu SMS-owego oraz
- wynagrodzenie od podmiotów zewnętrznych wynikające np. z realizacji materiałów reklamowych, promocyjnych, przygotowania i obsługi strony internetowej, budowy systemu SMS i innych usług związanych z promowaniem loterii, gdyż jak sama Spółka wskazuje przedmiotowe wynagrodzenie otrzymywane jest przez nią w związku z organizacją danej loterii audioteksowej.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie także należało uznać za nieprawidłowe.
Na marginesie należy wskazać, iż na powyższe wskazuje Wnioskodawca zarówno w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jak i we własnym stanowisku:
Może się zdarzyć, iż w związku z organizacją loterii audioteksowej Spółka otrzyma wynagrodzenie od podmiotów zewnętrznych nie będących konsumentami, a nie związane z ruchem SMS. Wynikające np. z realizacji materiałów reklamowych, promocyjnych, przygotowania i obsługi strony internetowej, budowy systemu SMS i innych usług związanych z promowaniem loterii.
() formalnie Spółka otrzymuje przychód z kilku źródeł.
Ponadto podkreślenia wymaga, iż wydając interpretacje w trybie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa tut. Organ nie dokonuje kwalifikacji prawnopodatkowej dochodów uzyskiwanych przez podatnika do poszczególnych rodzajów działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, bowiem prawidłowość takiego wyliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 601 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie