Temat interpretacji
Postanowienie
Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 27.03.2006 r. wpłynął do tut. urzędu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
Spółka zakupiła, przeznaczając własne środki pieniężne, środki trwałe przewidziane w umowie dotacji i przyjęła je do ewidencji środka trwałego w miesiącach październiku i grudniu 2005 r. w łącznej kwocie 154.620,29 zł.Wartość środka trwałego stanowi cena zakupu netto według faktury, powiększona o kwotę podatku VAT niepodlegającego odliczeniu, wynikająca z proporcji sprzedaży.
Dokonane do tej pory odpisy amortyzacyjne, spółka ujmowała w kosztach uzyskania przychodów w danych okresach sprawozdawczych i tym samym pomniejszała podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W miesiącu grudniu 2005 roku spółka otrzymała dwie zaliczki na poczet dotacji w wysokości:
2 038,31 EURO 7 814,88 zł
6 114,92 EURO 22 940,73 zł
RAZEM 8 153,23 EURO 30 755,61 zł
Zgodnie z podpisaną umową dotacji, ma być ona przyznana w kwocie do 15.648,89 EURO (do 50 % całkowitych kosztów kwalifikowanych - wartość netto zakupów środków trwałych wynikająca z faktur).
W przypadku nie rozliczenia przez spółkę w pełni umowy dotacji tj. nie zatwierdzenia przez Jednostkę Kontraktującą przedstawionych sprawozdań technicznych i finansowych, otrzymane zaliczki zostaną zwrócone poprzez realizację weksla in blanco złożonego jako ich zabezpieczenie.
Otrzymane kwoty zaliczek stanowią w sumie 19,89 % wartości zakupionych środków trwałych i zostały zaewidencjonowane przez spółkę w księgach rachunkowych w rozliczeniach międzyokresowych przychodów.
W związku z tym podatnik zwraca się z zapytaniem, czy otrzymana zaliczka na poczet dotacji, która zostanie wypłacona jako zwrot wydatków związanych z zakupem środków trwałych, jest przychodem wolnym od podatku dochodowego od osób prawnych, zobowiązującym podatnika do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada kwocie zaliczki.
Podatnik zajął następujące stanowisko:
Otrzymane zaliczki na poczet dotacji, która zostanie wypłacona na pokrycie wydatków związanych z zakupem środków trwałych, nie stanowią przychodu spółki (wolnego od podatku). Przychód z tytułu dotacji (wolny od podatku), zdaniem Spółki powstanie w dniu wpływu całej kwoty dofinansowania, po ostatecznym rozliczeniu realizacji projektu objętego umową dotacji. Celem zaliczki nie może być zwrot wydatków związanych z zakupem środków trwałych, jeżeli może nastąpić jej zwrot w przypadku nie dopełnienia warunków umowy dotacji.
Spółka dotację potraktuje jako przychód wolny od podatku w momencie otrzymania jej ostatecznej kwoty. Ujmie całą kwotę dotacji w deklaracji CIT-2/O za okres od początku danego okresu sprawozdawczego do ostatniego dnia miesiąca, w którym wpłynie ostateczna kwota dotacji na rachunek bankowy spółki, w poz. 7 w części B.1. Równolegle zaewidencjonuje tę kwotę, zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r, Nr 76, poz. 694 z późniejszymi zmianami) na koncie rozliczeń międzyokresowych przychodów. W deklaracji CIT-2 za okres, jak wyżej, spółka wyłączy z kosztów uzyskania przychodów sumę dotychczasowych odpisów z tytułu zużycia środków trwałych od tej części ich wartości, która odpowiada kwocie przyznanej dotacji i równolegle przeniesie odpowiednią wartość na konto rozliczeń międzyokresowych przychodów i pozostałych przychodów operacyjnych. W następnych miesiącach danego okresu sprawozdawczego w ewidencji umorzeń środków trwałych częściowo zrefundowanych w formie dotacji, w rozliczeniach odpisów amortyzacyjnych spółka wydzieli kwoty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów i równolegle ujmie w ewidencji księgowej w sposób, jak w zdaniu poprzednim.
Do czasu otrzymania ostatecznej kwoty dotacji, zdaniem spółki, naliczone pełne odpisy amortyzacyjne są kosztem uzyskania przychodu i nie zachodzi potrzeba składania korekt uprzednio złożonych deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych.
Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r, Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), - przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Z treści tego przepisu wynika, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania czyli wpływu środków, skutkujący powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami.
Jednocześnie ustawodawca wprowadził wyłączenia z przychodów m.in.: zaliczek na poczet towarów i usług. Oznacza to, że przychodami nie są otrzymane pieniądze, jeżeli nie są one zapłatą za wykonane świadczenie, a jedynie stanowią przedpłatę lub zaliczkę na poczet przyszłych świadczeń.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że spółka otrzymała zaliczkę na poczet dotacji, a cała kwota dotacji wpłynie po ostatecznym rozliczeniu realizacji projektu objętego umową dotacji. W świetle powyższego otrzymane przez spółkę zaliczki na poczet dotacji na sfinansowanie poniesionych wydatków nie stanowią przychodu podatkowego w momencie faktycznego ich otrzymania.
Przychód z tytułu dotacji powstanie w dniu wpływu całej kwoty dofinansowania tj. po ostatecznym rozliczeniu realizacji projektu objętego umową dotacji.
Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m. W związku z powyższym dotacje otrzymane na pokrycie wydatków związanych z zakupem środków trwałych są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.
Biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy, podkreślić należy, iż kwota otrzymanej przez Spółkę dotacji zwiększy przychód podatkowy, który jednak nie zwiększy podstawy opodatkowania z uwagi na przedstawione powyżej zwolnienie przedmiotowe.
Równocześnie, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 48 powyższej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od postawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Podatnik nie może zatem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od tej części wartości wydatkowanej na zakup środka trwałego, która została mu zwrócona w jakiejkolwiek formie, w tym przypadku w postaci przyznanej Spółce dotacji.
W związku z tym Spółka po faktycznym otrzymaniu dotacji powinna koszty uzyskania przychodu pomniejszyć o kwotę poniesionych wydatków sfinansowanych dotacją.
Zatem do czasu otrzymania refundacji, naliczone pełne odpisy amortyzacyjne są kosztem uzyskania przychodu i nie zachodzi potrzeba składania korekt uprzednio złożonych deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych.
Natomiast począwszy od miesiąca, w którym Spółka otrzyma dotację i w kolejnych miesiącach odpisy amortyzacyjne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów winny obejmować tę część wartości środka trwałego, która została zwrócona podatnikowi, gdyż ta część nie może stanowić kosztów uzyskania przychodów.
Pouczenie
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14 a § 4, w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.