Temat interpretacji
Czy w przypadku transakcji dokonywanych pomiędzy spółkami będącymi członkami PGK, przychodem z tytułu tych transakcji będzie wyłącznie cena (wynagrodzenie) określona przez strony transakcji, a zastosowania dla tych transakcji nie znajdą regulacje dotyczące ustalania przychodu z tytułu otrzymania świadczeń nieodpłatnych i częściowo odpłatnych, zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, jak i regulacje dotyczące szacowania przychodu na podstawie art. 14 ustawy o CIT, czy też określania dochodu i należnego podatku w oparciu o przepis art. 11 ustawy o CIT?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613) oraz § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 8 lipca 2015 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 lipca 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku transakcji dokonywanych pomiędzy spółkami będącymi członkami PGK przychodem Grupy z tytułu tych transakcji będzie wyłącznie cena określona w umowie, a zastosowania do tych transakcji nie znajdą regulacje dotyczące ustalania przychodu z tytułu otrzymania świadczeń nieodpłatnych i częściowo nieodpłatnych, zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT oraz regulacje dotyczące szacowania przychodu na podstawie art. 14 ustawy o CIT, a także określenia dochodu i należnego podatku w oparciu o przepis art. 11 ustawy o CIT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 lipca 2015 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku transakcji dokonywanych pomiędzy spółkami będącymi członkami PGK, przychodem Grupy z tytułu tych transakcji będzie wyłącznie cena określona w umowie, a zastosowania do tych transakcji nie znajdą regulacje dotyczące ustalania przychodu z tytułu otrzymania świadczeń nieodpłatnych i częściowo nieodpłatnych, zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT oraz regulacje dotyczące szacowania przychodu na podstawie art. 14 ustawy o CIT, a także określenia dochodu i należnego podatku w oparciu o przepis art. 11 ustawy o CIT.
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka (dalej: Spółka dominująca) wraz ze swoimi spółkami zależnymi (dalej: Spółki zależne) utworzyły podatkową grupę kapitałową (dalej: Grupa, PGK), o której mowa w art. 1a ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm., dalej: ustawa o CIT).
Umowa o utworzeniu PGK została zawarta 22 września 2014 r. i zarejestrowana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego decyzją z dnia 20 listopada 2014 r. (dalej: Umowa). Spółką wskazaną w Umowie do reprezentacji PGK jest Spółka dominująca. Pierwszy rok podatkowy PGK rozpoczął się 1 stycznia 2015 r. W ciągu trwania umowy o PGK, spółki znajdujące się w PGK (Spółka dominująca oraz Spółki zależne) będą dokonywać między sobą transakcji (np. umowy sprzedaży, zamiany, aporty), których przedmiotem będą m.in. rzeczy, prawa majątkowe lub usługi.
Spółki wchodzące w skład PGK (zarówno Spółka dominująca, jak i Spółki zależne) znajdują się w relacjach, o których mowa w art. 11 ust. 4 ustawy o CIT.
Do końca 2014 r. funkcjonowała PGK mająca inny skład spółek, gdzie spółką dominującą był Wnioskodawca (dalej: PGK 2014). Spółka dominująca, przed utworzeniem PGK 2014, wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej: Czy w przypadku dokonywania transakcji, w tym transakcji zbycia rzeczy lub praw majątkowych pomiędzy spółkami będącymi stronami umowy o PGK 2014, organ podatkowy będzie uprawniony dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do określania ceny takich transakcji do wartości rynkowych, a przez to określania wysokości dochodu podmiotu wchodzącego w skład PGK 2014 (a przez to dochodu PGK 2014)...
Wniosek miał na celu ustalenie możliwości szacowania przychodu dla transakcji dokonywanych pomiędzy spółkami wchodzącymi w skład PGK na podstawie art. 11, bądź art. 14 ustawy o CIT. Interpretacją z 14 lipca 2011 r., sygn. IBPBI/2/423-806/11/SD organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy (PGK 2014) odstępując od uzasadnienia. Zgodnie ze stanowiskiem zaprezentowanym przez Wnioskodawcę: analogiczne zakłócenia powodowałoby stosowanie jakichkolwiek przepisów umożliwiających weryfikacje cen stosowanych w transakcjach pomiędzy spółkami wchodzącymi w skład PGK, w szczególności art. 11, bądź art. 14 ustawy o CIT. Cena transakcji zawieranych pomiędzy spółkami wchodzącymi w skład PGK pozostaje bowiem bez znaczenia dla wyniku podatkowego podatkowej grupy kapitałowej. Zwiększanie jej natomiast u tego podmiotu, dla którego rezultat danej transakcji stanowiłby przychód, w sztuczny sposób zwiększałoby dochód PGK. Stąd, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku dokonywania transakcji, w tym transakcji zbycia rzeczy lub praw majątkowych pomiędzy spółkami będącymi stronami umowy o PGK, organ podatkowy nie będzie uprawniony dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do określania ceny takich transakcji do wartości rynkowych, a przez to określania wysokości dochodu podmiotu wchodzącego w skład PGK (a przez to dochodu PGK).
Dodatkowo PGK 2014 dysponowała indywidualną interpretacją prawa podatkowego z 21 czerwca 2012 r., sygn. IBPBI/2/423-297/12/SD która potwierdzała, że w przypadku transakcji między spółkami będącymi członkami PGK 2014, w okresie obowiązywania umowy PGK 2014 jej przychodem z transakcji między spółkami tworzącymi PGK 2014 będzie wyłącznie cena (wynagrodzenie) określone w umowie, a zastosowania dla tych transakcji nie znajdą regulacje dotyczące ustalania przychodu z tytułu otrzymania świadczeń nieodpłatnych i częściowo nieodpłatnych, zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Wnioskodawca występuje o niniejszą interpretację w związku z faktem, że wyżej wymienione interpretacje opisywały podatkową grupę kapitałową, której Wnioskodawca był członkiem, a która istniała od 1 stycznia 2012 r. Stąd Wnioskodawca pragnie potwierdzić powyższe konkluzje dla PGK zawiązanej umową z dnia 22 września 2014 r.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w przypadku transakcji dokonywanych pomiędzy spółkami będącymi członkami PGK, w okresie obowiązywania Umowy, przychodem z tytułu tych transakcji będzie wyłącznie cena (wynagrodzenie) określona przez strony transakcji, a zastosowania dla tych transakcji nie znajdą regulacje dotyczące ustalania przychodu z tytułu otrzymania świadczeń nieodpłatnych i częściowo odpłatnych, zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, jak i regulacje dotyczące szacowania przychodu na podstawie art. 14 ustawy o CIT, czy też określania dochodu i należnego podatku w oparciu o przepis art. 11 ustawy o CIT...
Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku transakcji dokonywanych pomiędzy spółkami będącymi członkami PGK, w okresie obowiązywania Umowy, przychodem z tytułu tych transakcji będzie wyłącznie cena (wynagrodzenie) określona przez strony transakcji, a zastosowania dla tych transakcji nie znajdą regulacje dotyczące ustalania przychodu z tytułu otrzymania świadczeń nieodpłatnych i częściowo odpłatnych, zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, jak i regulacje dotyczące szacowania przychodu na podstawie art. 14 ustawy o CIT, czy też określania dochodu i należnego podatku w oparciu o przepis art. 11 ustawy o CIT. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o CIT, jeżeli:
- osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej podmiotem krajowym, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwem położonym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego przedsiębiorstwa, albo
- osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, mająca miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zwana dalej podmiotem zagranicznym, bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale tego podmiotu krajowego, albo
- ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów
-i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podatnik nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podatnika oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.
Jednocześnie zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o CIT przepisy ust. 1-3a stosuje się odpowiednio, gdy:
- podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo
- ta sama osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej równocześnie bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiada udział w kapitale tych podmiotów.
Powyższe regulacje umożliwiają określenie dochodu podatnika w przypadku, gdy zawiera on transakcje z podmiotem powiązanym na warunkach innych niż rynkowe, a jednocześnie warunki te skutkowałyby niewykazywaniem przez tego podatnika dochodów lub wykazywaniem dochodów niższych niż te, które byłyby osiągnięte gdyby warunki określonej transakcji odpowiadały warunkom rynkowym.
Równocześnie, jak wynika z ugruntowanej linii interpretacyjnej, termin transakcja dla potrzeb stosowania przepisów dotyczących cen transferowych powinien być rozumiany zgodnie z jego szerokim, słownikowym znaczeniem, a więc jako pojęcie obejmujące swoim zakresem wszelkiego rodzaju czynności prawne, w tym w szczególności powodujące przeniesienie własności dóbr, takie jak umowy sprzedaży, zamiany, bądź też wniesienie wkładu niepieniężnego (tak przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji wydanej 9 listopada 2012 r. o sygn. IPPB5/423-720/12-2/AB).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, przychodami są w szczególności wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie. Zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o CIT wartość otrzymanych rzeczy lub praw, w tym otrzymanych nieodpłatnie, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 5a ustawy o CIT wartością rzeczy lub praw częściowo odpłatnych stanowiącą przychód podatnika jest różnica między wartością tych rzeczy lub praw, ustaloną według zasad określonych w ust. 5, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika. Przepis art. 14 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
Z powyższego wynika, że w przypadku gdy w zamian za dokonane świadczenie nabywca nie jest zobowiązany do świadczenia wzajemnego (jak np. zapłata wynagrodzenia) lub też uiszcza je w wartości niższej niż rynkowa, powstaje po jego stronie dodatkowy przychód do opodatkowania. Z kolei dla sprzedawcy dokonującego tego rodzaju odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, możliwe jest określenie przychodu w wartości rynkowej na podstawie art. 14 ustawy o CIT. Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 1 ustawy o CIT przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Natomiast zgodnie z ust. 2 wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.
Z kolei, zgodnie z ust. 3, jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, organ podatkowy wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość określona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.
Na podstawie art. 14 ust. 4 ustawy o CIT przepisy art. 12 ust. 4 pkt 7, 9 i 10 stosuje się odpowiednio.
Ustalając wzajemną relację pomiędzy art. 11, art. 14 i art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT należy wskazać, że bezsprzecznie zakresy przedmiotowe tych regulacji pokrywają się.
Natomiast w ocenie Wnioskodawcy, przepisy te różnią się swym zakresem podmiotowym. Art. 11 ustawy o CIT znajduje bowiem zastosowanie tylko i wyłącznie do tzw. podmiotów powiązanych. Spółka otrzymała potwierdzenie tej tezy w interpretacji indywidualnej o sygn. IBPBI/2/423-806/11/SD, wydanej 14 lipca 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja indywidualna wydana na potrzeby zakładania podatkowej grupy kapitałowej, w której Wnioskodawca wcześniej był również spółką dominującą).
Art. 11 ustawy o CIT został zamieszczony w rozdziale I ustawy, zatytułowanym podmiot i przedmiot opodatkowania. Następuje on po art. 7 określającym przedmiot opodatkowania oraz art. 9 regulującym sposób ustalania dochodu i zgodnie z logiczną konstrukcją ustawy stanowi jego uzupełnienie poprzez wskazanie sposobu ustalenia dochodu podatników funkcjonujących w określonych stosunkach powiązań.
Ustalenia dokonane w trybie art. 11 ustawy o CIT zawsze prowadzą do ustalenia podstawy opodatkowania, przy czym ustawodawca tak ustalonej podstawy opodatkowania nigdzie nie różnicuje w stosunku do dochodu ustalonego za pomocą innych środków dowodowych. Możliwość określenia wysokości ceny transakcyjnej między podatnikami przez organy podatkowe na podstawie art. 11 ustawy o CIT wymaga ustalenia i wykazania istnienia powiązań o charakterze rodzinnym, kapitałowym, majątkowym lub wynikającym ze stosunku pracy między osobami pełniącymi funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne u podatników oraz wykazanie, że ten związek miał wpływ na ustalenie ceny.
Usytuowanie powyższego przepisu, jak również jego konstrukcja posługująca się kategorycznymi stwierdzeniami: jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty (...) - dochody danego podatnika oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań, w ocenie Wnioskodawcy, wyklucza w przypadku podmiotów powiązanych zastosowanie m.in. art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. W takiej sytuacji ma bowiem zastosowanie zasada wykładni prawa lex specialis derogat legi generali. Przepisem szczególnym jest tutaj art. 11 ustawy o CIT. Analogiczna argumentacja została potwierdzona przez Ministra Finansów w odniesieniu do art. 14 w interpretacji indywidualnej o sygn. IBPBI/2/423-806/11/SD.
Jednakże, ustawa o CIT wprowadza także szczegółowe regulacje, obejmujące wyłączenie stosowania przepisów o cenach transferowych. Taka sytuacja ma miejsce w stosunku do podatkowej grupy kapitałowej instytucji, o której mowa w art. 1a ustawy o CIT. Zgodnie z art. 1a ustawy o CIT, podatnikiem może być grupa co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych (podatkowa grupa kapitałowa).
Skutkiem powstania PGK jest utrata podmiotowości w podatku dochodowym od osób prawnych przez spółki, będące stroną umowy o PGK. Zgodnie z art. 7a ust. 1 ustawy o CIT dochodem PGK jest nadwyżka sumy dochodów wszystkich spółek tworzących grupę nad sumą ich strat. Jednocześnie zgodnie z art. 11 ust. 8 pkt 1 ustawy o CIT przepisy art. 11 ust. 4 nie mają zastosowania do świadczeń pomiędzy spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową.
Oznacza to, że w przypadku podmiotów wchodzących w skład PGK, mimo, iż spełniają one definicje podmiotów powiązanych (art. 11 ustawy o CIT), to jednocześnie wyłączona została możliwość określenia wysokości ich dochodów z powodu stosowania cen we wzajemnych transakcjach na warunkach odbiegających od rynkowych (poprzez wykluczenie stosowania art. 11 ust. 4 ustawy o CIT).
Regulacja taka jest naturalną konsekwencją utworzenia na gruncie przepisów ustawy o CIT specyficznej instytucji podatnika, jaką jest podatkowa grupa kapitałowa. Skoro podatnikiem w takim przypadku jest grupa jako całość, to wzajemne transakcje pomiędzy spółkami wchodzącymi w jej skład powinny pozostać neutralne dla celów podatkowych, tj. nie powinny wpływać na wysokość dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania dla PGK. Możliwość stosowania cen odbiegających od rynkowych, przez spółki wchodzące w skład podatkowej grupy kapitałowej, jest niewątpliwie istotnym uprawnieniem, które ustawodawca łączy z tą szczególną formą opodatkowania podatkiem dochodowym.
Stosowanie jakichkolwiek przepisów umożliwiających weryfikację cen stosowanych w transakcjach pomiędzy spółkami wchodzącymi w skład PGK, w szczególności art. 11, art. 14, czy art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, spowodowałoby bezprzedmiotowość regulacji zawartej w art. 11 ust. 8 ustawy o CIT. Cena transakcji zawieranych pomiędzy spółkami wchodzącymi w skład PGK pozostaje bowiem co do zasady bez znaczenia dla wyniku podatkowego podatkowej grupy kapitałowej. Zwiększanie jej natomiast u tego podmiotu, dla którego rezultat danej transakcji stanowiłby przychód, czy też ustalanie przychodu po stronie odbiorcy świadczenia, w sztuczny sposób zwiększałoby dochód całej PGK.
Ustalenie, że zastosowanie do transakcji pomiędzy podmiotami wchodzącymi w skład PGK znajdą regulacje dotyczące ustalania przychodu ze świadczeń nieodpłatnych, czy świadczeń częściowo odpłatnych oznaczałoby, że dochodem PGK byłaby finalnie cena świadczenia powiększona dodatkowo o przychód w wartości różnicy pomiędzy tą ceną, a wartością rynkową świadczenia (czyli wartością, która składa się na świadczenie nieodpłatne/częściowo odpłatne). W ten sposób treść art. 11 ust. 8 ustawy o CIT pozbawiona byłaby uzasadnienia normatywnego. Choć nie następowałoby szacowanie dochodu PGK poprzez ustalenie go po stronie sprzedającego, to analogiczny rezultat osiągnięty byłby poprzez ustalenie przychodów ze świadczeń nieodpłatnych/częściowo odpłatnych po stronie odbiorcy świadczenia. Analogiczny skutek miałoby zastosowanie do tego rodzaju transakcji art. 14 ustawy o CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy, wykluczenie stosowania art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT ma więc analogiczne uzasadnienie, jak brak możliwości stosowania art. 14 ust. 1 3 ustawy o CIT, w zakresie możliwości określenia przychodu z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych w wysokości ich wartości rynkowej. Także bowiem ten przepis (mający jednak zastosowanie do zbywcy, a nie nabywcy) przeczyłby celowi art. 11 ust. 8 ustawy o CIT, który jak wskazano, wyłącza możliwość szacowania dochodu w PGK.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w zakresie niestosowania art. 14 ust. 1 3 ustawy o CIT do transakcji dokonywanych między spółkami wchodzącymi w skład PGK, Spółka otrzymała powoływaną już pozytywną interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja z 14 lipca 2011 r., sygn. IBPBI/2/423-806/11/SD), w ramach której organ wydający interpretację potwierdził, że w przypadku dokonywania transakcji, w tym transakcji zbycia rzeczy lub praw majątkowych pomiędzy spółkami będącymi stronami umowy o PGK organ podatkowy nie będzie uprawniony dla celów podatku dochodowego od osób prawnych do określania ceny takich transakcji do wartości rynkowych, a przez to określania wysokości dochodu podmiotu wchodzącego w skład PGK (a przez to dochodu PGK). Interpretacja ta dotyczyła PGK 2014. W zakresie stosowania art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, PGK 2014 r. również dysponowała pozytywną interpretacją prawa podatkowego z dnia z 21 czerwca 2012 r., sygn. IBPBI/2/423-297/12/SD.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dokonywania transakcji pomiędzy spółkami będącymi członkami PGK, w okresie obowiązywania Umowy, przychodem w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu tych transakcji będzie wyłącznie cena (wynagrodzenie) określona przez strony takiej transakcji, a zastosowania nie znajdą regulacje dotyczące ustalania przychodu z tytułu otrzymania świadczeń nieodpłatnych i częściowo odpłatnych, zawarte w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, szacowania przychodu na podstawie art. 14 ustawy o CIT, czy też określania dochodu i należnego podatku w oparciu o przepis art. 11 ustawy o CIT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 4 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach