zwolnienia przedmiotowe - art. 17 ust. 1 pkt 4 updop - Interpretacja - DD10/033/225/MZO/13/PK-1861/2012

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2013, sygn. DD10/033/225/MZO/13/PK-1861/2012, Minister Finansów

Temat interpretacji

zwolnienia przedmiotowe - art. 17 ust. 1 pkt 4 updop

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ

Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.; dalej: Ordynacja podatkowa) Minister Finansów zmienia z urzędu, jako nieprawidłową, interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 24 lipca 2008 r. Nr ILPB3/423-246/08-4/HS w ten sposób, iż uznaje stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2008 r. o wydanie interpretacji indywidualnej z zakresu podatku dochodowego w zakresie zwolnień przedmiotowych za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 18 kwietnia 2008 r., uzupełnionym pismem z dnia 07 lipca 2008 r. Wnioskodawca (dalej: Instytut) zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Instytut jest jednostką badawczo-rozwojową działającą na podstawie ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych. Celem statutowym Instytutu jest:

  1. prowadzenie badań naukowych, w szczególności w zakresie:
    1. historii Niemiec,
    2. zagadnień ustrojowych, prawnych, politycznych, ekonomicznych, społecznych i kulturowych Niemiec,
    3. europejskich procesów integracyjnych,
    4. stosunków międzynarodowych, zwłaszcza stosunków polsko niemieckich,
    5. dziejów okupacji ziem polskich w latach II wojny światowej,
    6. historii krajów Europy Środkowo Wschodniej, m.in. w kontekście problematyki polsko niemieckiej i europejskiej,
    7. przemian społecznych i kulturowych na Ziemiach Zachodnich i Północnych Polski,
  2. wydawanie czasopism i książek i innych druków oraz organizowanie kolportażu,
  3. opracowanie ekspertyz, służenie konsultacjami innym zainteresowanym i instytucjom,
  4. prowadzenie biblioteki oraz działalność z zakresu informacji i dokumentacji naukowej w ramach badań naukowych Instytutu,
  5. gromadzenie i udostępnianie zbiorów archiwalnych,
  6. współdziałanie z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi instytucjami naukowymi i stowarzyszeniami.

Instytut otrzymuje coroczne dotacje na działalność statutową z budżetu od Ministerstwa Nauki Szkolnictwa Wyższego. Ponadto pozyskuje środki finansowe z innych źródeł w postaci dotacji celowych, finansowania projektów naukowych, wydania publikacji etc.

Otrzymywane środki nie wystarczają na prowadzenie działalności statutowej (naukowo-badawczej) Instytut ponosi stratę.

W związku z tym, Instytut prowadzi działalność gospodarczą polegającą na: wynajmie pomieszczeń wraz z dodatkowymi świadczeniami, wynajmie pokoi gościnnych, sali konferencyjnej, wypożyczeniach aparatury do tłumaczenia symultanicznego oraz drobnych usługach ksero, w celu dofinansowania działalności statutowej.

W rozliczeniu rocznym Instytut ponosi stratę na całości działalności (razem działalność statutowa + działalność gospodarcza), z tym, że strata na działalności statutowej jest większa od straty na całości działalności, oznacza to, że z tytułu działalności gospodarczej osiąga dochód.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Instytut powinien opodatkowywać dochód z działalności gospodarczej, w sytuacji, gdy ponosi stratę na całości działalności i działalności statutowej...
  2. Czy Instytut może dochód z działalności gospodarczej przeznaczyć na działalność statutową bez opodatkowania go...

Zdaniem Wnioskodawcy, w roku 2007 koszty poniesione przez Instytut przewyższyły dochody, w rezultacie czego Instytut osiągnął stratę w wysokości 161.104,07 zł (strata na całości działalności Instytutu, czyli działalności statutowej i działalności gospodarczej). Z tym, że na działalności statutowej, czyli naukowo-badawczej, strata wyniosła 208.248,54 zł. Oznacza to, że na działalności gospodarczej Instytut osiągnął dochód w wysokości 47.144,47 zł. Dochód ten Wnioskodawca opodatkował i podatek w wysokości 8.957,00 zł odprowadził na konto Urzędu Skarbowego.

W wyniku przeprowadzonych rozmów telefonicznych z Krajową Informacją Podatkową, zrodziły się wątpliwości, czy w sytuacji, gdy Instytut ponosi tak dużą stratę, powinien opodatkowywać dochód z działalności gospodarczej.

W piśmie z dnia 7 lipca 2008 r., będącym uzupełnieniem do wniosku ORD-IN, Instytut wskazał, iż jest wpisany do Rejestru Przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

Prowadzona przez Instytut działalność gospodarcza prowadzona jest w oparciu o ustawę z dnia 02 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. Nr 173, poz. 1807, ze zm.) i przewidziana jest w jego statucie. Działalność gospodarcza polega na:

  1. wynajmowaniu pomieszczeń wraz z dodatkowymi świadczeniami,
  2. wynajmowaniu aparatury do tłumaczenia symultanicznego,
  3. świadczeniu usług wynikających z profilu prowadzonej działalności.

Uzyskiwane przychody z prowadzonej działalności gospodarczej przeznaczane są w całości na realizację celów statutowych Instytutu.

Z całej działalności statutowej i gospodarczej Instytut ponosi stratę, a zatem, zdaniem Wnioskodawcy, brak jest podstaw do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów (na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego; Dz.U. Nr 112, poz. 770), wydał w dniu 24 lipca 2008 r. interpretację indywidualną (Nr ILPB3/423-246/08-4/HS), w której stanowisko Wnioskodawcy uznał za nieprawidłowe.

Mając na uwadze powyższe Minister Finansów zważył, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Minister Finansów może, z urzędu,zmienić ją w dowolnym czasie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 lipca 1985 r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 33, poz. 388, ze zm.), która utraciła moc z dniem 1 października 2010 r., jednostkami badawczo-rozwojowymi są państwowe jednostki organizacyjne wyodrębnione pod względem prawnym, organizacyjnym i ekonomiczno-finansowym, tworzone w celu prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, których wyniki powinny znaleźć zastosowanie w określonych dziedzinach gospodarki narodowej i życia społecznego.

W myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy, do zadań jednostek badawczo-rozwojowych w szczególności należy:

  1. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowanie wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz upowszechnianie wyników tych prac,
  2. realizacja zadań związanych z prowadzonymi przez nią badaniami naukowymi lub pracami rozwojowymi, określonych w statucie jednostki.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 w zw. z art. 2 ust. 4 ww. ustawy, podmioty posiadające status jednostki badawczo-rozwojowej są zwolnione od podatku na zasadach określonych w odrębnych przepisach, przy czym zwolnieniu nie podlegała działalność inna niż działalność polegająca na prowadzeniu badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowywaniu wyników prowadzonych prac do zastosowania w praktyce oraz upowszechnianiu wyników tych prac, tj. działalność gospodarcza prowadzona na zasadach określonych w przepisach ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Zauważyć należy, że art. 40 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, z późn. zm.; dalej: updop) uchylił przepisy ustaw szczególnych przyznających ulgi i zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych oraz zniósł przyznane na podstawie tych przepisów ulgi i zwolnienia.

W wyroku NSA z dnia 3 lutego 2012 r., sygn. akt II FSK 1373/10, Sąd wyraził pogląd, iż w stanie prawnym obowiązującym od 1992 r. zgodnie z art. 40 ust. 1 updop, zwolnienie z art. 18 ustawy o jednostkach badawczo-rozwojowych nie dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych. Oznacza to zatem, że zwolnienie od podatku dochodów jednostek badawczo-rozwojowych powinno być rozpatrywane na podstawie samej ustawy podatkowej, a więc art. 17 ust. 1 pkt 4 uodop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnieniem tym objęte są także dochody pochodzące z działalności gospodarczej, pod warunkiem przeznaczenia ich na cele statutowe, do których ma zastosowanie to zwolnienie. Przepis ten nie uzależnia bowiem zwolnienia dochodu spod opodatkowania od okoliczności, z jakiej działalności pochodzą środki przeznaczone na działalność statutową (naukową lub naukowo-techniczną).

Jeżeli dochody z działalności gospodarczej zostaną przeznaczone na działalność statutową, wówczas korzystają ze zwolnienia od podatku. Analogiczny pogląd wyrażony został także w innych orzeczeniach, np. w wyroku z dnia 19 lutego 2010 r., sygn. akt II FSK 1069/09 i z dnia 19 listopada 2010 r., sygn. akt II FSK 1237/09.

Biorąc zatem pod uwagę orzecznictwo sądów, a także fakt, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop ma charakter warunkowy, stwierdzić należy, że dochód osiągnięty przez Instytut z działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu, o ile zostanie przeznaczony na działalność statutową Instytutu, zbieżną z katalogiem działalności określonym w tym przepisie.

Jednocześnie wskazać należy, że podatnicy korzystający ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop nie są zobowiązani do wyodrębnienia dochodów z działalności gospodarczej od dochodów z działalności statutowej. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 updop przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Natomiast stosownie do art. 7 ust. 2 updop dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Obliczając zatem dochody podlegające zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, podatnicy sumują wszystkie przychody niezależnie od źródła z jakiego zostały osiągnięte i pomniejszają je o sumę poniesionych kosztów uzyskania przychodów. W taki sposób ustalają zatem dochód bądź stratę na całej prowadzonej działalności.

Jeśli na prowadzonej działalności (obejmującej także działalność gospodarczą) Instytut ponosi stratę, wówczas wobec braku dochodów podlegających opodatkowaniu nie znajdzie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

W konsekwencji w tak przedstawionym stanie faktycznym stanowisko Wnioskodawcy, iż brak jest podstaw do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej należy uznać za prawidłowe.

Zmiana interpretacji indywidualnej dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienianej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą zmianę interpretacji przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał zmianę interpretacji indywidualnej w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz.U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wnosi się (w dwóch egzemplarzach) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy).

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 459 kB

Minister Finansów