Czy przychód Spółki w postaci wartości nominalnej akcji E. objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci Składników Majątku będzie zwolniony przed... - Interpretacja - IPPB5/423-817/11-2/AM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.11.2011, sygn. IPPB5/423-817/11-2/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy przychód Spółki w postaci wartości nominalnej akcji E. objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci Składników Majątku będzie zwolniony przedmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 32I ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U. z 2002 r., Nr 213, poz. 1800, z późn. zm.) (zwanej dalej Ustawą o pomocy publicznej)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 20.08.2011 r. (data wpływu 25.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodu Spółki w postaci wartości nominalnej akcji objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci Składników Majątku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.08.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania przychodu Spółki w postaci wartości nominalnej akcji objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci Składników Majątku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 27 czerwca 2011 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Zakładu Elektroenergetycznego E. Spółka Akcyjna podjęło uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu Elektroenergetycznego E. Spółka Akcyjna (zwana dalej E.), zgodnie z którą Wnioskodawca (zwana dalej Spółka albo Wnioskodawca) objął 13 276 (trzynaście tysięcy dwieście siedemdziesiąt sześć) nowych akcji w podwyższonym kapitale zakładowym w zamian za wkład niepieniężny w postaci: stalowej konstrukcji nośnej rurociągów, żelbetonowej konstrukcji wsporczej rurociągów, dwóch rurociągów tłocznych ścieków przemysłowych DN 2x500 nr inwentarzowy 65120, rurociągu tłocznego ścieków sanitarnych DN 400, rurociągów tłocznych ścieków sanitarnych 2 x DN 600, rurociągu wody oczyszczonej DN 600, rurociągu wody grzewczej, rurociągu DN 700, rurociągu DN 100. Składniki majątkowe stanowiące przedmiot wkładu niepieniężnego, o którym mowa w niniejszym wniosku będą w dalszej części niniejszego wniosku nazywane łącznie jako Składniki Majątku.

W celu określenia aktualnej wartości rynkowej Składników Majątku stanowiących przedmiot wkładu niepieniężnego, w dniu 10 lutego 2011 r. Zakład Produkcyjno Usługowo Handlowy w C. sporządził operat szacunkowy. Stanowi on załącznik nr 1 do niniejszego wniosku. Wszystkie Składniki Majątku będące przedmiotem wkładu niepieniężnego zostały zakwalifikowane jako ruchomości.

Własność Składników Majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego Spółka nabyła od Huty C. S.A. (Huta C.) w trybie Ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U. z 2002 r., Nr 213, poz. 1800, z późn. zm.) na podstawie Umowy przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego z dnia 28 lipca 2005 r. sporządzonej przed notariuszem w C. W powyższej umowie nie zostały wymienione: stalowa konstrukcja nośna rurociągów oraz żelbetonowa konstrukcja wsporcza rurociągów. Stalowa konstrukcja nośna rurociągów oraz żelbetonowa konstrukcja wsporcza rurociągów stanowią elementy konstrukcji nośnej dla rurociągów, które również zostały wniesione przez Spółkę jako wkład niepieniężny na pokrycie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym E. i zgodnie z informacją uzyskaną przez Dyrektora dopiero na potrzeby wniesienia przedmiotowego wkładu niepieniężnego zostały sklasyfikowane jako odrębne środki trwałe i zostały im nadane numery inwentarzowe. Wcześniej były one kwalifikowane jako część składowa rurociągów stanowiących przedmiot wkładu niepieniężnego, o którym mowa w niniejszym wniosku.

Przeniesienie majątku, o którym mowa powyżej przez Hutę C. na rzecz Spółki zostało zakwalifikowane jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwany dalej podatkiem VAT). Należy więc przyjąć, iż Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w stosunku do majątku nabytego od Huty C.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy przychód Spółki w postaci wartości nominalnej akcji E. objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci Składników Majątku będzie zwolniony przedmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 32I ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U. z 2002 r., Nr 213, poz. 1800, z późn. zm.) (zwanej dalej Ustawą o pomocy publicznej)...

  • Czy wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Składników Majątku przez Spółkę w celu pokrycia akcji w podwyższonym kapitale zakładowym E. będzie korzystało ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) (zwanej dalej ustawą o podatku VAT)...
  • W przypadku gdy organy podatkowe nie przychylą się do stanowiska Spółki dotyczącego pytania numer 2 tj. uznają, że czynność wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci Składników Majątku na pokrycie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym nie podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT, czy wartość nominalna akcji w podwyższonym kapitale zakładowym E. objętych przez Spółkę w zamian za wkład niepieniężny w postaci Składników Majątku stanowi dla celów opodatkowania podatkiem VAT kwotę brutto tj. zawiera podatek VAT...

    Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Wniosek w pozostałym zakresie, tj. w części dotyczącej podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Uzasadnienie

    Pytanie nr 1:

    Spółka została utworzona i działa na podstawie przepisów Ustawy o pomocy publicznej, określającej zasady i warunki restrukturyzacji przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy, a także tryb postępowania w sprawach restrukturyzacji.

    Spółka działa, w szczególności, w oparciu o przepisy rozdziału 5a Ustawy o pomocy publicznej, która reguluje zasady i tryb restrukturyzacji niektórych, szczegółowo wymienionych, należności publicznoprawnych, na szczególnych zasadach. Zadaniem i przedmiotem działalności Spółki jest spłata zobowiązań przejętych od przedsiębiorców objętych restrukturyzacją w trybie określonym w rozdziale 5a Ustawy o pomocy publicznej, z przychodów uzyskanych z tytułu gospodarowania przejętym majątkiem lub jego zbycia. Celem postępowania restrukturyzacyjnego prowadzonego na podstawie Ustawy o pomocy publicznej, w którym uczestniczy Spółka działając jako operator w rozumieniu przepisów Ustawy o pomocy publicznej jest przywrócenie przedsiębiorcom objętym restrukturyzacją długookresowej zdolności do konkurowania na rynku. Spółka nie prowadzi typowej działalności gospodarczej w celach zarobkowych. Jedynym zadaniem Spółki i jedynym celem jej utworzenia było działanie jako operator w rozumieniu przepisów rozdziału 5a Ustawy o pomocy publicznej. W związku z powyższym wszystkie środki uzyskane przez Spółkę w wyniku gospodarowania przez Spółkę przejętym majątkiem oraz w wyniku jego zbycia są przeznaczane na regulowanie zobowiązań publicznoprawnych przeniesionych na Spółkę w trybie Ustawy o pomocy publicznej.

    Zgodnie z art. 32I Ustawy o pomocy publicznej w dniu przejęcia przez Spółkę składników majątku i zobowiązań przedsiębiorcy na zasadach określonych w rozdziale 5a Ustawy, o której mowa oraz w dniu zbycia tego majątku i spłaty tych zobowiązań przez Spółkę, a także ich umorzenia w trybie art. 31 ust. 4 Ustawy, o której mowa nie rozpoznaje się przychodów podatkowych oraz kosztów uzyskania przychodów.

    Dochody wymienione w powyższym przepisie, w szczególności dochody uzyskane ze zbycia majątku przejętego przez Spółkę w trybie przepisów Ustawy o pomocy publicznej należy kwalifikować jako dochody zwolnione przedmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel tj. nie tylko sprzedaż czy zamianę, ale także przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego

    W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy przychód w postaci wartości nominalnej akcji objętych w podwyższonym kapitale zakładowym E. w zamian za wkład niepieniężny w postaci Składników Majątku będzie zwolniony przedmiotowo z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 32I Ustawy o pomocy publicznej.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej ustawa o pdop), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

    W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

    Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku (art. 7 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy).

    Przy czym użyte w tym przepisie sformułowanie nie podlegają opodatkowaniu oraz są wolne od podatku obejmuje także zwolnienia przewidziane w innych ustawach. (Wyrok NSA z dnia 10 lutego 1995r., sygn. akt. SA/Gd1406/94).

    Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Wnioskodawca został utworzony i działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 213, poz. 1800 ze zm.). Ustawa określa zasady i warunki restrukturyzacji przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy, a także tryb postępowania w sprawach restrukturyzacji.

    W myśl art. 32l ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy w dniu przejęcia przez Operatora składników majątku i zobowiązań przedsiębiorcy na zasadach określonych w niniejszym rozdziale (rozdział 5a tejże ustawy) oraz w dniu zbycia tego majątku i spłaty tych zobowiązań przez Operatora, a także ich umorzenia w trybie art. 32i ust. 4, nie rozpoznaje się przychodów podatkowych oraz kosztów uzyskania przychodów.

    Natomiast zgodnie z art. 32j ust. 3 Operator jest obowiązany do prowadzenia odrębnej ewidencji przychodów i wydatków związanych z gospodarowaniem i zbyciem przejętego majątku.

    W dniu 27 czerwca 2011 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Zakładu Elektroenergetycznego E. Spółka Akcyjna podjęło uchwałę w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Zakładu, zgodnie z którą Wnioskodawca objął 13 276 (trzynaście tysięcy dwieście siedemdziesiąt sześć) nowych akcji w podwyższonym kapitale zakładowym w zamian za wkład niepieniężny. Wszystkie Składniki Majątku będące przedmiotem wkładu niepieniężnego zostały zakwalifikowane jako ruchomości.

    Własność Składników Majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego Spółka nabyła od Huty C. w trybie ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy na podstawie umowy przeniesienia prawa wieczystego użytkowania gruntu, własności budynków i budowli stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności oraz oświadczenia o ustanowieniu służebności gruntowych, zawartej w formie aktu notarialnego.

    Skoro w przepisie art. 32l ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy ustawodawca zawarł zapis, zgodnie z którym w dniu przejęcia przez Operatora składników majątku i zobowiązań przedsiębiorcy na zasadach określonych w niniejszym rozdziale oraz w dniu zbycia tego majątku i spłaty tych zobowiązań przez Operatora, a także ich umorzenia w trybie art. 32i ust. 4, nie rozpoznaje się przychodów podatkowych oraz kosztów uzyskania przychodów nie ma podstaw aby do opisanej we wniosku sytuacji stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i zgodnie z nimi ustalać przychody oraz koszty uzyskania przychodów jeżeli przepis art. 32l o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy taką możliwość wyklucza.

    A zatem Wnioskodawca zgodnie z przepisem 32l ustawy o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy nie rozpoznaje przychodów podatkowych oraz kosztów uzyskania przychodów, a więc przychód Spółki w postaci wartości nominalnej akcji E. objętych w zamian za wkład niepieniężny w postaci Składników Majątku będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie