- Interpretacja - IBPBI/2/423-743/11/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.09.2011, sygn. IBPBI/2/423-743/11/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

  • Czy majątek pozostający w Spółce dzielonej, jak i majątek przenoszony na nowo powstałą Spółkę stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
  • Czy na skutek podziału Spółki przez wydzielenie po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

    Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 20 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

    • majątek pozostający w Spółce dzielonej, jak i majątek przenoszony na nowo powstałą Spółkę stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1),
    • na skutek podziału Spółki przez wydzielenie po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (część pytania oznaczonego we wniosku Nr 2)

    jest prawidłowe.

    UZASADNIENIE

    W dniu 20 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

    • majątek pozostający w Spółce dzielonej, jak i majątek przenoszony na nowo powstałą Spółkę stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1),
    • na skutek podziału Spółki przez wydzielenie po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (część pytania oznaczonego we wniosku Nr 2).

    W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

    Spółka świadczy usługi telekomunikacyjne jako dostawca telewizji kablowej, usług szerokopasmowego internetu i telefonii. W strukturze organizacyjnej Spółki funkcjonują dwa Biura Obsługi Abonenta tj. Biuro Obsługi Abonenta R.(BOA R.) obejmujące zakresem funkcjonowania: R., Ko., G., Ka., S. oraz Biuro Obsługi Abonenta U. (BOA U.), obejmujące obsługę UD. oraz Us., wydzielone terytorialnie. Oba Biura Obsługi Abonenta zostały ukonstytuowane na mocy uchwały Zarządu oraz ujęte w Regulaminie organizacyjnym Spółki. Każde z BOA posiada własną siedzibę oraz w ramach i BOA R. i BOA U. funkcjonują osoby będące kierownikami BOA, pełniący funkcję bezpośrednich przełożonych w stosunku do pracujących w ramach danego BOA pracowników oraz odpowiedzialni za właściwe wykonywanie zadań przez podmioty współpracujące z Wnioskodawcą na podstawie innych stosunków prawnych. Uchwałą zarządu każdemu z BOA zostały przypisane określone składniki materialne i niematerialne. Każde zatem BOA posiada określone środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, wyposażenie. Podstawowym składnikiem każdego BOA są przypisane do niego sieci telewizji kablowej, sieci internetu, urządzenia sieci telefonicznej. Każde BOA zajmuje się nadto obsługą konkretnych abonentów korzystających z usług spółki na danym obszarze funkcjonowania danego Biura Obsługi Abonentów. Dla zapewnienia możliwości świadczenia usług każde BOA korzysta z usług wyspecjalizowanych podmiotów świadczących usługi obsługi technicznej (przyłączanie do sieci), odłączanie, usuwanie usterek). Nadto każde BOA dysponuje umowami zawartymi ze spółdzielniami mieszkaniowymi lub wspólnotami dotyczącymi możliwości korzystania z nieruchomości dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Umowy na dostarczanie internetu, czy też programów telewizyjnych są zawarte przez Spółkę jednakże możliwe jest przypisanie do każdego z BOA programów czy innych usług telekomunikacyjnych, które są przez niego świadczone. W związku z takim zorganizowaniem każde z Biur Obsługi Abonenta jest w stanie świadczyć całościowe usługi dostarczania telewizji, internetu oraz usług telekomunikacyjnych na rzecz klientów mieszkających w zasięgu w/w sieci kablowej. Jeśli chodzi o kwestie księgowe, to księgi rachunkowe Wnioskodawcy prowadzone są w ten sposób, że dzięki prowadzonej księgowości analitycznej możliwe jest przypisanie do każdego z BOA należności, przychodów oraz kosztów. Możliwe jest zatem ustalenie dla każdego BOA odrębnego wyniku finansowego. Każde z BOA dysponuje nadto odrębnym rachunkiem bankowym, na który wpływają płatności od abonentów danego BOA. Jedynie w zakresie zobowiązań są one na chwilę obecną ustalane dla całości podmiotu, jednakże da się je także przypisać do określonego BOA.

    W konsekwencji praktycznie każde BOA funkcjonujące w ramach Spółki tj. zarówno BOA Rz. jak i BOA U. dzięki posiadanym składnikom majątkowym i niemajątkowym jest zdolne do samodzielnego funkcjonowania jako zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. zwana dalej u.p.d.p.).

    Wnioskodawca obecnie rozpoczął przygotowania mające na celu przeprowadzenie procedury podziału Spółki zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych - przez wydzielenie polegające na przeniesieniu do nowo tworzonej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością jednej zorganizowanej części w postaci BOA Rz. (obejmującego wszystkie elementy składowego tego BOA oraz pracowników). Natomiast po wydzieleniu w Spółce pozostanie druga zorganizowana część przedsiębiorstwa w postaci BOA U. Zarówno Wnioskodawca jak i nowo powstała spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będą po podziale w dalszym ciągu prowadziły działalność gospodarczą każda w oparciu o posiadaną przez siebie zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

    W związku z powyższym zadano następujące pytania:

    Czy opisane zespoły składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) stanowiące Biuro Obsługi Abonenta Rz. oraz Biuro Obsługi Abonenta U. stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

  • W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 tj. iż oba Biura Obsługi Abonenta stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, to czy transakcja podziału Spółki przez wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa tj. BOA Rz. do nowo tworzonej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przy jednoczesnym pozostawieniu w Spółce drugiej zorganizowanej części przedsiębiorstwa tj. BOA U. - powodować będzie powstanie po stronie spółki dzielonej tj. Wnioskodawcy przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.p....

  • Ad. 1

    W przekonaniu Wnioskodawcy oba wyodrębnione w strukturze organizacyjnej oraz wydzielone finansowo Biura Obsługi Abonenta tj. BOA Rz. oraz BOA U. stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, odpowiadające wymogom z art. 4a pkt 4 u.p.d.f. (winno być u.p.d.p.). Zgodnie z powołanym przepisem zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

    Odnosząc zacytowaną powyżej definicję do stanu faktycznego wskazać należy, że wyodrębnione w Spółce Biura Obsługi Abonenta tj. BOA Rz. oraz BOA U. spełniają warunki zorganizowanych części przedsiębiorstwa. Oba BOA zostały wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Wnioskodawcy. Każde BOA kierowane jest przez odrębnego kierownika, zarządzającego całością funkcjonowania BOA na danym terytorium, pozostającego jednocześnie zwierzchnikiem funkcjonujących w danym BOA pracowników, a dodatkowo odpowiedzialnego za zapewnienie obsługi technicznej danego BOA. Oba BOA pozostają zatem wyodrębnione organizacyjnie z całości przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Do każdego z BOA przypisane zostały nadto określone składniki majątkowe, w szczególności poszczególne sieci kablowe, informatyczne, oraz cała infrastruktura za pomocą której każde BOA jest w stanie obsługiwać abonentów na przypisanym sobie obszarze terytorialnym Polski południowej. Dodatkowo w każdym BOA istnieje wyposażenie dotyczące danego BOA. Każde BOA dysponuje nadto umowami z abonentami, oraz umowami na obsługę techniczną BOA. Niezależnie od wyodrębnienia o charakterze organizacyjnym opisanego powyżej, każdy z BOA jest również wydzielony finansowo. W tym zakresie wskazać należy przede wszystkim na okoliczność, że każde BOA posiada wyodrębniony rachunek bankowy na który spływają określone kwoty pieniężne. Nadto księgowość podmiotu jest prowadzona w taki sposób, że możliwe jest przypisanie do każdego BOA przypadających nań przychodów i kosztów oraz ustalenie wyniku finansowego. Nie ma zatem przeszkód dla ustalenia np. rentowności funkcjonowania każdego z BOA. Dzięki takiemu zorganizowaniu każdy z wydzielonych BOA mógłby prowadzić samodzielną działalność gospodarczą w lokalizacjach, które objęte są zakresem funkcjonowania BOA - w zakresie dostarczania programów telewizyjnych, dostaw internetu czy połączeń telefonicznych.

    Przekonanie o spełnianiu przez BOA Rz. oraz BOA U. warunków dla zorganizowanych części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych potwierdzają także pisma organów podatkowych. Wskazać tutaj należy np. na następujące interpretacje podatkowe:

    1. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż dana część składników przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie finansowe polega na możliwości prowadzenia takiej ewidencji, która pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów zorganizowanej części przedsiębiorstwa. (...) Wyodrębnienie działu X w ramach Spółki X oraz przyporządkowanie mu określonych składników materialnych i niematerialnych stanowi o (...) wyodrębnieniu w strukturze przedsiębiorstwa. Przypisanie określonych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, zapasów towarów i określonych zobowiązań świadczy o możliwości prowadzenia ewidencji, która pozwala przyporządkować określone przychody i koszty do tego działu. Ma zatem miejsce wyodrębnienie finansowe. Ponadto wyodrębnione składniki przeznaczone są do realizacji określonych działań czyli dystrybucji wyspecjalizowanych urządzeń dla operatorów sieci telefonii komórkowej wraz z oprogramowaniem oraz świadczenie usług bieżącego wsparcia telefonicznego. Należy również stwierdzić, że wyodrębniony zespół składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące w/w zadania gospodarcze. Tym samym zostają spełnione wszystkie cztery przesłanki z art. 4a pkt 4 updop, a więc określone składniki majątkowe i niemajątkowe mogą być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa" z interpretacji Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 30 sierpnia 2007 r. Znak 1472/ROP1/423-289/07/MF.
    2. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące część przedsiębiorstwa" powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w istniejącym przedsiębiorstwie", a więc w ramach działalności prowadzonej przez Podatnika i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa. W przedsiębiorstwie Podatnika wydzielona cześć jest wyodrębniona w postaci oddzielnej jednostki organizacyjnej, działu. (...) Aspekt finansowy wyodrębnienia oznacza, że powinno być możliwe przypisanie przedmiotowi aportu, w strukturach Podatnika, określonych wskaźników finansowych, w tym zwłaszcza przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań realizowanych (osiąganych") przez przedmiot aportu. Takie przypisanie ww. wielkości powinno być możliwe w szczególności przy wykorzystaniu komputerowego systemu wspomagającego zarządzanie przedsiębiorstwem lub systemu księgowo-rachunkowego" - za Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji z dnia 11 lipca 2008 r., Znak IP-PB3-423-816/08-2/MB.
    3. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową." - z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2009 r., Znak IPPP3/443-29/09-4/SM.

    W przekonaniu Wnioskodawcy biorąc pod uwagę zarówno brzmienie art. 4a pkt 4 u.p.d.p., jak i poglądy organów podatkowych zacytowane powyżej, oba BOA tj. BOA Rz. oraz BOA U. spełniają warunki zorganizowanych części przedsiębiorstwa stanowiąc finansowo i organizacyjnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie zespoły składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, które zarazem mogłyby stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące te zadania.

    Ad. 2

    W związku z faktem, iż ramach podziału Spółki przez wydzielenie tj. w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych - planowane jest wydzielenie do nowo zakładanego podmiotu - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci tj. BOA Rz., zaś w Spółce pozostanie - po podziale - także zorganizowana część przedsiębiorstwa w postaci BOA U. - wydzielenie takie nie będzie powodowało powstania po stronie Wnioskodawcy dochodu do opodatkowania.

    Wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 9 u.p.d.p. przychód podatkowy powstaje w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa () wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące. Odnosząc się zatem a contrario do wskazanego przepisu, jeśli przenoszony majątek spółki dzielonej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo w przypadku podziału spółki przez wydzielenie, jeżeli majątek przejmowany i majątek pozostający w spółce stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, operacja taka pozostawać będzie dla spółki dzielonej neutralna podatkowo.

    Skoro zatem w interpretowanym przypadku przedmiotem wydzielenia - zgodnie z koncepcją - pozostawać będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa tj. BOA Rz., zaś w spółce dzielonej tj. u Wnioskodawcy po podziale nadal funkcjonować będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa w postaci BOA U., zostaną tym samym spełnione opisane powyżej warunki ustawowe. Transakcja ta nie będzie zatem powodować powstania po stronie Wnioskodawcy dochodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej updop), ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

    Jak wynika z cytowanego przepisu, status zorganizowanej części przedsiębiorstwa posiada tylko taka część mienia przedsiębiorstwa, która spełnia łącznie następujące warunki:

    • stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań),
    • jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniona w istniejącym przedsiębiorstwie,
    • jest przeznaczona do realizacji określonych zadań gospodarczych,
    • mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

    Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest zatem dowolnym zbiorem składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) wchodzących w skład przedsiębiorstwa, ale wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem tych składników, zdolnym do bycia oddzielnym przedsiębiorstwem, samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze.

    O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.

    Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nie zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

    Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

    Kolejną cechą definiującą zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona obiektywnie oceniając posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

    Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie całość).

    Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż w opisanym zdarzeniu przyszłym obie jednostki organizacyjne Wnioskodawcy posiadają ww. cechy, pozwalające uznać je za zorganizowane części przedsiębiorstwa.

    Podział spółek handlowych regulowany jest przez ustawę z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.).

    Stosownie do postanowień art. 528 § 1 Kodeksu spółek handlowych, spółkę kapitałową można podzielić na dwie albo więcej spółek handlowych. Natomiast zgodnie z art. 529 § 1 pkt 4 ww. Kodeksu, podział może być dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). Jest to jedyny podział, który nie skutkuje rozwiązaniem spółki dzielonej (art. 530 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych).

    W przepisach dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych uregulowane zostały skutki podatkowe podziału spółek. Skutki te zależne są od faktu, czy majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, czy też nie.

    Jak wskazano powyżej w przedstawionym zdarzeniu przyszłym materialne i niematerialne składniki majątku posiadają cechy zorganizowania, zarówno w odniesieniu do składników podlegających zamierzonemu przekazaniu do nowo utworzonej spółki, jak i w odniesieniu do składników pozostających w spółce dzielonej (służą one realizacji określonych zadań gospodarczych i pozostają w strukturze organizacyjnej komórek organizacyjnych realizujących te zadania). Tym samym spełniają przesłanki uznania ich za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 updop.

    Zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 9 updop, przychodem, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, w spółce podlegającej podziałowi, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia; przepisy art. 14 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.

    Powyższa regulacja znajdzie więc zastosowanie m.in. przy podziale przez wydzielenie, w sytuacji gdy na spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną przeniesione zostają składniki majątku nie stanowiące zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub na spółkę tę zostaną przeniesione składniki majątkowe stanowiące zorganizowaną część przedsiębiorstwa, lecz składniki majątkowe pozostałe w spółce dzielonej nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

    W przedmiotowej sprawie planowany jest podział Spółki przez wydzielenie, przy czym zarówno majątek pozostający w spółce dzielonej, jak i majątek przenoszony na Spółkę nowo powstałą będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

    Wobec powyższego, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym na skutek podziału Spółki przez wydzielenie po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

    Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 (w części dotyczącej nowo powstałej Spółki) wydano odrębne rozstrzygnięcie.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach