Czy koszty związane z organizacją sprzedaży premiowej (zakup nagrody w postaci wycieczki oraz oddelegowanie pracownika spółki oraz osoby współpracując... - Interpretacja - IBPB3/423-630/08/CzP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.10.2008, sygn. IBPB3/423-630/08/CzP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy koszty związane z organizacją sprzedaży premiowej (zakup nagrody w postaci wycieczki oraz oddelegowanie pracownika spółki oraz osoby współpracującej ze spółką na podstawie umowy handlowej prowadzącej jednoosobowo działalność gospodarczą do obsługi przedmiotowej nagrody wycieczki) mogą stanowić koszt uzyskania przychodów Spółki?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 30 lipca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

- możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem wycieczki stanowiącej nagrodę rzeczową w ramach organizowanej sprzedaży premiowej jest prawidłowe,
- możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z oddelegowaniem pracownika spółki oraz osoby współpracującej ze spółką na podstawie umowy handlowej prowadzącej jednoosobowo działalność gospodarczą, do obsługi przedmiotowej nagrody wycieczki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2008r. wpłynął do tut. BKIP wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  1. możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych na zakup wycieczki stanowiącej nagrodę rzeczową w ramach organizowanej sprzedaży premiowej,
  2. możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z oddelegowaniem pracownika spółki oraz osoby współpracującej ze spółką na podstawie umowy handlowej prowadzącej jednoosobowo działalność gospodarczą, do obsługi przedmiotowej nagrody wycieczki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się głównie hurtową sprzedażą akcesoriów samochodowych (alarmów, czujników parkowania, zestawów głośnomówiących itp.). Klientami Spółki są głównie salony samochodowe należące do sieci dealerskich. Specyfika dokonywania zakupów przez salony samochodowe należące do poszczególnych sieci polega na realizacji zakupów zamówionych u poszczególnych dostawców towarów (m. in. w Spółce) przez centralę.

Spółka mając na celu uzyskanie większych obrotów, prowadzi sprzedaż premiową towarów. Prowadzenie sprzedaży premiowej ma zachęcić nowe jak i stale współpracujące za Spółką salony samochodowe zrzeszone w sieciach dealerskich do zakupów w Spółce. Premią jest wycieczka zagraniczna dla klientów (salonów samochodowych), zorganizowana i sfinansowana w całości przez Spółkę. Kryteria przyznawania premii określone zostały w regulaminach sprzedaży premiowej. Ze względów marketingowych Spółka postanowiła bowiem opracować regulaminy sprzedaży premiowej odrębnie dla poszczególnych sieci samochodowych, w których ogłosiła wprowadzenie sprzedaży premiowej. Z regulaminów sprzedaży premiowej wynika zasada, że każdemu z salonów za zakupy dokonane w okresie trwania sprzedaży premiowej zostają przyznane punkty zgodnie z taryfikatorem załączonym do każdego z regulaminów. Temu z salonów, który uzyska 600 punktów w okresie trwania promocji przyznana zostanie nagroda.

W związku z tym, że gromadzenie punktów w ramach sprzedaży premiowej rozpoczyna się w 2008 roku a kończy w styczniu 2009 roku (Spółka przewiduje przyznanie nagród i organizację wycieczki w terminie marzec/kwiecień 2009 roku, bądź w terminie późniejszym, jeżeli uczestnicy wycieczki nie będą mogli wykorzystać nagród w w/w terminie z przyczyn losowych) Spółka otrzyma dokumenty potwierdzające poniesienie kosztów za zorganizowanie wycieczki w 2009 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy koszty związane z organizacją sprzedaży premiowej (zakup nagrody w postaci wycieczki oraz oddelegowanie pracownika spółki oraz osoby współpracującej ze spółką na podstawie umowy handlowej prowadzącej jednoosobowo działalność gospodarczą do obsługi przedmiotowej nagrody wycieczki) mogą stanowić koszt uzyskania przychodów Spółki...

Jeżeli zgodnie z regulaminem sprzedaży premiowej zakupy premiowane punktami mogą być dokonywane na przełomie dwóch lat podatkowych (przykładowo promocja trwa od 05.04.2008 r. do 31. 01. 2009 r.) do kosztów którego z lat podatkowych 2008 czy 2009 należy zaliczyć koszty sprzedaży premiowej (zakup nagrody w postaci wycieczki oraz delegowanie pracownika oraz osoby współpracującej do obsługi przedmiotowej nagrody-wycieczki)... Wnioskodawca wyjaśnia, że rok podatkowy Spółki jest równoznaczny z rokiem kalendarzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej (zakup nagrody w postaci wycieczki oraz oddelegowanie pracownika Spółki oraz osoby współpracującej za Spółką na podstawie umowy handlowej do obsługi przedmiotowej nagrody - wycieczki) stanowią koszt uzyskania przychodów na podstawie przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż ponoszone przez Spółkę koszty na organizację sprzedaży premiowej przyczyniają się do zwiększania przychodów firmy. Mają na celu umocnienie więzi gospodarczych (handlowych) Spółki z kontrahentami (nabywcami) a możliwość uzyskania atrakcyjnych nagród skłania nabywców do kontynuowania zakupów w firmie. Wpływa zatem na wzrost sprzedaży oferowanych produktów a co za tym idzie na osiągane przez Spółkę przychody.

Zdaniem Wnioskodawcy wydatki na sprzedaż premiową, organizowaną na przełomie dwóch lat podatkowych (zakup nagród w postaci wycieczki oraz oddelegowanie pracownika spółki i osoby współpracującej ze Spółką na podstawie umowy handlowej do obsługi przedmiotowej nagrody wycieczki) są potrącane w dacie ich poniesienia pod datą ujęcia w księgach rachunkowych (czyli są kosztem 2009 roku).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwością osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W związku z powyższym, kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami.

Sprzedaż premiową należy utożsamiać z transakcją, w ramach której obok sprzedaży towaru lub usługi dochodzi do wydania nabywcy premii (nagrody). Jej konstrukcja oparta jest bowiem na założeniu, że każdemu klientowi spełniającemu określone warunki wynikające z ustalonego regulaminu, np. kupującemu określony towar lub towar o określonej wartości albo korzystającemu z określonych usług, wydawana jest nagroda. Przybiera ona zawsze postać rzeczową. Przy czym dla sprzedaży premiowej charakterystyczne jest to, że nagrodą nie są pieniądze ani towary, które sprzedano nabywcy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zakupuje wycieczki dla kontrahentów w zamian za zrealizowany określony poziom obrotów wykonany w roku podatkowym przez kontrahentów. Wycieczki te są formą nagrody rzeczowej. Oznacza to, że do kosztów uzyskania przychodów mogą być zaliczone wydatki związane ze sprzedażą premiową zakupem nagrody rzeczowej - wycieczki, pod warunkiem, że ich poniesienie zostało prawidłowo udokumentowane.

Spółka stoi na stanowisku, iż do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć również obok ww. wydatków, koszty związane z oddelegowaniem pracownika spółki oraz osoby współpracującej ze spółką na podstawie umowy handlowej prowadzącej jednoosobowo działalność gospodarczą do obsługi przedmiotowej nagrody wycieczki. Biorąc pod uwagę przepisy art. 15 ust. 1 ww. ustawy należy zauważyć, iż aby dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu istotne jest, że jego poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, bądź też wydatek ten powinien być racjonalnie uzasadniony, jako prowadzący do osiągnięcia przychodu. Wymienione wyżej wydatki nie mogą być obiektywnie uznane za powiązane z nagrodą rzeczową w postaci wycieczki, można bowiem przyjąć, iż zakup wycieczki już wiąże się z obsługą jej uczestników. A zatem wydatki te nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Rozstrzygając kwestię momentu zaliczenia wydatków związanych z udzieleniem premii pieniężnych, do kosztów uzyskania przychodów należy zauważyć, iż z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zakupy premiowane punktami mogą być dokonywane na przełomie dwóch lat podatkowych (przykładowo promocja trwa od 05.04.2008 r. do 31. 01. 2009 r.). Spółka otrzyma dokumenty potwierdzające poniesienie kosztów za zorganizowanie wycieczki w 2009 roku.

Stosownie do art. 15 ust. 4 koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 4b ww. ustawy koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

  1. sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
  2. złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Zgodnie z art. 15 ust. 4c ww. ustawy koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

Wydatki związane ze sprzedażą premiową zakwalifikować należy do kosztów bezpośrednio związanych z przychodem, bowiem są one ściśle związane z konkretnymi przychodami przez Spółkę.

Mając na względzie powyższe, koszty bezpośrednie zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym, w którym wystąpi związany z nimi przychód. Analogicznie postąpić należy odnośnie kosztów poniesionych po zakończeniu roku podatkowego do dnia sporządzenia sprawozdania finansowego, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia rocznego zeznania. Koszty bezpośrednie poniesione po tej dacie zaliczane są do kosztów w roku podatkowym następującym po roku, którego dotyczą.

Reasumując należy stwierdzić, że stanowisko Spółki w zakresie:

możliwości i momentu uznania za koszt uzyskania przychodów wydatków związanych z zakupem wycieczki stanowiącej nagrodę rzeczową w ramach organizowanej sprzedaży premiowej jest prawidłowe,
- możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z oddelegowaniem pracownika spółki oraz osoby współpracującej ze spółką na podstawie umowy handlowej prowadzącej jednoosobowo działalność gospodarczą, do obsługi przedmiotowej nagrody wycieczki - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach