Czy wydatki związane z procesem aplikacji wniosku o dotację mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych? Jeżeli tak, to czy koszty inne niż bezpośred... - Interpretacja - ITPB3/423-381/08/AM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.10.2008, sygn. ITPB3/423-381/08/AM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy wydatki związane z procesem aplikacji wniosku o dotację mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych?
Jeżeli tak, to czy koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, dotyczące:
- pomocy doradców w zakresie przygotowania i rozliczenia wniosku o dotację unijną,
- opłat bankowych związanych z wnioskiem kredytowym składanym o kredyt dotyczący tej inwestycji,
- opłat za wydanie opinii dotyczących wpływu inwestycji na środowisko,mogą być potrącane w dacie ich poniesienia?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do kosztów podatkowych wydatków związanych z aplikacją o dotację z Unii Europejskiej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwalifikacji do kosztów podatkowych wydatków związanych z aplikacją o dotację z Unii Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia przygotowuje się do złożenia wniosku o dotację z Unii Europejskiej na modernizacje i zakup maszyn w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 poddziałanie 1.1.2 (Inwestycje w MSP). Otrzymaną dotacją Spółdzielnia dofinansuje modernizację zakładu piekarsko-ciastkarskiego i zakup maszyn w celu unowocześnienia procesu technologicznego i dostosowania go do wymogów systemu HACCP (Analiza Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli).

Przygotowując wniosek Jednostka korzysta odpłatnie z pomocy doradców, ponosi koszty bankowe związane z kredytowaniem inwestycji, koszty sporządzenia opinii dotyczących wpływu inwestycji na środowisko.

Inwestycja modernizacji zakładu piekarsko-ciastkarskiego będzie realizowana również w przypadku nie otrzymania dotacji, w związku z tym poniesione wydatki będą zawsze związane z inwestycją zrealizowaną.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał pytanie:

Czy wydatki związane z procesem aplikacji wniosku o dotację mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych...

Jeżeli tak, to czy koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, dotyczące:

  • pomocy doradców w zakresie przygotowania i rozliczenia wniosku o dotację unijną,
  • opłat bankowych związanych z wnioskiem kredytowym składanym o kredyt dotyczący tej inwestycji,
  • opłat za wydanie opinii dotyczących wpływu inwestycji na środowisko,

    mogą być potrącane w dacie ich poniesienia...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na przygotowanie aplikacji o dotację na modernizację zakładu piekarsko-ciastkarskiego i zakup maszyn mają w ostatecznym rozrachunku służyć prowadzeniu działalności opodatkowanej (dostawa towarów i usług) i osiąganiu przychodów. Zasadnym w związku z tym jest zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów. Jako że ponoszone koszty na przygotowanie aplikacji wniosku o dotację zaliczymy do kosztów uzyskania przychodów, innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, uznajemy, że są one potrącalne w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego zdarzenia przyszłego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy