Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPB3/423-1002b/08/-5/MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.11.2008, sygn. IPPB3/423-1002b/08/-5/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2008 r. (data wpływu 5 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia dochodu z tytułu umorzenia pożyczki z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska z podatku dochodowego od osób prawnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu powstania przychodu z tytułu umorzenia pożyczki z wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska oraz możliwości zwolnienia dochodu z umorzenia pożyczki z podatku dochodowego od osób prawnych, uzupełniony pismem Spółdzielni z dnia 17 października 2008 r. (data wpływu 23 października 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 7 kwietnia 2003 r. pomiędzy Wnioskodawcą a Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej została zawarta umowa Nr x/2003 o udzielenie pożyczki na realizację zadania Modernizacja systemu grzewczego na terenie osiedla mieszkaniowego P w P termomodernizacja budynków Spółdzielni Mieszkaniowej I etap.

Pismem z dnia 6 maja 2008 r., otrzymanym w dniu 7 maja 2008 r., Zarząd Funduszu poinformował Spółdzielnię, że w dniu 25 kwietnia 2008 r. jego Rada Nadzorcza podjęła uchwałę x/2008 o umorzeniu udzielonej pożyczki. Warunkiem umorzenia pożyczki jest:

  • spłata rat od XIII do XVI oraz część raty XVII, tj. 1 500, 00 zł, w łącznej kwocie 204 392, 00 zł zgodnie z harmonogramem do umowy pożyczki,
  • spłata odsetek od 1 maja 2008 do 28 lutego 2009, w łącznej kwocie 17 343, 11 zł zgodnie z harmonogramem do umowy pożyczki,
  • przeznaczenie całości umorzonej kwoty pożyczki, tj. 201 392, 00 zł na zadanie: Docieplenie stropodachów bloków w osiedlu P oraz stropów piwnic 23 budynków w P,
  • rozliczenie środków pochodzących z umorzenia w terminie do dnia 30 kwietnia 2010 r.

Uchwała weszła w życie z dniem 30 kwietnia 2008 r. W decyzji Funduszu zapisano, że umorzenie pożyczki jest możliwe po spełnieniu wszystkich ww. warunków.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem jest także wartość umorzonych pożyczek. W tej sytuacji, mimo, że nie zrealizowano wszystkich warunków umorzenia pożyczki, w celu uniknięcia niekorzystnych konsekwencji podatkowych, Spółdzielnia przyjęła, że przychód powstał z dniem otrzymania informacji o umorzeniu pożyczki i wpłaciła należny podatek dochodowy od osób prawnych.

Pieniądze uzyskane z umorzonej pożyczki były i będą w całości przeznaczone na remonty budynków mieszkalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego. Wniosek Spółki w zakresie pytania pierwszego będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki z umorzenia pożyczki zostaną przeznaczone na remonty budynków mieszkalnych - są to cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych w zakresie prowadzonej przez Spółdzielnię gospodarki mieszkaniowej. Z tego względu, Spółdzielnia uważa, że dochód z umorzenia pożyczki z Funduszu może być wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Oznacza to, że ze wskazanego zwolnienia nie korzysta osiągnięty przez spółdzielnię mieszkaniową:

  • dochód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przeznaczony na cele inne niż utrzymanie zasobów mieszkaniowych,
  • dochód z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany. Chodzi tu o dochód z takiej działalności, jak np. wynajmowanie lokali użytkowych, powierzchni reklamowych na budynkach, miejsc na dachach pod anteny satelitarne oraz telefonii komórkowej. Działalność ta nie jest bowiem podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wskazana ustawa podatkowa nie definiuje pojęcia zasobów mieszkaniowych. Zgodnie jednak z ugruntowanym poglądem, należy przez nie rozumieć:

    znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne oraz, jak np.:
  • dźwigi osobowe i towarowe,
  • aparaty do wymiany ciepła,
  • kotłownie i hydrofornie wbudowane,
  • klatki schodowe,
  • strychy, piwnice, komórki,
  • balkony, loggie,
  • garaże,

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

  • budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
  • kotłownie i hydrofornie wolnostojące,
  • osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.:

  • zbiorniki-doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
  • rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
  • sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
  • budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
  • budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
  • inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.

Można zatem stwierdzić, że pod pojęciem zasobów mieszkaniowych, użytym w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mieszczą się nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wszelkie przychody (w szczególności opłaty, czynsze oraz odsetki za zwłokę od nieterminowych wpłat tych należności) oraz koszty związane z lokalami, pomieszczeniami, obiektami i urządzeniami mieszczącymi się w pojęciu zasobów mieszkaniowych. Stanowią one odpowiednio przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a jednocześnie przychody i koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dochód powstały z tego tytułu, będzie wolny od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych (art. 17 ust. 1 pkt 44 wskazanej ustawy).

W przedstawionym stanie faktycznym, Spółdzielnia otrzymała pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na zadanie: Modernizacja systemu grzewczego na terenie osiedla mieszkaniowego w P termomodernizacja budynków Spółdzielni Mieszkaniowej I etap. Część udzielonej pożyczki została umorzona mocą uchwały Rady Nadzorczej Funduszu. Wartość tego umorzenia stanowi przychód podatkowy Spółdzielni, na mocy art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Realizowane przedsięwzięcie termomodernizacja budynków wchodzących w skład osiedla mieszkalnego mieści się w pojęciu gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Z tego względu przychód z tytułu umorzenia pożyczki można uznać za przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Dochód Spółdzielni, związany z tym przychodem może natomiast podlegać zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile zostanie przeznaczony na cel wskazany w tym przepisie.

W treści wniosku wskazano, że zgodnie z zaleceniem Funduszu, całość umorzonej kwoty pożyczki zostanie przeznaczona na zadanie: Docieplenie stropodachów bloków w osiedlu P oraz stropów piwnic 23 budynków w P. Wnioskodawca podkreślił przy tym, że budynki objęte tym przedsięwzięciem stanowią budynki mieszkalne. Cel ten jest zatem związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Reasumując, dochód Spółdzielni z tytułu umorzenia pożyczki otrzymanej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na termomodernizację budynków osiedla mieszkalnego jest dochodem z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. W sytuacji, gdy zostanie faktycznie przeznaczony na remonty budynków mieszkalnych, dochód ten będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90 - 434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie