Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 01.08.2008 r. (data wpływu 04.08.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4.08.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji
przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
C Polska ES.A (dalej: C lub Wnioskodawca) jest polską spółką prawa handlowego, prowadzącą działalność w sektorze finansowym.
W związku z planowaną restrukturyzacją działalności, akcjonariusz C planuje dokonać zbycia akcji w C do S - spółki prawa francuskiego z siedzibą we Francji (dalej: Bank) lub do lokalnego oddziału tego Banku w Polsce - S (Spółka Akcyjna) Oddział w Polsce (dalej również: Oddział), stanowiącego położony w Polsce zakład przedsiębiorcy zagranicznego w rozumieniu art. 5 ust. 1 umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz.U. z 1977 Nr 1 poz. 5).
Kolejnym etapem procesu restrukturyzacji będzie transgraniczne połączenie, które ma zostać dokonane pomiędzy C a Bankiem oraz jeszcze jedną spółką. Transgraniczne połączenie zostanie dokonane na podstawie obowiązujących przepisów Tytułu IV Działu I Rozdziału 21 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z dnia 8 listopada 2000 r., dalej: KSH).
Planowane jest aby spółką przejmującą był Bank natomiast C oraz jeszcze jedna spółka stanowiły spółki przejmowane.
Reorganizacja zostanie dokonana w związku z międzynarodową strategią rozwoju grupy. Jej celem jest zapewnienie specjalizacji w świadczeniu usług finansowych polskim konsumentom, którzy do tej pory korzystali z usług dwóch podmiotów o analogicznym zakresie działalności i podobnej grupie docelowej. Działania reorganizacyjne mają przyspieszyć wzrost dzięki efektowi skali, nowym kanałom dystrybucji, szerszej ofercie produktów i wzmocnieniu konkurencyjności.
Zgodnie z art. 494 KSH, w wyniku połączenia, Bank stanie się prawnym sukcesorem C.
Na skutek połączenia dojdzie do faktycznego przyporządkowania do Oddziału Banku składników majątkowych należących do C, jak również wstąpienia przez Bank (za pośrednictwem Oddziału) do umów z klientami zawartych wcześniej przez C.
Mając na uwadze przedstawiony wyżej opis zdarzenia przyszłego, a także własne stanowisko w sprawie, Wnioskodawca prosi o potwierdzenie, że:
- Transgraniczne połączenie spółek posiadających osobowość prawną spowoduje, że zgodnie z art. 93 Ordynacji podatkowej, dojdzie do wstąpienia przez spółkę przejmującą we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Wnioskodawcy.
- W związku z dokonanym w ramach transgranicznego połączenia przeniesieniem przysługujących C składników aktywów na Oddział (stanowiący zagraniczny zakład Banku), po stronie spółki przejmowanej nie powstanie jakikolwiek dochód podlegający opodatkowaniu ani obowiązek dokonania korekty w zakresie rozliczeń podatku dochodowego od osób prawnych.
Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1:
Zdaniem Wnioskodawcy, transgraniczne połączenie spółek posiadających osobowość prawną spowoduje, że zgodnie z art. 93 Ordynacji podatkowej, dojdzie do wstąpienia przez spółkę przejmującą we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Wnioskodawcy.
Należy wskazać, że na podstawie art. 493 § 1 KSH na skutek połączenia, w tym również połączenia transgranicznego, spółka przejmowana zostanie rozwiązana bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego. W obrocie prawnym przestanie zatem istnieć podmiot, z którego działalnością związane byłyby przysługujące mu wcześniej określone prawa i obowiązki.
W zakresie przeniesienia praw i obowiązków prawnych podmiotu przejmowanego zastosowanie znajdzie art. 494 § 1 KSH, zgodnie z którym ich sukcesorem będzie spółka przejmująca.
Analogiczną regulację w zakresie praw i obowiązków podatkowych przewidziano w art. 93 § 1 Ordynacji. Zgodnie z tym przepisem osoba prawna powstała w wyniku łączenia się osób prawnych wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek. Jednocześnie, zgodnie z art. 93 § 2 Ordynacji, powyższy przepis znajduje odpowiednie zastosowanie do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie innej osoby prawnej.
Należy zauważyć, że termin przejęcie, użyty w art. 93 § 2 Ordynacji, nie został zdefiniowany w tej ustawie. W takich sytuacjach, zgodnie z przyjętą w doktrynie, orzecznictwie i podejściu organów podatkowych praktyką, należy sięgnąć do takiego znaczenia tego pojęcia, jakie nadają mu inne gałęzie prawa. Nie ulega wątpliwości, iż termin przejęcie, wskazany w Ordynacji, należy utożsamiać z uregulowaną w art. 492 § 1 KSH instytucją łączenia się spółek poprzez przejęcie. W ocenie Wnioskodawcy, od 20 czerwca 2008 roku, a więc dnia, w którym weszła w życie nowelizacja KSH wprowadzająca regulacje dotyczące dokonywanych na terenie Rzeczpospolitej Polskiej połączeń transgranicznych, termin przejęcie użyty w Ordynacji i zdefiniowany w art. 492 § 1 KSH odnosi się również do instytucji przejęcia transgranicznego.
Na analogiczne rozumienie sukcesji podatkowej wskazywałyby również przepisy preambuły do Dyrektywy Rady z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów, dotyczących spółek różnych Państw Członkowskich (90/434/EWG), zgodnie z którymi należy dążyć do traktowania połączeń transgranicznych analogicznie do połączeń lokalnych. Biorąc pod uwagę zastosowanie art. 93 § 2 Ordynacji do połączeń dokonywanych między polskimi podmiotami, nie ma powodu, aby zastosować odmienne podejście do połączeń transgranicznych.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy wskazany w art. 93 § 2 Ordynacji i zdefiniowany w art. 492 § 1 pkt 1 KSH termin przejęcie oznaczać powinien również transgraniczne połączenia spółek dokonane poprzez przejęcie przez zagraniczną instytucje finansową jednej lub więcej polskich spółek.
W konsekwencji, nie ma wątpliwości, iż również spółka przejmująca inne spółki wskutek transgranicznego połączenia wstąpi we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Wnioskodawcy, kontynuując dokonywane przez Wnioskodawcę rozliczenia podatkowe, a co za tym idzie, dla podmiotu przejmowanego wystąpią skutki opisane w punkcie 2 poniżej.
Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 2 tj. w zakresie neutralności połączenia dla spółki przejmowanej.
Biorąc pod uwagę, iż na skutek transgranicznego połączenia Bank, działający w Polsce poprzez Oddział, stanie się sukcesorem przejmowanych spółek, transakcja połączenia powinna być neutralna dla spółki przejmowanej, gdyż jej dotychczasowa działalność będzie w pełni kontynuowana przez spółkę przejmującą.
W związku z powyższym, dokonane w ramach połączenia przeniesienie przez Wnioskodawcę aktywów i pasywów na inny podmiot, nie będzie wywoływało skutków podatkowych po jego stronie.
Wnioskodawca pragnie jednocześnie wskazać, że do aktywów, które zostaną przeniesione w ramach połączenia należą przede wszystkim:
- Wartości niematerialne i prawne
Środki trwałe
Zapasy
Rozliczenia międzyokresowe krótko - i długoterminowe
Należności krótko- i długoterminowe
Inwestycje krótko- i długoterminowe
Środki pieniężne
Na
podlegające przeniesieniu na Bank pasywa C składają się przede wszystkim:
- Kapitały
Wynik finansowy roku obrachunkowego
Rezerwy
Zobowiązania krótko-
Zdaniem Wnioskodawcy, przeniesienie przysługujących mu aktywów i pasywów na inny podmiot w związku z dokonaniem transgranicznego połączenia nie spowoduje powstania po stronie Wnioskodawcy jakiegokolwiek dochodu do opodatkowania. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy PDOP dochodem mogłaby być nadwyżka przychodów nad kosztami podatkowymi, a z taką nadwyżką po stronie spółki podlegającej łączeniu nie będziemy mieli do czynienia.
Jednocześnie, z uwagi na zasadę księgowej i podatkowej kontynuacji rozliczeń podmiotów łączonych przez podmiot przejmujący, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie również obowiązek dokonywania korekt
dotychczas dokonanych rozliczeń podatkowych.
W świetle stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.