Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządze... - Interpretacja - IPPB3/423-1083/08-2/DG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.10.2008, sygn. IPPB3/423-1083/08-2/DG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15.07.2007r. (data wpływu 28.07.2007r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zaliczenia premii wypłaconych pracownikom do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2007r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia premii wypłaconych pracownikom do kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy na rzecz towarzystw ubezpieczeniowych usługi pomocnicze do ubezpieczeń. Wynagrodzenie za powyższe usługi kalkulowane jest na zasadzie koszt plus marża. Na tej podstawie spółka wystawiła faktury za 2007 r. obejmujące wszystkie koszty 2007 r., w tym premie dla pracowników dotyczące 2007 r. a wypłacone w 2008 r. Faktury uwzględniające koszty premii 2007 r. Zostały wystawione w 2008 r. i obejmowały zgodnie z umową sprzedaż za grudzień 2007 r. Wynagrodzenia pracowników traktowane są jako koszty bezpośrednio związane z przychodem 2007 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W którym roku podatkowym w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: ustawa o pdop) powinny być rozpoznane jako koszty uzyskania przychodów premie dla pracowników dotyczące 2007r., a wypłacone w następnym roku podatkowym?

Zdaniem Spółki, koszty premii dla pracowników dotyczące 2007r., a wypłacone w następnym roku podatkowym, powinny być rozpoznane w 2008 r. jako koszty uzyskania przychodu. Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy o pdop, koszty uzyskania przychodu bezpośrednio związane z przychodami) poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c. Z kolei zaś art. 16 ust. 1 pkt 57 tej ustawy stanowi, iż nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (...). Pomimo, że przytoczone powyżej przepisy ustawy o pdop z jednej strony zakazują ujęcia w kosztach podatkowych niewypłaconych wynagrodzeń, z drugiej zaś zobowiązują do przyporządkowania kosztów uzyskania przychodów bezpośrednio związanych z przychodami, odnoszących się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesionych po zakończeniu roku podatkowego do roku rozliczenia przychodów, spółka stoi na stanowisku, iż przepis art. 16 ust. 1 pkt 57 ustawy o pdop jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 15 ust. 4 tej ustawy. W związku z powyższym zdaniem spółki, koszty premii pracowników dotyczące 2007r., a wypłacone w następnym roku podatkowym, powinny być rozpoznane jako koszty uzyskania przychodu w 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie