Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPB3/423-473/08-4/DS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2008, sygn. ILPB3/423-473/08-4/DS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Zakładu Komunikacji przedstawione we wniosku z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu 30 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu nieodpłatnie otrzymanego świadczenia związanego z kompleksową obsługą bankową jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniach 28 i 29 października 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie przychodu z tytułu nieodpłatnie otrzymanego świadczenia związanego z kompleksową obsługą bankową.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Miejski Zakład Komunikacji jest samorządowym zakładem budżetowym. W dniu 24.07.2008 r. zawarł z Bankiem umowę o świadczenie usług bankowych. Przedmiotem umowy jest kompleksowa obsługa bankowa obejmująca prowadzenie rachunków gromadzących wpływy i realizujących wydatki.

Zgodnie z zawartą umową za usługi świadczone na podstawie umowy przysługuje od Posiadacza wynagrodzenie w wysokości 0,00 zł (słownie: zero złotych 00/100) zapis 6 pkt 1 umowy.

Ustalona cena w 6 pkt 1 nie podlega zmianie w okresie trwania umowy.

Umowa zawarta została na okres od 01.08.2008 r. do 31.07.2010 r.

W piśmie z dnia 28 października 2008 r. (data wpływu 29.10.2008 r.) Wnioskodawca wskazał, iż zapytanie ofertowe na kompleksową obsługę bankową wysłał do trzech banków. Przedmiotem zapytania była kompleksowa obsługa bankowa obejmująca otwarcie i prowadzenie rachunków gromadzących wpływy, jak i realizację wydatków. Oferta dotyczyła:

  1. prowadzenia rachunków bankowych: podstawowego i pomocniczych (na dzień 31.05.2008 r. Spółka posiada 4 rachunki pomocnicze),
  2. realizacji wszystkich operacji bezgotówkowych średnia miesięczna ilość składanych przelewów wynosi około 800 sztuk, w tym przelewy z tytułu wynagrodzeń 500 sztuk,
  3. przyjmowania wpłat gotówkowych średnia miesięczna wartość dokonywanych wpłat około 1.750.000,00 zł,
  4. dokonywania wypłat gotówkowych średnia miesięczna kwota wypłat gotówkowych wynosi około 290.000,00 zł,
  5. realizacji obrotu w walucie obcej (średnia roczna ilość składanych przelewów dla kontrahentów zagranicznych około 10 sztuk),
  6. przygotowania do godziny 10 dnia następnego wyciągów dla każdego rachunku osobno wraz z załącznikami zawierającymi szczegółowy opis operacji,
  7. instalacji w siedzibie Zamawiającego 1 stanowiska elektronicznego systemu obsługi bankowej home-banking wraz ze stosownym przeszkoleniem 2 pracowników,
  8. automatycznego lokowania nadwyżek wolnych środków w formie lokat overnight (minimalna wysokość lokaty 400.000,00 zł), lokat weekendowych (minimalna wysokość lokat 500.000,00 zł),
  9. okowania środków na lokatach terminowych: 7 dniowych, miesięcznych, 3 miesięcznych (minimalna wysokość jednej lokaty 500.000,00 zł),
  10. świadczenia usługi home-banking (poprzez łączność modemową), umożliwiającej dokonywanie przelewów z wszystkich rachunków bankowych, uzyskiwanie informacji o wszystkich operacjach i saldach na rachunkach w czasie rzeczywistym, wywoływanie dowolnych operacji, podgląd stanu kont i drukowanie wyciągów bankowych za poprzedni dzień rozliczeniowy zawierających saldo na dzień następny.
    Program ma umożliwić zaimportowanie danych z programu płacowego Spółki przelewów wynagrodzenia pracowników do programu obsługi bankowej. Pliki z danymi powinny odpowiadać standardom ELIKSIRA lub pliku tekstowego,
  11. zapewnienia przekazywania pakietów z zadeklarowaną kwotą wpłaty do wrzutni nocnej z uznaniem wpłaty w następnym dniu roboczym po przekazaniu gotówki,
  12. bieżącego przekazywania protokołów różnic, tj. nadwyżek i niedoborów (oryginał wraz z wyciągiem, natomiast kopię wraz z pakietem),
  13. przekazywania dowodów wpłat gotówki z kas biletowych wraz z wyciągami w terminie jak w punkcie 6,
  14. uznawania i obciążania rachunków w dniu operacji,
  15. zapewniania naliczania odsetek od środków na rachunkach: podstawowym i pomocniczych w okresach nie dłuższych niż miesiąc kalendarzowy,
  16. naprawy systemu elektronicznej obsługi bankowej (w ciągu 24 godzin od chwili zgłoszenia),
  17. sprawowania stałej opieki bankowej przez wytypowanego pracownika banku,
  18. zapewnienia wystarczającej ilości pakietów (30 sztuk), przy założeniu zwrotu przez bank pakietów w dniu następnym oraz woreczków na bilon (50 sztuk).


Przekazane przez Wnioskodawcę informacje (wskazane powyżej) poszczególnym bankom, w ocenie Spółki były podstawą do opracowania i złożenia ofert na kompleksową obsługę bankową przez banki, które zostały zaproszone do składania ofert.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Wnioskodawca w oparciu o przedstawiony stan faktyczny uważa, że świadczona przez Bank usługa bankowa obejmująca prowadzenie rachunków gromadzących wpływy i realizujących wydatki nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu. Nie jest to bowiem wartość świadczenia otrzymanego nieodpłatnie, ale usługa za wynagrodzeniem, które zgodnie z umową wynosi 0,00 zł (słownie: zero złotych).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie zawiera definicji przychodu, precyzując, poprzez przykładowe wyliczenie zawarte w art. 12 ust. 1 3 i ust. 4b, rodzaje przychodów, a także enumeratywnie wylicza, jakiego rodzaju wpływy pieniężne podmiotu gospodarczego nie są zaliczane do przychodów (ust. 4).

Z istoty podatku dochodowego od osób prawnych wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem jako źródłem dochodu jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, jest m. in. wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych jednak nie precyzuje co należy rozumieć przez nieodpłatne świadczenie, ograniczając się jedynie do wskazania, w art. 12 ust. 6 i 6a, sposobu i kryteriów ustalania wartości nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń. Z tego względu należy odwołać się do rozumienia pojęcia świadczenia zgodnego z przepisami i nauką prawa cywilnego.

Pojęcie świadczenia należy bowiem rozpatrywać na tle stosunku zobowiązaniowego (art. 353 Kodeksu cywilnego). Przez świadczenie w takim rozumieniu należy uznać zachowanie się zobowiązanego (dłużnika) zgodne z treścią zobowiązania i polegające na zadośćuczynieniu godnego ochrony wierzyciela. Zachowanie to może polegać na zachowaniu się czynnym (działaniu) lub biernym (zaniechaniu lub powstrzymaniu się od jakiegoś działania).

Zatem, w świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, aby można było określone świadczenie zaliczyć do kategorii świadczeń nieodpłatnych stanowiących źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu, musi dojść do stosunku prawnego, w wyniku którego jeden podmiot dokonuje określonego świadczenia, drugi natomiast to świadczenie otrzymuje nieodpłatnie, zwiększając w ten sposób swoje przychody podatkowe.

Dla celów podatkowych za nieodpłatne świadczenia należy przyjmować te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Warunkiem uznania nieodpłatnego świadczenia za przychód co wynika z literalnego brzmienia art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest jego otrzymanie przez podatnika. Nie wystarczy samo zawarcie umowy o nieodpłatne świadczenie, lecz konieczne jest jej wykonanie. Aby mówić z kolei o otrzymaniu świadczenia przez świadczeniobiorcę, świadczeniodawca musi wyrazić pozytywną wolę świadczenia, tzn. że chce przekazać świadczenie na rzecz świadczeniobiorcy. Działanie polegające na przekazaniu świadczenia nie może być bezwolne.


Natomiast świadczenie otrzymane przez podatnika, jeśli spełniający świadczenie uzyska lub ma uzyskać w przyszłości wzajemnie pewną korzyść majątkową, nie jest nieodpłatnym świadczeniem.

W przedstawionym stanie faktycznym za świadczenie usług bankowych Bank nie pobiera wynagrodzenia, jednakże ma miejsce inna forma ekwiwalentu, ponieważ usługobiorca pozostawia środki finansowe na koncie, którymi to Bank swobodnie dysponuje.

Zatem, bez wątpienia mamy tu do czynienia ze wzajemnymi świadczeniami występującymi pomiędzy Bankiem, a Wnioskodawcą.

Jak stwierdzono powyżej, nieodpłatnie otrzymane świadczenie to zdarzenie prawne lub gospodarcze, którego skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem, w tym przypadku, korzystanie z kompleksowej obsługi bankowej związane jest z inną formą ekwiwalentu, tj. Bank nie pobiera z tego tytułu wynagrodzenia, ale środki zgromadzone na rachunku bankowym Wnioskodawcy pozostawione są do dyspozycji Banku.


Reasumując powyższe wyjaśnienia, otrzymane przez Wnioskodawcę świadczenia w postaci kompleksowej obsługi bankowej nie stanowią przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Tut. Organ podatkowy informuje, że załącznik dołączony do wniosku, w postaci zapytania ofertowego skierowanego do banków nie był przedmiotem oceny. Dlatego też nie podlega interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu