Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPB3/423-476/08-3/ŁM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 31.10.2008, sygn. ILPB3/423-476/08-3/ŁM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2008 r. (data wpływu 31.07.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 14 października 2008 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanej dotacji.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Celem Stowarzyszenia, zgodnie ze statutem są:

Art. 5 Celem działania Stowarzyszenia X jest popularyzacja i upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy z zakresu problematyki europejskiej. Stowarzyszenie X zajmuje się historią i współczesnością Niemiec oraz stosunków polsko-niemieckich, rozwojem zjednoczonych Niemiec i szeroko pojętą problematyką integracji europejskiej, zarówno w aspekcie historycznym jak i współczesnym.


Art. 6

Stowarzyszenie realizuje ten cel przez:

  1. wspieranie działalności X Y w formie inicjatyw badawczych oraz opracowań naukowych swych członków, a przeznaczonych do publikowania w wydawnictwach X Y.
  2. promocje wydawnictw tej placówki naukowej i jej celów badawczych,
  3. organizowanie własnych konferencji naukowych i udział w konferencjach organizowanych przez X,
  4. powołanie i prowadzenie regionalnego ośrodka o nazwie (...) Centrum Informacji Europejskiej,
  5. wspieranie kontaktów X Y z innymi stowarzyszeniami i instytucjami naukowymi zwłaszcza zagranicznymi i międzynarodowymi,
  6. współpracę ze stowarzyszeniami i instytucjami, o których mowa w pkt 5,
  7. dla prowadzenia bieżących spraw biurowych i księgowości oraz dla realizacji nowych działań informacyjnych Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.


Art. 7

  1. Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą na zasadach ogólnych określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków.
  2. działalność gospodarcza dotyczy w szczególności:
       a) rozwijania aktywnej polityki zwalczania bezrobocia, zapobiegania długotrwałemu bezrobociu i dostarczaniu wsparcia dla osób wchodzących i powracających na rynek,
       b) przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu i promowania równości szans w dostępie na rynku pracy,
       c) rozwijania powszechnego kształcenia ustawicznego,
       d) doskonalenia kadr gospodarki oraz rozwoju przedsiębiorczości,
       e) aktywizacji zawodowej kobiet,
       f) prowadzenia działań mających na celu włączenia do obywatelskiego uczestnictwa jednostek oraz środowisk, które na skutek transformacji są szczególnie zagrożone pozostawaniem na marginesie życia ekonomicznego, społecznego i politycznego,
       g) przejmowania i wdrażania dorobku prawnego Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony środowiska i rozwoju społeczno-gospodarczego,
       h) promocja i wspieranie edukacji.

W kwietniu 2008 r. Stowarzyszenie złożyło do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wniosek o przyznanie dotacji na wsparcie zadania Bezpieczeństwo wspólna sprawa. Uzyskano na ten cel kwotę 120.655 zł. Projekt jest realizowany do 31.12.2008 r. zakłada realizację działań informacyjno-edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego skierowanych do mieszkańców obszarów wiejskich na terenie województwa wielkopolskiego. Cel tego projektu jest zgodny z celem postawionym w programie Unii Europejskiej pod nazwą Trzeci unijny program działań na rzecz brd (2001-2010), który dąży do zmniejszenia o 50% liczby wypadków do 2010 roku. W ramach projektu przeprowadzone będą następujące działania informacyjno-edukacyjne: szkolenia dla szkół podstawowych i gimnazjalnych, konkurs fotograficzny Niebezpieczne miejsca w moim otoczeniu dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów, konkurs dla nauczycieli Lekcja z BRD na najciekawszy i oryginalny scenariusz zajęć z zakresu BRD, impreza masowa - festyn mająca na celu popularyzację zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego, promowanie dobrych praktyk poprzez opracowanie broszur z informacjami na temat realizacji projektu oraz o BRD, opracowanie i dystrybucja bezpłatnej publikacji na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego.


Z kwoty uzyskanej dotacji sfinansowane będą:

  • koszty zatrudnienia specjalistów ds. rekrutacji, obsługi szkoleń, obsługi konkursów, obsługi technicznej festynu, obsługi księgowej projektu,
  • koszty zatrudnienia prelegentów na szkolenia, koszty opracowania merytorycznego broszury, koszty przygotowania scenariusza festynu i prowadzenia oraz nadzoru nad przebiegiem imprezy,
  • koszty wynajmu sali na szkolenia, wyżywienie uczestników szkolenia, koszty druku ulotek, opracowanie płyt edukacyjnych dla szkół, nagrody dla uczestników konkursów, pokazy ratownictwa medycznego i tresury psów, koszty organizacyjne związane z festynem (pozwolenia, ubezpieczenia, ochrona, toalety, oprawa muzyczna) zakup alkogogli i poduszek powietrznych do stymulatora demonstracji wybuchu poduszki powietrznej w samochodzie),
  • zakup laptopa z oprogramowaniem na potrzeby realizacji projektu i prowadzenia szkoleń,
  • koszty druku plakatów promujących projekt, ulotek i przygotowania bannera reklamowego na stronie internetowej.


Stowarzyszenie jest płatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania

  1. Czy otrzymana dotacja korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych?
  2. Czy zakupy sfinansowane z tej dotacji oraz sfinansowane z własnych środków Stowarzyszenia ale konieczne do realizacji tego projektu są kosztem uzyskania przychodu?


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1.

Zgodnie ze statutem, Stowarzyszenie realizuje cele oświatowo-naukowe. W związku z powyższym, otrzymana dotacja korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ jest przeznaczona na działalność wymienioną w tym przepisie. Ponadto otrzymana dotacja pochodzi z budżetu państwa, tak więc podlega zwolnieniu także na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodu. Zatem wydatki związane z dotacją zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów. Jednakże na podstawie art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ww. ustawy przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł położonych na terytorium RP lub zagranicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych albo są wolne od podatku. Zatem przychody wolne jak i koszty ich uzyskania nie są uwzględniane przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego w pytaniu 1 i 2 stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W myśl ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy prawo zrzeszania się w stowarzyszeniach może podlegać ograniczeniom przewidzianym jedynie przez ustawy, niezbędnym do zapewnienia interesów bezpieczeństwa państwowego lub porządku publicznego oraz ochrony zdrowia lub moralności publicznej albo ochrony praw i wolności innych osób.


W art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o stowarzyszeniach zapisano, że statut stowarzyszenia określa w szczególności cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji.

Natomiast w myśl art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.


Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, dotyczących należności licencyjnych oraz dywidend, przedmiotem opodatkowania jest przychód.


Zgodnie z art. 7 ust. 2 tej ustawy dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Tak określony dochód stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Na mocy art. 1 pkt 18 lit. a) tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589) dodany został art. 17 ust. 1 pkt 47, który wszedł w życie z dniem 01 stycznia 2007 r., zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 1 lit. d), w myśl którego dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m. in. na realizację zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznegoi o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.) zwanymi dalej organizacjami pozarządowymi.

Organizacjami pozarządowymi są, nie będące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie organy administracji publicznej prowadzą działalność w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, we współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3, prowadzącymi, odpowiednio do terytorialnego zakresu działania organów administracji publicznej, działalność pożytku publicznego w zakresie odpowiadającym zadaniom tych organów. Współpraca ta może odbywać się w szczególności w formach, m.in. zlecania organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 realizacji zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie.


Ustęp 4 tegoż artykułu stanowi, iż zlecanie realizacji zadań publicznych, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 - jako zadań zleconych w rozumieniu art. 106 ust. 2 pkt 1 lit. d), art. 131 ust. 1 oraz art. 176 ustawy o finansach publicznych - może mieć formy:

  1. powierzania wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji, lub
  2. wspierania takich zadań, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.


Na podstawie art. 137 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o finansach publicznych zostało wydane rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 marca 2008 r. w sprawie dokonywania wydatków budżetu państwa w 2008 r. pochodzących ze środków z rezerwy celowej Fundusz Inicjatyw Obywatelskich (Dz. U. z 2008 r. Nr 49, poz. 290).


Beneficjentami Funduszu Inicjatyw Obywatelskich są organizacje pozarządowe, kościelne osoby prawne i jednostki organizacyjne działające w sferze zadań publicznych, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

Fundusz Inicjatyw Obywatelskich (FIO) jest przedsięwzięciem mającym na celu pobudzenie oraz wzmocnienie inicjatyw obywatelskich, z udziałem sektora organizacji pozarządowych, przez działania komplementarne w stosunku do już istniejących rozwiązań i praktyk w tym zakresie. Jest on powiązany z treścią najistotniejszych rozwiązań programowych o charakterze strategicznym, w tym Strategii Rozwoju Kraju 2007-2013 Krajowego Planu Działań na rzecz Integracji Społecznej, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 oraz powstałej w partnerstwie publiczno-społecznym Strategii Wspierania Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego.


Ze środków FIO finansowanie są jedynie działania mieszczące się w zakresie działalności statutowej nieodpłatnej i odpłatnej.


W przedmiotowej sprawie Stowarzyszenie złożyło do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wniosek o przyznanie dotacji na wsparcie zadania Bezpieczeństwo wspólna sprawa. Uzyskano na ten cel kwotę 120.655,00 zł.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż dochód w formie dotacji na realizację działań informacyjno-edukacyjnych dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego skierowanych do mieszkańców obszarów wiejskich na terenie województwa wielkopolskiego z budżetu państwa korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (...). Zatem za koszty uzyskania przychodów należy uznać wszelkie wydatki po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie tj. wymienionych w negatywnym katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów o ile zostały poniesione w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą w celu osiągnięcia przychodów związanych z ww. przychodami.

Jak stanowi przepis art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają podatkowaniu podatkiem dochodowym, albo są wolne od opodatkowania oraz kosztów uzyskania przychodów.

Jednocześnie, w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. nr 96, poz. 873 z późn. zm.).


Zatem zakupy sfinansowane z otrzymanej dotacji nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów uwzględnianych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania.


Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w złożonym w dniu 31 lipca 2008 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie dodaje się, że wniosek Spółki w zakresie pytań dotyczących podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacją wydaną w dniu 29 października 2008 r., nr ILPP2/443-704/08-3/JK.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje
ILPP2/443-704/08-3/JK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu