Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporząd... - Interpretacja - ITPB3/423-11a/08/MK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.04.2008, sygn. ITPB3/423-11a/08/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2007 r. (data wpływu 7 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla celów podatkowych w związku z nabyciem ich przez Spółkę w ramach aportu przedsiębiorstwa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2008 roku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla celów podatkowych w związku z nabyciem ich przez Spółkę w ramach aportu przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia planuje utworzyć spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą D. Sp. z o.o. Spółka ta następnie podwyższy kapitał zakładowy, który zostanie objęty przez dotychczasowego wspólnika, tj. spółdzielnię w likwidacji za wkład niepieniężny w postaci całego jej przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy Kodeks cywilny. Podwyższenie kapitału Spółki odbędzie się z zastosowaniem tzw. agio, a więc wartość wnoszonego jako wkład niepieniężny przedsiębiorstwa będzie wyższa od wartości nominalnej objętych udziałów, a cała nadwyżka zgodnie z postanowieniami art. 154 ustawy Kodeks spółek handlowych zostanie przekazana na fundusz zapasowy Spółki. W ramach przedmiotowego przedsiębiorstwa nabyte zostaną środki trwałe. Nabywane środki trwałe to zarówno grunty, prawa wieczystego użytkowania gruntów określone w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jak i inne środki trwałe określone pod literą b, powyższego punktu. Środki trwałe nabyte w ramach aportu przedsiębiorstwa podlegające amortyzacji będą przez Spółkę amortyzowane, a niektóre z tych środków planowane są do sprzedaży.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, począwszy od 1 stycznia 2007 roku ustalenia wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla celów podatkowych w Spółce, która nabyła je w ramach aportu przedsiębiorstwa stosuje się art. 16g ust. 9 w związku z art. 16g ust. 10a ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 14 lit. d, ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) w art. 16g ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) dodano między innymi ust. 10a, zgodnie z którym w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego stosuje się odpowiednio art. 16g ust. 9, natomiast jeżeli składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, stosuje się odpowiednio art. 16g ust. 10 wskazanej ustawy.

Przepis ten wprowadził różne zasady ustalania wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wniesionych aportem w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w zależności od tego czy składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego były wprowadzone do ewidencji środków trwałych czy też nie były ujęte w takiej ewidencji.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż o ile wniesione aportem w postaci przedsiębiorstwa składniki majątku były wprowadzone do ewidencji środków trwałych wnoszonego aportem przedsiębiorstwa, wówczas wartość początkowa wskazanych środków trwałych będzie ustalana na podstawie art. 16g ust. 9 ww. ustawy, zgodnie z którym w razie przekształcenia formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu przekształconego, połączonego albo podzielonego.

Przy czym należy wskazać, iż zgodnie z art. 16g ust. 19 cytowanej ustawy, art. 16g ust. 9 nie stosuje się, o ile majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie, także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W takim przypadku dla wyceny przejmowanego majątku przepisy ust. 1 pkt 4 lub ust. 10 stosuje się odpowiednio.

Reasumując, stwierdzić należy, iż o ile nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 16g ust. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a składniki majątkowe wchodzące w skład wnoszonego aportem przedsiębiorstwa były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, wówczas wartość początkową tych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych należy określić na podstawie art. 16g ust. 9 w związku z art. 16g ust. 10a ww. ustawy.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż kwestia możliwości wniesienia w formie aportu przez spółdzielnię w likwidacji całego przedsiębiorstwa spółdzielni do Spółki nie była przedmiotem niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy