Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 3 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym w dniu 13 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy w wyniku podziału Spółki będzie miała prawo do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu działalności na terenie SSE
wraz z nowo powstałą Spółką - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 kwietnia 2008 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy w wyniku podziału Spółki będzie miała prawo do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu działalności na terenie SSE wraz z nowo powstałą Spółką. Pismem z dnia 04 czerwca 2008 r. został uzupełniony stan faktyczny.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka jest przedsiębiorcą prowadzącym działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie zezwoleń otrzymanych przed 2000 rokiem. Przedmiotowe zwolnienie Spółka otrzymała odpowiednio 25 czerwca 1998 r. oraz 26 października 1999 r. Spółka wypełniła wszystkie warunki określone w zezwoleniu. Zgodnie ze zezwoleniem Spółka poniosła nakłady na zakup środków trwałych, wydatki te na podstawie odrębnych przepisów określają podstawę do wyliczenia limitu pomocy publicznej której nie może przekroczyć pomoc publiczna. Aktualnie udziałowcy Spółki planują dokonać podziału na podstawie art. 528 § 1 pkt 4 ustawy Kodeks Spółek Handlowych. Podział nastąpi więc przez przeniesienie części majątku Wnioskodawcy na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie). Wydzieleniu podlegać będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa nie sporządzająca samodzielnie bilansu. W planie podziału zostaną określone składniki majątkowe które pozostają w Spółce oraz składniki majątkowe które zostaną przekazane do nowej Spółki. W planie podziału zostaną również określone (podzielone) wydatki stanowiące podstawę do określenia zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu działalności prowadzonej na terenie SSE. Podział wydatków stanowiących podstawę do określenia limitu pomocy publicznej zostanie dokonany poprzez ich przypisanie do środków trwałych przechodzących do nowej Spółki oraz pozostających w Spółce. Czyli wydatki na nabycie środków trwałych kwalifikowane do wydatków inwestycyjnych ponoszonych na podstawie zezwoleń związane ze środkami trwałymi pozostającymi w Spółce przypisane będą w planie podziału Spółce natomiast wydatki inwestycyjne związane ze środkami trwałymi przechodzącymi do nowo zawiązanej Spółki zostaną przypisane w planie podziału nowo powstałej Spółce. Podział wydatków dających prawo do zwolnienia w podatku dochodowym wiązał się będzie z podziałem rzeczowych aktywów trwałych określonym w planie podziału. Podział kwoty dotychczas wykorzystywanego zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych (wykorzystanej pomocy publicznej) również zostanie określony w planie podziału. Z uwagi na fakt, iż do tej pory Spółka korzystała ze zwolnień w podatku dochodowym z tytułu działalności na terenie SSE jako jedna osoba prawna i nie jest możliwe skalkulowanie wstecz dochodu zwolnionego z podatku w podziale na część działalności pozostającą w Spółce oraz na część działalności wydzielonej do nowej Spółki wykorzystana pomoc publiczna zostanie podzielona w proporcji do wartości w cenie nabycia środków trwałych pozostających w Spółce oraz środków trwałych przechodzących do nowo zawiązanej Spółki.
W uzupełnieniu z dnia 04 czerwca 2008 r. Spółka sprecyzowała, iż posiada informacje o tym jakie przychody ze sprzedaży osiągnęły poszczególne części Spółki tj. posiada informację o tym jakie przychody osiągnęła działalność mająca pozostać w Spółce oraz działalność mająca być wydzielona do nowej Spółki. Spółka również posiada informacje o kosztach bezpośrednich dla poszczególnych działalności. W związku z powyższym możliwy byłby podział uzyskanych dochodów na działalność Spółki (po wydzieleniu) oraz działalności wydzielanej części bazując na wskaźniku przychodów poszczególnych działalności.
W związku z powyższym
zadano m.in. następujące pytanie:
Czy Spółka oraz nowo powstała Spółka będzie miała prawo do zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu działalności na terenie KSSE? (pytanie we wniosku oznaczone nr 1)
Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 531 § 1 i § 2 Kodeksu Spółek Handlowych oraz zgodnie z art. 93c ustawy Ordynacja podatkowa Spółka powstała w wyniku podziału poprzez wydzielenie wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki przewidziane w prawie podatkowym, a więc wstąpi również w prawo do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodu w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Spółkę kapitałową, zgodnie z art. 528 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.), można podzielić na dwie lub więcej spółek kapitałowych. Jednym z możliwych sposobów dokonania podziału spółki jest podział przez wydzielenie, gdy dokonywane jest przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę albo na spółkę nowo zawiązaną (art. 529 § 1 pkt 4 ksh). Spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem, wstępują z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału. Na spółkę nowo zawiązaną, w tym powstałą w związku z podziałem przez wydzielenie, przechodzą z dniem wydzielenia w szczególności zezwolenia, koncesje, oraz ulgi pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej, a które zostały przyznane spółce dzielonej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej (art. 531§ 1-2 ksh).
Podstawę do sukcesji praw i obowiązków podatkowych stanowią przepisy Ordynacji podatkowej, a w szczególności art. 93c, który stanowi, iż osoby prawne powstałe m.in. w wyniku podziału wstępują z dniem podziału lub z dniem wydzielenia we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku. Warunkiem jednak jest, by majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy wskazać, iż z wniosku spółki nie wynika, że majątek pozostający w spółce dzielonej stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Oznaczać to może, że nie zostały spełnione warunki dla sukcesji podatkowej określonej w art. 93c Ordynacji podatkowej.
W sytuacji jednak, gdy zarówno majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek spółki kapitałowej dzielonej, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa sukcesja przewidziana w art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej będzie skuteczna. Spółka wydzielona wstąpi również w prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 poz. 654 ze zm.).
Jednakże dla skorzystania z ww. zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych niezbędne jest wystąpienie przez Spółkę do Ministra Gospodarki o wydanie decyzji o podziale dotychczasowego zezwolenia.
Stanowisko wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2008 r. jest zatem prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.