Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PB3-423-917/08-2/GJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.09.2008, sygn. IP-PB3-423-917/08-2/GJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły przedstawione we wniosku z dnia 27.06.2008r. (data wpływu 30.06.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskanych w związku z otrzymaniem w formie darowizny nieruchomości i planowanym przeznaczeniem ich na budowę zaplecza szkoły - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.06.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskanych w związku z otrzymaniem w formie darowizny nieruchomości i planowanym przeznaczeniem jej na budowę zaplecza szkoły.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Szkoła imienia w W jest uczelnią niepaństwową w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005r., utworzoną na podstawie zezwolenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 czerwca 1993r. Celem statutowym uczelni jest działalność naukowa polegająca na kształceniu studentów. Uczelnia nie prowadzi działalności gospodarczej. Pan J jest udziałowcem i członkiem Zarządu spółki G, Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której podstawową i jedyną formą działalności jest pełnienie funkcji Założyciela Szkoły imienia z siedzibą w w rozumieniu ustawy prawo o szkolnictwie wyższym.

Pan J planuje z majątku własnego dokonać na rzecz Uczelni darowizny w postaci prawa własności nieruchomości z przeznaczeniem na realizację celów statutowych. Po otrzymaniu darowizny Uczelnia zamierza na tej nieruchomości wybudować zaplecze Uczelni, a przede wszystkim akademik i dom asystenta.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy wolny od podatku dochodowego jest dochód uzyskany przez Uczelnię w związku z otrzymaniem w formie darowizny nieruchomości z planowanym przeznaczeniem jej wyłącznie na cele statutowe tj. na budowę zaplecza Uczelni w postaci akademika i domu asystenta?

Zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany przez Uczelnię w związku z otrzymaniem w formie darowizny nieruchomości z planowanym przeznaczeniem jej wyłącznie na cele statutowe tj. na budowę zaplecza Uczelni w postaci akademika i domu asystenta jest wolny od podatku dochodowego.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, do przychodów zalicza się wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy. Zdaniem Wnioskodawcy wartość otrzymanej nieodpłatnie nieruchomości stanowić będzie dla uczelni przychód a równowartość osiągniętego dochodu, będzie zwolniona od podatku dochodowego na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody podatników (...) których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów - w części przeznaczonej na te cele. Zgodnie z art. 17 ust. 1b cyt. ustawy, przedmiotowemu zwolnieniu podlegają dochody przeznaczone i - bez względu na termin - wydatkowane na cele statutowe.

W ocenie Wnioskodawcy przeznaczenie nieruchomości otrzymanej w darowiźnie wyłącznie na realizację celów statutowych jest równoznaczne z przeznaczeniem dochodu na cele statutowe w rozumieniu przepisów art. 17 ust. 1 pkt 4 i art. 17 ust. 1b powołanej ustawy. Budowa zaplecza Uczelni tj. akademika i domu asystenta służy bezpośrednio realizacji celów statutowych Uczelni, gdyż obiekty te są niezbędne dla prawidłowej realizacji zarówno działalności naukowej, jak i działalności w zakresie kształcenia studentów.

Analogiczne stanowisko zajął Naczelnik Urzędu Skarbowego w Piotrkowie Trybunalskim w postanowieniu z dnia 25 kwietnia 2005r. (US l-423/4/05) stwierdzając, że dochód uzyskany przez Wspólnotę w związku z otrzymaniem w formie darowizny kotłów olejowych służących jej działalności statutowej jest wolny od podatku dochodowego.

Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy dochód uzyskany przez Uczelnię w związku z otrzymaniem w formie darowizny nieruchomości przeznaczonej wyłącznie na realizację działalności statutowej będzie wolny od podatku dochodowego.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 27 lipca 2005r. Prawo o szkolnictwie wyższym ( Dz. U. nr 164, poz. 1365 z późn. zm.) , którą stosuje się do publicznych i niepublicznych szkół wyższych, uczelnia ma osobowość prawną.

Powyższy przepis skutkuje objęciem dochodów uzyskiwanych przez uczelnie regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodem jest m.in. wartość otrzymanych nieodpłatnie rzeczy. Przez nieodpłatne świadczenie należy rozumieć te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób prawnych, których skutkiem jest nieodpłatne ( tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu) przysporzenie majątku tej osoby, mające wymiar finansowy.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia od opodatkowania również dochód wydatkowany w późniejszym terminie uzależniając to zwolnienie od wydatkowania dochodu w określony sposób. Stosownie do w art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie , o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe , ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie , w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W przedmiotowej sprawie Uczelnia uzyskując nieodpłatnie nieruchomość uzyska przychód podlegający opodatkowaniu zgodnie z art. 12 ust. ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie dochód uzyskany w związku z darowizną nieruchomości przeznaczony i wydatkowany na działalność statutową naukową polegającą na kształceniu studentów skorzystałby ze zwolnienia od podatku dochodowego. Wnioskodawca należy bowiem do grupy podatników wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Do rozważenia pozostaje kwestia, czy dochód przeznaczony i wydatkowany na wybudowanie akademika i domu asystenta na otrzymanej nieodpłatnie nieruchomości będzie służyć bezpośrednio realizacji celów statutowych w zakresie działalności naukowej i kształcenia studentów i czy dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Zgodnie z wymienionymi w przepisie art. 13 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym podstawowymi zadaniami uczelni są :

  1. kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej,
  2. wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka
  3. prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,
  4. kształcenie i promowanie kadr naukowych
  5. upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;
  6. kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;
  7. stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
  8. działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje takich pojęć jak: oświata, nauka, kształcenie. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicją występującą w słowniku języka polskiego. Powołując się na językowe znaczenie w/w wyrazów przez:

  • oświatę należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa,
  • naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości.
  • kształcenie należy rozumieć zarówno proces nauczania jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa.

Ulgi podatkowe stanowią odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania i ustawodawca wprowadzając je jako rozwiązania wyjątkowe, wspomaga pożądane społecznie cele, wymienione m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wśród tych celów wymieniono działalności naukową, oświatową w tym kształcenie studentów, w której to sferze działa uczelnia.

W pojęciu działalność naukowa , oświatowa w tym kształcenie studentów nie mieści się natomiast wybudowanie domu studenckiego i domu asystenta .

W ocenie Organu dochód przeznaczony i wydatkowany na wybudowanie domu studenckiego i domu asystenta nie będzie bezpośrednio służył realizacji celów szkoły wyższej w zakresie oświaty, nauki i kształcenia studentów. Zaplecze uczelni stwarza odpowiednie warunki dla studentów i nauczycieli akademickich. Jednak ani akademik ani dom asystenta nie służą bezpośrednio realizacji celów statutowych szkoły wyższej.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż dochód uzyskany przez Uczelnię w związku z otrzymaniem darowizny nieruchomości przeznaczony na wybudowanie domu studenckiego i asystenta służy realizacji celów statutowych w zakresie działalności naukowej i kształcenia studentów i tym samym korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie